Brussel - Doornik via HSL-1?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
carlos

Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door carlos » 05 apr 2013, 09:26

Un projet à nouveau sur les rails du TGV ?

(26/12/2012)






La ligne 94 pourrait être en partie déviée sur la ligne TGV Paris-Bruxelles

TOURNAI Un peu moqueur, le chef de file du MR au parlement wallon Willy Borsus a interpellé le ministre wallon de la Mobilité Philippe Henry (Ecolo) sur un dossier qui a quelque peu traîné.

Cette interrogation survient après que le ministre a envoyé un courrier au groupe SNCB afin d’insister sur les avantages d’une solution empruntant la LGV1, empruntant la ligne TGV donc, qui relie Paris à Bruxelles.

Le trajet sur la ligne 94 entre Tournai et Bruxelles-Midi se ferait ainsi avec un gain de près de 15 minutes. Un gain de temps également intéressant pour ceux provenant de Mouscron.

En octobre 2009, Philippe Henry avait indiqué à Willy Borsus que la SNCB était peu enthousiaste “à l’idée d’utiliser une partie de la ligne à grande vitesse n° 1 pour accélérer la vitesse du service de trains entre Bruxelles et Tournai.” Et d’ajouter : “L’administration va instruire ce dossier pour me permettre d’évaluer à la fois la faisabilité et l’intérêt de cette utilisation de la ligne nouvelle entre le raccordement du Coucou et Bruxelles.”

Willy Borsus a ainsi demandé à Philippe Henry “quel est l’élément qui a fait rebondir le dossier après trois années d’hibernation ? Et quelles sont les conclusions de l’instruction annoncée en octobre 2009 ?” Et Philippe Henry de répondre, sobrement : “L’élément qui a fait rebondir cette idée d’utiliser en partie la LGV1 pour accélérer la circulation de certains trains du service intérieur sur l’axe Tournai-Bruxelles est l’analyse qui a pu en être effectuée par la Cellule ferroviaire de l’administration régionale” .

En effet, “en 2009, ladite cellule n’était pas en état de pouvoir de s’acquitter de cette tâche.” En outre, une telle solution permettrait de libérer la ligne 94 déjà saturée et elle devrait permettre aux trains IC partant de Tournai de ne plus devoir cisailler les voies de la ligne 96, reliant Mons à Bruxelles, à la gare de Hal.

Philippe Henry souhaite visiblement que ce projet fasse partie du programme d’investissement 2013-2025 de la SNCB. Reste à savoir si la société publique considère le projet comme une priorité.


http://www.dhnet.be/regions/tournai-ath ... u-tgv.html
welk materieel zou men daarvoor gebruiken? (beschikt hle18 over tvm?)


Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Retard » 05 apr 2013, 10:58

Zoals ik dat zie op de foto op Wallorail 18+M4+18. Maar is dat wel zo'n tijdswinst? Per slot van rekening is er enkel een uitwijkspoor waarop men tachtig kilometer per uur mag.
Ook als men M4 gebruikt, zit je met het probleem dat je maar 160 mag rijden (en dan op een HST-lijn). Men zou dan I11 moeten gebruiken, maar waarvan gaat men dat halen?
Ook is de lijn natuurlijk al druk in gebruik door HST's: Thalys, TGV, Eurostar

Tijgernoot
Berichten: 304
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Tijgernoot » 05 apr 2013, 11:27

Naast het probleem dat op dit moment niet de juiste verbindingssporen aanwezig zijn is er volgens mij een ander veel groter vraagstuk: rendabiliteit.

