De leeftijdspiramide van de NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Retard »

De leeftijdspiramide van de NMBS: je moet 'm zien om het te geloven

http://www.express.be/sectors/nl/logist ... 188856.htm

Weet iemand wat bedoeld wordt met dat laatste zinnetje? Er werken toch allochtonen bij de NMBS?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Steven »

Er werken zeker en vast mensen van verschillende aard en soort bij de NMBS, dat niet gezien hebben is ziende blind zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Bibke »

Is ook een gevolg van de aanwervingsstop te danken aan Herman De Croo in de jaren 80. Vandaar de zware val in de grafiek van 51 jaar naar jonger.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door speakervoice »

Weer een bericht opgesteld waarvan al snel duidelijk is dat de schrijver ervan wilt kankeren op het spoor. O wee dat er eens een journalist iets positief zou durven schrijven over het spoor. De grafiek is informatief: de rest van de schrijver is kul...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door dentheo »

Zo'n grafiekvorm is een ideaal als men zonder veel "bloedvergieten" iets wil veranderen aan de organisatie van de spoorweg in Belgie.
Gelijk met het op pensioen gaan van veel mensen moet men leren de niet-kern bezigheden uit te besteden aan andere bedrijven, zo wordt NMBS slank en efficiënt zonder moeite en pijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
SvMp

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door SvMp »

Uitbesteden kost ook geld.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Zo'n grafiekvorm is een ideaal als men zonder veel "bloedvergieten" iets wil veranderen aan de organisatie van de spoorweg in Belgie.
Gelijk met het op pensioen gaan van veel mensen moet men leren de niet-kern bezigheden uit te besteden aan andere bedrijven, zo wordt NMBS slank en efficiënt zonder moeite en pijn.
Zo gaat het zeker voor een deel gaan. Iedereen weet dat met 20.000 mensen hetzelfde kan gedaan worden als met het huidige personeelsbestand van de NMBS-groep. Alleen moet je de juiste 20.000 mensen hebben, en daar kan zo'n natuurlijke afvloeiing zeker in helpen.
De huidige aanwervingen zijn massaal, maar ook zeer specifiek. Dus het gaat de goeie richting uit volgens mij.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Shrek »

SvMp schreef:Uitbesteden kost ook geld.
Dat hoeft niet eens. Gewoon door binnen het bedrijf efficiënter te werken kan je het personeelsbestand al serieus inkrimpen.
Uitbesteden kan voor sommige zaken helpen, maar is zeker niet zaligmakend.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door rvdborgt »

Retard schreef:De leeftijdspiramide van de NMBS: je moet 'm zien om het te geloven

http://www.express.be/sectors/nl/logist ... 188856.htm

Weet iemand wat bedoeld wordt met dat laatste zinnetje? Er werken toch allochtonen bij de NMBS?
Moet je van de NMBS misschien een Belgisch paspoort hebben? Of een paspoort van een EU-lidstaat? Dat lijkt me inderdaad een onwettige beperking, als die er is.

Groetjes,
Rian
franksken

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door franksken »

rvdborgt schreef:
Retard schreef:De leeftijdspiramide van de NMBS: je moet 'm zien om het te geloven

http://www.express.be/sectors/nl/logist ... 188856.htm

Weet iemand wat bedoeld wordt met dat laatste zinnetje? Er werken toch allochtonen bij de NMBS?
Moet je van de NMBS misschien een Belgisch paspoort hebben? Of een paspoort van een EU-lidstaat? Dat lijkt me inderdaad een onwettige beperking, als die er is.

Groetjes,
Rian
Inderdaad,men moet de Belgische nationaliteit hebben.En daar is volgens mij niks onwettig aan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Steven »

Maar bovenal vraagt men ook naar een diploma en laat dat bij een bepaalde groep van de bevolking net een probleem zijn. De tijd dat je zonder diploma overal aan de slag kan is voorbij.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door rvdborgt »

franksken schreef:
rvdborgt schreef:
Retard schreef:De leeftijdspiramide van de NMBS: je moet 'm zien om het te gelovenhttp://www.express.be/sectors/nl/logist ... 188856.htm

Weet iemand wat bedoeld wordt met dat laatste zinnetje? Er werken toch allochtonen bij de NMBS?
Moet je van de NMBS misschien een Belgisch paspoort hebben? Of een paspoort van een EU-lidstaat? Dat lijkt me inderdaad een onwettige beperking, als die er is.
Inderdaad,men moet de Belgische nationaliteit hebben.En daar is volgens mij niks onwettig aan.
Discriminatie tussen EU-nationaliteiten is verboden. Ik zie ook niet direct in waarom andere EU-burgers niet voor de NMBS zouden mogen werken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door Steven »

Men moet Belg zijn of EU-inwoner zijn en dus een ID-bewijs hebt van een van de lidstaten.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door dentheo »

SvMp schreef:Uitbesteden kost ook geld.
Indien men alle kosten van een "ambtenaar "meerekent ook denk je ?
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: De leeftijdspiramide van de NMBS

Bericht door pietje »

franksken schreef:
rvdborgt schreef:
Retard schreef:De leeftijdspiramide van de NMBS: je moet 'm zien om het te geloven

http://www.express.be/sectors/nl/logist ... 188856.htm

Weet iemand wat bedoeld wordt met dat laatste zinnetje? Er werken toch allochtonen bij de NMBS?
Moet je van de NMBS misschien een Belgisch paspoort hebben? Of een paspoort van een EU-lidstaat? Dat lijkt me inderdaad een onwettige beperking, als die er is.

Groetjes,
Rian
Inderdaad,men moet de Belgische nationaliteit hebben.En daar is volgens mij niks onwettig aan.
Dat staat zo inderdaad in de wet en is zo ook voor vele andere beroepen in de openbare sector, maar met de EU-verdragen is die bepaling overal aangepast waardoor elke burger van een EU-land dezelfde rechten heeft.

Maar je kan ongetwijfeld de betrokken artikels uit de wetgeving nog opvragen met de oorspronkelijke bepaling erin.
Het mag allemaal niet te eenvoudig zijn, anders is het te moeilijk om alle achterpoortjes in de wetten te steken. :twisted:
Plaats reactie