Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
kika
Berichten: 2650
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door kika » 16 mei 2013, 12:41

Zeker geen slecht idee an sich, maar het moet a. fel genoeg zijn, b. 'ontwikkeld' worden. Aanvullend op de schermen die sowieso al bestemming e.d. aangeven.


Tijgernoot
Berichten: 300
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Tijgernoot » 16 mei 2013, 15:39

Jeroen schreef:Het zou misschien nòg efficiënter zijn om in de grotere stations LED-verlichting in te bouwen over de volledige lengte van de perronboord. Die verlichting kan dan (gedeeltelijk) oplichten om de lengte van de eerstvolgende trein te tonen.
Dat is dus begin dit jaar getest in 's-Hertogenbosch met de IC Roosendaal -> Zwolle.
Eventueel met een andere kleur (geel) voor de eerste klasse. Misschien dat dit de mensen nog meer 'met de neus op de feiten drukt' dan beeldschermen boven een perron. Men zal zich over de volledige lengte van de lichtstreep verspreiden en dan heeft men misschien helemaal geen nood meer aan (onbetrouwbare?) info over vrije zitplaatsen.
Met icoontjes op de plek waar de deuren langs het perron zouden komen was aangegeven wat voor type coupe het betrof: 1e of 2e klasse en dan nog wel of geen stiltecoupe. Met kleuren werd dan aangegeven of er ruimte was in de coupes. Dat gebeurde met infraroodmetingen, dat was zeker betrouwbaar.
Het lijkt mij daarenboven relatief goedkoop, bedrijfszeker en weinig onderhoudsintensief. Je kan er ook niet niet naast kijken. Voor een doorrijdende trein zou dan kunnen worden gewaarschuwd door de verlichting over de volledige lengte fel te laten knipperen of zo.
Het vereist vooral veel investeringskosten en nieuwe ICT-infrastructuur. De proef in 's-Hertogenbosch met tien treinstellen, een LED-paneel over de lengte van het perron en een aangepaste smartphone app heeft ruim een miljoen euro gekost. Daarnaast was er extra begeleiding voor het personeel om de trein exact goed te laten stoppen.

Doorgaande treinen zullen in Nederland niet op de borden komen, de reden daarvoor is dat op het moment dat je algemeen gaat waarschuwen voor doorrijdende treinen mensen gaan verwachten dat ze worden gewaarschuwd. Als ze dan toch niet worden gewaarschuwd voor een doorrijdende trein en het gaat fout dan zijn ze bang voor claims. Door niet te waarschuwen is gewoon duidelijk dat je altijd moet opletten voor doorgaande treinen.

franksken
Berichten: 187
Lid geworden op: 01 mei 2010, 00:08

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door franksken » 16 mei 2013, 19:55

Doorgaande treinen zullen in Nederland niet op de borden komen, de reden daarvoor is dat op het moment dat je algemeen gaat waarschuwen voor doorrijdende treinen mensen gaan verwachten dat ze worden gewaarschuwd. Als ze dan toch niet worden gewaarschuwd voor een doorrijdende trein en het gaat fout dan zijn ze bang voor claims. Door niet te waarschuwen is gewoon duidelijk dat je altijd moet opletten voor doorgaande treinen.

Tsjah en als er dan een incident is met zo'n'passage' dan gaan de mensen niet aan de alarmbel trekken ofzo.
Ieder weldenkend mens weet dat hij van de rand weg moet blijven,jammer dat niet iedereen zo slim is.
Gebeuren er trouwens veel ongelukken met passerende treinen in stations?
Dacht het niet.Treinen rijden aan verminderde snelheid door stations en/of laten hunnen toeter ne keer werken.

deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door deadlock » 17 mei 2013, 15:42

Volgens mij gebeurt dat niet. Hooguit springers en er is een paar jaar terug iemand voor een trein geduwd op Rotterdam Alexander.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3693
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Asterix » 30 apr 2019, 11:40

Heeft dit proefproject een doorstart gekregen? Wat is er uiteindelijk geworden van de test in 2013?
OVPro

NS pakt ‘scheve bezetting’ in trein aan via perronborden

Met behulp van extra informatie op de perronborden wil NS de zogenaamde ‘scheve bezetting’ in de treinen aanpakken. Als proef tonen de perronborden op spoor 18 in Utrecht CS enkele weken instapinformatie, zoals de capaciteit per rijtuig, de lengte van het voertuig en de stoppositie van de trein. Dit moet reizigers helpen om soepeler in te stappen en ervoor zorgen dat ze gemakkelijker een zitplaats vinden.

De perronborden bij spoor 18 zijn nu ingesteld zodat ze nog steeds de gebruikelijke reisinformatie laten zien. Tegelijkertijd worden afwisselend de vertrektijd en de resterende tijd tot vertrek getoond. Onderin beeld staat de trein afgebeeld, waarbij de kleuren wit, geel en oranje per rijtuig tonen hoe groot de kans op een zitplaats is.

Reizigers kunnen bovendien precies zien waar de trein stopt, omdat perronletters op het perronbord worden afgebeeld. Tien seconden voor het fluitsignaal van de conducteur telt een timer terug naar het laatste moment dat reizigers kunnen instappen. Daarna zien reizigers de mededeling “Niet meer instappen”.

Scheve bezetting

NS heeft gekozen om deze instapinformatie te beproeven op perron 18, omdat hier de trein van Utrecht naar Den Bosch en verder richting het zuiden vertrekt. Juist hier is volgens de spoorvervoerder vaak sprake van een scheve verdeling tijdens de avondspits. Reizigers blijven veelal bij de roltrappen hangen, waardoor de rijtuigen daar heel druk zijn.

De intercity tussen Utrecht en Den Bosch van 17.24 uur is een van de meest scheve treinen van de dag. Met tien rijtuigen is in de trein ruimte voor ruim 1000 reizigers, terwijl er op maandag circa 700 mensen in de trein zitten. “Het 8e rijtuig is met 158 procent overbezet, terwijl in het 2e en 3e rijtuig maar liefst tweederde van de stoelen nog beschikbaar is. De instapinformatie op de perronborden moet deze scheve verdeling tegen gaan en zo zorgen voor meer reiscomfort”, aldus de vervoerder.

Betere punctualiteit

Die instapinformatie kan bovendien mogelijk bijdragen aan een betere punctualiteit. Juist op dit traject is dat van belang, vanwege de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Door informatie te geven over minder drukke rijtuigen, hoopt NS dat reizigers zich beter over het perron en de trein verspreiden.

Door tien seconden voor het fluitsignaal een timer te laten aflopen, wil NS bovendien reizigers ontmoedigen om nog na het fluitsignaal in te stappen. Na afloop van de proef – die in eerste instantie zes weken duurt – moet duidelijk worden of reizigers hierdoor meer comfort ervaren en of de trein beter op tijd rijdt.
Afbeelding

Ouwe
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Ouwe » 10 mei 2019, 20:00

Asterix schreef:
30 apr 2019, 11:40
Heeft dit proefproject een doorstart gekregen? Wat is er uiteindelijk geworden van de test in 2013?
Het project is gewoon blijven lopen. De NS zoekt alleen ook een betaalbare manier om de resultaten te benutten. Een bord als op station 's-Hertogenbosch en Schiphol is natuurlijk duur. Het gebruiken van de borden die al op stations staan is natuurlijk veel goedkoper.

Spoor 18 op Utrecht is wel een ideale plek om een systeem als dit te testen. De intercity naar Maastricht vertrekt van dit station en hier zijn een aantal knelpunten
- Het elke 10 minuten rijden moet heel precies gebeuren. Ik geloof dat de treinen er op de 10 seconde precies rijden. De functies die op de borden getest worden hebben ook relatie tot de stiptheid van de vertrekprocedure. De treinen rijden nu elke 10 minuten tussen Amsterdam en Eindhoven, maar de treinen staan ondertussen wel een kwartier langer stil om dit mogelijk te maken.
- Er wordt altijd veel achterin ingestapt omdat de achterste 3 rijtuigen bij de stationshal staan. Doordat de treinen in de piekuren uit 2 treinstellen bestaan is het voorste treinstel soms halfleeg terwijl de achterste overvol is.
- Er zijn veel reizigers die met de intercity naar Maastricht verder reizen dan Eindhoven, maar bijna altijd gaat enkel het voorste treinstel naar Maastricht en blijft het achterste stel aan het perron in Eindhoven. Veel reizigers weten dit niet, waardoor er vaak reizigers achter blijven in Eindhoven en ook het vertrek vaak later is doordat reizigers van treinstel moeten wisselen.

Zelf vind ik dat de NS enkel excuses zoekt om niet in te gaan op het hele probleem wat eigenlijk voor de reizigers van belang is en dat is dat het aantal zitplaatsen verminderd is sinds de NS elke 10 minuten op deze corridor rijdt. De treinen naar Maastricht zijn merkbaar minder lang. Vroeger als ik met de trein ging stapte ik op de trein in Maastricht, dicht bij huis. Nu pak ik de wagen tot Maarheeze of Boxtel (ruim een uur verder) als ik verder Nederland in moet, omdat de treinen vaak overvol raken. Een paar malle tekeningen op een vertrekscherm en een app maken daar weinig verschil in denk ik. De NS zet te weinig materieel in op de uithoeken van het land en rijdt met te onregelmatige treinlengtes. Reizigers snappen het niet omdat de NS niet voorspelbaar is en de dienstregeling niet georienteerd is op de reiziger(maar enkel hoe zo veel mogelijk treinen te rijden zonder te kijken naar wat reizigers echt willen), niet omdat ze dom zijn.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.

Plaats reactie