Pagina 1 van 1

Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 06 mei 2013, 20:19
door dentheo
In en Engelstalige nieuwsgroep stoot ik op een vermelding van een vroeger incident in Schellebelle. 199. of 197.?
Er zouden toen nogal wat bomen gepland zijn over veiligheidskleppen....

Iemand een link ? Ik heb in mijn job wel wat te doen gehad met veiligheidskleppen...

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 07 mei 2013, 08:15
door trainfreak
dentheo schreef:In en Engelstalige nieuwsgroep stoot ik op een vermelding van een vroeger incident in Schellebelle. 199. of 197.?
Er zouden toen nogal wat bomen gepland zijn over veiligheidskleppen....

Iemand een link ? Ik heb in mijn job wel wat te doen gehad met veiligheidskleppen...
Veel artikels ga je daar niet van terugvinden denk ik.

Aan de zijsporen in Schellebelle stonden enkele goederenwagons opgesteld.
Eentje daarvan was met gas/brandstof.
Door de hevige zon op de wagon zou deze ontploft zijn.

Althans, dat is altijd de versie die ik gehoord heb..

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 07 mei 2013, 11:03
door Bordensteker
Aan een ander bron, die de betrokken TBG persoonlijk kende, heb ik intussen het volgende ontlokt:
Er was op die avond een gaslek aan een tank die aan het station van Schellebelle stond. De trein komende van Leuven richting Gent zette aan in het station van Schellebelle en de vonk van de panto stak het lekkende gas aan met als gevolg dat gans de buurt tot honderden meters ver in brand stond.
Vele zwaar verbranden en enkele doden had dit tot gevolg.
Op het internet heb ik alleen kunnen vinden dat het propaangas betrof.
Datum was 30 mei 1979.

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 07 mei 2013, 19:58
door overweg13
Bordensteker schreef:Aan een ander bron, die de betrokken TBG persoonlijk kende, heb ik intussen het volgende ontlokt:
Er was op die avond een gaslek aan een tank die aan het station van Schellebelle stond. De trein komende van Leuven richting Gent zette aan in het station van Schellebelle en de vonk van de panto stak het lekkende gas aan met als gevolg dat gans de buurt tot honderden meters ver in brand stond.
Vele zwaar verbranden en enkele doden had dit tot gevolg.
Op het internet heb ik alleen kunnen vinden dat het propaangas betrof.
Datum was 30 mei 1979.
En dat van die zon, vergeet dat maar gauw. Het ging om een gaslek, en de elektrische stellen die daar in Schellebelle halt hielden, zorgden voor de noodzakelijke vonk voor het schouwspel.

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 07 mei 2013, 23:46
door Bordensteker
trainfreak schreef:
dentheo schreef:In en Engelstalige nieuwsgroep stoot ik op een vermelding van een vroeger incident in Schellebelle. 199. of 197.?
Er zouden toen nogal wat bomen gepland zijn over veiligheidskleppen....

Iemand een link ? Ik heb in mijn job wel wat te doen gehad met veiligheidskleppen...
Veel artikels ga je daar niet van terugvinden denk ik.

Aan de zijsporen in Schellebelle stonden enkele goederenwagons opgesteld.
Eentje daarvan was met gas/brandstof.
Door de hevige zon op de wagon zou deze ontploft zijn.

Althans, dat is altijd de versie die ik gehoord heb..
trainfreak óók bedankt. Ook al klopt de door u gehoorde versie van het verhaal kennelijk niet geheel, je kunt slechts doorvertellen wat je zelf weet! En: de rest bevestigt wat de anderen ingebracht hebben.

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 08 mei 2013, 15:44
door dentheo
Het kan ook beide zijn.... als men teveel vloeibaar propaan in de tank vult, kan die onder invloed van de zon misschien wel zijn veiligheidsklep opendrukken en ontwijkt er gas.
Bij windstil weer kan dat een wolk op de grond vormen (2x zo zwaar als lucht) en als die dan ontsteekt..
Naar mijn idee is de vonk van de panto dan weer wel ruim hoog boven de grond. Een sigarettenpeuk van een opstappende reiziger lijkt mij meer kans, maar ja.

Bedankt allemaal

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 08 mei 2013, 16:05
door Steven
de remmen van een trein kunnen ook een vonk geven, niet vergeten dat in die tijd remschijven uit kunststof nog geen algemeen beeld was maar dat er ook nog veel met gietijzeren blokken werd gewerkt voor de remmen.

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 08 mei 2013, 16:12
door Steve
Is dit incident dan het fameuze voorval waardoor Schellebelle bij sommigen blijkbaar al de bijnaam "Schelleboem" had? (cf. post van Steven in het topic over de ramp)

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 08 mei 2013, 16:16
door Steven
heel waarschijnlijk steve

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 09 mei 2013, 22:47
door gurodewa
Enkele beelden van toen via volgende link:
brandweer Wichelen

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 30 jul 2013, 15:34
door knkyclpy
De zon had er wel degelijk met te maken , de tank bleek overvuld te zijn, waar normaal een veiligheidsmarge is voorzien van 5% van het volume bij 50°C: vulling mag slechts 95% bedragen bij 50°C. Het was zeer warm weer en broeierig heet als ik mij herinner toen in de vooravond de explosie zich voordeed ik dacht rond 16-17 h. De tank was ook niet voorzien van een watervenevelar om deze af te koelen, Hij werd door de eigenaar gebruikt als stock voor het propaangas dat hij leverde aan de klanten De uitspraak in deze zaak is volgens mijn herinnering slechts enkele jaren geleden gevallen 25 jaar na datum, heb geen weet van bijkomende procedures ( beroep of cassatie) Herinner mij de warme gloed die zich na de explosie tot km afstand van de plaats voelbaar was en minuten na de knal kwam; toen realiseerde iedereen zich direct dat er iets ernstig gebeurd was

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 01 aug 2013, 11:35
door Patrick
2 krantenartikels uit Nederlandse kranten, was dus internationaal "hot" (...) nieuws:

Krant van 31 mei 1979

En een iets uitgebreider artikel van 1 juni 1979.

Re: Voorganger Schellebelle

Geplaatst: 06 aug 2013, 23:30
door dentheo
Enkele dagen geleden iets "vergelijkbaars" in Venlo.

Een ketelwagen die siste uit zijn veiligheidsklep. Paniek, brandweer station ontruimen.
Tot bleek dat het CO2 was en alles weer afgeblazen werd. Treinverkeer een uur op drie plat.
Iemand vroeg zich wel af waarom men de veiligheidsklep niet eenvoudig gesloten had....... dan had het ook kunnen klappen, maar niet exploderen, natuurlijk :D