rijtuigen NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door Retard »

pietmol schreef:
Shrek schreef: Een paar jaar terug hebben ze de gigantische fout gemaakt de M5Bx niet te muxen, daardoor moet de 27 nu wel secundaire treintjes rijden...
Hopelijk krijgen de M4Adx en M5Bx toch nog spoedig een mux zodat de 27 weer zijn glansrol kan opnemen.
(voornaamste nadelen kostprijs en T21 kan niet meer trek-duwrijden)
:(
Dit zou wel heel jammer zijn. Per slot van rekening is een HLE21 een symbool van eenvoud en doet deze dat zeer goed met treinen die zijn niveau zijn, zeker tussen Oostende en Kortrijk. Beter enkel M5'en MUX'en en ETCS'sen, zodat je deze ook kan gebruiken na 2025. Zeker nu ze zo modern gemoderniseerd zijn.
pietmol schreef:3 versies:

M6 ABDX-GH
bovenaan 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: extra deur(multi functioneel rijtuig); 2de klasse multi functioneel
snelkoppeling
typisch gebruik: splitsbare treinen op basis van M6 of M5 (M5BDX blijft noodzakelijk)


M6 ABDX
bovenaan 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: extra deur(multi functioneel rijtuig); 2de klasse multi functioneel
geen snelkoppeling
typisch gebruik: trekduw M4/I6/I10


M6 AX
bovenaan: 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
geen snelkoppeling
typisch gebruik: lange trein trekduw M6 en/of M5 (voorbeeld M5BDX + 8x M5 +M5 + M6AX wwarbij de M6AX de voeding verzorgt van het naburige M5 rijtuig)
A-rijtuigen vooraan is volgens mij geen goed idee. Denk maar aan de klachten die er gekomen zijn nadat men de eersteklasse rijtuigen van de IC A eens net achter het stuurrijtuig heeft gehangen!
Wat je zeker ook moet vermelden is dat er een WC-moet zijn in die stuurrijtuigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door Shrek »

De vraag is: moet de M4 nog met 21 kunnen samenwerken?
Er zijn vandaag:
60 stammen M6 trekduw
30 stammen M4 trekduw
15 stammen M5 trekduw
20 stammen I11 trekduw

Met 120 18'nen en 60 27'ers heb je locs genoeg om al deze treinen uit te voeren + de zware getrokken P-treinen met M6. De zwakkere 21'ers kan je dan houden voor de andere P-treintjes zonder stuurstand.
Het lijkt mij ook logischer enkele 21 naar goederen te sturen ipv de 27.
Dus ik zou zorgen dat àl deze treinen gemuxt kunnen rijden, dat maakt meteen de inzet van locomotieven een stuk makkelijker, je kan de M5 dan ook gewoon in M6-roulaties steken.
Voor de M5-stammen zou ik zeker geen nieuwe rijtuigen kopen, al het nodige comfort zit al in die stam, "gewoon" een nieuwe stuurtafel à la M6.
Voor de M4 valt er inderdaad iets voor te zeggen om nieuwe rijtuigen aan te schaffen voor het comfort. Alleen ga je die investering niet over zo'n lange tijd kunnen afschrijven. Tegen dat de andere M4-rijtuigen versleten zijn en uit dienst moeten zit je dan met 30-40 stuurrijtuigen die nog jaren meekunnen maar geen nut meer hebben.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door Retard »

Shrek schreef:De vraag is: moet de M4 nog met 21 kunnen samenwerken?
Tuurlijk. Als we die moeten gaan omruilen voor HLE18. Een loc die communiceert met een 30-jaar ouder stuurrijtuig in is in België nog nooit vertoont. Wie weet wat dat gaat geven. Iets dat goed is moet je zeker niet veranderen, zeker als je dan nog de kosten gaat maken voor een andere stuurstandtafel.
De zwakkere 21'ers kan je dan houden voor de andere P-treintjes zonder stuurstand.
Dan krijgen ze wel te weinig kilometers op de teller.
carlos

