Re: Bord op perron geeft zitplaats in trein aan
Geplaatst: 16 mei 2013, 12:41
Zeker geen slecht idee an sich, maar het moet a. fel genoeg zijn, b. 'ontwikkeld' worden. Aanvullend op de schermen die sowieso al bestemming e.d. aangeven.
Dat is dus begin dit jaar getest in 's-Hertogenbosch met de IC Roosendaal -> Zwolle.Jeroen schreef:Het zou misschien nòg efficiënter zijn om in de grotere stations LED-verlichting in te bouwen over de volledige lengte van de perronboord. Die verlichting kan dan (gedeeltelijk) oplichten om de lengte van de eerstvolgende trein te tonen.
Met icoontjes op de plek waar de deuren langs het perron zouden komen was aangegeven wat voor type coupe het betrof: 1e of 2e klasse en dan nog wel of geen stiltecoupe. Met kleuren werd dan aangegeven of er ruimte was in de coupes. Dat gebeurde met infraroodmetingen, dat was zeker betrouwbaar.Eventueel met een andere kleur (geel) voor de eerste klasse. Misschien dat dit de mensen nog meer 'met de neus op de feiten drukt' dan beeldschermen boven een perron. Men zal zich over de volledige lengte van de lichtstreep verspreiden en dan heeft men misschien helemaal geen nood meer aan (onbetrouwbare?) info over vrije zitplaatsen.
Het vereist vooral veel investeringskosten en nieuwe ICT-infrastructuur. De proef in 's-Hertogenbosch met tien treinstellen, een LED-paneel over de lengte van het perron en een aangepaste smartphone app heeft ruim een miljoen euro gekost. Daarnaast was er extra begeleiding voor het personeel om de trein exact goed te laten stoppen.Het lijkt mij daarenboven relatief goedkoop, bedrijfszeker en weinig onderhoudsintensief. Je kan er ook niet niet naast kijken. Voor een doorrijdende trein zou dan kunnen worden gewaarschuwd door de verlichting over de volledige lengte fel te laten knipperen of zo.
OVPro
NS pakt ‘scheve bezetting’ in trein aan via perronborden
Met behulp van extra informatie op de perronborden wil NS de zogenaamde ‘scheve bezetting’ in de treinen aanpakken. Als proef tonen de perronborden op spoor 18 in Utrecht CS enkele weken instapinformatie, zoals de capaciteit per rijtuig, de lengte van het voertuig en de stoppositie van de trein. Dit moet reizigers helpen om soepeler in te stappen en ervoor zorgen dat ze gemakkelijker een zitplaats vinden.
De perronborden bij spoor 18 zijn nu ingesteld zodat ze nog steeds de gebruikelijke reisinformatie laten zien. Tegelijkertijd worden afwisselend de vertrektijd en de resterende tijd tot vertrek getoond. Onderin beeld staat de trein afgebeeld, waarbij de kleuren wit, geel en oranje per rijtuig tonen hoe groot de kans op een zitplaats is.
Reizigers kunnen bovendien precies zien waar de trein stopt, omdat perronletters op het perronbord worden afgebeeld. Tien seconden voor het fluitsignaal van de conducteur telt een timer terug naar het laatste moment dat reizigers kunnen instappen. Daarna zien reizigers de mededeling “Niet meer instappen”.
Scheve bezetting
NS heeft gekozen om deze instapinformatie te beproeven op perron 18, omdat hier de trein van Utrecht naar Den Bosch en verder richting het zuiden vertrekt. Juist hier is volgens de spoorvervoerder vaak sprake van een scheve verdeling tijdens de avondspits. Reizigers blijven veelal bij de roltrappen hangen, waardoor de rijtuigen daar heel druk zijn.
De intercity tussen Utrecht en Den Bosch van 17.24 uur is een van de meest scheve treinen van de dag. Met tien rijtuigen is in de trein ruimte voor ruim 1000 reizigers, terwijl er op maandag circa 700 mensen in de trein zitten. “Het 8e rijtuig is met 158 procent overbezet, terwijl in het 2e en 3e rijtuig maar liefst tweederde van de stoelen nog beschikbaar is. De instapinformatie op de perronborden moet deze scheve verdeling tegen gaan en zo zorgen voor meer reiscomfort”, aldus de vervoerder.
Betere punctualiteit
Die instapinformatie kan bovendien mogelijk bijdragen aan een betere punctualiteit. Juist op dit traject is dat van belang, vanwege de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Door informatie te geven over minder drukke rijtuigen, hoopt NS dat reizigers zich beter over het perron en de trein verspreiden.
Door tien seconden voor het fluitsignaal een timer te laten aflopen, wil NS bovendien reizigers ontmoedigen om nog na het fluitsignaal in te stappen. Na afloop van de proef – die in eerste instantie zes weken duurt – moet duidelijk worden of reizigers hierdoor meer comfort ervaren en of de trein beter op tijd rijdt.
Het project is gewoon blijven lopen. De NS zoekt alleen ook een betaalbare manier om de resultaten te benutten. Een bord als op station 's-Hertogenbosch en Schiphol is natuurlijk duur. Het gebruiken van de borden die al op stations staan is natuurlijk veel goedkoper.