Brussel - Doornik via HSL-1?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Shrek »

carlos schreef:
Shrek schreef: ETCS en TVM samen is geen enkel probleem, in Frankrijk zijn er zo zelfs al lijnen. De kosten hiervoor zijn ook niet hoger dan enkel ETCS installeren (de TVM ligt er toch al).
en hoe zit het met het uitbaten en onderhouden van dei 2 systemen in parallel?




en hoe zit het met de communicatie (interface) tussen deze 2 verschillende beveiligingssystemen?
als een trein met ECTS op zo'n lijn gevolgd wordt door een trein met TVM, hoe weet het TVM systeem dat er een ECTS trein voor hangt?
als een trein met TVM op zo'n lijn gevolgd wordt door een trein met ECTS, hoe weet het ECTS systeem dat er een TVM trein voor hangt?
Zowel ETCS als TVM doen niet aan treindetectie, dus een trein kan helemaal niet gevolgd worden door deze systemen (ETCS level 2 kent wel de locatie, maar gebruikt die enkel om te weten welke informatie er naar de trein gestuurd moet worden). Het al dan niet vrijgeven van een spoorsectie geebeurt door de inklinkingsinstallatie, deze kan zijn info doorgeven aan lichtseinen, krokodillen, TBL2-bakens, overwegen, TVM-zenders, ETCS-bakens,...
Het is geen enkel probleem hier 2 of meer uitgangen aan te hangen die dezelfde informatie verwerken. In TVM zal je dan net hetzelfde te zien krijgen als in ETCS, ongeacht welke trein je hebt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:Als Alstom op correcte wijze de gestandardiseerde STM-interface geïmplementeerd heeft...

Voila :wink:
pietmol

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:Als Alstom op correcte wijze de gestandardiseerde STM-interface geïmplementeerd heeft...

Voila :wink:


Wat staat er in het lastenboek van HLE18?

voila :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Steven »

Er staat niets over TVM op de hle18. Monteren na aankoop rekent men altijd extra door.
pietmol

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Er staat niets over TVM op de hle18. Monteren na aankoop rekent men altijd extra door.

niet over TVM, maar (normaal gezien) mag men wel verwachten dat er in staat dat de ECTS-computer over gestandardiseerde STM-interfacepoorten beschikt... en waarschijnlijk ook over hoeveel van die poorten er zijn, maw hoeveel STM's er gelijktijdig aanwezig kunnen zijn (twee, drie, vier...?)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:
Steven schreef:Er staat niets over TVM op de hle18. Monteren na aankoop rekent men altijd extra door.

niet over TVM, maar (normaal gezien) mag men wel verwachten dat er in staat dat de ECTS-computer over gestandardiseerde STM-interfacepoorten beschikt... en waarschijnlijk ook over hoeveel van die poorten er zijn, maw hoeveel STM's er gelijktijdig aanwezig kunnen zijn (twee, drie, vier...?)
Maar zelfs als het zo zou zijn ben je nog niet thuis. Want voor zover ik weet bestaat er nog geen STM-TVM, de Thalys, TGV en ICE rijden met Bi-standard EVC's. De ontwikkelingskosten voor een STM mag je er dus ook nog bijrekenen.
De kosten van zo'n grapje lopen sowieso veel hoger op dan van een installatie van ETCS op dat (korte) stukje lijn 1.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Steven »

Dan spreken we nog enkel maar van de stuurpost. Waar ga je onder de loc ongeplaatste vinden voor dit alles. Er hangt nu al een borstel, etcs antenne, tbl1 antenne, kvb en een radar(dient als controle op achteruitrolbewegingen).
carlos

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door carlos »

Shrek schreef: Want voor zover ik weet bestaat er nog geen STM-TVM, de Thalys, TGV en ICE rijden met Bi-standard EVC's. De ontwikkelingskosten voor een STM mag je er dus ook nog bijrekenen.

nochtans is volgens de UIC overeenkomst elk land (in Belgie Infrabel) verplicht om er voor te zorgen dat er een STM is met alle systemen die in dat land gebruik wordt.

