Investeringsplan NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7287
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Hoop wel, maar 96en maken ze wellicht niet meer. Het zal dus een geheel nieuwe reeks zijn. Wel, ze mogen van mij 8) .
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Hoop wel, maar 96en maken ze wellicht niet meer. Het zal dus een geheel nieuwe reeks zijn. Wel, ze mogen van mij 8) .
geen 96'en maar misschien wel iets dat ermee compatibel is (zoals ms 50-75 en break-sprinter), het moet niet hetzelfde zijn, maar het concept MS96 is goed. Als ze er zo bijbouwen kunnen de Break's eindelijk van de IC's af en stoptreintjes gaan doen, waar ze eigelijk voor gebouwd zijn :P
de vernieuwde klassiekjes en nog meer de sprinters hebben een te kleine capaciteit voor GEN-treinen volgens mij. Daar zijn dubbeldeksmotorstellen het beste :P
FLV-FGSP
Berichten: 1891
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Voor wat de GEN-stellen betreft heeft de NMBS gekozen voor enkeldeks materieel; er is vroeger wel sprake geweest van dubbeldeks. Er zijn enkele offertes binnen, maar blijkbaar is men geschrokken van de prijzen, vandaar dat de bestelling die oorspronkelijk voor november 2005 was voorzien is uitgesteld. Volgens de geruchten zijn de elektrische Talent en een afgeleide versie van DB 422 - 426 momenteel serieuze kanshebbers (maar sla me niet dood als er toch iets Frans wordt besteld).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5290
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
groentje schreef:Hoop wel, maar 96en maken ze wellicht niet meer. Het zal dus een geheel nieuwe reeks zijn. Wel, ze mogen van mij 8) .
geen 96'en maar misschien wel iets dat ermee compatibel is (zoals ms 50-75 en break-sprinter), het moet niet hetzelfde zijn, maar het concept MS96 is goed. Als ze er zo bijbouwen kunnen de Break's eindelijk van de IC's af en stoptreintjes gaan doen, waar ze eigelijk voor gebouwd zijn :P
de vernieuwde klassiekjes en nog meer de sprinters hebben een te kleine capaciteit voor GEN-treinen volgens mij. Daar zijn dubbeldeksmotorstellen het beste :P
Hallo,
Het concept ms96 is compleet fout, laat ons daar duidelijk over zijn. De verhouding 1ste/2de is compleet verkeerd, maar zelfs zonder dat gekende euvel, zou het nog altijd onmogelijk zijn om met deze stellen treinen te vormen met voldoende plaatsaanbod op de drukste momenten. Dat hoeft niet eens tijdens de spits te zijn; ook op zonnige zomerdagen bewijzen deze stellen dat ze niet tegen hun taak opgewassen zijn.
Wat de capaciteit van de GEN-treinen betreft: door de hoge frequentie zal het zelden nodig zijn om veel capaciteit per trein aan te bieden. Kijk maar eens naar de huidige lijn 26: 2 AM86 is daar de maximumsamenstelling. Ik verwacht niet echt dat je veel GEN-treinen zult zien met een veel langere samenstelling: neem de CR-treinen vandaag: hoeveel ervan bestaan uit 4 of 5 stellen? Als je de frequentie van deze treinen verviervoudigd, zie ik echt niet in dat men veel van deze treinen echt lang moet maken.
Bovendien is het GEN in de eerste plaats een politiek stokpaardje. Ik vrees dat je het aantal mensen bij de NMBS dat echt gelooft in dat concept, op een hand kunt tellen. En terecht, vrees ik: dat betekent niet dat je in de spits niet enkele goed gevulde treinen zult krijgen, maar ik vrees dat de impact van het GEN beperkt zal blijven tot een periode 's morgens en een 's avonds.
Met vriendelijke groet

overweg13
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

AM96 om breaks te vervangen, dat is juist wel een goed idee! En zelfs moet ik zeggen zijn er praktisch even veel plaatsen in een AM96 zijn dan in een break (vooral dan omdat in de uiteindes van een break veelal niet wordt gezeten als het zou moeten. Ik denk dat er in er drukke momenten wanneer een AM96 niet genoeg capaciteit biedt M6'en moeten worden ingezet. Voor de rest vind ik AM96 wel oké (akkoord van de verdeling 1ste klasse, maar dat is nu al bekend).
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

Jonathan schreef:In NL hebben ze dat al, geloof ik. Ik vindt het schoon. Zouden ze nu ook 200 kunnen rijden, zouden ze ze kunnen inleggen op de IC A. Hoeveel wagons zou één motorstel dan bedragen? 2,3,4 of 6 :?:
Ja, in NL heb je de VIRM dubbeldekstreinen. DIe worden hier voor de IC diensten gebruikt. Hier heb je VIRM 4 bakken en 6 bakken. Dus 2 VIRM's zouden goed kunnen zijn voor de IC-A :wink: :lol:
SIMPY.be schreef:nope; NIEUWE vierledige 96'ers; nog een tussenrijtuig 2de klasse erbij!
(niet zoals de breaks; maar 2 verschillende reeksen)
Dan is het precies als in NL met de koplopers. Je hebt ICM 3-bakken en ICM 4-bakken alleen hebben de 3-bakken maar een halve rijtuig eerste klas! :P
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5290
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

SIMPY.be schreef:AM96 om breaks te vervangen, dat is juist wel een goed idee! En zelfs moet ik zeggen zijn er praktisch even veel plaatsen in een AM96 zijn dan in een break (vooral dan omdat in de uiteindes van een break veelal niet wordt gezeten als het zou moeten. Ik denk dat er in er drukke momenten wanneer een AM96 niet genoeg capaciteit biedt M6'en moeten worden ingezet. Voor de rest vind ik AM96 wel oké (akkoord van de verdeling 1ste klasse, maar dat is nu al bekend).
Hallo,

