Pagina 1 van 3

Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 29 apr 2013, 22:29
door trainman
Een maand geleden werd mijn oude treinkaart wegens aflopen van de laatste verlengingsdatum omgezet in een nieuw model (de zgn. mobib-kaart).
Tezelfdertijd werd ze dus ook gevalideerd voor een maand.
Twee weken geleden kreeg ik een bericht 'je treinkaart vervalt binnenkort' etc.. die ik dus prompt via een registratie op het internet verlengde voor een maand.
Tot mijn verwondering kreeg ik 3 dagen later een validatiestrookje zoals voor mijn oude treinkaart. Waar moet ik dat nu stoppen ?
(ik heb het dan maar in het plastiek omhulsel van mijn treinkaart geschoven).
Wat mij ook opviel : het nummer van mijn treinkaart dat op het strookje staat, vind ik nergens terug op mijn treinkaart ...
Vandaag controle op de trein. "Treinkaart vervallen hé meneer"... "Ja maar, er zit een strookje bij van de verlenging" ... "Ha ja, dat klopt. Misschien eens langs gaan naar het loket, om het op je kaart te laten zetten"

Dat kan nu toch ook niet de bedoeling zijn ?
Maar hoe moet mijn validatie dan op mijn kaart terechtkomen ?
En dat gedoe met die treinkaartnummers, wat is nu mijn treinkaartnummer, het (zeer lange) nummer op het plastieken kaartje of het nummer op het validatiestrookje ?

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 29 apr 2013, 22:37
door Steve
trainman schreef:Een maand geleden werd mijn oude treinkaart wegens aflopen van de laatste verlengingsdatum omgezet in een nieuw model (de zgn. mobib-kaart).
Tezelfdertijd werd ze dus ook gevalideerd voor een maand.
Twee weken geleden kreeg ik een bericht 'je treinkaart vervalt binnenkort' etc.. die ik dus prompt via een registratie op het internet verlengde voor een maand.
Tot mijn verwondering kreeg ik 3 dagen later een validatiestrookje zoals voor mijn oude treinkaart. Waar moet ik dat nu stoppen ?
(ik heb het dan maar in het plastiek omhulsel van mijn treinkaart geschoven).
Wat mij ook opviel : het nummer van mijn treinkaart dat op het strookje staat, vind ik nergens terug op mijn treinkaart ...
Vandaag controle op de trein. "Treinkaart vervallen hé meneer"... "Ja maar, er zit een strookje bij van de verlenging" ... "Ha ja, dat klopt. Misschien eens langs gaan naar het loket, om het op je kaart te laten zetten"

Dat kan nu toch ook niet de bedoeling zijn ?
Maar hoe moet mijn validatie dan op mijn kaart terechtkomen ?
En dat gedoe met die treinkaartnummers, wat is nu mijn treinkaartnummer, het (zeer lange) nummer op het plastieken kaartje of het nummer op het validatiestrookje ?
De zogenaamde "greenlist" (opsturen van een contract op afstand naar je MOBIB-kaart) is duidelijk dus nog niet operationeel bij de NMBS... :?

Op je MOBIB-kaart kunnen meerdere treinkaarten staan, met elk een uniek nummer. Je MOBIB-kaart heeft dus een nummer (dat is je eigenlijke klantnummer), en daarop dus een of meerdere treinkaarten.

Ik zou zo snel mogelijk naar een loket gaan om de papieren validering op je MOBIB-kaart te laten zetten, in de hoop dat dat mogelijk is... en vooral ook schrijven naar de NMBS, want dit is vrij kafkaiaans.

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 30 apr 2013, 09:06
door TommyG
Ik heb een abonnement NMBS + DeLijn... Kom ik ook in aanmerking voor zo'n Mobib kaart?
Ik zit hier al jaren op te wachten, dat ouderwetse abonnement past nooit in mijn portefeuille...

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 30 apr 2013, 09:52
door Steve
TommyG schreef:Ik heb een abonnement NMBS + DeLijn... Kom ik ook in aanmerking voor zo'n Mobib kaart?
Ik zit hier al jaren op te wachten, dat ouderwetse abonnement past nooit in mijn portefeuille...
Je zult bij de volgende verlening ook een MOBIB-kaart krijgen, met nog een papiertje voor De Lijn (dat nog steeds niet helemaal klaar is voor MOBIB).

Zie ook hier: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... agers.aspx

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 30 apr 2013, 10:52
door Zorba
Als je uw 1-jarig treinabonnement verloren hebt, krijg je dan een duplicaat, of ook meteen een MOBIB kaart? :)

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 30 apr 2013, 11:38
door Steve
Zorba schreef:Als je uw 1-jarig treinabonnement verloren hebt, krijg je dan een duplicaat, of ook meteen een MOBIB kaart? :)
Keine Ahnung... de MOBIB-kaart zou logisch zijn, maar de klassieke vorm bestaat uiteraard nog steeds, temeer daar bijvoorbeeld een Nettreinkaart (vreemd genoeg) nog niet overgezet is.

