NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Steve »

Schuilt daarin dan de hoofdreden waarom de CR-verbindingen plots allemaal L-verbindingen geworden zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Shrek »

Misschien is dit nog wel belangrijker: http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... et_9-9.pdf

Dat zijn de supplementen voor drukke lijnen en stationshalteringen.
Je hebt enerzijds de coëfficienten per station, daar gegeven, dan heb je de Pv (dit jaar 2.14€) en dan is er nog de aard van halte: Vertrek = 4, aankomst = 3.5, tussenstop = 3.
Los uit het vuistje geeft dat dan voor een tussenstop: 60€, 15€ of 6€ voor een halte (m.u.v. Brussel-Zuid HST wat 120€ kost).

dat zal in Nederland wel iets goedkoper zijn denk ik.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Tijgernoot »

Snijden in het treinaanbod, tot nu toe een gekozen oplossing van de NMBS is maatschappelijk wel de meest ongewenste bezuiniging die er te verzinnen valt. Volgens mij kan je eerder eens kijken naar het tariefaanbod.

Gratis kinderen meenemen? Waarom niet een speciaal kindtarief van 2,50 vragen?
Journalisten gratis? Waar heeft deze beroepsgroep de eer aan te danken?
Zeelieden gratis? Nogmaals, waar heeft deze beroepsgroep de eer aan te danken?

Maar volgens mij nog veel efficiënter: een algemene verhoging van de normale tarieven en abonnementen en de introductie van een kortingskaart: laat de NMBS een kortingskaart verkopen zoals de DB, SBB en de NS waarmee er goedkoper gereisd kan worden buiten de piekuren. Vraag hiervoor voor een vast bedrag per jaar en je bent verzekerd van inkomsten door de verkoop van deze kaarten en door de voordelige tarieven is het voor de klant aantrekkelijker om de trein te nemen, waarmee uiteindelijk meer betalende reizigers vervoerd zullen worden dan zonder de kortingskaart. Eventueel kan je deze goedkoper aanbieden aan senioren waardoor de losse verkoop van het seniorenbiljet ook afgeschaft kan worden.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door AlexNL »

NMBS had ooit een kortingskaart, die gaf 50% vermindering. Die is een paar jaar geleden afgeschaft omdat men 'het tariefaanbod wilde versimpelen'.

Als NMBS het aanbod wil versimpelen lijkt het me zinniger om de gigantische lijst met kortingen eens tegen het licht te houden. Waarom strijders uit de Eerste Wereldoorlog nog steeds gratis met NMBS mogen rijden weet ik niet, er zijn nog maar heel weinig strijders die nu nog leven. Diezelfde vragen kun je je ook stellen voor politieagenten in uniform, journalisten of zeelieden op zoek naar werk.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door overweg13 »

AlexNL schreef:NMBS had ooit een kortingskaart, die gaf 50% vermindering. Die is een paar jaar geleden afgeschaft omdat men 'het tariefaanbod wilde versimpelen'.

Als NMBS het aanbod wil versimpelen lijkt het me zinniger om de gigantische lijst met kortingen eens tegen het licht te houden. Waarom strijders uit de Eerste Wereldoorlog nog steeds gratis met NMBS mogen rijden weet ik niet, er zijn nog maar heel weinig strijders die nu nog leven. Diezelfde vragen kun je je ook stellen voor politieagenten in uniform, journalisten of zeelieden op zoek naar werk.
Die oudstrijders rijden eigenlijk nog niet zo heel lang gratis. Voordien kregen ze 75 % reductie, nu hebben ze een kaart waarmee het helemaal gratis kan. Mijn schoonvader heeft dezelfde rechten als werkweigeraar uit de tweede wereldoorlog. Eerlijk gezegd is het niet die categorie die men moet viseren: hij heeft er nog geen enkele keer gebruik van gemaakt, omdat hij dat dat gewoon niet meer kan. Dat zal wel voor heel veel lotgenoten het geval zijn.
Journalisten hebben altijd al een ferme reductie gehad: dat stamt nog uit de tijd dat ook journalisten zich vaak met de trein en de tram verplaatsten, en bood een garantie op nieuwsgaring. Onnodig te zeggen dat die reductie inderdaad helemaal achterhaald is.

Bij de zeelieden weet ik het niet precies: mogelijk was het gereduceerd tarief een stimulans om mensen voor dit beroep aan te trekken.

En wat de halveprijskaart betreft: die is inderdaad om onbegrijpelijke redenen afgeschaft. De NMBS opteert voor een systeem met zelf in te vullen kaarten, en ze gaan ervanuit dat de reiziger niet in staat is zelf te berekenen wat hem het goedkoopst uitkomt. Vandaar dat de halveprijskaart moest verdwijnen. Zelf heb ik decennialang zo een kaart gehad, en kon ik perfect berekenen voor welke verbindingen ik die moest gebruiken. Maar de NMBS onderschat zijn klanten, en dus moest het systeem vereenvoudigd worden. Ik denk nog altijd dat er niets eenvoudigers is dan een kaart waarmee je altijd reductie krijgt, maar dat is dus volgens de NMBS-marketeers niet het geval. Blijkbaar zijn de reizigers in de ons omliggende landen verstandiger, waar daar worden dergelijke kaarten wél verkocht, en met succes.
Met vriendelijke groet

overweg13
neigezug

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door neigezug »

Ondertussen maakt Deutsche Bahn meer dan een miljard winst.

Misschien moeten we Rüdiger Grube naar België halen......

Uit De Morgen:

Meer omzet, meer winst en meer vervoerde passagiers. Deutsche Bahn kon in 2012 opnieuw indrukwekkende cijfers voorleggen. .

De Duitse spoorwegmaatschappij wist vorig jaar de omzet 3,7 procent op te krikken tot 39,3 miljard euro en de winst 11 procent te verhogen tot 1,48 miljard euro. "Een zeer succesvol jaar", vatte topman Rüdiger Grub samen.

Het aantal passagiers steeg met 49 miljoen tot 1,974 miljard. Deutsche Bahn zette bij al zijn activiteiten positieve cijfers neer. Dat is ook het geval voor het goederenverkeer, ondanks de moeilijke conjunctuur.

Bron :De Morgen
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Fabian318 »

De situatie hier heeft grote verschillen met de situatie in België. Regionale treindiensten worden of zijn openbaar aanbesteed en de DB of een ander bedrijf rijdt de treinen in opdracht en tegen betaling van de deelstaten. De spoorwegbedrijfen eisen natuurlijk (meestal) voldoende geld om geen verlies te maken. Verder is het reizen met de trein hier ook duidelijk duurder dan in België, zeker met de lange-afstand-treinen.

De inkomsten door de treinkaartjes op de regionale treindiensten zijn in Duitsland helemaal niet kostendekkend, er is bijna altijd massaal geld van de deelstaten nodig. B. v. voor de exploitatie van de Berlijnse S-Bahn krijgt de DB tussen 7,27 en 9,14 euro subsidie per km die elke trein aflegt (bron: Wikipedia).
neigezug

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door neigezug »

1)In Nederland is er ook zo'n systeem om regionale lijnen te subsidieren door de provincies.
2)Ik heb ooit de jaarrekeningen van Deutsche Bahn vergeleken met die van de NMBS (te vinden op de website van de nationale bank) en uit de vergelijking van de kosten blijkt dat de proportie van de personeelskost tov. de totale kosten van Deutsche Bahn 10% lager is dan bij de spoorwegmaatschappij in België.DB kent bijna geen vastbenoemden meer en de loonkost is in Duitsland lager dan in België, bovendien zijn treintickets duurder >> minder loonkost en meer omzet = meer winst.
3)De grote vraag is natuurlijk hoelang de NMBS nog verlies kan blijven maken.Ooit zal iemand (de virtueel failliete Belgische staat?) dit gat moeten vullen.Wat zal de volgende vermoedelijk meer liberale regering (NVA-VLD??) met de spoorwegen doen:Geldkraan dicht of open?Alles hangt af van de politiek.
4)Een andere onbekende factor is wat gaat Europa doen met het 4 de spoorwegpakket in 2019?Stel dat dit er door komt en er een verplichte aanbesteding moet komen waarbij bijv. Arriva (DB) de beste koop is.
De aanbesteding van de Lage Landen Lijn door Den Haag is al een goede testcase van de NMBS wat betreft aanbestedingen.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Zorba »

Ik krijg van mijn werkgever (autonoom overheidsbedrijf) ook nog 50% korting en vrijkaarten 1ste klas. Waarom weet ik niet :)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door dentheo »

neigezug schreef: De aanbesteding van de Lage Landen Lijn door Den Haag is al een goede testcase van de NMBS wat betreft aanbestedingen.
Verwacht jij daar dan meer dan één kandidaat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door kika »

Tijgernoot schreef:Volgens mij kan je eerder eens kijken naar het tariefaanbod.

