Ik dacht indertijd dat het zo ging gebeuren maar Infrabel wil(de) geen sneltrams op haar spoorlijnen, o.a. vanwege de seinen.K V B schreef:Je kan die lijn overigens als spoorlijn aanleggen, en er sneltrams over laten rijden. Kan je die bijvoorbeeld in Hasselt direct het stadscentrum laten aandoen.
NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
3000v DC en 600v DC voeding? Ik denk niet dat die combinatie al ergens bestaat.K V B schreef:Er bestaan op de markt veschillende modellen sneltram die zo daar zouden kunnen rijden. Dat men dus iets nieuws zou moeten ontwikkelen is onzin.
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Dat is in ieder geval niet waar. Elk spoorvoertuig dat voldoet aan de veiligheidseisen mag het net op. Als een bepaald type tram niet mag rijden wilt het gewoon zeggen dat hij niet veilig genoeg is.Bibke schreef:Ik dacht indertijd dat het zo ging gebeuren maar Infrabel wil(de) geen sneltrams op haar spoorlijnen, o.a. vanwege de seinen.K V B schreef:Je kan die lijn overigens als spoorlijn aanleggen, en er sneltrams over laten rijden. Kan je die bijvoorbeeld in Hasselt direct het stadscentrum laten aandoen.
Maar als je de lijn toch als spoorlijn aanlegt en er daarna met trams gaat over rijden is de kostprijs nog veel meer in het voordeel van de trein. Een tram is net handig omdat je dan veel lichter (en goedkoper) spoor kan aanleggen.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
wat mij betreft ga ik voor een spoorlijn ipv tramlijn ,
wie weet komt de Ijzeren rijn ooit weer is in dienst , dan zou lijn 18 wel is heel nutig kunnen zijn voor trafic uit Genk bv
de lijn is eind jaren 80 buiten dienst gegaan , toen was er enkel nog goederenverkeer , reizigers verkeer was al lang daar voor opgeheven ,
maar een snelle verbinding Noord limburg-Hasselt is zeker een aantrekking voor reizigers , ik denk dat de lijn Neerpelt-Hasselt zelfs nog belangrijker is dan die naar Maastricht
wie weet komt de Ijzeren rijn ooit weer is in dienst , dan zou lijn 18 wel is heel nutig kunnen zijn voor trafic uit Genk bv
de lijn is eind jaren 80 buiten dienst gegaan , toen was er enkel nog goederenverkeer , reizigers verkeer was al lang daar voor opgeheven ,
maar een snelle verbinding Noord limburg-Hasselt is zeker een aantrekking voor reizigers , ik denk dat de lijn Neerpelt-Hasselt zelfs nog belangrijker is dan die naar Maastricht
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
De sneltrams uit Karlsruhe b. v. kunnen zowel op het tramnet onder 750 V DC als het gewone spoorwegnet met 15.000 V 16,7 Hz AC rijden. Net als de Saarbahn-treinen naar Sarreguemines. 600 V + 3.000 V moet dus wel kunnen.Shrek schreef:3000v DC en 600v DC voeding? Ik denk niet dat die combinatie al ergens bestaat.K V B schreef:Er bestaan op de markt veschillende modellen sneltram die zo daar zouden kunnen rijden. Dat men dus iets nieuws zou moeten ontwikkelen is onzin.
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Met de conventionele techniek is AC+DC wel makkelijker uit te voeren DC+DC. Echter daar zit wel verandering in te komen, mede juist omwille van de interesse die er in Europa bestaat voor Tram-treinen. Maar natuurlijk zou men die lijn ook gewoon niet kunnen elektrificieren, of elektrificieren op 750V, en het goederenverkeer (als dat daar ooit van de grond komt) met dieseltreinen doen.Fabian318 schreef:De sneltrams uit Karlsruhe b. v. kunnen zowel op het tramnet onder 750 V DC als het gewone spoorwegnet met 15.000 V 16,7 Hz AC rijden. Net als de Saarbahn-treinen naar Sarreguemines. 600 V + 3.000 V moet dus wel kunnen.Shrek schreef:3000v DC en 600v DC voeding? Ik denk niet dat die combinatie al ergens bestaat.K V B schreef:Er bestaan op de markt veschillende modellen sneltram die zo daar zouden kunnen rijden. Dat men dus iets nieuws zou moeten ontwikkelen is onzin.