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 30 apr 2013, 22:58
door trainman
Op je MOBIB-kaart kunnen meerdere treinkaarten staan, met elk een uniek nummer. Je MOBIB-kaart heeft dus een nummer (dat is je eigenlijke klantnummer), en daarop dus een of meerdere treinkaarten.
Ha, da's duidelijk
Ik zou zo snel mogelijk naar een loket gaan om de papieren validering op je MOBIB-kaart te laten zetten, in de hoop dat dat mogelijk is... en vooral ook schrijven naar de NMBS, want dit is vrij kafkaiaans.
Dat heb ik dus deze morgen gedaan, in Brussel-Noord. En het heeft dus welgeteld 20 minuten geduurd om de papieren validatie op mijn kaart te krijgen.
Ik kreeg ook de goede raad om de maandelijkse verlenging niet via internet te registreren, maar om mij tot het loket te wenden of - hou je vast :mrgreen: - hiervoor de nieuwe automaten te gebruiken

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 01 mei 2013, 00:27
door Steve
trainman schreef:
Ik zou zo snel mogelijk naar een loket gaan om de papieren validering op je MOBIB-kaart te laten zetten, in de hoop dat dat mogelijk is... en vooral ook schrijven naar de NMBS, want dit is vrij kafkaiaans.
Dat heb ik dus deze morgen gedaan, in Brussel-Noord. En het heeft dus welgeteld 20 minuten geduurd om de papieren validatie op mijn kaart te krijgen.
Ik kreeg ook de goede raad om de maandelijkse verlenging niet via internet te registreren, maar om mij tot het loket te wenden of - hou je vast :mrgreen: - hiervoor de nieuwe automaten te gebruiken
Dan ben je er nog goed van afgekomen: ik heb al twee keer een uur aan het loket doorgebracht om een treinkaart op een MOBIB-kaart van de MIVB te laten zetten, en nog is het niet gelukt (de moederkaart gaat nog, maar bij het opladen van de validering volgt er steevast een foutmelding). :?

En die nieuwe automaten gebruiken... ik zou aan de loketbediende gevraagd hebben om het eens voor te tonen. :mrgreen:

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 30 aug 2013, 18:04
door Stijn91
Ik heb sinds begin juli mijn abonnement op zo een kaart met chip staan, het was 1 voor Ninove - Brussel-Centraal voor de maand juli (vakantiewerk) en mijn abonnement van Ninove - Aalst (dat afloopt eind september), nu bleek dat mijn abonnement Ninove - Aalst niet op die kaart zou staan, al een geluk dat ik nog het papieren abonnement mee had. Hoe is zoiets nu mogelijk?

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 30 aug 2013, 22:37
door Steve
Stijn91 schreef:Ik heb sinds begin juli mijn abonnement op zo een kaart met chip staan, het was 1 voor Ninove - Brussel-Centraal voor de maand juli (vakantiewerk) en mijn abonnement van Ninove - Aalst (dat afloopt eind september), nu bleek dat mijn abonnement Ninove - Aalst niet op die kaart zou staan, al een geluk dat ik nog het papieren abonnement mee had. Hoe is zoiets nu mogelijk?
Misschien een verkeerde handeling aan het loket... de handelingen om het programma met een MOBIB-kaart om te laten gaan zijn nogal ingewikkeld volgens wat ik er al van gezien heb (met heel wat foutmeldingen e.d.). Ik zou gewoon teruggegaan om het te laten nakijken.

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 30 aug 2013, 23:02
door Stijn91
Steve schreef:
Stijn91 schreef:Ik heb sinds begin juli mijn abonnement op zo een kaart met chip staan, het was 1 voor Ninove - Brussel-Centraal voor de maand juli (vakantiewerk) en mijn abonnement van Ninove - Aalst (dat afloopt eind september), nu bleek dat mijn abonnement Ninove - Aalst niet op die kaart zou staan, al een geluk dat ik nog het papieren abonnement mee had. Hoe is zoiets nu mogelijk?
Misschien een verkeerde handeling aan het loket... de handelingen om het programma met een MOBIB-kaart om te laten gaan zijn nogal ingewikkeld volgens wat ik er al van gezien heb (met heel wat foutmeldingen e.d.). Ik zou gewoon teruggegaan om het te laten nakijken.
Ga ik morgen ook doen, vandaag ging niet, loket was al toe om 13u in Ninove.

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 31 aug 2013, 00:02
door loic1811
Ik heb gemerkt dat het strookje van mijn abonnement onleesbaar geworden is . Zal maar is zien aan het loket voor zo een nieuw strookje of zou ik ook een MOBIB kaart nemen ? Hij vervalt pas in februari ...

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 31 aug 2013, 00:30
door Stijn91
hle2127 schreef:Ik heb gemerkt dat het strookje van mijn abonnement onleesbaar geworden is . Zal maar is zien aan het loket voor zo een nieuw strookje of zou ik ook een MOBIB kaart nemen ? Hij vervalt pas in februari ...
Nieuw strookje maar hopelijk is die persoon daar iets vriendelijker als toen ik dat vroeg.

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 31 aug 2013, 01:05
door loic1811
Ach het is niet de eerste keer hoor ... Abonnement zit constant in mijn portefeuille en die inkt komt er altijd wat af . Het is nog wel leesbaar maar TBG's moeten er bewijze van spreken al in "kruipen" voor ze de datums kunnen lezen :lol:

Re: Nieuwe treinkaart

Geplaatst: 31 aug 2013, 01:10
door Stijn91
hle2127 schreef:Ach het is niet de eerste keer hoor ... Abonnement zit constant in mijn portefeuille en die inkt komt er altijd wat af . Het is nog wel leesbaar maar TBG's moeten er bewijze van spreken al in "kruipen" voor ze de datums kunnen lezen :lol:
IK heb het laten veranderen omdat ik er een opmerking had over gekregen van een TBG.