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
Voor de M5-stammen zou ik zeker geen nieuwe rijtuigen kopen, al het nodige comfort zit al in die stam, "gewoon" een nieuwe stuurtafel à la M6.
Voor de M4 valt er inderdaad iets voor te zeggen om nieuwe rijtuigen aan te schaffen voor het comfort. Alleen ga je die investering niet over zo'n lange tijd kunnen afschrijven. Tegen dat de andere M4-rijtuigen versleten zijn en uit dienst moeten zit je dan met 30-40 stuurrijtuigen die nog jaren meekunnen maar geen nut meer hebben.

zitcomfort in M5 is slechter dan in M6, en ondanks de enorme verbeteringen is het zitcomfort in M5A nog steeds ondermaats

als je zoals voorgestelt rijtuigen gebasseerd op M6 koopt, dan blijven deze minstens in dienst zolang M6 meegaat.
Laatst gewijzigd door carlos op 17 apr 2013, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
carlos

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door carlos »

Retard schreef: A-rijtuigen vooraan is volgens mij geen goed idee. Denk maar aan de klachten die er gekomen zijn nadat men de eersteklasse rijtuigen van de IC A eens net achter het stuurrijtuig heeft gehangen!
als er slechts 1 rijtuig eerste klasse is en dat hangt dan aan het uiteinde van de trein dan is dit idd onhandig;

maar als je een trein hebt van 10 rijtuigen, waarvan er slechts 1 airco heeft, dan verwacht je wel dat die airco in het 1ste klasse rijtuig zit.

M5 is nu gerenoveerd/gemoderniseerd met meer comfort dan voorheen, doch al bij al blijft het comfortniveau betrekkelijk laag als je hier dan een nieuw en comfortabeler rijtuig toevoegt, dan lijkt het logisch dat je van dit nieuwe rijtuig een 1ste klasse rijtuig maakt
Retard schreef: Wat je zeker ook moet vermelden is dat er een WC-moet zijn in die stuurrijtuigen.

eerste klasse zonder WC
:lol: :lol: :lol:

1 voordeel da stinkt niet :lol: :lol: :lol:

Retard schreef: Wat je zeker ook moet vermelden is dat er een WC-moet zijn in die stuurrijtuigen.

mss wel 2...
carlos

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door carlos »

pietmol schreef:
Shrek schreef: Een paar jaar terug hebben ze de gigantische fout gemaakt de M5Bx niet te muxen, daardoor moet de 27 nu wel secundaire treintjes rijden...
Hopelijk krijgen de M4Adx en M5Bx toch nog spoedig een mux zodat de 27 weer zijn glansrol kan opnemen.

shrek,

men zou idd een interface kunnen laten ontwikkelen zodat M4ADX en M5BDX met een mux loc (dan zowel t27,t13 als t18) zouden kunnen rijden;
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... el#p179924

of men zou de bestaande stuurtafel kunnen vervangen door een M6 stuurtafel (of een T18 stuurtafel, afhankelijk van kostprijs) en dan kan men ineens ook ETCS voorzien
(voornaamste nadelen kostprijs en T21 kan niet meer trek-duwrijden)

of men kan gewoon nieuwe stuurrijtuigen bijkopen (voordeel investering kan over zeer lange periode afgeschreven worden)
Wat stuurrijtuig zou dan de voorkeur genieten?

persoonlijk zou ik voor dubbeldeksrijtuig gaan:

3 versies:

M6 ABDX-GH
bovenaan 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: extra deur(multi functioneel rijtuig); 2de klasse multi functioneel
snelkoppeling
typisch gebruik: splitsbare treinen op basis van M6 of M5 (M5BDX blijft noodzakelijk)


M6 ABDX
bovenaan 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: extra deur(multi functioneel rijtuig); 2de klasse multi functioneel
geen snelkoppeling
typisch gebruik: trekduw M4/I6/I10


M6 AX
bovenaan: 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
geen snelkoppeling
typisch gebruik: lange trein trekduw M6 en/of M5 (voorbeeld M5BDX + 8x M5 +M5 + M6AX wwarbij de M6AX de voeding verzorgt van het naburige M5 rijtuig)

leuk, vooral die 2+1 zetelopstelling (i11);

mss moet NMBS dan ook nog nieuwe M6A rijtuigen bijkopen met 2+1 zeteopstelling (i11).

of de bestaande aanpassen, maar dat is mss te duur...


een opmerking/vraag: zijn ondertussen alle belgische spoorlijnen geschik voor M6?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door Retard »

carlos schreef:een opmerking/vraag: zijn ondertussen alle belgische spoorlijnen geschik voor M6?
De laatste keer dan ik daar kwam, was de Lijn 122 daar nog steeds niet op voorzien.

