Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dennis60

Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Dennis60 » 19 mar 2013, 17:46

Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

dinsdag 18 maart 2013 - Treinreizigers in Den Bosch kunnen sinds maandag op een elektronisch bord op het perron zien hoe druk het is in de trein die binnenkomt. Ook is te zien waar de 1e en 2e klas is, waar een stiltezone is of waar iemand z'n fiets kwijt kan.

Het gaat om een proef van ongeveer drie maanden, aldus de Nederlandse Spoorwegen. Het led-bord op spoor 1 wordt gevoed met informatie uit 11 intercity's die zijn uitgerust met infraroodsensoren in de buiten- en binnendeuren.

Dat systeem telt het aantal reizigers dat in- en uitstapt op de balkons en in de coupés.

Het bord is een vervolg op een test met een uitgebreide versie van de reisplanner-app, die dezelfde informatie biedt op het traject Zwolle-Roosendaal. Aan die proef, die sinds begin februari wordt gehouden, doen ongeveer 1000 klanten van de NS mee.

Kleuren
Het elektronische bord over de volle lengte van het perron geeft onder meer met kleuren aan hoe vol de trein is: bij groen is het rustig, bij rood druk.

Volgens de NS weten reizigers op die manier beter waar ze kunnen gaan staan op het perron. Ook moet de informatie helpen om de reizigers beter te spreiden over de trein.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3372309/bor ... trein.html


Wat vinden jullie van deze nieuw stukjes techniek? Graag hoor ik jullie mening.

Persoonlijk vind ik het heel goed passen bij de hedendaagse maatschappij. Reizen met de trein wordt men zo gemakkelijker en fijner gemaakt en dit levert de NS zo ook weer klanten op. Aan de andere kant vind ik het zonde, het neemt het historische gevoel weg dat ik altijd heb bij treinreizen: "het is druk, waar kan ik zitten"? En je doet je best om een plekje te veroveren. Ik vind dringen wat hebben, het past bij treinreizen. Als dit overal in Nederland wordt ingevoerd zal reizen met de trein nooit meer hetzelfde zijn.


Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Kristofke » 19 mar 2013, 18:02

Als jij graag van dringen houdt, moet jij staan wachten aan de rode rijtuigen hé, die vol zitten.

Of het nuttig gaat zijn, waarschijnlijk, maar een rood rijtuig kan plots in een station een groen rijtuig worden qua bezetting, dat valt toch niet te voorspellen?

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3979
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door overweg13 » 19 mar 2013, 18:21

Kristofke schreef:Als jij graag van dringen houdt, moet jij staan wachten aan de rode rijtuigen hé, die vol zitten.

Of het nuttig gaat zijn, waarschijnlijk, maar een rood rijtuig kan plots in een station een groen rijtuig worden qua bezetting, dat valt toch niet te voorspellen?
En nu nog meer reizigers in eerste klasse met een tweedeklasbiljet?
Met vriendelijke groet

overweg13

t-town
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door t-town » 20 mar 2013, 19:48

Natuurlijk valt het wel te voorspellen of een rood rijtuig ineens een groen rijtuig wordt in een bepaald station. Men kan dit namelijk gewoon extrapoleren uit de geschiedenis. Dit wordt in Nederland trouwens al gedaan, dat is dan een niet-dynamische schatting van het aantal reizigers in een trein.
Als men kan aanduiden in welk rijtuig er veel/weinig volk zit, kan men ook gewoon aanduiden waar de eerste klasse zich bevindt. Een grote 1 in die groene balken kan niet te missen zijn.

Gebruikersavatar
Glodenox
Berichten: 520
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Glodenox » 21 mar 2013, 13:22

En bij deze wat de NMBS daarvan denkt (antwoord in de senaat):
senate.be schreef:De heer Jean‑Pascal Labille: Om de reizigersstromen beter te kunnen sturen, vermeldt de NMBS dat ze, zoals alle spoorwegoperatoren, met signalisatie werkt voor het aanduiden van de rijtuigen en de rijtuigklas, dit zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van de rijtuigen. Daarnaast gebruiken vele spoorwegnetten ook een indeling van de perrons in sectoren om de positie van de rijtuigen mee te delen via infoborden en omroepen op de perrons. Dit is vooral van belang voor treinen waarin plaatsen kunnen worden gereserveerd, meestal in het internationaal verkeer.

