Pagina 1 van 1

Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 09 mar 2013, 14:39
door Student87
Beste,

Ik heb sinds kort een kaart 'verhoogde tegemoetkoming' voor de nmbs. Toen ik ze gisteren voor de eerste keer nodig had, heb ik 2 tickets gekocht (trajecten Brussel-Leuven en Leuven-Antwerpen, allebei enkele reis). Toen ik op de trein zat bedacht ik mij dat de gewone tickets toch wel héél duur geworden waren, gezien de prijzen die op mijn tickets vermeld stonden degene met 50% korting zijn.

Terug thuis de gewone standaardbiljetten voor die reizen toch maar eens opgezocht, blijkt dat die 'verhoogde tegemoetkoming' helemaal geen 50% korting bedraagt... Terwijl dat zowel in de voorwaarden vermeld staat (volgens pdf op site nmbs), als op het ticket zelf. Zelfs op de site van de nmbs heb ik nog eens de prijzen met verhoogde tegemoetkoming van die trajecten opgezocht, en je krijgt dus helemaal géén 50% korting.

Het gaat mij niet om het geld, ik rij als student al lang met de trein dus ik ben eraan gewend wat dat kost.
Ik vind het enkel héél erg raar dat die 50% in praktijk géén 50% is, terwijl dat wel overal vermeld staat. (bij één traject was het 43% korting, bij het andere 40%)

Wie kan mij uitleggen wat er aan de hand is? Ik ben toch niet de eerste die dat opmerkt?

Student

Re: Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 09 mar 2013, 15:24
door Eimai
Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat er een vast gedeelte zit in de kostprijs van een ticket waar je geen korting op krijgt (0.82€ dacht ik). Dus de korting zit enkel op het variabel gedeelte. Een ticket dat normaal 10€ (=0.82 + 9.18) kost wordt dan 0.82 + 4.59 (helft van 9.18) = 5.41€.

Dat is ook de reden dat een weekendbiljet niet exact de helft van de prijs is, maar ietsje meer dan dat. Een normale reis heen en terug kost bvb. 10€ = 2 maal (0.82 vast + 4.18 variabel), weekendbiljet is dan 2 maal (0.82 vast + 2.09 variabel) = 5.82€.

Re: Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 09 mar 2013, 16:58
door overweg13
Inderdaad, hé, op p. 111 van de algemene voorwaarden staat het: De kortingen (50%, 70% en 75%) zijn slechts van toepassing op het gedeelte van de standaardprijs van de enkele biljetten dat de vaste vergoeding van € 0.9695 (in 2e klas, 1e klas: x 1.54) overtreft;...

Dat is al sinds jaar en dag zo. Die vaste vergoeding werd vroeger ook wel eens het instaprecht genoemd. Vandaar dat het tot de jaren 1980 geduurd heeft voor je als instaprecht in 1ste klasse meer moest betalen. Maar toen was men zo mogelijk nog meer op zoek naar inkomsten dan vandaag en dus werd op een bepaald moment het instaprecht klasse-afhankelijk gemaakt.

Als je de proef op de som wil nemen: halve prijs = ((volle prijs- 0.9695) : 2) + 0.9695 en dan afronden, op € 0.10 tot € 25.00, op € 0.50 voor bedragen van € 25 tot € 50 en op € 1.00 voor bedragen van €50.00 en meer. Overigens ben je nooit helemaal zeker precies door de toegepaste afrondingen, want de standaardprijzen zijn ook al afgerond.

Re: Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 09 mar 2013, 20:03
door Student87
Danku voor jullie antwoord! Dat weet ik dan ook weer. Nog nooit gehoord over variabele en vaste kosten bij de tickets, maar ik zal het onthouden! Student

Re: Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 09 mar 2013, 23:10
door Steve
Student87 schreef:Danku voor jullie antwoord! Dat weet ik dan ook weer. Nog nooit gehoord over variabele en vaste kosten bij de tickets, maar ik zal het onthouden! Student
Noteer wel dat dat vaste gedeelte zeer klein is (zie bovenstaande antwoorden), dus het verschil valt vooral op bij korte afstanden.

Re: Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 09 mar 2013, 23:26
door overweg13
Steve schreef: Noteer wel dat dat vaste gedeelte zeer klein is (zie bovenstaande antwoorden), dus het verschil valt vooral op bij korte afstanden.
Inderdaad, dat is de reden waarom bij bijna elke tariefverhoging de NMBS meedeelt dat de prijsverhoging minder uitgesproken wordt naarmate de afstand groter wordt. En onrechtstreeks ligt dit fenomeen ook aan de basis van de KeyCard: toen de korte afstand altijd maar duurder en duurder werd, werd de roep om een goedkoper tarief steeds luider. Daarom werd de KeyCard ingevoerd. Ondertussen hebben prijsstijgingen van de KeyCard er voor gezorgd dat de kortste afstanden opnieuw goedkoper zijn met het standaardbiljet.

Re: Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 10 mar 2013, 00:10
door Steve
overweg13 schreef: Ondertussen hebben prijsstijgingen van de KeyCard er voor gezorgd dat de kortste afstanden opnieuw goedkoper zijn met het standaardbiljet.
Dan moet je toch wel een extreem korte afstand afleggen, nee? Lager dan 1,90 euro vind ik niet, en dan gaat het over ritjes binnen een Zone waarvoor de Key Card in principe niet eens geldig is (ik zeg in principe omdat je hem natuurlijk tot het eerste station buiten de Zone kunt invullen). Daarbuiten kan ik enkel voorbeelden als Koksijde - Veurne of Mortsel - Mortsel-Oude-God vinden, beide amper iets meer dan een kilometer.

Re: Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 10 mar 2013, 08:20
door overweg13
Steve schreef:
overweg13 schreef: Ondertussen hebben prijsstijgingen van de KeyCard er voor gezorgd dat de kortste afstanden opnieuw goedkoper zijn met het standaardbiljet.
Dan moet je toch wel een extreem korte afstand afleggen, nee? Lager dan 1,90 euro vind ik niet, en dan gaat het over ritjes binnen een Zone waarvoor de Key Card in principe niet eens geldig is (ik zeg in principe omdat je hem natuurlijk tot het eerste station buiten de Zone kunt invullen). Daarbuiten kan ik enkel voorbeelden als Koksijde - Veurne of Mortsel - Mortsel-Oude-God vinden, beide amper iets meer dan een kilometer.
Ik had het even gecheckt voordien, en kwam zelf ook niet verder dan Halle - Lot of Halle - Tubize. Alle afstanden onder de 8 km kosten 1.90 en kunnen dus 0.10 EURO goedkoper dan met de KeyCard.

Re: Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 11 mar 2013, 00:36
door Retard
Moet je bij de aanschaf van een abonnement ook maar 0,82 betalen?
En naar wie gaat die 0,82 euro? Is dat naar de staat?

Re: Kaart Verhoogde Tegemoetkoming

Geplaatst: 11 mar 2013, 08:26
door overweg13
Retard schreef:Moet je bij de aanschaf van een abonnement ook maar 0,82 betalen?
En naar wie gaat die 0,82 euro? Is dat naar de staat?
Eén: het is geen € 0.82, zoals je wat hoger al kon lezen. Twee: de berekening van de abonnementsprijzen gebeurt anders, zonder instaprecht. En dat geld gaat uiteraard naar de NMBS: het is een onderdeel van hun biljetprijs.