Toch nog even vermelden dat er nu in de M6-stuurrijtuigen geen WC is.
carlos

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door carlos »

Shrek schreef: Er zijn vandaag:


15 stammen M5 trekduw
er zijn slecht 14 M5A rijtuigen (wel 18 BDX)

Shrek schreef:De vraag is: moet de M4 nog met 21 kunnen samenwerken?

30 stammen M4 trekduw
14 stammen M5 trekduw
als de 21 niet meer trek duw kan rijden, dan zit je in een slechtere situatie dan vandaag
waar ja de 21 dan nog gebruiken?

op de dienst Antwerpen Charleroi met die 40 M6 rijtuigen die indertijd een bekabeling gekregen hebben voor traktieschakeling?

Shrek schreef:
Er zijn vandaag:
60 stammen M6 trekduw
30 stammen M4 trekduw
14 stammen M5 trekduw
20 stammen I11 trekduw
vandaag dus 124 stammen

als je dus zo'n extra stuurrijtuigen koopt (voorbeeld 20 stuks van elk van de drie beschreven types, a 2.5M€/stuk al snel 150M€ )

dan bekom je

td zonder mux:

30 stammen M4 trekduw
(*)14 stammen M5 trekduw

td met mux
60 stammen M6 trekduw
20 stammen I11 trekduw
+ 60 extra stammen M4/M5/M6/I6/i10/(I11)
(*) bij M5 is het aantal beschikbare rijtuigen een beperkende factor; als we M5 met Mux gebruiken, zal het aantal TD zonder mux afnemen



uw investering is dan niet enkel een investering in technische verbetering, maar je krijgt echt MEER (worst case alle M5 met mux: 170 stammen td)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door Steven »

Men wil net af van al die varianten en het enige wat ik zie is dat er hier mensen zijn die voor jog meer varianten pleiten en dat zorgt enkel voor meer last bij inzet.
pietmol

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Men wil net af van al die varianten en het enige wat ik zie is dat er hier mensen zijn die voor jog meer varianten pleiten en dat zorgt enkel voor meer last bij inzet.

ja Steven,

ik zou ook willen dat er overal met I11 of AM96 gereden werd.

makkelijker om in te zetten,

en ten minste eerlijk tov de klanten dan weten ze wat ze krijgen, probeer maar eens uit te leggen aan een niet-reguliere klant die een traject aflegt waarbij hij moet overstappen hoe het komt dat hij de ene keer een comfortabel plaats heeft en de andere keer niet;
noch erger probeer maar eens uit te leggen waarom een 2de klasse klant die het geluk heeft het comfort van een I11 of am96 te mogen ervaren meer comfort krijgt dan de klant die voor 1ste klasse betaald heeft en op een duikbrilleke terechtkomt


ik wil mijn voorstel ook reduceren tot 1 type, nl M6Ax met snelkoppeling.

(we hebben we niet altijd de snelkoppeling nodig, en de capaciteitsbehoeften noden ook niet altijd tot een volledig rijtuig 1ste klasse, maar we hebben slechts 1 type, wat makkelijker is om te beheren)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Men wil net af van al die varianten en het enige wat ik zie is dat er hier mensen zijn die voor jog meer varianten pleiten en dat zorgt enkel voor meer last bij inzet.
Net daarom zou het verdomd handig zijn als de M5 dezelfde stuurtafel krijgt als de M6, dan kan je die stammen inzetten op alle plaatsen waar nu M6 rijden. Op het ontbreken van airco en een klein verschil in max snelheid zal het wel niet aankomen.
pietmol

