Pagina 1 van 4

rijtuigen NMBS

Geplaatst: 21 feb 2013, 13:05
door Steve
sammarco1 schreef: Tot hiertoe zag ik de HLE 18 alleen met een stam M6 rijtuigen rondrijden. Weten we dat ook alweer.
Da's nu ook al even geleden, de HLE 18 doet tegenwoordig een hoop P-treinen met een diversiteit aan materieel. Vreemd genoeg rijden er dan weer opnieuw een hoop 27'en met M6 in IC- en IR-diensten.

Dit kun je aantreffen met HLE 18:

- M6 (een heel aantal IC's, IR's en een paar P's)
- M4 (een intussen vrij groot aantal P-treinen)
- I6 (een paar P-treinen, bijvoorbeeld de 8095)
- I10 (een paar P-treinen, bijvoorbeeld de 8007, en ook een aantal rijtuigen in de I11-stammen van de IC-A en IC-O)
- I11 (IC-A en IC-O)
- M5 nog niet meteen gezien, zal ook niet zo snel voorkomen in een P-trein aangezien daar meestal in trek-duw met een 21 gereden wordt. Op de lijnen 161/162 zijn er wel een paar die nu nog met een HLE 13 gedaan worden, daar zal wellicht ooit wel een HLE 18 in de plaats komen.

In feite dus alle rijtuigen behalve eventueel de M5.

Edit: een beetje dubbelop met bovenstaande schrijvers dus, dat komt ervan als je het venster laat openstaan alvorens te posten :P

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 21 feb 2013, 13:09
door Steven
carlos schreef:
Steven schreef:HLE18 is terug te vinden voor volgend materieel
M4
M6
i11
i10
i6
al dan niet in een mengeling van bovenstaande.
Ze zijn terug te vinden op IC en P treinen.

er is vanuit brussel minstens 1 gesleepte p-trein met rijtuigen M5 richting Namen, maar ik ben niet zeker of het een HLE18 of een HLE13 is
tot nu toe heb ik die altijd met een HLE13 gezien, normaal kennen ze in Namur wel de HLE18 maar zover ik weet gebruiken ze die daar enkel om de IC M mee te doen.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 21 feb 2013, 18:12
door Eimai
Steve schreef:- M5 nog niet meteen gezien, zal ook niet zo snel voorkomen in een P-trein aangezien daar meestal in trek-duw met een 21 gereden wordt. Op de lijnen 161/162 zijn er wel een paar die nu nog met een HLE 13 gedaan worden, daar zal wellicht ooit wel een HLE 18 in de plaats komen.

In feite dus alle rijtuigen behalve eventueel de M5.
Ik ken de M5'en zelf niet, maar was het niet zo dat voor een stam van M5'en je steeds een stuurrijtuig nodig hebt omdat de andere rijtuigen geen omvormer hebben? M5'en kunnen enkel met HLE21 in trek-en-duw, niet met HLE18, dus zou je voor een frontwisseling de loc moeten omzetten (iets dat ook niet overal kan), of nog een extra loc achteraan hangen. Niet echt efficiënt gebruik van het materieel dus, maar je weet nooit dat ze het eens gaan doen uit noodzaak...

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 21 feb 2013, 18:17
door Steven
op de lijn 161/162 zal je die treinen zelden in trek-duw zien rijden. Zelfs als het een HLE21 is durven ze hem rondzetten, de meeste depot's in het zuiden des lands krijgen blijkbaar geen opleiding voor het stuurrijtuig M5.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 21 feb 2013, 20:39
door Steve
Bovendien lijkt het me voor de stiptheid geen goed idee om die paar lange stammen M5 (8 of 9 rijtuigen) op dat hellingrijke traject met een HLE 21 te gaan doen, of hij nu vooraan of achteraan hangt. De loc omlopen is hoegenaamd geen onoverkomelijk probleem voor een P-treintje dat slechts een heen-en-terugrit per dag doet.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 22 feb 2013, 08:10
door Stef
En dat te weten dat ik dinsdag op een IC P zat met een ram M6'en waar dan een 27 achter hing... Ze zouden beter de 18'en zoveel mogelijk bij de M6 zetten en de 27 bij M4 in een P...