als er geen STM-TVM bestaat dan is Infrabel in gebreke. Buitenlandse treinoperatoren die in de toekomst over lijn1 willen rijden (bv Arriva) zullen niet nalaten om Infrabel hiervoor aansprakelijk te stellen en te laten opdraaien, tenzij Infrabel de 'hete patat' kan doorschuiven (bv contract met SNCF(?) )


Conclusie: voor Infrabel zou het inderdaad veel beter (en juridisch minder riskant) zijn als op Lijn1 ECTS geïnstalleerd zou worden (eventueel met behoud van TVM)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Steven »

En waarom zou Infrabel verantwoordelijk zijn voor die stm-tvm. Zij voorzien toch enkel de grondinstallatie en geen boorduitrusting.
carlos

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door carlos »

Steven schreef:En waarom zou Infrabel verantwoordelijk zijn voor die stm-tvm. Zij voorzien toch enkel de grondinstallatie en geen boorduitrusting.

het is de overheid (dus Infrabel) die beslist welke beveiliging op de lijn toegepast wordt; daar heeft de voerder niets over te zeggen.

en op UIC niveau is dat zo overeengekomen.



http://www.uic.org/cdrom/2006/ertms_con ... amurri.pdf
slide14
STM Availability Rules
§ The member states are responsible to ensure that
STMs are available on fair and equal terms for all
parties who need an STM (Operators and/or train
manufacturers)
§ The contract should stipulate the price for the related
STM valid for all orders placed by whoever needs it
§ The Commission have now started a survey of the
status of STM development
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Shrek »

Dat kan in theorie wel allemaal zo zijn, maar een trein die over L1 naar Frankrijk rijdt zal daar toch niets kunnen gaan doen zonder TVM. Enkel voor binnenlandse treinen die L1 zouden gebruiken kan het eventueel nuttig zijn om ETCS te leggen. Als een operator dat vraagt zullen wij dat dan ook wel aanleggen.
Voor de rest is TVM een zuiver Frans systeem, daar trekken wij ons dus niets van aan. Er bestaat een STM met TBL1, TBL2, memor en TBL1+ en daarmee ben je overal in België beveiligd.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door 4303 »

En als alle problemen met beveiliging op gelost zijn, waar gaan die treinen dan L1 oprijden? Vanaf L94 is er vanuit Doornik richting Brussel geen mogelijkheid om L1 op te rijden. Men kan enkel L1 op in de richting van Parijs in Halle, Y Beauregard en Y Antoing.Richting Brussel kan men er nergens op. Dus de kans dat er binnenlandse treinen op L1 gaan rijden is onbestaand.
Laatst gewijzigd door 4303 op 11 apr 2013, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Shrek »

4303 schreef:En als alle problemen met beveiliging op gelost zijn, waar gaan die treinen dan L1 oprijden? Vanaf L94 is er vanuit Doornik richting Brussel geen mogelijkheid om L1 op te rijden. Men kan enkel L1 op in de richting van Parijs in Halle, Coucou en Beauregard. Richting Brussel kan men er nergens op. Dus de kans dat er binnenlandse treinen op L1 gaan rijden is onbestaand.
Dat is niet waar hoor, tussen Coucou en Beauregard ligt er een vertakking richting Ath (Y Patard genaamd). Dus op Ath-Halle zou je weldegelijk enkele minuten kunnen winnen. Maar veel zal het niet zijn, L94 is nagenoeg even lang en heeft een vrij hoge snelheid.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door 4303 »

Inderdaad, maar die passeert via de werkbasis van coucou en is hierdoor beperkt in snelheid, 40 km/u. De tijd die je eventueel wint op L1 verlies je dubbel op die aansluiting. Vanaf daar is het nog maar 20 km tot uitrit lgv in halle. Dus verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Doornik via HSL-1?

Bericht door Shrek »

4303 schreef:Inderdaad, maar die passeert via de werkbasis van coucou en is hierdoor beperkt in snelheid, 40 km/u. De tijd die je eventueel wint op L1 verlies je dubbel op die aansluiting. Vanaf daar is het nog maar 20 km tot uitrit lgv in halle. Dus verwaarloosbaar.
L1->Ath kan je aan 80km/h die aftakking nemen, Ath->L1 is maar 60 km/h wegens de wissels op L94.
Maar zoals je al zegt, 20 km is te kort om een beduidende snelheidswinst te betekenen.
Plaats reactie