Pagina 4 van 4

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 11 apr 2013, 19:02
door nahoj
pietmol schreef:ects kan perfect werken op een t27, ten bewijze daarvan: t27 met M6-BX (welke al ects heeft)
Een duwende locomotief heeft nietmendalle te maken met wat voor beveiligingssysteem langs het spoor ligt, of gebruikt wordt door het stuurrijtuig. Die duwt, produceert lucht, en levert hoogspanning aan de rijtuigen. Het stuurrijtuig doet het sturen (en dus ook de beveiliging).

Een trekkende locomotief heeft al evenmin iets te maken met wat voor beveiligingssysteem geïnstalleerd zit op het in de op dat moment uitgeschakelde stuurpost van het stuurrijtuig.

ETCS was overigens in dienst op slechts 4 stuurrijtuigen M6 voor de dienst naar Noorderkempen, waar HLE 27 al helemaal niet kwam (25kV).

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 11 apr 2013, 20:20
door kristofvt
Moet die loc dan niet in het midden staan zoals de HLE 13 destijds op de noorderkempen.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 11 apr 2013, 21:10
door Shrek
nahoj schreef:
pietmol schreef:ects kan perfect werken op een t27, ten bewijze daarvan: t27 met M6-BX (welke al ects heeft)
Een duwende locomotief heeft nietmendalle te maken met wat voor beveiligingssysteem langs het spoor ligt, of gebruikt wordt door het stuurrijtuig. Die duwt, produceert lucht, en levert hoogspanning aan de rijtuigen. Het stuurrijtuig doet het sturen (en dus ook de beveiliging).

Een trekkende locomotief heeft al evenmin iets te maken met wat voor beveiligingssysteem geïnstalleerd zit op het in de op dat moment uitgeschakelde stuurpost van het stuurrijtuig.

ETCS was overigens in dienst op slechts 4 stuurrijtuigen M6 voor de dienst naar Noorderkempen, waar HLE 27 al helemaal niet kwam (25kV).
Gaan ze dat zo stilaan niet veralgemenen? Als reeks 18 van de zomer zijn ETCS in dienst krijgt zullen toch alle bestuurders het moeten kennen.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 11 apr 2013, 23:26
door Steven
Heel de uitleg van nahoj staat los van wat de bestuurder zelf dan nog moet kunnen. Het miet gewoon duidelijk zijn dat etcs geen enkele invloed heeft op de loc of omgekeerd. Etcs is enkel in dienst voor de bediende stuurpost. Wat er achteraan hangt van loc maakt dan weinig uit want die speelt dan enkel domme kracht.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 13 apr 2013, 16:29
door nahoj
Shrek schreef:
nahoj schreef:ETCS was overigens in dienst op slechts 4 stuurrijtuigen M6 voor de dienst naar Noorderkempen, waar HLE 27 al helemaal niet kwam (25kV).
Gaan ze dat zo stilaan niet veralgemenen? Als reeks 18 van de zomer zijn ETCS in dienst krijgt zullen toch alle bestuurders het moeten kennen.
Uiteindelijk wel natuurlijk, maar vandaag rijdt M6 zonder ETCS.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 13 apr 2013, 16:52
door Shrek
nahoj schreef:
Shrek schreef:
nahoj schreef:ETCS was overigens in dienst op slechts 4 stuurrijtuigen M6 voor de dienst naar Noorderkempen, waar HLE 27 al helemaal niet kwam (25kV).
Gaan ze dat zo stilaan niet veralgemenen? Als reeks 18 van de zomer zijn ETCS in dienst krijgt zullen toch alle bestuurders het moeten kennen.
Uiteindelijk wel natuurlijk, maar vandaag rijdt M6 zonder ETCS.
En is daar al een planning over bekend?

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 17 apr 2013, 12:41
door carlos
Retard schreef:...27's ...Ook heeft het frame van deze locs als serieus afgezien door de 645 kilogram zware koppeling :wink:

is de op de 27 gebruikte koppeling zoveel zwaarder dan die op de 19?

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 17 apr 2013, 12:43
door carlos
Steven schreef:Maar die rijtuigen kunnen geen energie uitwisselen. De M5 en M6 gebruiken totaal andere kabels. Zelfs de uic kabel is niet geschikt om te gebruiken in mux als hij de originele kabel nog zou hebben.

Heeft M5 een andere type UIC kabel dan M4?