Gratis kinderen meenemen? Waarom niet een speciaal kindtarief van 2,50 vragen?
Is dat 'snijden?' Ik vind het best hoor, 2,50 is ook een acceptabel bedrag, al weet ik niet hoeveel de lokettist kost om daar 2 minuten te stoeien met printer, u te vertellen dat voor een rit tot daar een keycard goedkoper is etc.
Journalisten gratis? Waar heeft deze beroepsgroep de eer aan te danken?
Zeelieden gratis? Nogmaals, waar heeft deze beroepsgroep de eer aan te danken?
Je kan zo bepaalde groepen viseren, of je kan het makkelijker uitbesteden. Moet je lokettisten opleiden om een journalistenaccreditering te kunnen controleren op echtheid? Of kan je dat overlaten aan de VVJ (of hoe hun club ook heet)? Moet de VDAB je 2 attesten geven voor een goedkoop kaartje waarmee je weer naar het loket moet, of kunnen ze niet direct een stapel tickets hebben die ze zelf uitdelen aan die werkzoekenden? Ik ben het dus wel eens met het vereenvoudigen van het tariefaanbod, maar je kan ook klein beginnen, door het proces van die speciale tickets te vereenvoudigen.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Tijgernoot »

Het feit dat je een perspas je opeens het recht geeft om gratis of met korting te mogen reizen klopt niet. Dat recht krijgen mensen die in andere sectoren werkzaam zijn ook niet. Sterker nog, die kunnen niet eens profiteren van een kortingstarief. Is de werkelijke reden dat journalisten dit voordeel krijgen dat misschien de stukken over de NMBS wat positiever zijn, dat is dan in ieder geval mislukt :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door overweg13 »

Tijgernoot schreef:Het feit dat je een perspas je opeens het recht geeft om gratis of met korting te mogen reizen klopt niet. Dat recht krijgen mensen die in andere sectoren werkzaam zijn ook niet. Sterker nog, die kunnen niet eens profiteren van een kortingstarief. Is de werkelijke reden dat journalisten dit voordeel krijgen dat misschien de stukken over de NMBS wat positiever zijn, dat is dan in ieder geval mislukt :wink:
Als je mijn vorige bijdrage zou gelezen hebben, dan zou je de argumentatie achter die korting voor journalisten kennen. Die reductie is waarschijnlijk zo oud als de NMBS zelf, en wordt opgelegd door de politieke wereld. In jouw redenering proberen de politici dus op een goed blaadje te komen.
Met vriendelijke groet

overweg13
SvMp

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door SvMp »

Waarom kon het vroeger wel?

Vroeger waren er veel meer spoorlijnen die nu gesloten zijn en waren de meeste stations bemand. Toen kon het ook. Wat is het verschil met nu?

Ik heb nog wel een suggestie: Alle kortingsregelingen afschaffen, het zijn er absurd veel en bovendien is het een vorm van discriminatie. Waarom zou iemand met een groot gezin (België is al zo dichtbevolkt..) minder hoeven te betalen dan iemand met een klein huishouden? Hierboven worden ook al wat andere kortingen genoemd, zoals bepaalde beroepsgroepen. Te absurd voor woorden.

Daarnaast kan NMBS bezuinigen op verbouwingen van stations, overal worden onnodige vernieuwingen doorgevoerd. NMBS geeft gewoon te veel geld uit aan zaken die achterhaald of onnodig zijn, en dan heb ik het uiteraard niet over de primaire reizigersvoorzieningen. Lui Guillemins bijvoorbeeld, enorm duur prestige project zonder enige noodzaak. En zo kan ik nog vele voorbeelden noemen in België.

Ze zijn nu draconisch overal maar lukraak aan het bezuinigen, maar ik zie liever spoorwegen die financieel rond komen en goede voorzieningen in stand houden, dan stations die er gelikt uit zien maar verder niets te bieden hebben en door de enorme verbouwingskosten de NMBS in het rood trekken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Steven »

Het nieuwe station van Luik was wel degelijk nodig. Het vorige station was niet praktische en niet veilig (te smalle perrons, te smalle trappen, te lage snelheid voor de doorgaande treinen). De oplossing was wel degelijk een nieuw station dat aan al deze punten verandering bracht, doch wil dat niet zeggen dat ze er natuurlijk een draak van moeten maken door bombastisch veel geld uit te geven. Brugge heeft ook een bijna volledig nieuw station gekregen en voor amper een deel van de prijs van Luik (goedkopere architect, goedkopere luifels, ....) Nieuwbouw is links en rechts wel degelijk nodig, doch met een bescheiden budget kan men soms heel prachtige zaken realiseren.
Plaats reactie