besparingen door onze regering

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: besparingen door onze regering

Bericht door Steven »

Inderdaad ik vond dit artikel tien keer meer waard dan de doorsnee artikels die terug te vinden zijn in HLN over de spoorwegen.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: besparingen door onze regering

Bericht door KB »

SvMp schreef:Er wordt bezuinigd op reizigersvoorzieningen, metname op de kleine stations. En dat is verkeerd.
(...)
Genoeg om op te bezuinigen: Ontwikkelingshulp, bijdrage EU, immigratie beperken, publieke omroep, kunstsubsidies, etc..etc..
Ja, Geert Wilders, we hebben deze plaat nu al genoeg gehoord.
L'union fait la force.
neigezug

Re: besparingen door onze regering

Bericht door neigezug »

De regering kan ook bij verschillende vervoersondernemingen (NMBS,Arriva,Veolia,Virgin,....) een prijsofferte vragen voor het laten rijden van de treinen en diegenen met de beste prijs kwaliteitsverhouding de sporen laten berijden.Zo kan er ook bespaard worden.
pietje

Re: besparingen door onze regering

Bericht door pietje »

neigezug schreef:De regering kan ook bij verschillende vervoersondernemingen (NMBS,Arriva,Veolia,Virgin,....) een prijsofferte vragen voor het laten rijden van de treinen en diegenen met de beste prijs kwaliteitsverhouding de sporen laten berijden.Zo kan er ook bespaard worden.
Inderdaad, maar daarvoor is het artikel veel te eenzijdig.
Hoewel er inderdaad minder onwaarheden in staan dan in een gemiddeld krantenartikel, wordt dit ruimschoots gecompenseerd door het feit dat er enkel 1 zienswijze op OF "gepromoot" wordt.
Het heeft dus enige informatieve waarde, maar niet meer dan dat.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: besparingen door onze regering

Bericht door K V B »

kika schreef: Er zit een allegaartje aan mensen bij, zowel de waarheden als de kwaliteit is niet consistent. Lijkt het me zinniger om stuk per stuk te beoordelen. De auteur van deze is oud kamerlid voor Agalev. Ik vind het een aardige poging om problematiek te omschrijven, beter dan het gemiddelde artikel op DWM, het is niet zo dat traditionele massamedia nou zou geweldig zijn.
Mijn probleem bij dit artikel is dat veel ervan gewoon verzonnen is. Bijvoorbeeld:
Dit is niet nieuw in de geschiedenis van de Belgische spoorwegen. Vroegere privé-initiatieven voor reizigersvervoer hebben zelfs meermaals bestaan. Zij hadden steeds twee dingen met elkaar gemeen. Tijdens de periode dat de zaken goed draaiden duldden zij geen enkele overheidsinmenging en kloegen ze 'overdreven' belastingen op hun economische activiteiten aan. Wanneer het minder goed ging aarzelden de betrokken bedrijven echter geen ogenblik om aan de noodrem van de overheid te trekken om het zaakje te redden.
Wat de auteur hier doet is zijn vooroordelen in de geschiedenis terug projecteren. Dit is gewoon verzonnen. De overheid had vroeger gewoon het geld niet om op grote schaal ten voordele van bedrijven in te grijpen. Juist daarom dat ook zoveel spoorwegen door privé bedrijven aangelegd zijn. De overheid heeft in België meer lijnen gesloten dan gered...

Wat hij over het VK schrijft is ook niet correct. Zo is de privatisering zeker niet slecht geweest voor de lonen in de sector. En een ieder die wel eens met de trein reist in het VK weet dat het personeel daar zeker niet onvriendelijker is dan in België, en vooral dat er meer zichtbaar personeel is. Meer rijdend personeel, en meer stationspersoneel.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: besparingen door onze regering

Bericht door Retard »

K V B schreef:en meer stationspersoneel.
Nog meer?!? Nog meer dan in bv. Lichtervelde?!?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: besparingen door onze regering

Bericht door K V B »

Retard schreef:
K V B schreef:en meer stationspersoneel.
Nog meer?!? Nog meer dan in bv. Lichtervelde?!?
Hoeveel personeel heeft Lichtervelde dan?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: besparingen door onze regering

Bericht door nahoj »

K V B schreef:Mijn probleem bij dit artikel is dat veel ervan gewoon verzonnen is. Bijvoorbeeld:
Dit is niet nieuw in de geschiedenis van de Belgische spoorwegen. Vroegere privé-initiatieven voor reizigersvervoer hebben zelfs meermaals bestaan. Zij hadden steeds twee dingen met elkaar gemeen. Tijdens de periode dat de zaken goed draaiden duldden zij geen enkele overheidsinmenging en kloegen ze 'overdreven' belastingen op hun economische activiteiten aan. Wanneer het minder goed ging aarzelden de betrokken bedrijven echter geen ogenblik om aan de noodrem van de overheid te trekken om het zaakje te redden.
Wat de auteur hier doet is zijn vooroordelen in de geschiedenis terug projecteren. Dit is gewoon verzonnen. De overheid had vroeger gewoon het geld niet om op grote schaal ten voordele van bedrijven in te grijpen. Juist daarom dat ook zoveel spoorwegen door privé bedrijven aangelegd zijn. De overheid heeft in België meer lijnen gesloten dan gered...

