NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door Bibke »

K V B schreef:Je kan die lijn overigens als spoorlijn aanleggen, en er sneltrams over laten rijden. Kan je die bijvoorbeeld in Hasselt direct het stadscentrum laten aandoen.
Ik dacht indertijd dat het zo ging gebeuren maar Infrabel wil(de) geen sneltrams op haar spoorlijnen, o.a. vanwege de seinen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Er bestaan op de markt veschillende modellen sneltram die zo daar zouden kunnen rijden. Dat men dus iets nieuws zou moeten ontwikkelen is onzin.
3000v DC en 600v DC voeding? Ik denk niet dat die combinatie al ergens bestaat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:
K V B schreef:Je kan die lijn overigens als spoorlijn aanleggen, en er sneltrams over laten rijden. Kan je die bijvoorbeeld in Hasselt direct het stadscentrum laten aandoen.
Ik dacht indertijd dat het zo ging gebeuren maar Infrabel wil(de) geen sneltrams op haar spoorlijnen, o.a. vanwege de seinen.
Dat is in ieder geval niet waar. Elk spoorvoertuig dat voldoet aan de veiligheidseisen mag het net op. Als een bepaald type tram niet mag rijden wilt het gewoon zeggen dat hij niet veilig genoeg is.
Maar als je de lijn toch als spoorlijn aanlegt en er daarna met trams gaat over rijden is de kostprijs nog veel meer in het voordeel van de trein. Een tram is net handig omdat je dan veel lichter (en goedkoper) spoor kan aanleggen.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door ijzeren rijn 82 »

wat mij betreft ga ik voor een spoorlijn ipv tramlijn ,
wie weet komt de Ijzeren rijn ooit weer is in dienst , dan zou lijn 18 wel is heel nutig kunnen zijn voor trafic uit Genk bv
de lijn is eind jaren 80 buiten dienst gegaan , toen was er enkel nog goederenverkeer , reizigers verkeer was al lang daar voor opgeheven ,
maar een snelle verbinding Noord limburg-Hasselt is zeker een aantrekking voor reizigers , ik denk dat de lijn Neerpelt-Hasselt zelfs nog belangrijker is dan die naar Maastricht
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door Fabian318 »

Shrek schreef:
K V B schreef:Er bestaan op de markt veschillende modellen sneltram die zo daar zouden kunnen rijden. Dat men dus iets nieuws zou moeten ontwikkelen is onzin.
3000v DC en 600v DC voeding? Ik denk niet dat die combinatie al ergens bestaat.
De sneltrams uit Karlsruhe b. v. kunnen zowel op het tramnet onder 750 V DC als het gewone spoorwegnet met 15.000 V 16,7 Hz AC rijden. Net als de Saarbahn-treinen naar Sarreguemines. 600 V + 3.000 V moet dus wel kunnen.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door K V B »