De signalisatie wordt aangevuld met omroepen op het perron met betrekking tot de treinsamenstelling en in de treinen. De treinbegeleider heeft als opdracht in de trein om te roepen in welke rijtuigen nog plaatsen vrij zijn en waar die zich bevinden. Elk rijtuig heeft een rijtuignummer dat wordt meegedeeld boven de deuren van het rijtuig. Een elektronisch systeem voor het aanduiden van al dan niet vrije plaatsen bestaat in langeafstandsverbindingen en is gekoppeld aan verplichte plaatsreservering.

De NMBS meldt dat de voorgestelde oplossing, waarvoor de NS een proefproject heeft lopen tussen Roosendaal en Zwolle, enkel toegankelijk is voor de bezitters van een smartphone. Het gelimiteerde studieproject van de NS richt zich tot een beperkt reizigerssegment en heeft een aanzienlijke kostprijs, namelijk 2 miljoen euro. De voordelen dienen nog te worden aangetoond.

De NMBS voorziet tot nu toe in een persoonlijke begeleiding van rolstoelgebruikers en in signalisatie en omroepen op het perron en in de treinen. In het kader van de nieuwe structuur die binnenkort wordt opgericht, zal de NMBS de enige verantwoordelijke zijn voor de communicatie aan de reizigers. De NMBS zal zo over alle elementen beschikken om de verspreiding van nuttige informatie te ontwikkelen en te verbeteren.

Het nut van een toepassing zoals die van de NS moet door de NMBS worden onderzocht. Daarbij moet onder meer rekening worden gehouden met de kostprijs ervan. Er zijn immers zware investeringen nodig om het materieel aan te passen, onder meer de installatie van internet en infraroodlezers in de rijtuigen, IT‑systemen en klantapplicaties. De aanpassingswerkzaamheden zouden tevens impliceren dat er tijdelijk minder treinen beschikbaar zouden zijn.

Dennis60

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Dennis60 » 26 mar 2013, 17:42

Glodenox schreef:En bij deze wat de NMBS daarvan denkt (antwoord in de senaat):
senate.be schreef:De heer Jean‑Pascal Labille: Om de reizigersstromen beter te kunnen sturen, vermeldt de NMBS dat ze, zoals alle spoorwegoperatoren, met signalisatie werkt voor het aanduiden van de rijtuigen en de rijtuigklas, dit zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van de rijtuigen. Daarnaast gebruiken vele spoorwegnetten ook een indeling van de perrons in sectoren om de positie van de rijtuigen mee te delen via infoborden en omroepen op de perrons. Dit is vooral van belang voor treinen waarin plaatsen kunnen worden gereserveerd, meestal in het internationaal verkeer.

De signalisatie wordt aangevuld met omroepen op het perron met betrekking tot de treinsamenstelling en in de treinen. De treinbegeleider heeft als opdracht in de trein om te roepen in welke rijtuigen nog plaatsen vrij zijn en waar die zich bevinden. Elk rijtuig heeft een rijtuignummer dat wordt meegedeeld boven de deuren van het rijtuig. Een elektronisch systeem voor het aanduiden van al dan niet vrije plaatsen bestaat in langeafstandsverbindingen en is gekoppeld aan verplichte plaatsreservering.

De NMBS meldt dat de voorgestelde oplossing, waarvoor de NS een proefproject heeft lopen tussen Roosendaal en Zwolle, enkel toegankelijk is voor de bezitters van een smartphone. Het gelimiteerde studieproject van de NS richt zich tot een beperkt reizigerssegment en heeft een aanzienlijke kostprijs, namelijk 2 miljoen euro. De voordelen dienen nog te worden aangetoond.