Wegen de kosten van de aanleg van verbindingssporen op tegen de exploitatieinkomsten: waarmee ga je een snelle trein tussen Doornik en Brussel vullen? Een snelle verbinding naar Luik is het vinden van reizigers nog vrij eenvoudig, beide steden zijn een groot knooppunt midden in een grote agglomeratie, maar Doornik?

carlos

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door carlos » 05 apr 2013, 11:30

Retard schreef:Zoals ik dat zie op de foto op Wallorail 18+M4+18. Maar is dat wel zo'n tijdswinst? Per slot van rekening is er enkel een uitwijkspoor waarop men tachtig kilometer per uur mag.
Ook als men M4 gebruikt, zit je met het probleem dat je maar 160 mag rijden (en dan op een HST-lijn). Men zou dan I11 moeten gebruiken, maar waarvan gaat men dat halen?
Ook is de lijn natuurlijk al druk in gebruik door HST's: Thalys, TGV, Eurostar

er zijn toch nog p-treinen met I10 rijtuigen die nog niet geüpgraded zijn tot 200km/u


maar beschikt hle18 over TVM?

STM-KVB is voorzien, maar STM-TVM?

brouckie
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door brouckie » 05 apr 2013, 15:31

carlos schreef:
Retard schreef:Zoals ik dat zie op de foto op Wallorail 18+M4+18. Maar is dat wel zo'n tijdswinst? Per slot van rekening is er enkel een uitwijkspoor waarop men tachtig kilometer per uur mag.
Ook als men M4 gebruikt, zit je met het probleem dat je maar 160 mag rijden (en dan op een HST-lijn). Men zou dan I11 moeten gebruiken, maar waarvan gaat men dat halen?
Ook is de lijn natuurlijk al druk in gebruik door HST's: Thalys, TGV, Eurostar

er zijn toch nog p-treinen met I10 rijtuigen die nog niet geüpgraded zijn tot 200km/u


maar beschikt hle18 over TVM?

STM-KVB is voorzien, maar STM-TVM?
P-treinen rijden dan ook NIET via de HSL

carlos

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door carlos » 05 apr 2013, 15:47

brouckie schreef:
carlos schreef:
Retard schreef:Zoals ik dat zie op de foto op Wallorail 18+M4+18. Maar is dat wel zo'n tijdswinst? Per slot van rekening is er enkel een uitwijkspoor waarop men tachtig kilometer per uur mag.
Ook als men M4 gebruikt, zit je met het probleem dat je maar 160 mag rijden (en dan op een HST-lijn). Men zou dan I11 moeten gebruiken, maar waarvan gaat men dat halen?
Ook is de lijn natuurlijk al druk in gebruik door HST's: Thalys, TGV, Eurostar

er zijn toch nog p-treinen met I10 rijtuigen die nog niet geüpgraded zijn tot 200km/u


maar beschikt hle18 over TVM?

STM-KVB is voorzien, maar STM-TVM?
P-treinen rijden dan ook NIET via de HSL

neen, maar het feit dat er nog I10-160 rijtuigen op p-treinen zitten betekent dat men nog reserve materieel heeft: de I10-160 kan relatief eenvoud aangepast worden tot I10-200

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20556
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Steven » 05 apr 2013, 17:27

HLE18 heeft geen TVM

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Shrek » 06 apr 2013, 14:38

Precies de aprilgrap van wallorail dit jaar :lol:

Neen, dit is financieel niet haalbaar.
Rijpaden zijn te duur op een HSL, materieel dat moet aangepast is te duur en de tijdswinst is te klein om duurdere tickets te kunnen verkopen. De huidige verbinding Doornik-Brussel is al heel snel. De winst die je haalt door niet te stoppen in Edingen en Halle is veel groter dan de winst door eventjes 200km/h te rijden.