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 24 feb 2013, 16:09
door nahoj
Stef schreef:En dat te weten dat ik dinsdag op een IC P zat met een ram M6'en waar dan een 27 achter hing... Ze zouden beter de 18'en zoveel mogelijk bij de M6 zetten en de 27 bij M4 in een P...
De keuze van type locomotief hangt van andere zaken af dan van het type rijtuig dat er achter (of voor) hangt. Ik zeg zomaar wat: aantal rijtuigen, marge op dienstregeling, profiel van de te berijden lijnen, materieelkennis van beschikbaar besturingspersoneel,...
Een HLE 27 blijft overigens één van de meer performante locomotieven van de NMBS. Die met de komst van HLE 18 beschouwen als enkel geschikt voor lichte secundaire treintjes is volkomen onterecht.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 24 feb 2013, 23:53
door Shrek
nahoj schreef:De keuze van type locomotief hangt van andere zaken af dan van het type rijtuig dat er achter (of voor) hangt. Ik zeg zomaar wat: aantal rijtuigen, marge op dienstregeling, profiel van de te berijden lijnen, materieelkennis van beschikbaar besturingspersoneel,...
Een HLE 27 blijft overigens één van de meer performante locomotieven van de NMBS. Die met de komst van HLE 18 beschouwen als enkel geschikt voor lichte secundaire treintjes is volkomen onterecht.
Een paar jaar terug hebben ze de gigantische fout gemaakt de M5Bx niet te muxen, daardoor moet de 27 nu wel secundaire treintjes rijden...
Hopelijk krijgen de M4Adx en M5Bx toch nog spoedig een mux zodat de 27 weer zijn glansrol kan opnemen.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 25 feb 2013, 08:03
door Stef
nahoj schreef:Een HLE 27 blijft overigens één van de meer performante locomotieven van de NMBS. Die met de komst van HLE 18 beschouwen als enkel geschikt voor lichte secundaire treintjes is volkomen onterecht.
Dat kan allemaal wel best zijn, maar HLE 18 is nu éénmaal veel krachtiger. Die HLE18 voor M4'en hangen voor een P of voor 8 M6 hangen op 2 IC verbindingen, dan lijkt mij de logica vrij simpel... Als je ziet dat er een IC C (dus ook via L59) met de samenstelling 2x HLE 27 + 8 of 9 M4'en rijdt om de dienstregeling te kunnen volgen dan zie je dat daar mijn logica bevestigd wordt.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 25 feb 2013, 08:32
door sammarco1
Die P trein getrokken daar met HLE 18 daar in Aarschot was wel zeker 9 of tien rijtuigen lang met m4 rijtuigen. Als het er geen 11 waren. Ik vond hem bijzonder lang, dat viel me wel op, en dan die restoratiewagen in het midden. leek net een internationale trein.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 25 feb 2013, 09:54
door Kleine
Dat zijn normaal gezien 11 rijtuigen, vroeger werd die met een 27 gereden, af en toe zie je die nu nog met een 27.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 26 feb 2013, 20:35
door nahoj
Stef schreef:
nahoj schreef:Een HLE 27 blijft overigens één van de meer performante locomotieven van de NMBS. Die met de komst van HLE 18 beschouwen als enkel geschikt voor lichte secundaire treintjes is volkomen onterecht.
Dat kan allemaal wel best zijn, maar HLE 18 is nu éénmaal veel krachtiger. Die HLE18 voor M4'en hangen voor een P of voor 8 M6 hangen op 2 IC verbindingen, dan lijkt mij de logica vrij simpel... Als je ziet dat er een IC C (dus ook via L59) met de samenstelling 2x HLE 27 + 8 of 9 M4'en rijdt om de dienstregeling te kunnen volgen dan zie je dat daar mijn logica bevestigd wordt.
Als dat werkelijk is om de dienstregeling te kunnen volgen op een dergelijk vlakke lijn, zou je best ook 2 HLE 18 gebruiken i.p.v. 1. Of motorstellen. Aanzetkracht koop je niet met een extra MW.
De reden van 2x 27 op (o.a.) IC C lijkt me eerder een combinatie van het gebrek aan MR96 (en de recent opgestarte revisieketting MR96), het relatief krappe aantal stuurrijtuigen M4, hun gebrek aan compatibiliteit met HLE 27, en het huidige overschot aan locomotieven.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 15 mar 2013, 09:33
door carlos
Shrek schreef: daardoor moet de 27 nu wel secundaire treintjes rijden...
.
IC F (Luik Leuven Brussel Quievrain) wordt toch ook met M4 en 2x27 gereden

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 15 mar 2013, 09:35
door carlos
Shrek schreef: Een paar jaar terug hebben ze de gigantische fout gemaakt de M5Bx niet te muxen, daardoor moet de 27 nu wel secundaire treintjes rijden...
Hopelijk krijgen de M4Adx en M5Bx toch nog spoedig een mux zodat de 27 weer zijn glansrol kan opnemen.

je zou ook kunnen zeggen een gigantische fout omdat men een MUX oplossing gekozen heeft waarbij de klassieke trek-duw kabels verwijderd werden.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 15 mar 2013, 11:29
door pietmol
Shrek schreef: Een paar jaar terug hebben ze de gigantische fout gemaakt de M5Bx niet te muxen, daardoor moet de 27 nu wel secundaire treintjes rijden...
Hopelijk krijgen de M4Adx en M5Bx toch nog spoedig een mux zodat de 27 weer zijn glansrol kan opnemen.

shrek,

men zou idd een interface kunnen laten ontwikkelen zodat M4ADX en M5BDX met een mux loc (dan zowel t27,t13 als t18) zouden kunnen rijden;
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... el#p179924

of men zou de bestaande stuurtafel kunnen vervangen door een M6 stuurtafel (of een T18 stuurtafel, afhankelijk van kostprijs) en dan kan men ineens ook ETCS voorzien
(voornaamste nadelen kostprijs en T21 kan niet meer trek-duwrijden)

of men kan gewoon nieuwe stuurrijtuigen bijkopen (voordeel investering kan over zeer lange periode afgeschreven worden)
Wat stuurrijtuig zou dan de voorkeur genieten?

persoonlijk zou ik voor dubbeldeksrijtuig gaan:

3 versies:

M6 ABDX-GH
bovenaan 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: extra deur(multi functioneel rijtuig); 2de klasse multi functioneel
snelkoppeling
typisch gebruik: splitsbare treinen op basis van M6 of M5 (M5BDX blijft noodzakelijk)


M6 ABDX
bovenaan 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: extra deur(multi functioneel rijtuig); 2de klasse multi functioneel
geen snelkoppeling
typisch gebruik: trekduw M4/I6/I10


M6 AX
bovenaan: 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
onderaan: 1ste klasse 2+1 zetel opstelling, comfortniveau I11/am96
geen snelkoppeling
typisch gebruik: lange trein trekduw M6 en/of M5 (voorbeeld M5BDX + 8x M5 +M5 + M6AX wwarbij de M6AX de voeding verzorgt van het naburige M5 rijtuig)