L3: wanneer operationeel?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

L3: wanneer operationeel?

Bericht door wrpint »

Iemand enig idee wanneer de spoorlijn L3 commercieel in gebruik zal zijn. Vroeger was er voorzien eind 2006, maar die datum is toch niet meer haalbaar omdat er nog heel wat werk voor de boog staat. Ruwbouw tunnel Walhorn is nog maar een maand klaar. Uitrusting van deze tunnel moet nog op gang komen? (laatste bezoek was begin juli).
De tunnel van Soumagne zou naar het schijnt al uitgerust zijn met 1 spoor? Bovenleidingen zouden hangen/hangende zijn ??? Kan iemand bevestigen of dit klopt?
Volgens eerdere berichten zouden enkel de Thalys en ICE-treinen gebruik maken van deze nieuwe spoorlijn. Zal de frequentie van deze treinen opgevoerd worden of blijft het bij een tiental treinen/dag beide richtingen samengeteld?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ja de IC A kan er geen gebruik van maken aangezien hij dan niet meer in verviers welkenraedt en eupen kan stoppen
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Bericht door wrpint »

Steven schreef:ja de IC A kan er geen gebruik van maken aangezien hij dan niet meer in verviers welkenraedt en eupen kan stoppen
Inderdaad, maar is het niet beter een nieuwe IC-verbinding Aachen-Luik-(Leuven)-Brussel in te leggen?
Ik heb begrepen dat er sowieso een snelle rechtstreekse verbinding Luik-Brussel komt zonder tussenstop te Leuven. Als men een IC (ok, slechts aan 200 kmh) laat rijden tussen Aachen en Luik zou het qua comfort alleszins beter zijn dan de Thalys in comfort 2, want persoonlijk vind ik dat je op de Thalys opeengepropt zit en absoluut geen ruimte hebt.
Het zal wel bij dromen blijven vrees ik.
De ICE daarentegen biedt in tweede klasse wel een comfortabele rit.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Bericht door wrpint »

wrpint schreef:
Steven schreef:ja de IC A kan er geen gebruik van maken aangezien hij dan niet meer in verviers welkenraedt en eupen kan stoppen
Inderdaad, maar is het niet beter een nieuwe IC-verbinding Aachen-Luik-(Leuven)-Brussel in te leggen?
Ik heb begrepen dat er sowieso een snelle rechtstreekse verbinding Luik-Brussel komt zonder tussenstop te Leuven. Als men een IC (ok, slechts aan 200 kmh) laat rijden tussen Aachen en Luik zou het qua comfort alleszins beter zijn dan de Thalys in comfort 2, want persoonlijk vind ik dat je op de Thalys opeengepropt zit en absoluut geen ruimte hebt.
Het zal wel bij dromen blijven vrees ik.
De ICE daarentegen biedt in tweede klasse wel een comfortabele rit.
Btw, ik spoor nogal regelmatig naar Aachen (minstens 1x/maand), maar de laatste tijd gebruik ik uitsluitend de IRq-treinen. Deze doen er inderdaad wel langer over, maar je hebt tenminste voldoende beenruimte.
1607

Bericht door 1607 »

er rijd nu al een p-trein zonder tussenstop in leuven. :wink:
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Even ter verduidelijking:

Vanaf december is de situatie op weekdagen als volgt.

BETREFFENDE DE IC A
De IC A behoudt het huidige traject, met uiterst kleine wijzigingen aan de dienstregeling.
Dit vertaalt zich in lichte aanpassingen tot enkele minuten voor alle IC A's die door de dag rijden, met nog steeds dezelfde tussenstops als nu, en nog steeds via L2.
Rit IC A 522 (de 'nachtelijke' IC A) stopt voortaan niet meer tussen Leuven en Luik-Guillemins en komt bijgevolg 9 minuten eerder het Luikse aan. Deze trein kan echter niet via L2 rijden aangezien hij ook in december nog met een AM96 wordt gereden i.p.v. de gebruikelijke I11'en.

