Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
kika
Berichten: 2666
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door kika » 30 mar 2013, 11:20

Bedankt voor de antwoorden, was me er niet bewust van dat er heden ten dage nog vele 'pakjes' bij de NMBS meereisden, op de occasionele fiets op de trein na dan.


Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Frank » 30 mar 2013, 11:24

De meest waardevolle pakjes zijn dan waarschijnlijk de verloren voorwerpen van reizigers die naar het depot worden overgebracht. Daar zullen vast telefoons en camera's bijzitten.

Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Retard » 30 mar 2013, 11:26

Klopt. Ik heb deze week donderdag nog electronica ter waarde van 99 euro gaan afgeven op de verloren voorwerpen.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3708
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Asterix » 31 mar 2013, 10:46

Galactic schreef:Dus, uw bewering dat we de binnendeur voor en na eerste klas sluiten, klopt niet. Enkel NA eerste klas, omdat de pakwagen zich daar bevindt.
Dan nog is het jammer dat de trein op die manier wordt samengesteld want het beïnvloedt de doorstroming.
Men kan die eersteklasseproblematiek toch eenvoudig oplossen door dat rijtuig helemaal vooraan of helemaal achteraan te hangen? Dan is er toch geen passage en dan is ook het pakwagenprobleem opgelost? Ik zie echt het probleem niet.

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4006
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door overweg13 » 31 mar 2013, 12:48

Jeroen schreef:
Galactic schreef:Dus, uw bewering dat we de binnendeur voor en na eerste klas sluiten, klopt niet. Enkel NA eerste klas, omdat de pakwagen zich daar bevindt.
Dan nog is het jammer dat de trein op die manier wordt samengesteld want het beïnvloedt de doorstroming.
Men kan die eersteklasseproblematiek toch eenvoudig oplossen door dat rijtuig helemaal vooraan of helemaal achteraan te hangen? Dan is er toch geen passage en dan is ook het pakwagenprobleem opgelost? Ik zie echt het probleem niet.
Ik ook niet, maar dan wel om een andere reden: bij de Desiro's, bij de vierledige stellen enz. is die zogenaamde doorstroming er ook niet. Verstandige reizigers zorgen ervoor dat ze niet door moeten stromen, maar stappen in waar ze weten dat er nog kans op plaats is. Maar zolang treinmaatschappijen in de eerste plaats kippen zonder kop blijven vervoeren, zullen die massale vleesverplaatsingen wel blijven bestaan; ik beschouw zo een gesloten deur dan ook als een zegen, i.p.v. een nadeel.
Met vriendelijke groet

overweg13

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3708
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Asterix » 31 mar 2013, 23:20

overweg13 schreef:Verstandige reizigers zorgen ervoor dat ze niet door moeten stromen, maar stappen in waar ze weten dat er nog kans op plaats is.
Ik denk dat eenmaal een trein langer is dan vier stellen (of zo) het overzicht (of nog: het 'compacte') verloren raakt en mensen gewoon lukraak beginnen instappen. Het is dan misschien te veel om nog te kunnen overzien. Ik denk dat er ook een vrees bestaat dat de trein korter dan verwacht zal zijn waardoor men in het midden steevast veilig staat, wat er ook moge gebeuren. Ook de angst dat er misschien al wordt gefloten terwijl men zich nog via het perron aan het verplaatsen is, kan meespelen. In dat opzicht is het wellicht 'slimmer' om al meteen in te stappen en zich dan te verplaatsen, dan is men ten minste al aan boord.