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Maar daar komt infrabel dan weer "lastig" doen. Wij willen geen enkele spoorlijn geëlektrificeerd op iets anders dan 3000V= of 25kV~, er wordt in de toekomst immers rekening gehouden met volledige elektrificatie. Hasselt-Mol en Mol-Weert moet je dus denken mèt 3000v.K V B schreef:Met de conventionele techniek is AC+DC wel makkelijker uit te voeren DC+DC. Echter daar zit wel verandering in te komen, mede juist omwille van de interesse die er in Europa bestaat voor Tram-treinen. Maar natuurlijk zou men die lijn ook gewoon niet kunnen elektrificieren, of elektrificieren op 750V, en het goederenverkeer (als dat daar ooit van de grond komt) met dieseltreinen doen.
Het eerste stukje van de lijn Hasselt-Mol op 700v= is dus absoluut een no-go.
Dieseltrams wil de vlaamse regering dan weer helemaal niet hebben.
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Op zich moet 750V/3000V niet zo een groot probleem zijn. Bouw trams met vier motoren en plaats deze in serie onder 3000V. Of accepteer gewoon een lager vermogen in de stad. Of gebruik tractieomvormers met een grote tolerantie kwa ingangspanning.Shrek schreef:Maar daar komt infrabel dan weer "lastig" doen. Wij willen geen enkele spoorlijn geëlektrificeerd op iets anders dan 3000V= of 25kV~, er wordt in de toekomst immers rekening gehouden met volledige elektrificatie. Hasselt-Mol en Mol-Weert moet je dus denken mèt 3000v.K V B schreef:Met de conventionele techniek is AC+DC wel makkelijker uit te voeren DC+DC. Echter daar zit wel verandering in te komen, mede juist omwille van de interesse die er in Europa bestaat voor Tram-treinen. Maar natuurlijk zou men die lijn ook gewoon niet kunnen elektrificieren, of elektrificieren op 750V, en het goederenverkeer (als dat daar ooit van de grond komt) met dieseltreinen doen.
Het eerste stukje van de lijn Hasselt-Mol op 700v= is dus absoluut een no-go.
Dieseltrams wil de vlaamse regering dan weer helemaal niet hebben.
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Dat bedoel ik dus met een nieuw ontwerp maken voor 10 trams. Je moet inderdaad niet van 0 beginnen, maar tractiekringen zoals jij die nu beschrijft bestaan volgens mij nog niet.K V B schreef:Op zich moet 750V/3000V niet zo een groot probleem zijn. Bouw trams met vier motoren en plaats deze in serie onder 3000V. Of accepteer gewoon een lager vermogen in de stad. Of gebruik tractieomvormers met een grote tolerantie kwa ingangspanning.
Volgens de studie was het dan goedkoper 4 desiro's apart te houden voor deze verbinding. Het bijkomende voordeel was dan ook dat er makkelijk verder gereden kun worden tot bijvoorbeeld Tongeren of Landen.
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Gaat men die lijn dan elektrificeren? Of blijft het een diesellijn? In dat geval kan men het model van Kassel volgen, waar sommige trams op de hoofdsporen verder dieselen, terwijl ze in de stad met 600V worden gevoed. Enig nadeel, de haltes waar wordt omgeschakeld, duren wat langer, om de dieselmotor op te starten... In het model van Zwickau blijft men gewoon dieselen op de tramsporen...