BETREFFENDE DE IR q
Deze blijft nagenoeg ongewijzigd in december. Een uurfrequentie kan er pas ten vroegste komen wanneer de grote werken op L37 beëindigd zijn. Vooralsnog is het alleen mogelijk met de alleroudste klassieke tweetjes naar Aken te rijden, de anderen krijgen immers geen toelating vanwege hun aandrijving.

BETREFFENDE DE NIEUWE IC O-verbinding
Er komt een nieuwe IC-verbinding tussen Brussel en Maastricht. Deze vertrekt in Brussel-Zuid om x.24, en stopt dan in Brussel-Centraal en Brussel-Noord. Daar vertrekt hij om x.33 en rijdt naar Luik-Guillemins ZONDER stop in Leuven en via L2. Aankomst te Luik-Guillemins is voorzien om x.24. Er is veel protest tegen het ontwerp van deze nieuwe verbinding aangezien het niet te verantwoorden is er niet gehalteerd zal worden in Leuven, hoewel daar genoeg buffertijd voor is (de IC O krijgt tussen Brussel en Luik immers een dienstregeling die 7 à 8 min. te ruim is). Vanuit Luik-Guillemins zal het merendeel van de ritten om x.27 verderrijden naar Maastricht, met stops in Bressoux en Wezet, maar NIET in Eijsden en Randwijck. Aankomst te Maastricht om x.53. De treinen zullen samengesteld zijn uit 8 à 9 I11'en. Op de uren dat de IC O niet naar Maastricht verlengd wordt en ook 's avonds (de IC O rijdt immers maar tot net na de avondspits) blijven er stoptreinen Luik - Maastricht. Meer details op http://www.bttb.be. Merk op dat ook de twee huidige P-treinen die via L2 gaan (Brussel - Luik en Brussel - Gouvy) in deze treinserie geïntegreerd zullen worden.

Het feit dat het nu zeker is dat de IC O naar Maastricht verlengd zal worden maakt wel dat er geen treinserie meer over blijft die in aanmerking komt voor verlenging naar Aken. Ik vrees dat jullie discussie dus zinloos geweest is. Trouwens, als er ooit al een IC tussen Aken en Luik zal komen via L3, kan die volgens mij nooit rendabel zijn aangezien hij onderweg geen interessante stops kan maken. Het zou veel beter zijn dat de IR q ieder uur zou gaan rijden (dit is zoals ik reeds zei dus nog een kwestie van weinige jaren) en dat de IR q (als de DB tenminste wat wil toegeven i.v.m. toelatingen e.d.) met moderne motorstellen gereden zou worden.

Groeten,
Jules

Bericht door Jules »

Hou er rekening mee dat L3 net zoals L4 met ETCS moet uitgerust worden. Wat het materieel betreft is dat in België nogal beperkt. Er is sprake van de homologatie in 2007 dus commercieel zit dat er nog niet voor direct in. Eind september start de uitgestelde homologatie van L4.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Jules schreef:Hou er rekening mee dat L3 net zoals L4 met ETCS moet uitgerust worden. Wat het materieel betreft is dat in België nogal beperkt.
Tja , in Frankrijk doen ze nog beter : de LGV-Est blijkt dan toch met TVM én ETCS te voorzien zijn ! Normaal gezien moest deze lijn het enkel met ETCS doen , maar vermits men de gerenoveerde TGV Réseau stellen NIET met ETCS heeft uitgerust doen die het met TVM..(!!!!!!!!!!! :shock: De Thalys PBA moeten toch ook uitgerust worden met ETCS om op L4 te rijden en dit zijn in principe ook TGV Réseau maar dan enkel in een andere kleur ?)