KB
Berichten: 624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door KB » 01 apr 2013, 13:50

overweg13 schreef:
Jeroen schreef:
Galactic schreef:Dus, uw bewering dat we de binnendeur voor en na eerste klas sluiten, klopt niet. Enkel NA eerste klas, omdat de pakwagen zich daar bevindt.
Dan nog is het jammer dat de trein op die manier wordt samengesteld want het beïnvloedt de doorstroming.
Men kan die eersteklasseproblematiek toch eenvoudig oplossen door dat rijtuig helemaal vooraan of helemaal achteraan te hangen? Dan is er toch geen passage en dan is ook het pakwagenprobleem opgelost? Ik zie echt het probleem niet.
Ik ook niet, maar dan wel om een andere reden: bij de Desiro's, bij de vierledige stellen enz. is die zogenaamde doorstroming er ook niet. Verstandige reizigers zorgen ervoor dat ze niet door moeten stromen, maar stappen in waar ze weten dat er nog kans op plaats is. Maar zolang treinmaatschappijen in de eerste plaats kippen zonder kop blijven vervoeren, zullen die massale vleesverplaatsingen wel blijven bestaan; ik beschouw zo een gesloten deur dan ook als een zegen, i.p.v. een nadeel.
Het probleem is ook wel dat je niet altijd (of misschien zelfs meestal niet?) kunt weten hoe lang je trein zal zijn. En als het een korte trein is, waar stopt hij dan aan een langer perron: in het midden of aan een uiteinde en welk dan? Ik begrijp de gemiddelde reiziger dus wel als hij in het midden van het perron wacht en eventueel door de trein loopt om een zitplaats te zoeken, hoe storend dat soms ook kan zijn.
L'union fait la force.

t-town
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door t-town » 01 apr 2013, 21:23

Bijna alle voorgaande ergernissen zouden dus worden opgelost door een lcdband op/rond/naast het perron die aangeeft: waar er nog het meeste plaats is, waar de eersteklasse is en natuurlijk hoe lang de trein is.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Shrek » 06 apr 2013, 19:16

Zo'n LCD-band lijkt mij zeer duur. Waar ga je trouwens de info halen over de drukte?
Wat mij veel haalbaarder lijkt is een systeem dat het aantal rijtuigen weergeeft (in Duitsland bestaat zoiets al). Dan zie je meteen waar je kan gaan staan.
Die info zit al in de databanken van de spoorwegen en kan dus zonder al teveel moeite weergegeven worden.

dentheo
Berichten: 7710
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door dentheo » 06 apr 2013, 19:49

[quote="Shrek"]Zo'n LCD-band lijkt mij zeer duur. Waar ga je trouwens de info halen over de drukte? /quote]

Hoe werkt die proef in Nederland ?
Telt men in en uitstappende mensen of weegt men gewoon het rijtuig zodatt men een idee heeft hoeveel volk erin zit of staat ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4603
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Adler » 06 apr 2013, 21:43

dentheo schreef: Hoe werkt die proef in Nederland ?
Telt men in en uitstappende mensen of weegt men gewoon het rijtuig zodatt men een idee heeft hoeveel volk erin zit of staat ?
Het antwoord op uw vraag staat in het eerste bericht van dit topic.

dentheo
Berichten: 7710
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door dentheo » 07 apr 2013, 10:33

OK begrepen, titel is dus verkeerd.... hij telt GEEN zitplaatsen zoals ik al dacht.
Theo
Groeten vanop de Heide

deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door deadlock » 15 mei 2013, 15:02

Glodenox schreef:En bij deze wat de NMBS daarvan denkt (antwoord in de senaat):
senate.be schreef:De heer Jean‑Pascal Labille: Om de reizigersstromen beter te kunnen sturen, vermeldt de NMBS dat ze, zoals alle spoorwegoperatoren, met signalisatie werkt voor het aanduiden van de rijtuigen en de rijtuigklas, dit zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van de rijtuigen. Daarnaast gebruiken vele spoorwegnetten ook een indeling van de perrons in sectoren om de positie van de rijtuigen mee te delen via infoborden en omroepen op de perrons. Dit is vooral van belang voor treinen waarin plaatsen kunnen worden gereserveerd, meestal in het internationaal verkeer.