Technisch zou het kunnen, ETCS op L1 installeren is niet onmogelijk op middellange termijn. HLE 18 zou er dan op kunnen rijden met aangepaste I10/I6, maar ik ga het niet betalen ... :wink:

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1411
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door msts.be » 06 apr 2013, 21:05

Ik dacht dat het werkelijk weer de jaarlijkse aprilgrap van Wallorail was, maar is dit voorstel nu serieus ? Net zoals de minister-president van de regio Nord-Pas-de-Calais beweerde dat er een TERGV tussen Brussel en Aulnoye kwam, en die in het pad van de TER en tegen TER-tarief zou rijden..

http://www.lobservateurdelavesnois.fr/a ... -tgv-/3686
Afbeelding

pietmol

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door pietmol » 09 apr 2013, 12:39

Shrek schreef:Precies de aprilgrap van wallorail dit jaar :lol:
op wallorail staat idd een april grap, nl testritten op HSL-1met 2x55 en rijtuigen M4

maar het idee om (in navolging van IC-A & IC-O) ook gewone treinen op HSL-1 te laten rijden bestaat wel degelijk in de hoofden van sommige waalse politici, en regelmatig verschijne daar berichten over in de pers.

Shrek schreef: Neen, dit is financieel niet haalbaar.
Rijpaden zijn te duur op een HSL, materieel dat moet aangepast is te duur en de tijdswinst is te klein om duurdere tickets te kunnen verkopen. De huidige verbinding Doornik-Brussel is al heel snel. De winst die je haalt door niet te stoppen in Edingen en Halle is veel groter dan de winst door eventjes 200km/h te rijden.

Technisch zou het kunnen, ETCS op L1 installeren is niet onmogelijk op middellange termijn. HLE 18 zou er dan op kunnen rijden met aangepaste I10/I6, maar ik ga het niet betalen ... :wink:

waarom ETCS op HSL-1? een STM-TVM in HLE 18 zal ook wel gaan zeker?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Shrek » 09 apr 2013, 12:46

pietmol schreef:waarom ETCS op HSL-1? een STM-TVM in HLE 18 zal ook wel gaan zeker?
Tjah, dat gaat ook, maar het is veel duurder.
Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat er overal ETCS komt, een lijn vroeger uitrusten kost niet zoveel meer. Een trein uitrusten met een verder compleet nutteloos seinsysteem is wel weggegooid geld.

pietmol

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door pietmol » 09 apr 2013, 13:52

Shrek schreef:
pietmol schreef:waarom ETCS op HSL-1? een STM-TVM in HLE 18 zal ook wel gaan zeker?
Tjah, dat gaat ook, maar het is veel duurder.
Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat er overal ETCS komt, een lijn vroeger uitrusten kost niet zoveel meer. Een trein uitrusten met een verder compleet nutteloos seinsysteem is wel weggegooid geld.
Shrek,
jouw stelling zou correct zijn als alle materieel dat vandaag op de HSL-1 rijdt reeds met ECTS uitgerust zou zijn.
Dit is zeker niet het geval voor Eurostar.
Dus als Infrabel morgen beslist om op korte termijn ECTS te installeren op HSL-1 dan staat Eurostar voor grote kosten, kosten die niet nodig zijn voor het Eurostar-traject in Frankrijk en UK. Tenzij men op HSL-1 een dubbel systeem zou installeren (maar dat schijnt nogal duur te zijn)

Kosten voor inbouwen van zo'n STM zijn beperkt tot het aantal locs dat je er mee uitrust bv 10 locs = materieel voor 5 treinen (reserve materieel in begrepen en 2 locs per trein).

Shrek schreef: Een trein uitrusten met een verder compleet nutteloos seinsysteem is wel weggegooid geld.
zo lang er enkel TVM is op HSL-1 is het geen weggegooid geld, maar aangezien de Fransen de HLE 18 nooit zullen toelaten op hun TGV lijnen is het nut van zo'n systeem beperkt tot het gebruik op 1 lijn.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Shrek » 09 apr 2013, 14:08

pietmol schreef: Shrek,
jouw stelling zou correct zijn als alle materieel dat vandaag op de HSL-1 rijdt reeds met ECTS uitgerust zou zijn.
Dit is zeker niet het geval voor Eurostar.
Dus als Infrabel morgen beslist om op korte termijn ECTS te installeren op HSL-1 dan staat Eurostar voor grote kosten, kosten die niet nodig zijn voor het Eurostar-traject in Frankrijk en UK. Tenzij men op HSL-1 een dubbel systeem zou installeren (maar dat schijnt nogal duur te zijn)

