Pagina 3 van 4

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 15 mar 2013, 17:25
door Steven
Maar de omvormer van een M6 kan niet alle M5 ruigen van energie voorzien. Daarvoor is die veel te klein en te beperkt van vermogen. Bij de M5 heeft net enkel het stuurrijtuig een omvormer. Deze staat op het onderverdiep. Die moet zowat 2a3 keer groter zijn dan de ander. Net daardoor zijn er in een stuurrtuig M5 onderaan veel minder zitplaatsen tov andere M5 rijtuigen. Die omvormer van een M5 heeft het vermogen om tot tien rijtuigen van energie te voorzien. De helpfunctie die jij daar aanhaalt is goed om aangrenzende rijtuigen wat laagspanning te bezorgen maar niet voor een volledige trein.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 15 mar 2013, 17:33
door dentheo
Wat zou het verschil zijn wagen met airco en zonder airco ?? 25KW ofzo ?

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 15 mar 2013, 17:48
door Steven
Je moet nog rekening houden met de verlichting, deuren en omroepinstalltie. Niet dat die op zich veel verbruiken maar een lamp van 15W x???? En speakers van 15-20W x????

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 15 mar 2013, 18:56
door Retard
Een M4 heeft een omvormer van 12 kW per rijtuig, een M5 een omvormer van 65 kVA om al de rijtuigen van stroom te voorzien :wink:

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 18 mar 2013, 07:49
door pietmol
Steven schreef:Maar de omvormer van een M6 kan niet alle M5 ruigen van energie voorzien. Daarvoor is die veel te klein en te beperkt van vermogen. Bij de M5 heeft net enkel het stuurrijtuig een omvormer. Deze staat op het onderverdiep. Die moet zowat 2a3 keer groter zijn dan de ander. Net daardoor zijn er in een stuurrtuig M5 onderaan veel minder zitplaatsen tov andere M5 rijtuigen. Die omvormer van een M5 heeft het vermogen om tot tien rijtuigen van energie te voorzien. De helpfunctie die jij daar aanhaalt is goed om aangrenzende rijtuigen wat laagspanning te bezorgen maar niet voor een volledige trein.

steven,

er staat nergens dat we de M5bdx niet zouden gebruiken:
M5BDX levert voeding voor zichzelf + 8 rijtuigen M5; dus een trein van 9 rijtuigen.

door toevoeging van 1 M6?X kan je dus een trein hebben van M5BDX+8x M5 + 1xM5 + M6?X of 11 rijtuigen

waarbij enkel dat extra rijtuig M5 gevoed wordt vanuit de M6

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 18 mar 2013, 09:06
door Steven
Maar die rijtuigen kunnen geen energie uitwisselen. De M5 en M6 gebruiken totaal andere kabels. Zelfs de uic kabel is niet geschikt om te gebruiken in mux als hij de originele kabel nog zou hebben.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 18 mar 2013, 09:35
door Shrek
Steven schreef:Maar die rijtuigen kunnen geen energie uitwisselen. De M5 en M6 gebruiken totaal andere kabels. Zelfs de uic kabel is niet geschikt om te gebruiken in mux als hij de originele kabel nog zou hebben.
Wilt UIC-kabel dan niet zoveel zeggen als een kabel die op alle treinen ter wereld past?

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 18 mar 2013, 14:40
door Steven
Er zijn meerdere versies. De huidige versie is dus niet exact dezelfde als die begin jaren 80

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 27 mar 2013, 09:57
door carlos
260689 schreef:
KurtDS schreef:Een 18 kan inderdaad ieder rijtuig slepen en enkel duwen als er een I11 of M6 stuurrijtuig is, maar ik dacht dat er dan geen M4'en in de samenstelling mogen zitten. De M4'en hebben een ander soort UIC kabel (dacht 16 draads?) terwijl die voor MUX-communicatie een paar draden meer nodig heeft (zoals bij I10, M6, I11, I6, ...), althans, dat zei men me toch in de opleiding :)
klopt volledig, M4 en M5 hebben een 16 draads UIC kabel, al derest hebben 18 draads kabel waar de MUX doorloopt.

standaard UIC connector:
uic568: 13 pin
uic558: 18 pin
mechanisch passen beide stekkers in beide stekkerdozen. (elektrisch ook compatibel voor de 13 draden/pennen van 568)

als M4 16-draads kabel heeft, dan 18 pin connector (anders 3 draden niet gebruikt)