Als men het daar mag dan moet een back-up dan ook toegestaan zijn op L3 (en L4 , herinner de poging om de IC G met AM96 & TBL2 door te trekken naar Noorderkempen) en zou de IC A gewoon doorgetrokken kunnen worden naar Aken zonder probleem (tenzij het gezever van het EBA weer de kop opsteekt , dit kennen we nu al door en door en heeft meer strategische dan realistische redenen :roll: )
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

wrpint schreef: De ICE daarentegen biedt in tweede klasse wel een comfortabele rit.
die dingen zouden ze elk uur moeten laten rijden en dan is er geen probleem meer voor Luik-Keulen in mijn ogen :P
13'erke

Bericht door 13'erke »

Normaal gezien wordt L3 in september 2007 in bedrijf genomen , het grote probleem is ECTS. Er is idd weinig materieel voorhanden en de levering van de hogesnelheidsstellen heeft heel wat vertraging opgelopen. Men wil eerst getrokken treinen inzetten op L3 ( loks waarschijnlijk afkomstig van de betuweroute) maar de homologatie verloopt niet zo goed. Kortom niets dan problemen op L3 , als je in 2008 al met de hogesnelheidstrein zal kunnen rijden zal dat al een wonder zijn. :roll:
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

13'erke schreef:Normaal gezien wordt L3 in september 2007 in bedrijf genomen , het grote probleem is ECTS. Er is idd weinig materieel voorhanden en de levering van de hogesnelheidsstellen heeft heel wat vertraging opgelopen. Men wil eerst getrokken treinen inzetten op L3 ( loks waarschijnlijk afkomstig van de betuweroute) maar de homologatie verloopt niet zo goed. Kortom niets dan problemen op L3 , als je in 2008 al met de hogesnelheidstrein zal kunnen rijden zal dat al een wonder zijn. :roll:
Je verwisselt 2 lijnen:
L3 = Chenée - Walhorn, dus Luik - Aken;
L4 = Antwerpen - Breda.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef:
13'erke schreef:Normaal gezien wordt L3 in september 2007 in bedrijf genomen , het grote probleem is ECTS. Er is idd weinig materieel voorhanden en de levering van de hogesnelheidsstellen heeft heel wat vertraging opgelopen. Men wil eerst getrokken treinen inzetten op L3 ( loks waarschijnlijk afkomstig van de betuweroute) maar de homologatie verloopt niet zo goed. Kortom niets dan problemen op L3 , als je in 2008 al met de hogesnelheidstrein zal kunnen rijden zal dat al een wonder zijn. :roll:
Je verwisselt 2 lijnen:
L3 = Chenée - Walhorn, dus Luik - Aken;
L4 = Antwerpen - Breda.
idd dit is de juiste versie :-)
Traxxion

Bericht door Traxxion »

Ik veronderstel dat I11 dan definitief van de IC-G gehaald wordt aangezien er niet genoeg stellen zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Blackie schreef:Ik veronderstel dat I11 dan definitief van de IC-G gehaald wordt aangezien er niet genoeg stellen zijn?
dat is af te wachten als ze dan de IC A voortaan met 10 ipv 12 rijtuigen zouden doen kan je al een totaal ander resultaat bekomen om een voorbeeld te geven, niet vergeten da de 2 p treinen brussel luik (eentje door naar gouvy) ook al met i11 zijn en een groot deel van deze treinen gaan doen (ze worden opgenomen in dat uurrooster) bijgevolg vermoed ik da ze met drie treinstellen i11 toekomen om deze diensten te verzekeren. kortweg de p trein die tijdens de ochtend van de kust komt met i11 baar etterbeek zou misschien van materieel veranderen?
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Steven schreef:
Blackie schreef:Ik veronderstel dat I11 dan definitief van de IC-G gehaald wordt aangezien er niet genoeg stellen zijn?
dat is af te wachten als ze dan de IC A voortaan met 10 ipv 12 rijtuigen zouden doen kan je al een totaal ander resultaat bekomen om een voorbeeld te geven, niet vergeten da de 2 p treinen brussel luik (eentje door naar gouvy) ook al met i11 zijn en een groot deel van deze treinen gaan doen (ze worden opgenomen in dat uurrooster) bijgevolg vermoed ik da ze met drie treinstellen i11 toekomen om deze diensten te verzekeren. kortweg de p trein die tijdens de ochtend van de kust komt met i11 baar etterbeek zou misschien van materieel veranderen?
I10 genoeg in Oostende, maar I11 staan daar ook genoeg. Ik kan bijna niet geloven dat er een materieeltekort is van de I11.
Plaats reactie