Een break biedt 222 + 32 plaatsen aan, een ms96 167 + 45. Praktisch even veel? een half M4-rijtuig per ingezet stel.
Met vriendelijke groet

overweg13
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

idd, maar dit is wanneer je op de uiteinden de 2+3 zetelopstelling gebruikt.
als je dit zou vereenvoudigen naar de praktische ingebruikname, dan zou je ongeveer op hetzelfde neerkomen.
Maar confort heeft zo zijn prijs, hetzij hier met het inleveren van enkele zitplaatsen...
RhB

Bericht door RhB »

Am 96 heeft te smalle deuren, dus niet geschikt om veelvuldige stops te houden.
GEN - materieel moet snel kunnen optrekken alsook stoppen, en beschikken over comfortabele instap- en uitstap mogelijkheden. En de GEN-afstanden zijn niet al te lang.

Eigenlijk snap ik de twijfelende houding van de NMBS-top niet. Heb 4.5 jaar te Frankfurt-am-Main gewoond, en het S-bahn concept, werd daar na succes van de opgedane 25-jarige ervaring drastisch uitgebreid.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Ik heb het nu ook niet over GEN... daarvoor is AM96 zeker NIET geschikt.
groentje
Berichten: 7287
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

... maar voor de IC's kan je eigenlijk amper beter materiaal vinden in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

groentje schreef:... maar voor de IC's kan je eigenlijk amper beter materiaal vinden in België.
daarom vind ik ook dat ze zoiets moeten bijmaken :wink:
een 4-ledige dan met 1 rijtuig 1ste klasse. past aan de MS 96 en haalt misschien zelfs 200 km/h :P
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5290
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Hallo,

Een andere oplossing is om ms96 bij te maken zonder eerste klas. Dab kan men de verhouding naar hartenlust moduleren. Ik denk dan aan treinen die bestaan uit een '"oude" ms96, met bijvoorbeeld 2 nieuwe. Dan krijg je 1 eerste klasse voor 8 tweede klasse. Dat is niet meteen de meest geschikte verhouding voor een IC, maar je zou er wel hoogwaardige P-treinen kunnen laten mee rijden. Stel je voor: Brussel - Gouvy, met vier ms en alleen het eerste stel (met eerste klasse) rijdt door naar Gouvy. 's Morgens worden de 3 (bij voorbeeld) andere stellen in Luik opnieuw aangekoppeld.
Alleen vraag ik me af of de verdelers dit kunnen bolwerken. Het loopt nu al regelmatig verkeerd, en dan zal men bovendien ook nog rekening moeten houden met 2 types motortsellen. Alhoewel... dat lukt nu ook met klassieke stellen en vierledige stellen op enkele verbindingen, waarom zou het niet lukken met ms 96 en nakomelingen?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

In principe is het idee van een AM96 een nieuw tussenrijtuig geven of de eerste klasse pernament af te schaffen niet zo'n slecht idee , maar idd. zoals Vic al aanhaalde : gaan de verdelers dit kunnen bolwerken ? Je moet dan nog eens rekening houden met de stellen die naar Frankrijk kunnen en degene voor de binnenlandse dienst , plus het feit dat misschien de rest van de stellen van de 500-reeks ook worden omgebouwd op 25kV ...

Maar bon , even terzijde : in Duitsland plant men namelijk de rijtuigen te wisselen tussen de ICE-T's (klassen 411 en 415) ... laat mij even opfrissen :
De ICE-T's zijn de Duitse "pendolino's" : ze zien er bijna uit zoals een ICE-3 maar hebben net een iets spitsere neus.Hier zijn er 2 sub-reeksen : de klasse 415 heeft maar 5 rijtuigen , en pendelt vooral op de Oost-Duitse lijnen.Hierbij is er wel een uitzondering en dat is dat een 20-tal ICE-T's van de klasse 415 uitgerust zijn om naar Zwitserland te rijden (2de smallere panto + ZUB262 en Integra).De klasse 411 heeft 7 rijtuigen en rijdt vooral tussen Hamburg en München via Berlijn en Dresden.

Nu van de verwisseling van de rijtuigen : tot 2005 werd 1 maal per dag een Cisalpino Milaan-Zürich HB doorgetrokken naar Stuttgart.Maar de laatste tijd is gebleken dat de originele Cisalpino-pendolino's nogal veel wensen te overlieten qua betrouwbaarheid op het Duitse net.Dus nu moet men meer capaciteit maken op de ICE-T's die naar Zwitserland rijden en zullen dus 5 tussenrijtuigen van de klasse 411 gecombineerd worden met de eindrijtuigen van de klasse 415 en zal men stellen van 7 rijtuigen van de klasse 415 krijgen , terwijl de vroegere eindrijtuigen van de klasse 411 gecombineerd zullen worden met de 3 tussenrijtuigen van de klasse 411.

Op zich niets nieuws natuurlijk , zoals onlangs nu ook bij de TGV POS die ex-Réseau rijtuigen krijgt , maar wou even vermelden hoe je ook bakken kan wisselen binnen de reeks zonder al te veel aanpassingen en extra bestellingen ..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

MS96 moeten er wel bijbesteld worden he (of ze moeten verlengd worden). 1 rijtuig eerste klasse tegen 3 rijtuigen 2de klasse zal wel ongeveer goed zijn zeker? dat extra rijtuig zal toch geen overkill zijn want je ziet zelden een 96 alleen rijden (ik zie ze toch niet) :P
Plaats reactie