Wat hij over het VK schrijft is ook niet correct. Zo is de privatisering zeker niet slecht geweest voor de lonen in de sector. En een ieder die wel eens met de trein reist in het VK weet dat het personeel daar zeker niet onvriendelijker is dan in België, en vooral dat er meer zichtbaar personeel is. Meer rijdend personeel, en meer stationspersoneel.
Nochtans is het beschreven gedrag wel correct en zeer logisch, vanuit het standpunt van de privé-investeerder die een overheidsdienstverlening/-opdracht uitvoert.
En daar zijn behoorlijk recente voorbeelden van. In de spoorwegsector bv. Eurotunnel. In de niet-spoorwegsector: banken allerhande...
kuba.g

Re: besparingen door onze regering

Bericht door kuba.g »

KB schreef:
SvMp schreef:Er wordt bezuinigd op reizigersvoorzieningen, metname op de kleine stations. En dat is verkeerd.
(...)
Genoeg om op te bezuinigen: Ontwikkelingshulp, bijdrage EU, immigratie beperken, publieke omroep, kunstsubsidies, etc..etc..
Ja, Geert Wilders, we hebben deze plaat nu al genoeg gehoord.
Hebben wij (eigenlijk: heb je) deze plaat dan ook ongunstig bewezen? Of maak je zomaar een op-de-man-argument (drogreden) gebaseerd op een link naar een politicus die vooral wordt gekenmerkt door zijn islamofobie?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: besparingen door onze regering

Bericht door K V B »

nahoj schreef:
K V B schreef: Wat hij over het VK schrijft is ook niet correct. Zo is de privatisering zeker niet slecht geweest voor de lonen in de sector. En een ieder die wel eens met de trein reist in het VK weet dat het personeel daar zeker niet onvriendelijker is dan in België, en vooral dat er meer zichtbaar personeel is. Meer rijdend personeel, en meer stationspersoneel.
Nochtans is het beschreven gedrag wel correct en zeer logisch, vanuit het standpunt van de privé-investeerder die een overheidsdienstverlening/-opdracht uitvoert.
En daar zijn behoorlijk recente voorbeelden van. In de spoorwegsector bv. Eurotunnel. In de niet-spoorwegsector: banken allerhande...
Uiteindelijk handelen privé en overheidsbedrijven grotendeels volgens dezelfde logica. Met een belangrijk verschil: Overheidsbedrijven worden automatisch beschermt tegen de gevolgen van hun eigen falen. Bij privé bedrijven is dat niet zo.
Juist omdat een privé bedrijf failliet kan gaan, en zijn voortbestaan dus niet automatisch is, zal het doorgaans meer aandacht besteden aan zijn klanten, aan zijn efficiëntie en zo.
kuba.g

Re: besparingen door onze regering

Bericht door kuba.g »

K V B schreef:
nahoj schreef:Nochtans is het beschreven gedrag wel correct en zeer logisch, vanuit het standpunt van de privé-investeerder die een overheidsdienstverlening/-opdracht uitvoert.
En daar zijn behoorlijk recente voorbeelden van. In de spoorwegsector bv. Eurotunnel. In de niet-spoorwegsector: banken allerhande...
Uiteindelijk handelen privé en overheidsbedrijven grotendeels volgens dezelfde logica. Met een belangrijk verschil: Overheidsbedrijven worden automatisch beschermt tegen de gevolgen van hun eigen falen. Bij privé bedrijven is dat niet zo.
Juist omdat een privé bedrijf failliet kan gaan, en zijn voortbestaan dus niet automatisch is, zal het doorgaans meer aandacht besteden aan zijn klanten, aan zijn efficiëntie en zo.
+1. Kijk ook naar de fantastische vervoerders als RegioJet in Tsjechië en WestBahn in Oostenrijk. Zij bewijzen ook dat private bedrijven het wél kunnen.

nahoj schreef:In de niet-spoorwegsector: banken allerhande...
Perfecte voorbeeld van een sector waarin doorgaans de overheid bescherming biedt tegen de gevolgen van eigen falen.
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: besparingen door onze regering

Bericht door AlexNL »

Retard schreef:
K V B schreef:en meer stationspersoneel.
Nog meer?!? Nog meer dan in bv. Lichtervelde?!?
Ik was afgelopen zaterdag in Newcastle, rond het middaguur zat ik daar op het station van een baguette te genieten terwijl ik naar het treinverkeer keek. Op het doorgaande spoor 2 kwamen met enige regelmaat treinen van East Coast binnen, op het gedeelte van het perron waar ik op kon kijken zag ik minstens 2 personeelsleden assisteren bij het vertrekproces. Ik weet niet geheel zeker of ze dit alleen bij East Coast deden of ook bij de treinen van CrossCountry, maar ik denk het wel.

Ik weet niet hoeveel mensen er in Lichtervelde rondlopen :)
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: besparingen door onze regering

Bericht door wbrm »

Bij Virgin en First Great Western heb ik het ook gezien.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: besparingen door onze regering

Bericht door groentje »

Nu zou ik Newcastle niet direct durven vergelijken met Lichtervelde... Maar het klopt dat in de grotere stations er opmerkelijk meer volk rondloopt dan in België.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: besparingen door onze regering

Bericht door dentheo »

Hier werkt men achter de schermen .
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie