NMBS overweegt Boarding Control

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door groentje »

Zou dat er niet aan zitten te komen? De UIC, CER en andere ERA's zitten natuurlijk ook niet stil.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Zou dat er niet aan zitten te komen? De UIC, CER en andere ERA's zitten natuurlijk ook niet stil.
Er is inmiddels wel een standaard voor de streepjescode, maar geen verplichting. Ik weet niet of daar plannen voor zijn. Is niet uit te sluiten, maar anderzijds is er ook nog geen verplichting om elektronische afgifte te gebruiken, ofwel: er bestaan nog steeds handgeschreven internationale tickets.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door groentje »

Hetgeen mijn pleidooi tegen poortjes, zeker zonder mensen, alleen maar versterkt.
Ik heb het overigens zelf al aan den lijve mogen ondervinden dat ook met FIP je op sommige plaatsen personeel nodig hebt om binnen en buiten te kunnen, zoals op de lijn naar Cascais, of in de grote Ierse stations...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door Asterix »

Hoor net in het nieuws dat er gisterenavond een TBG het ziekenhuis werd ingeklopt tussen Vilvoorde en Schaarbeek. Een groepje jongeren was zonder ticket opgestapt en werd betrapt. De NMBS gaat op kortere termijn meer personeel (TICO's) inzetten en bekijkt wat mogelijk is op langere termijn. Het zal er misschien nog snel komen....
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door Tijgernoot »

In Nederland is er sowieso de verplichting dat er aan beide kanten van een rij poortjes een informatie- en SOS-zuil aanwezig moet zijn waarmee je 24 op 7 contact kan opnemen met de telefonische klantendienst van de NS. Alle poortje zijn bovendien voorzien van camerabewaking die te herkennen is aan opzichtige geel geschilderde camera's en kunnen bovendien indien nodig op afstand bediend worden.

Internationale treinkaartjes, al dan niet handgeschreven en FIP-pasjes zal je waarschijnlijk niet elke dag tegenkomen op een Erps-Kwerps, heel veel moeite met poortjes op dat soort stations heb ik eerlijk gezegd dan ook niet. En kaartjes die zijn uitgereikt door B-Europe kan je altijd voorzien van de nodige voorzieningen voor poortjes, met kaartjes uit de nieuwe kaartautomaten kan dat sowieso. TB's van de NMBS zullen ook regelmatig de fameuze gele ticketjes van de NS voorbij zien komen in de trein, dat soort ticketjes worden wegwerpchipkaartjes (moeten ze wel opletten bij het knippen, want het perforatiegedeelte van de kniptang maakt ze onbruikbaar :mrgreen: )
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door rvdborgt »

Tijgernoot schreef:In Nederland is er sowieso de verplichting dat er aan beide kanten van een rij poortjes een informatie- en SOS-zuil aanwezig moet zijn waarmee je contact kan opnemen met de telefonische klantendienst van de NS. Alle poortje zijn bovendien voorzien van camerabewaking te herkennen aan de opzichtige geel geschilderde camera's en kunnen indien nodig op afstand bediend worden.

Verder, (handgeschreven) internationale treinkaartjes en FIP-pasjes zal je ook niet elke dag tegenkomen op een Erps-Kwerps, heel veel moeite met poortjes op dat soort stations heb ik eerlijk gezegd ook niet.
Erps-Kwerps zal ook niet worden afgesloten. Verder zijn er veel meer kaartjes zonder streepjescode dan alleen handgeschreven internationale kaartjes. Ik denk bijvoorbeeld aan Interrail uit veel landen of gewone internationale kaartjes van het loket. Veel middelgrote stations zullen in Nederland wel worden afgesloten en ook niet doorlopend personeel hebben. Daar zijn dan ook eventuele problemen te verwachten met reizigers zonder OV-chipkaart en zonder streepjescode. Als mij dat overkomt, heb ik overigens weinig geduld. Als er na een minuut ofzo niemand mijn poortje opendoet terwijl ik een geldig kaartje heb, dan helpt gewoon tegen het poortje duwen ook.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door K V B »

Tijgernoot schreef:De echte oplossing is een combinatie van diverse maatregelen die echter door bepaalde politieke stromingen worden weggezet als "Linkse Hobby's". Opmerkelijk genoeg wordt treinvervoer ook vaak weggezet als linkse hobby, dus het standpunt van SvMp is mij niet helemaal helder
Ik denk dat het juist voor een deel bepaalde "linkse hobbies" zijn die het oplossen van de problemen in de weg staan. Bijvoorbeeld de steeds toenemende tendens om alles maar op de samenleving te steken in plaats van het individu zelf op zijn verantwoordelijkheid aan te spreken. Waarom kan men bijvoorbeeld een asielzoeker die de wet overtreedt niet gewoon op het eerstvolgende vliegtuig naar land van herkomst zetten?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef: Men had ook gewoon eens een paar keer al die hangjongeren een nachtje in de bak kunnen gooien...

Op basis van welke wet?
Heel eenvoudig: Men zegt eerst tegen die jongeren: Jullie hebben 5 minuten tijd om te verkassen, en als ze er na 5 minuten nog steeds niet zijn arresteer je ze wegens huisvredebreuk. Net zoals ik zou doen met jongeren die ongevraagd in mijn huis zouden rondhangen.

(Op die manier is men overigens in Bern een flinke hoeveelheid hangjongeren in het station kwijtgeraakt. Extreem links schreeuwde natuurlijk moord en brand, want voor hen is overlast mogen veroorzaken een mensenrecht...)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door K V B »

Tijgernoot schreef:In Nederland is er sowieso de verplichting dat er aan beide kanten van een rij poortjes een informatie- en SOS-zuil aanwezig moet zijn waarmee je 24 op 7 contact kan opnemen met de telefonische klantendienst van de NS. Alle poortje zijn bovendien voorzien van camerabewaking die te herkennen is aan opzichtige geel geschilderde camera's en kunnen bovendien indien nodig op afstand bediend worden.
In het VK staan de poortjes altijd open als er geen personeel aanwezig is.

Ik heb overigens in het VK al kunnen waarnemen hoe de poortjes het agressieprobleem gewoon verplaatsen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door Steven »

Maar agressie is een groot station valt sneller in te dijken dan op een trein waar de TBG er meestal alleen voor staat daar waar er in een station sneller hulpdiensten bij de hand zijn.
Plaats reactie