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
Steven schreef:Men wil net af van al die varianten en het enige wat ik zie is dat er hier mensen zijn die voor jog meer varianten pleiten en dat zorgt enkel voor meer last bij inzet.
Net daarom zou het verdomd handig zijn als de M5 dezelfde stuurtafel krijgt als de M6, dan kan je die stammen inzetten op alle plaatsen waar nu M6 rijden. Op het ontbreken van airco en een klein verschil in max snelheid zal het wel niet aankomen.

met een M6 stuurrijtuig dat je aan je M5 stam koppelt heb je toch ook dezelfde stuurtafel + een extra rijtuig (welk tevens voeding kan geven aan nog 1 extra rijtuig M5)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:
Shrek schreef:
Steven schreef:Men wil net af van al die varianten en het enige wat ik zie is dat er hier mensen zijn die voor jog meer varianten pleiten en dat zorgt enkel voor meer last bij inzet.
Net daarom zou het verdomd handig zijn als de M5 dezelfde stuurtafel krijgt als de M6, dan kan je die stammen inzetten op alle plaatsen waar nu M6 rijden. Op het ontbreken van airco en een klein verschil in max snelheid zal het wel niet aankomen.

met een M6 stuurrijtuig dat je aan je M5 stam koppelt heb je toch ook dezelfde stuurtafel + een extra rijtuig (welk tevens voeding kan geven aan nog 1 extra rijtuig M5)
Ik weet niet of een M6 stuurstand voeding kan geven aan andere rijtuigen, maar op zich is het geen slecht idee. Gewoon een bestelling van 15 extra M6Bx, exact dezelfde als die er nu rondrijden is misschien nog wel betaalbaar.
De stuurtafel in de M5 zonder je dan af zodat het rijtuig enkel nog dienst doet als omvormer. De voormalige stuurpost van de M5 kan je dan zelfs inrichting als cabine voor de TBG :lol:
pietmol

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:Ik weet niet of een M6 stuurstand voeding kan geven aan andere rijtuigen, maar op zich is het geen slecht idee. Gewoon een bestelling van 15 extra M6Bx, exact dezelfde als die er nu rondrijden is misschien nog wel betaalbaar.
De stuurtafel in de M5 zonder je dan af zodat het rijtuig enkel nog dienst doet als omvormer. De voormalige stuurpost van de M5 kan je dan zelfs inrichting als cabine voor de TBG :lol:

https://doks.khlim.be/do/record/Get?dis ... 5312c00099

in dit eindwerk een volledige beschrijving van de M6 omvormer (CVS)
hierin staat dat:

"De energie-uitwisseling is een systeem dat een rijtuig met een defecte omvormer kan voorzien van stroom. Hierbij zal één van de aangrenzende rijtuigen met een goed functionerende CVS, de benodigde stroom leveren."


wel staat er ook een beperking in: nl een M6 rijtuig met defecte omvormer dient wel van de 2 buurrijtuigen voeding te krijgen; als er slechts 1buurrijtuig is dat voeding kan geven zal slecht 1 aircogroep (van de 2) opstarten (op het donor rijtuig blijven beide aircogroepen actief)
aangezien M5 geen airco heeft zal de energie-uitwisseling van 1 M6 voldoende zijn voor 1 M5
Shrek schreef: Gewoon een bestelling van 15 extra M6Bx, exact dezelfde als die er nu rondrijden is misschien nog wel betaalbaar.
ik weet niet dat of een volledig rijtuig 1ste klasse (M6Ax) zoveel duurder zou zijn (i11 interieur) dan een M6Bx (kwestie van niet in de situatie te komen dat 2de klasse meer comfort geeft dan 1ste)
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: HLE 18 met stam M4

Bericht door dentheo »

pietmol schreef: aangezien M5 geen airco heeft zal de energie-uitwisseling van 1 M6 voldoende zijn voor 1 M5
Ik dacht dat bij een M5 "alleen" het stuurrijtuig een omvormer heeft . De M6 moet dan meerdere rijtuigen trekken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie