Gent Dampoort - Zone A

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Gent Dampoort - Zone A

Bericht door BlubBlub »

Ik vind Gent-Dampoort een beetje verwarrend. Het stukje perron 'Zone A' dan toch.

Er liggen tegels, er staan schuilhuisjes... er is zelfs een spoor waar ik nog nooit een trein op heb weten rijden (maar de staat van de sporen geeft wel aan dat er regelmatig iets over rijdt)... en er staat een bordje dat je er als voetganger niet mag komen.

Werd dat smalle stuk perron ooit gebruikt? Welke treinen stopten daar dan?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gent Dampoort - Zone A

Bericht door overweg13 »

BlubBlub schreef:Ik vind Gent-Dampoort een beetje verwarrend. Het stukje perron 'Zone A' dan toch.

Er liggen tegels, er staan schuilhuisjes... er is zelfs een spoor waar ik nog nooit een trein op heb weten rijden (maar de staat van de sporen geeft wel aan dat er regelmatig iets over rijdt)... en er staat een bordje dat je er als voetganger niet mag komen.

Werd dat smalle stuk perron ooit gebruikt? Welke treinen stopten daar dan?
Begin jaren 1980 werd het gebruikt als vertrekperron voor de motorwagens naar Eeklo (die dus niet naar Gent-Sint-Pieters doorreden of er vandaan kwamen). Het is voor zover ik weet de enige plaats waar dit type overstap ooit werd gerealiseerd: overstap op hetzelfde perron en toch weer niet...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Gent Dampoort - Zone A

Bericht door Tim »

Heel af en toe doen ze dit nog eens als de IC naar Antwerpen vlak achter de motorwagen naar Eeklo zit, dan laten ze deze doorrijden zodat de Antwerpen ook al aan het perron kan komen.
Het derde spoor wordt voornamelijk gebruikt om goederentreinen uit te wijken.
Plaats reactie