De NMBS voorziet tot nu toe in een persoonlijke begeleiding van rolstoelgebruikers en in signalisatie en omroepen op het perron en in de treinen. In het kader van de nieuwe structuur die binnenkort wordt opgericht, zal de NMBS de enige verantwoordelijke zijn voor de communicatie aan de reizigers. De NMBS zal zo over alle elementen beschikken om de verspreiding van nuttige informatie te ontwikkelen en te verbeteren.

Het nut van een toepassing zoals die van de NS moet door de NMBS worden onderzocht. Daarbij moet onder meer rekening worden gehouden met de kostprijs ervan. Er zijn immers zware investeringen nodig om het materieel aan te passen, onder meer de installatie van internet en infraroodlezers in de rijtuigen, IT‑systemen en klantapplicaties. De aanpassingswerkzaamheden zouden tevens impliceren dat er tijdelijk minder treinen beschikbaar zouden zijn.
Mooi stukje tekst! Ik ben benieuwd hoe de conclusies uiteindelijk zullen zijn.. en of de kosten opwegen tegen de voordelen ervan.

Galactic

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Galactic » 27 mar 2013, 16:43

Sorry, maar zo'n bord vind ik zinloos.
Momenteel moeten we bij het klaarmaken van onze trein de plaats aanduiden van het 1ste-klasse-rijtuig. Dit moeten we doen in onze Ibis bij "samenstelling". Officieel moeten we dit doen zodat er in de stations kan aangekondigd worden waar dit rijtuig zich bevind. Eergisteren nog meegemaakt : 9 rijtuigen, 1° klas zat op positie 8. Wat hoor ik aankondigen?? "De eersteklasserijtuigen bevinden zich in het midden van de trein" :?
Dat ze dit eerst in orde brengen vooraleer belastingsgeld te verspillen aan zo'n dingen.

Trouwens : "zitplaatsen".... Met datzelfde P-treintje zaten de achterste 6 rijtuigen stampvol. Reizigers stonden recht op de platforms. Vanaf rijtuig 3 tot 1 zat er bijna niemand!! Zitplaatsen in overvloed! En dan klagen dat ze geen zitplaats hebben en zagen of ze niet in 1ste mogen zitten! Allemaal omdat ze 10 stappen minder zouden moeten doen om naar de uitgang te gaan bij het station van hun bestemming. Maar kom, da's weer een andere discussie... :wink:

kika
Berichten: 2650
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door kika » 27 mar 2013, 16:48

Je geeft het zelf al aan dat je de omroep niet kan vertrouwen. Als de ene keer je trein 8 bakken lang is en de andere keer maar 2 of 3, dan ga je niet aan het einde van het perron staan. Je hebt helemaal gelijk dat het al heel wat kan schelen als er goed wordt aangegeven hoe lang de trein is, waar die stopt en waar 1e klasse/fietsruimte/.. is, daarmee heb je al een belangrijk onderdeel gerealiseerd.

cracker1985
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 apr 2011, 20:38

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door cracker1985 » 28 mar 2013, 12:44

Galactic schreef: Trouwens : "zitplaatsen".... Met datzelfde P-treintje zaten de achterste 6 rijtuigen stampvol. Reizigers stonden recht op de platforms. Vanaf rijtuig 3 tot 1 zat er bijna niemand!! Zitplaatsen in overvloed! En dan klagen dat ze geen zitplaats hebben en zagen of ze niet in 1ste mogen zitten! Allemaal omdat ze 10 stappen minder zouden moeten doen om naar de uitgang te gaan bij het station van hun bestemming. Maar kom, da's weer een andere discussie... :wink:
Misschien komt het, zoals ik het dagelijks meemaak in P8901, omdat de TBG systematisch de binnendeuren voor en na de eerste klasse op slot doet. Zo is het natuurlijk niet evident om nog door te schuiven naar de (eventuele) minder bezette rijtuigen ;-) Al begrijp ik volkomen dat iemand die eerste klasse reist, dat onder meer doet om in alle rust te reizen.