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
De vergelijkingen in de studie werden gemaakt tussen een Desiro, een tram/lightrail op 3000v/600v of een tram op 600v. Van diesel was er nergens sprake.groentje schreef:Gaat men die lijn dan elektrificeren? Of blijft het een diesellijn? In dat geval kan men het model van Kassel volgen, waar sommige trams op de hoofdsporen verder dieselen, terwijl ze in de stad met 600V worden gevoed. Enig nadeel, de haltes waar wordt omgeschakeld, duren wat langer, om de dieselmotor op te starten... In het model van Zwickau blijft men gewoon dieselen op de tramsporen...
Het lijkt mij ook niet erg verstandig nu nog nieuwe dieselroutes aan te leggen. Als het een spoorlijn wordt: de volledige elektrificatie van het Belgische passagiersnet is -op termijn- immers nog steeds de bedoeling, nieuw dieselmateriaal aankopen is dus gewoon geld weggooien. En voor trams: het aanleggen van trambovenleiding is helemaal niet zo duur, die kosten heb je snel terugverdiend.
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Maar met Desiros kan je dan weer niet doorrijden in de Hasseltse binnenstad...Shrek schreef:Dat bedoel ik dus met een nieuw ontwerp maken voor 10 trams. Je moet inderdaad niet van 0 beginnen, maar tractiekringen zoals jij die nu beschrijft bestaan volgens mij nog niet.K V B schreef:Op zich moet 750V/3000V niet zo een groot probleem zijn. Bouw trams met vier motoren en plaats deze in serie onder 3000V. Of accepteer gewoon een lager vermogen in de stad. Of gebruik tractieomvormers met een grote tolerantie kwa ingangspanning.
Volgens de studie was het dan goedkoper 4 desiro's apart te houden voor deze verbinding. Het bijkomende voordeel was dan ook dat er makkelijk verder gereden kun worden tot bijvoorbeeld Tongeren of Landen.
Nu, ik denk dat je tegenwoordig zoiets eerder gewoon doet door een tractieomvormer te installeren die een breed ingangsbereik heeft (denk maar aan de lader van je mobieltje...). Ik ga dat donderdag eens bij Bombardier vragen (ik bezoek Bombardier Oerlikon dan).
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Shrek: als een trein goedkoper is en sneller in dienst te nemen waarom is het dan aan de NMBS om te bepalen of het doorgaat/ze genoeg geld ervoor over hebben? Je hebt toch een kosten-baten analyse en als die positief is (of als je het politiek kan verantwoorden), dan *geef je opdracht* om het uit te voeren? Of is dit alweer een geval van verschillende bevoegdheden op verschillende niveaus?
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Ik vermoed dat het die kosten-baten analyse is waar nu naar gekeken gaat worden. De vergelijkingsstudie ging enkel uit van "als er iets komt dan is dit het beste" niet van "is het nuttig hier iets te bouwen".kika schreef:Shrek: als een trein goedkoper is en sneller in dienst te nemen waarom is het dan aan de NMBS om te bepalen of het doorgaat/ze genoeg geld ervoor over hebben? Je hebt toch een kosten-baten analyse en als die positief is (of als je het politiek kan verantwoorden), dan *geef je opdracht* om het uit te voeren? Of is dit alweer een geval van verschillende bevoegdheden op verschillende niveaus?
Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt
Parijs, anyone ? De tram-trein tussen Aulnay en Bondy die op 25kV rijdt, maar desgewenst ook op 750V tot in de binnenstad kan rijden ? Zelfde model ook in Mulhouse (wel op 750V). Op Nantes-Chateaubriant is er het product van de concurrentie: Alstom Citadis Dualis, ook op 750V en 25kV. In Lyon ook Citadis Dualis, maar dan op 750 en 1500V. Dus dan moet een model op 600V en 3000V zeker lukken..Shrek schreef:3000v DC en 600v DC voeding? Ik denk niet dat die combinatie al ergens bestaat.K V B schreef:Er bestaan op de markt veschillende modellen sneltram die zo daar zouden kunnen rijden. Dat men dus iets nieuws zou moeten ontwikkelen is onzin.