260689 schreef:
KurtDS schreef:Een 18 kan inderdaad ieder rijtuig slepen en enkel duwen als er een I11 of M6 stuurrijtuig is, maar ik dacht dat er dan geen M4'en in de samenstelling mogen zitten. De M4'en hebben een ander soort UIC kabel (dacht 16 draads?) terwijl die voor MUX-communicatie een paar draden meer nodig heeft (zoals bij I10, M6, I11, I6, ...), althans, dat zei men me toch in de opleiding :)
klopt volledig, M4 en M5 hebben een 16 draads UIC kabel, al derest hebben 18 draads kabel waar de MUX doorloopt.

nochtans zijn er M4 rijtuigen die mux ondersteunen: bewijs IC-F aan beide uiteinden een T27, in tractieschakeling.


mogelijke verklaringen:
-er is een sub reeks waarin de kabel met 18 draden zit;
-MUX (TCN bus) gebruikt draden/pennen 17 & 18 dus M4 gebruikt 16-draads kabel met UIC558 stekker, welke bestukt is voor pinnen 1 t/m 13 + pin 17/18 + nog 1 pin (keuze uit pin 14/15/16)
-of men gebruikt een andere oplossing om de MUX commando's door de UIC kabel te sturen (vb TCN*, is gestandardiseerd en wordt in Italie gebruikt voor trekduw op 13-draads UIC568 kabels), maar dan moet T27 deze oplossing ondersteunen.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 27 mar 2013, 13:50
door Shrek
Uit het investeringsplan:
-Vervanging van oud materieel dat niet aanpasbaar is aan het ETCS:
155 locomotieven
80 drieledige motorstellen
49 stuurpostrijtuigen
-Vernieuwing en verbetering van het bestaand materieel:
230 motorstellen
450 rijtuigen
-Aanpassing van de vervoercapaciteit aan de evolutie van de vraag:
210 motorstellen “Desiro” (lopend, 58.800 plaatsen)
151 motorstellen (53.000 plaatsen, op basis van
drieledige dubbeldeksmotorrijuitgen)
50 “light trains” (15.500 plaatsen)
49 stuurposten gaan dus buiten dienst tegen 2025, terwijl er 450 rijtuigen gemoderniseerd worden.
Zou dat dan betekenen dat er toch nieuwe stuurrijtuigen komen voor de M4?

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 27 mar 2013, 15:46
door carlos
Shrek schreef:Uit het investeringsplan:
-Vervanging van oud materieel dat niet aanpasbaar is aan het ETCS:
155 locomotieven

over welke locs gaat het hier?

t21 60 st
t27 40st (t27gh niet inbegrepen)
t11 12st
t12 12st
t20 24st

= 148 st

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 27 mar 2013, 15:52
door Steven
Reeks 21 = 60
Reeks 27 = 60 (je mag ze wel degelijk allemaal tellen)
Reeks 12 = 12
Reeks 11 = 12
reeks 20 = 24
= 168 locs.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 27 mar 2013, 15:53
door Shrek
carlos schreef: over welke locs gaat het hier?

t21 60 st
t27 40st (t27gh niet inbegrepen)
t11 12st
t12 12st
t20 24st

= 148 st
11,12 en 20 zitten er al niet meer bij.
Volgens mij zijn het 21, 27 en het deel 77 dat van de nmbs is.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 27 mar 2013, 16:23
door Retard
Waarom zouden die 20 laatste 27's niet mogen meegeteld worden? Als De Baerdemaeker zegt dat die locs technische niet capabel zijn voor ETCS, moeten zij toch ook niet gehouden worden? Ook heeft het frame van deze locs als serieus afgezien door de 645 kilogram zware koppeling :wink:

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 04 apr 2013, 13:07
door pietmol
Retard schreef:...dat die locs technische niet capabel zijn voor ETCS, moeten zij toch ook niet gehouden worden? ...

technisch kunnen die wel aangepast worden voor ECTS, alleen hoeveel ben je bereid om te investeren in locomotieven die tegen dan 40 a 45 jaar oud zijn.

ects kan perfect werken op een t27, ten bewijze daarvan: t27 met M6-BX (welke al ects heeft)

misschien kan NMBS eens bedenken hoeveel men wil besteden (bv 250.000 euro per loc) en dan een 'openbare aanbesteding met vast budget' uitsturen

bij zo'n aanbesteding vraag je geen offerte, maar zeg je gewoon "ik heb een budget van x Euro, en wens mijn loc t27 uit te rusten met ECTS; wat kan u voor deze prijs voor mij doen? gelieve een voorstel te formuleren tegen (datum)"