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3979
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door overweg13 » 28 mar 2013, 12:53

cracker1985 schreef:
Misschien komt het, zoals ik het dagelijks meemaak in P8901, omdat de TBG systematisch de binnendeuren voor en na de eerste klasse op slot doet. Zo is het natuurlijk niet evident om nog door te schuiven naar de (eventuele) minder bezette rijtuigen ;-) Al begrijp ik volkomen dat iemand die eerste klasse reist, dat onder meer doet om in alle rust te reizen.
Moeilijk te geloven dat je dit elke dag meemaakt, vermits die trein elke dag een andere TBG heeft. Ben je zeker dat het eersteklasrijtuig geen AD-rijtuig is, waar je door de bagage-afdeling zou moeten? Het zou te fantastisch zijn mocht deze regel die ergens in de jaren 1970 is afgeschaft, opnieuw ingevoerd worden. Het zou veel van de wrevel in eerste klasse oplossen, en de tweedeklasreizigers leren opnieuw strategische keuzes te maken voor ze instappen: look before you leap...
Met vriendelijke groet

overweg13

Galactic

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Galactic » 28 mar 2013, 20:27

cracker1985 schreef:Misschien komt het, zoals ik het dagelijks meemaak in P8901, omdat de TBG systematisch de binnendeuren voor en na de eerste klasse op slot doet. Zo is het natuurlijk niet evident om nog door te schuiven naar de (eventuele) minder bezette rijtuigen ;-) Al begrijp ik volkomen dat iemand die eerste klasse reist, dat onder meer doet om in alle rust te reizen.
Cracker1985 : bij de P8901 zit de eerste klas op plaats 6 van de 7 rijtuigen M4. Zoals Overweg13 schrijft, is die eerste klasse een AD-rijtuig (= 1ste klas met pakwagen). Daardoor zijn we verplicht om de kant van de pakwagen af te sluiten. Daardoor is er slechts 1 rijtuig 2de klas (B) helemaal achteraan de trein. Doordat de pakwagen aan de kant van dat 2de klas rijtuig hangt, MOETEN we dit afsluiten. Voor het eerste klas rijtuig zijn er nog 5 rijtuigen 2de klas. In de eerste 2 zit er weinig volk.
Waarom denk je dat dit laatste rijtuig overvol zit? Omdat daar veel reizigers opzitten voor Denderleeuw (trap aan achterkant van perron), Haaltert & Burst (uitgang achteraan perron) en Zottegem (trap achterkant perron) opzitten. Mocht de helft van die mensen de moeite doen om een beetje meer vooraan de trein te gaan zitten, en bij aankomst in hun bestemmingsstation de moeite doen om 100 meter verder te stappen om tot bij hun auto te geraken, dan zou het voor iedereen veel plezanter zijn. Maar ja, wie doet dat... Als ze maar 20 seconden rapper thuis zijn... :?
En dan komen zagen om in 1ste te mogen zitten?? NO WAY !!!! Als ze een toeslag betalen natuurlijk wel, maar da's dan ook teveel gevraaagd...

Dus, uw bewering dat we de binnendeur voor en na eerste klas sluiten, klopt niet. Enkel NA eerste klas, omdat de pakwagen zich daar bevindt.

kika
Berichten: 2650
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door kika » 29 mar 2013, 23:04

Waarom moet het pakwagengedeelte worden afgesloten?

dentheo
Berichten: 7691
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door dentheo » 30 mar 2013, 10:40

kika schreef:Waarom moet het pakwagengedeelte worden afgesloten?
Waarschijnlijk om te vermijden dat de pakjes pootjes krijgen....
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20424
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Steven » 30 mar 2013, 10:54

in de pakwagen is ook geregeld de dienstafdeling te vinden voor de treinbegeleider, daar worden nu al voldoende diefstallen gemeld. Dus die deur gewoon loslaten is geen optie.

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3979
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door overweg13 » 30 mar 2013, 11:10

Steven schreef:in de pakwagen is ook geregeld de dienstafdeling te vinden voor de treinbegeleider, daar worden nu al voldoende diefstallen gemeld.
Daarom heet het ook pakwagen...
Met vriendelijke groet

overweg13

Plaats reactie