Kosten voor inbouwen van zo'n STM zijn beperkt tot het aantal locs dat je er mee uitrust bv 10 locs = materieel voor 5 treinen (reserve materieel in begrepen en 2 locs per trein).
ETCS en TVM samen is geen enkel probleem, in Frankrijk zijn er zo zelfs al lijnen. De kosten hiervoor zijn ook niet hoger dan enkel ETCS installeren (de TVM ligt er toch al).
10 locs uitrusten is net wel heel duur, je hebt het hele design nodig en de licentie van Alsthom (TVM is niet vrij te installeren). Meer installeren is enkel kostprijs van de hardware en installatiekosten.
Doe je er maar 10 zit je met de hogere kosten van een subreeks te hebben. Het is net een enorme troef dat er 90 locomotieven exact hetzelfde zijn.
pietmol schreef:
Shrek schreef: Een trein uitrusten met een verder compleet nutteloos seinsysteem is wel weggegooid geld.
zo lang er enkel TVM is op HSL-1 is het geen weggegooid geld, maar aangezien de Fransen de HLE 18 nooit zullen toelaten op hun TGV lijnen is het nut van zo'n systeem beperkt tot het gebruik op 1 lijn.
Net daarom is het weggegooid geld, een heel seinsysteem inbouwen voor 1 spoorlijn is gewoon buitensporig duur. Vandaar ook dat TBL2 gaat verdwijnen.

carlos

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door carlos » 09 apr 2013, 14:37

Shrek schreef: ETCS en TVM samen is geen enkel probleem, in Frankrijk zijn er zo zelfs al lijnen. De kosten hiervoor zijn ook niet hoger dan enkel ETCS installeren (de TVM ligt er toch al).
en hoe zit het met het uitbaten en onderhouden van dei 2 systemen in parallel?




en hoe zit het met de communicatie (interface) tussen deze 2 verschillende beveiligingssystemen?
als een trein met ECTS op zo'n lijn gevolgd wordt door een trein met TVM, hoe weet het TVM systeem dat er een ECTS trein voor hangt?
als een trein met TVM op zo'n lijn gevolgd wordt door een trein met ECTS, hoe weet het ECTS systeem dat er een TVM trein voor hangt?

pietmol

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door pietmol » 10 apr 2013, 08:34

Shrek schreef: 10 locs uitrusten is net wel heel duur, je hebt het hele design nodig en de licentie van Alsthom (TVM is niet vrij te installeren). Meer installeren is enkel kostprijs van de hardware en installatiekosten.
Doe je er maar 10 zit je met de hogere kosten van een subreeks te hebben. Het is net een enorme troef dat er 90 locomotieven exact hetzelfde zijn.

Shrek,

de interface tussen de ECTS-computer in de trein en de STM is door UIC gestandardiseerd.

Dit zou moeten betekenen dat er aan de software op de ECTS-computer NIETS veranderd moet worden als je er een extra STM aanhangt.

Als Alstom op correcte wijze de gestandardiseerde STM-interface geïmplementeerd heeft, dan moet elke STM van elke producent (die de standaard volgt) daar probleemloos op aangesloten kunnen worden.
Ik weet niet hoe de Alstom software in de ECTS-computer werkt, en ik weet niet wat exact er in de overeenkomst met Siemens staat (Alstom is voor HLE18 slechts onderaannemer), maar het lijkt zeer onlogisch dat je extra moet betalen omdat je een extra STM installeert.

De STM-TVM komt van Ansaldo, en (normaal gezien) wordt samen met de hardware de software licentie voor de STM verrekend, dus prijs per stuk te betalen aan Ansaldo, niet aan Alstom.

Plaats reactie