De leeftijdspiramide van de NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door HLE 2302 »

neigezug schreef:Dit is het moment om stilletjesaan delen te privatiseren zonder bloedbad te veroorzaken.
Bombardier wacht toch op werk.
Wat hebben bepaalde debielen toch altijd met dat privatiseren, FRUSTREREND ! :evil:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:Wat hebben bepaalde debielen toch altijd met dat privatiseren, FRUSTREREND ! :evil:
Maar soms wel terecht hoor.
Moet de nmbs bijvoorbeeld echt zelf de catering in de bedrijfsrestaurants organiseren? Dat kan je volgens mij veel beter uitbesteden...
pietje

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door pietje »

HLE 2302 schreef:
neigezug schreef:Dit is het moment om stilletjesaan delen te privatiseren zonder bloedbad te veroorzaken.
Bombardier wacht toch op werk.
Wat hebben bepaalde debielen toch altijd met dat privatiseren, FRUSTREREND ! :evil:
Het zegt zeer veel over uzelf als je het op zo'n manier verwoordt.
Kom liever met zinnige argumenten af.
Iedereen ziet toch dat de NMBS inefficiënt werkt en veel te weinig waarde teruggeeft voor het vele belastinggeld dat er naartoe gaat?
Dan ben je echt geen debiel als je voorstelt om een aantal niet-kernactiviteiten door een private partner te laten doen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Steven »

Pietje je hebt ergens een punt. Maar uw roep om privatiseren is ook niet altijd even degelijk met argumenten voorzien.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:
nahoj schreef: Dus ja: verandering. Maar of het verbetering zal zijn?
Dat zei men in de tijd van de stomers waarschijnlijk ook....
Allee proficiat, de prijs voor het uit de context plukken van een citaat is voor u. Wat heeft het gepland vervangen van stoomachines door diesels en elektrische te maken met het ongepland verliezen van de helft van je personeelsbestand? Die leegloop van kennis en ervaring opvangen, is een gigantische uitdaging, eender of het nu door de NMBS of door de privé-sector moet gebeuren.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door dekooiker »

Het doorgeven van kennis valt al bij al goed mee.
Ik werk geen tien jaar voor het bedrijf maar mocht al dikwijls van ervaren collega's ervaren dat ze hulp boden, oplossingen voorstelden en vertelden over 'hun' tijd.
Er zal natuurlijk een deel ervaring verloren gaan omdat het niet tijdig kan doorgegeven worden maar desastreus is het niet.
Alleen spijtig dat de aanwervingsstop indertijd nu bepaalde problemen met zich meebrengt.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door dentheo »

HLE 2302 schreef:
neigezug schreef:Dit is het moment om stilletjesaan delen te privatiseren zonder bloedbad te veroorzaken.
Bombardier wacht toch op werk.
Wat hebben bepaalde debielen toch altijd met dat privatiseren, FRUSTREREND ! :evil:
Denkt U dat de NMBS zich zelf betaald ? Of is het de belasting van de mensen uit de "privé " ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Steven »

Inderdaad de belastingbetaler betaald de spoorweg, maar er zitten hier een aantal mensen die echt privateseren om te privatiseren en niet meer dan dat, echter moeten deze mensen beseffen dat geen van beide de kip met gouden eieren is op vlak van openbaar vervoer. Openbaar vervoer kost veel geld zoveel mag duidelijk zijn wie denkt dat als het privé is het ineens allemaal rozengeur en maneschijn gaat zijn is echt wel mis.
De NMBS, om het dan over onze eigen spoorwegen te hebben, heeft echter overduidelijk nood aan een nieuwe adem en dus ook beleid maar ik vrees gewoon dat dat nog niet voor morgen zal zijn.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Inderdaad de belastingbetaler betaald de spoorweg, maar er zitten hier een aantal mensen die echt privateseren om te privatiseren en niet meer dan dat, echter moeten deze mensen beseffen dat geen van beide de kip met gouden eieren is op vlak van openbaar vervoer. Openbaar vervoer kost veel geld zoveel mag duidelijk zijn wie denkt dat als het privé is het ineens allemaal rozengeur en maneschijn gaat zijn is echt wel mis.
De NMBS, om het dan over onze eigen spoorwegen te hebben, heeft echter overduidelijk nood aan een nieuwe adem en dus ook beleid maar ik vrees gewoon dat dat nog niet voor morgen zal zijn.
De NMBS moet dringend gereorganiseerd worden om efficiënter te werken.
Aanbesteden heeft in Duitsland doorgaans een besparing van 30% opgeleverd. Ofwel meer treinen voor hetzelfde geld. Overigens met behoud van CAO-voorwaarden. Ik heb geen redenen om aan te nemen dat dat in België anders zou zijn.
Voorwaarde is wel dat de overheid zelf een duidelijke richting aangeeft en duidelijke randvoorwaarden stelt qua tarieven en dienstregeling.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Steven »

Laat ik bij dat laatste nog net het meeste vraagtekens hebben. Van echt duidelijk en krachtdadig werk heb ik de laatste jaren niet veel gezien in de Belgische politiek.
pietje

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door pietje »

Steven schreef:Laat ik bij dat laatste nog net het meeste vraagtekens hebben. Van echt duidelijk en krachtdadig werk heb ik de laatste jaren niet veel gezien in de Belgische politiek.
Maar dat mag geen beletsel zijn voor ons om samen eens na te denken over hoe het beter kan, want dat het op deze manier niet verder kan, ziet volgens mij intussen iedereen.

Het gaat al ettelijke jaren slecht met de financiële gezondheid van onze overheid, dus eigenlijk kan die het zich niet veroorloven dat ze jaarlijks zulke grote bedragen toekent aan een organisatie die dat geld niet zo efficiënt mogelijk gebruikt.

Voor sommigen hier is het redelijk ondenkbaar, maar wat mij betreft zijn er vele onderdelen te bedenken, die zelfs hun voordeel zouden kunnen halen indien ze losgekoppeld zouden worden van de NMBS of Infrabel.
We moeten dus stoppen met denken dat alle werken die bij de spoorwegen uitgevoerd worden;, zodanig uniek zijn dat ze niet door een privé bedrijf kunnen uitgevoerd worden, dat dan op zijn beurt ook gelijkaardige werken kan uitvoeren voor andere spoorwegbedrijven, eventueel in de buurlanden. Dat laatste is dan natuurlijk de keuze van dat bedrijf zelf waarbij ze hun materieel beter kunnen laten renderen door het in meerdere landen te gebruiken.

Daarbij doel ik vooral op het onderhoud van rollend materieel, aanleggen en onderhouden van spoorlijnen, bovenleidingen, en dergelijke, commercieel uitbaten van de stations,...
B-Cargo is ook zo'n onderdeel, dat zeker losgekoppeld moet worden, ofwel zelfstandig laten bestaan als een normale NV indien het zo levensvatbaar is, ofwel als onderdeel van een buitenlandse groep.

Daarnaast moet de overheid eens eindelijk beginnen met de geldstromen eens duidelijk in kaart te brengen en de subsidies eens op te delen zodat duidelijk wordt waarvoor welk deel van het geld moet dienen. Op die manier kan je ook voorkomen dat het zoals nu bijna in een bodemloze put verdwijnt, zonder dat je eigenlijk ziet waarvoor de subsidies eigenlijk gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Steven »

B-cargo is nu B-logistics en staat quasi te koop als je de laatste berichten mag geloven. Afwachten of het db zal worden die koopt/partner wordt.
Plaats reactie