De signalisatie wordt aangevuld met omroepen op het perron met betrekking tot de treinsamenstelling en in de treinen. De treinbegeleider heeft als opdracht in de trein om te roepen in welke rijtuigen nog plaatsen vrij zijn en waar die zich bevinden. Elk rijtuig heeft een rijtuignummer dat wordt meegedeeld boven de deuren van het rijtuig. Een elektronisch systeem voor het aanduiden van al dan niet vrije plaatsen bestaat in langeafstandsverbindingen en is gekoppeld aan verplichte plaatsreservering.

De NMBS meldt dat de voorgestelde oplossing, waarvoor de NS een proefproject heeft lopen tussen Roosendaal en Zwolle, enkel toegankelijk is voor de bezitters van een smartphone. Het gelimiteerde studieproject van de NS richt zich tot een beperkt reizigerssegment en heeft een aanzienlijke kostprijs, namelijk 2 miljoen euro. De voordelen dienen nog te worden aangetoond.

De NMBS voorziet tot nu toe in een persoonlijke begeleiding van rolstoelgebruikers en in signalisatie en omroepen op het perron en in de treinen. In het kader van de nieuwe structuur die binnenkort wordt opgericht, zal de NMBS de enige verantwoordelijke zijn voor de communicatie aan de reizigers. De NMBS zal zo over alle elementen beschikken om de verspreiding van nuttige informatie te ontwikkelen en te verbeteren.

Het nut van een toepassing zoals die van de NS moet door de NMBS worden onderzocht. Daarbij moet onder meer rekening worden gehouden met de kostprijs ervan. Er zijn immers zware investeringen nodig om het materieel aan te passen, onder meer de installatie van internet en infraroodlezers in de rijtuigen, IT‑systemen en klantapplicaties. De aanpassingswerkzaamheden zouden tevens impliceren dat er tijdelijk minder treinen beschikbaar zouden zijn.
De heer Jean‑Pascal Labille liegt dat het gedrukt staat. Op het perron hangen grote LED-bakken en daar zie je op waar er plaats is en waar de deuren komen. Het kán ook met een smartphone trouwens. En trouwens, praktisch iedere Nederlandse treinreiziger heeft een smartphone.

dentheo
Berichten: 7710
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door dentheo » 15 mei 2013, 19:23

deadlock schreef:
Glodenox schreef:En bij deze wat de NMBS daarvan denkt (antwoord in de senaat):


De NMBS meldt dat de voorgestelde oplossing, waarvoor de NS een proefproject heeft lopen tussen Roosendaal en Zwolle, enkel toegankelijk is voor de bezitters van een smartphone. Het gelimiteerde studieproject van de NS richt zich tot een beperkt reizigerssegment en heeft een aanzienlijke kostprijs, namelijk 2 miljoen euro. De voordelen dienen nog te worden aangetoond.


De heer Jean‑Pascal Labille liegt dat het gedrukt staat. Op het perron hangen grote LED-bakken en daar zie je op waar er plaats is en waar de deuren komen. Het kán ook met een smartphone trouwens. En trouwens, praktisch iedere Nederlandse treinreiziger heeft een smartphone.
Ik meen dat dit het antwoord van de NMBS was....
Laatst gewijzigd door dentheo op 16 mei 2013, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3708
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan

Bericht door Asterix » 16 mei 2013, 01:06

Het zou misschien nòg efficiënter zijn om in de grotere stations LED-verlichting in te bouwen over de volledige lengte van de perronboord. Die verlichting kan dan (gedeeltelijk) oplichten om de lengte van de eerstvolgende trein te tonen. Eventueel met een andere kleur (geel) voor de eerste klasse. Misschien dat dit de mensen nog meer 'met de neus op de feiten drukt' dan beeldschermen boven een perron. Men zal zich over de volledige lengte van de lichtstreep verspreiden en dan heeft men misschien helemaal geen nood meer aan (onbetrouwbare?) info over vrije zitplaatsen. Het lijkt mij daarenboven relatief goedkoop, bedrijfszeker en weinig onderhoudsintensief. Je kan er ook niet niet naast kijken. Voor een doorrijdende trein zou dan kunnen worden gewaarschuwd door de verlichting over de volledige lengte fel te laten knipperen of zo.

Plaats reactie