'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
carlos

'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door carlos »

bron "De Standaard 5 apr 12)


'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'
Het Belgische spoor moet een serieuze inhaalbeweging maken op het vlak van investeringen. Dat is de conclusie van een audit die de Polytechnische School van Lausanne (EPFL) uitvoerde voor Infrabel en die de krant L'Echo kon inkijken. Voor 2025 zou meer dan 680 miljoen euro gespendeerd moeten worden aan nieuwe sporen en bovenleidingen.


EPFL voerde de audit in 2011 uit op vraag van Infrabel. De spoorwegbeheerder erkent het bestaan van de audit. 'De sporen hebben een levensduur van dertig jaar en de bovenleidingen een van twintig jaar. Alle curves geven aan dat hun levensduur bijna de limiet bereikt heeft en dat we investeringen moeten doen. Bij gebrek daaraan riskeren we problemen, in het bijzonder capaciteitsverlies.'

De experten van de Zwitserse school berekenden dat de vervanging van de sporen 220 à 250 miljoen euro zou kosten. Er zou verder 190 tot 230 miljoen euro nodig zijn voor de toestellen van de hoofdsporen en 200 miljoen euro voor de bovenleidingen.

studie op vraag van Infrabel...

wat wil Infrabel hiermee bereiken?

extra geld?
Laatst gewijzigd door carlos op 05 apr 2013, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Hobbes »

De laatste jaren is men nochtans volop bezig met het vernieuwen van sporen en dwarsliggers... Zelfs L52 is zo helemaal vernieuwd een aantal jaar geleden...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Retard »

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. De spoorweg krijgt 26 miljard om te investeren. Van dat geld gaat er 14,4 miljoen naar Train World, 5,2 miljard naar veiligheid, 310 miljoen naar 50 light trains, 2,1 miljard naar vernieuwing van de station en 1,3 miljard naar het GEN. Daarvan blijft er 17.045.600.000 euro over, oftewel 17 miljard en 45 miljoen. Van dat geld moet er vier procent naar het onderhouden van die spoorlijnen, oftewel 2,63 procent van het totaalbedrag. Als je dan nog weet dat de spoorwegen elk jaar 3 miljard exploratietoelage krijgen en dat de reizigers toch ook elk jaar een dikke twee miljard binnenbrengen, is het vervangen van die spoorlijnen het minste wat je kan doen, zeker als je daardoor je core business kunnen blijven later rijden :wink:
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door KB »

carlos schreef:
bron "De Standaard 5 apr 12)


'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'
Het Belgische spoor moet een serieuze inhaalbeweging maken op het vlak van investeringen. Dat is de conclusie van een audit die de Polytechnische School van Lausanne (EPFL) uitvoerde voor Infrabel en die de krant L'Echo kon inkijken. Voor 2025 zou meer dan 680 miljoen euro gespendeerd moeten worden aan nieuwe sporen en bovenleidingen.


EPFL voerde de audit in 2011 uit op vraag van Infrabel. De spoorwegbeheerder erkent het bestaan van de audit. 'De sporen hebben een levensduur van dertig jaar en de bovenleidingen een van twintig jaar. Alle curves geven aan dat hun levensduur bijna de limiet bereikt heeft en dat we investeringen moeten doen. Bij gebrek daaraan riskeren we problemen, in het bijzonder capaciteitsverlies.'

De experten van de Zwitserse school berekenden dat de vervanging van de sporen 220 à 250 miljoen euro zou kosten. Er zou verder 190 tot 230 miljoen euro nodig zijn voor de toestellen van de hoofdsporen en 200 miljoen euro voor de bovenleidingen.

studie op vraag van Infrabel...

wat wil Infrabel hiermee bereiken?

extra geld?
Dat zou me niet verbazen. Of een excuus om hier en daar een stuk spoorlijn buiten dienst te stellen (al dan niet "tijdelijk").
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Dieselfreak »

Hobbes schreef:De laatste jaren is men nochtans volop bezig met het vernieuwen van sporen en dwarsliggers... Zelfs L52 is zo helemaal vernieuwd een aantal jaar geleden...
Om het dan nog niet te hebben over lijnen 161 en 162. Al jaren zie ik niets dan werken op deze lijnen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Steven »