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 17 apr 2013, 12:47
door Shrek
carlos schreef:
Retard schreef:...27's ...Ook heeft het frame van deze locs als serieus afgezien door de 645 kilogram zware koppeling :wink:

is de op de 27 gebruikte koppeling zoveel zwaarder dan die op de 19?
Neen, maar op de 19 is die wel geïntegreerd in de draagstructuren van de loc, op de 27 hangt die er maar losjes aan.

Re: HLE 18 met stam M4

Geplaatst: 17 apr 2013, 13:00
door Steven
carlos schreef:
Steven schreef:Maar die rijtuigen kunnen geen energie uitwisselen. De M5 en M6 gebruiken totaal andere kabels. Zelfs de uic kabel is niet geschikt om te gebruiken in mux als hij de originele kabel nog zou hebben.

Heeft M5 een andere type UIC kabel dan M4?
Dat heeft niets met de UIC kabel te maken maar wel met de andere kabels die op de rijtuigen te vinden zijn.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 19 apr 2013, 22:08
door nahoj
Shrek schreef:
nahoj schreef:Uiteindelijk wel natuurlijk, maar vandaag rijdt M6 zonder ETCS.
En is daar al een planning over bekend?
Zeer zeker, maar ik ken ze niet.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 19 apr 2013, 22:12
door nahoj
Shrek schreef:
carlos schreef:
Retard schreef:...27's ...Ook heeft het frame van deze locs als serieus afgezien door de 645 kilogram zware koppeling :wink:
is de op de 27 gebruikte koppeling zoveel zwaarder dan die op de 19?
Neen, maar op de 19 is die wel geïntegreerd in de draagstructuren van de loc, op de 27 hangt die er maar losjes aan.
Voor de bewering dat frame van de 27 'al serieus afgezien heeft' bestaat geen enkel technisch argument of bewijs. M.a.w. te catalogeren onder fabels.
De montage van de GF op HLE 27 is al evenmin 'losjes'. Toch in ieder geval veel minder los dan sommige TBL1+ bakens in het spoor... :twisted:

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 20 apr 2013, 01:48
door Retard
De koppeling was toch verschoven. Denk maar aan wat er gebeurt is in de periode december 2007-juni 2008.
Zou ook de reden zijn dat de koppeling van HLE 19 niet door de testen geraakt. De koppelingen van de M6-stuurrijtuigen zouden iets meer naar beneden staan.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 20 apr 2013, 19:36
door nahoj
Retard schreef:De koppeling was toch verschoven. Denk maar aan wat er gebeurt is in de periode december 2007-juni 2008.
Wat bedoel je precies met 'wat er toen gebeurd is'? Als je doelt op de koppelingsproblemen HLE 27 - M6 net na de indienstnames ervan: dat was voornamelijk een gevolg van een mechanisch probleem bij het ontkoppelen van twee koppelingen die onder hoge mechanische trekspanning staan, bv. na krachtig (en licht ongelijk) remmen van twee MUX-stellen. Een lichte ontregeling in hoogte van de koppelingen kon die mechanische belasting nog iets verhogen.
Dat probleem is toen definitief opgelost.
Retard schreef:Zou ook de reden zijn dat de koppeling van HLE 19 niet door de testen geraakt. De koppelingen van de M6-stuurrijtuigen zouden iets meer naar beneden staan.
De hoogteregeling van de GF-koppelingen is op alle materieel van cruciaal belang. Maar die regeling heeft geen uitstaans met de belasting op het chassis, of de duurzaamheid van de bevestiging erop.

Re: rijtuigen NMBS

Geplaatst: 21 apr 2013, 01:03
door Retard
nahoj schreef:
Retard schreef:De koppeling was toch verschoven. Denk maar aan wat er gebeurt is in de periode december 2007-juni 2008.
Wat bedoel je precies met 'wat er toen gebeurd is'? Als je doelt op de koppelingsproblemen HLE 27 - M6 net na de indienstnames ervan: dat was voornamelijk een gevolg van een mechanisch probleem bij het ontkoppelen van twee koppelingen die onder hoge mechanische trekspanning staan, bv. na krachtig (en licht ongelijk) remmen van twee MUX-stellen. Een lichte ontregeling in hoogte van de koppelingen kon die mechanische belasting nog iets verhogen.
Dat probleem is toen definitief opgelost.
Al de vertraging dat dat met zich meegebracht is. Dat de koppeling verschoven zou zijn - ook op de M6-rijtuigen, heb ik van op de meeting.