Maar vele andere lijnen zijn echt wel doodop, versleten tot op den draad. Het gaat daarom niet noodzakelijk om de volledige lengte van een lijn, maar op bijna alle lijnen kan je slechte tot heel slechte stukken terugvinden. Dat kan gaan van slechte wissels, stukken spoor waar dwarsliggers en/of spoorstaven dringend aan vervanging toe zijn.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Dat kan gaan van slechte wissels, stukken spoor waar dwarsliggers en/of spoorstaven dringend aan vervanging toe zijn.
Is dat de reden waarom treinen soms heel erg schokken in de buurt van grote stations? Met name tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort davert de trein vaak heel erg sommige momenten, het lijkt wel of hij gaat ontsporen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Steven »

het schokkend kan meerdere redenen hebben
staat van het spoor
staat van de dwarsliggers
aard van de dwarsligger (houten, beton, metaal)
staat van de ondergrond.
staat van de ophanging van de trein (dat er een verschil is tussen een klassiekje en een Desiro).
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Stijn91 »

Een deel van lijn 90, want de goederentreinen moeten tegen verminderde snelheid rijden tussen Ninove en Geraardsbergen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Shrek »

KB schreef:
carlos schreef: studie op vraag van Infrabel...

wat wil Infrabel hiermee bereiken?

extra geld?
Dat zou me niet verbazen. Of een excuus om hier en daar een stuk spoorlijn buiten dienst te stellen (al dan niet "tijdelijk").
Inderdaad, extra geld of minder spoorlijnen, dat wordt de keuze waar de volgende federale regering voor staat.
* Extra geld betekend niet meer geld dan vroeger, gewoon het niveau van voor 2010 is voldoende. Er zijn genoeg efficiëntiewinsten geboekt om het met het bedrag van toen te redden. Maar zoals de regering nu bezig is (bij elke begrotingscontrole geld weghalen bij het spoor) gaat het niet.
Dieselfreak schreef:
Hobbes schreef:De laatste jaren is men nochtans volop bezig met het vernieuwen van sporen en dwarsliggers... Zelfs L52 is zo helemaal vernieuwd een aantal jaar geleden...
Om het dan nog niet te hebben over lijnen 161 en 162. Al jaren zie ik niets dan werken op deze lijnen.
Je zegt het juist: al jaren. Er is niet genoeg geld om alles snel af te werken. De budgetten zijn nu zelfs verdeeld tot 2025! De hinder daar zal dus nog veel langer duren...
Stijn91 schreef:Een deel van lijn 90, want de goederentreinen moeten tegen verminderde snelheid rijden tussen Ninove en Geraardsbergen.
Dat is op zeer veel plaatsen in België helaas het geval. De overheid blijft de werkingsmiddelen maar verminderen waardoor de nodige investeringen uitgesteld worden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door dentheo »

Belachelijke bedragen... 600 miljoen op 12 jaar, dat is 50 miljoen per jaar op een subsidiebedrag van 2 miljard per jaar ?
Bijna klein geld.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Dieselfreak »

Ik zat gisteren op de trein Kortrijk - Antwerpen, en ongeveer ter hoogte van station Gentbrugge begon de trein extreem te trillen en lawaai te maken, ik meende haast dat er een ontsporing zat aan te komen. :? Er gebeuren vaker dingen als hevig trillen/schokken tussen de twee belangrijkste stations van Gent. Waar ligt dat aan?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Tom12

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Tom12 »

Dieselfreak schreef:Ik zat gisteren op de trein Kortrijk - Antwerpen, en ongeveer ter hoogte van station Gentbrugge begon de trein extreem te trillen en lawaai te maken, ik meende haast dat er een ontsporing zat aan te komen. :? Er gebeuren vaker dingen als hevig trillen/schokken tussen de twee belangrijkste stations van Gent. Waar ligt dat aan?
Heeft dat niet gewoon te maken met de verkanting in de bocht? Tussen Y Familleureux en Y Bois d'Haine durft dat ook serieus lawaai maken.
neigezug

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door neigezug »

Hoelang gaat de spoorwegmaatschappij nog leven?De grote vraag is niet zozeer of Sabena Bis komt maar wel wanneer?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 'Levensduur Belgisch spoornetwerk bijna ten einde'

Bericht door Retard »

Wat heeft dat nu te maken met de NMBS? Het is infrabel die het spoorwegennet onderhoud. Die nieuwe operator zal het moeten doen met hetzelfde net.
Plaats reactie