Fabian318 schreef:
Shrek schreef:
K V B schreef:Er bestaan op de markt veschillende modellen sneltram die zo daar zouden kunnen rijden. Dat men dus iets nieuws zou moeten ontwikkelen is onzin.
3000v DC en 600v DC voeding? Ik denk niet dat die combinatie al ergens bestaat.
De sneltrams uit Karlsruhe b. v. kunnen zowel op het tramnet onder 750 V DC als het gewone spoorwegnet met 15.000 V 16,7 Hz AC rijden. Net als de Saarbahn-treinen naar Sarreguemines. 600 V + 3.000 V moet dus wel kunnen.
Met de conventionele techniek is AC+DC wel makkelijker uit te voeren DC+DC. Echter daar zit wel verandering in te komen, mede juist omwille van de interesse die er in Europa bestaat voor Tram-treinen. Maar natuurlijk zou men die lijn ook gewoon niet kunnen elektrificieren, of elektrificieren op 750V, en het goederenverkeer (als dat daar ooit van de grond komt) met dieseltreinen doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Met de conventionele techniek is AC+DC wel makkelijker uit te voeren DC+DC. Echter daar zit wel verandering in te komen, mede juist omwille van de interesse die er in Europa bestaat voor Tram-treinen. Maar natuurlijk zou men die lijn ook gewoon niet kunnen elektrificieren, of elektrificieren op 750V, en het goederenverkeer (als dat daar ooit van de grond komt) met dieseltreinen doen.
Maar daar komt infrabel dan weer "lastig" doen. Wij willen geen enkele spoorlijn geëlektrificeerd op iets anders dan 3000V= of 25kV~, er wordt in de toekomst immers rekening gehouden met volledige elektrificatie. Hasselt-Mol en Mol-Weert moet je dus denken mèt 3000v.
Het eerste stukje van de lijn Hasselt-Mol op 700v= is dus absoluut een no-go.
Dieseltrams wil de vlaamse regering dan weer helemaal niet hebben.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:Met de conventionele techniek is AC+DC wel makkelijker uit te voeren DC+DC. Echter daar zit wel verandering in te komen, mede juist omwille van de interesse die er in Europa bestaat voor Tram-treinen. Maar natuurlijk zou men die lijn ook gewoon niet kunnen elektrificieren, of elektrificieren op 750V, en het goederenverkeer (als dat daar ooit van de grond komt) met dieseltreinen doen.
Maar daar komt infrabel dan weer "lastig" doen. Wij willen geen enkele spoorlijn geëlektrificeerd op iets anders dan 3000V= of 25kV~, er wordt in de toekomst immers rekening gehouden met volledige elektrificatie. Hasselt-Mol en Mol-Weert moet je dus denken mèt 3000v.
Het eerste stukje van de lijn Hasselt-Mol op 700v= is dus absoluut een no-go.
Dieseltrams wil de vlaamse regering dan weer helemaal niet hebben.
Op zich moet 750V/3000V niet zo een groot probleem zijn. Bouw trams met vier motoren en plaats deze in serie onder 3000V. Of accepteer gewoon een lager vermogen in de stad. Of gebruik tractieomvormers met een grote tolerantie kwa ingangspanning.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Op zich moet 750V/3000V niet zo een groot probleem zijn. Bouw trams met vier motoren en plaats deze in serie onder 3000V. Of accepteer gewoon een lager vermogen in de stad. Of gebruik tractieomvormers met een grote tolerantie kwa ingangspanning.
Dat bedoel ik dus met een nieuw ontwerp maken voor 10 trams. Je moet inderdaad niet van 0 beginnen, maar tractiekringen zoals jij die nu beschrijft bestaan volgens mij nog niet.
Volgens de studie was het dan goedkoper 4 desiro's apart te houden voor deze verbinding. Het bijkomende voordeel was dan ook dat er makkelijk verder gereden kun worden tot bijvoorbeeld Tongeren of Landen.
groentje
Berichten: 7276
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door groentje »

Gaat men die lijn dan elektrificeren? Of blijft het een diesellijn? In dat geval kan men het model van Kassel volgen, waar sommige trams op de hoofdsporen verder dieselen, terwijl ze in de stad met 600V worden gevoed. Enig nadeel, de haltes waar wordt omgeschakeld, duren wat langer, om de dieselmotor op te starten... In het model van Zwickau blijft men gewoon dieselen op de tramsporen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Gaat men die lijn dan elektrificeren? Of blijft het een diesellijn? In dat geval kan men het model van Kassel volgen, waar sommige trams op de hoofdsporen verder dieselen, terwijl ze in de stad met 600V worden gevoed. Enig nadeel, de haltes waar wordt omgeschakeld, duren wat langer, om de dieselmotor op te starten... In het model van Zwickau blijft men gewoon dieselen op de tramsporen...
De vergelijkingen in de studie werden gemaakt tussen een Desiro, een tram/lightrail op 3000v/600v of een tram op 600v. Van diesel was er nergens sprake.
Het lijkt mij ook niet erg verstandig nu nog nieuwe dieselroutes aan te leggen. Als het een spoorlijn wordt: de volledige elektrificatie van het Belgische passagiersnet is -op termijn- immers nog steeds de bedoeling, nieuw dieselmateriaal aankopen is dus gewoon geld weggooien. En voor trams: het aanleggen van trambovenleiding is helemaal niet zo duur, die kosten heb je snel terugverdiend.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:Op zich moet 750V/3000V niet zo een groot probleem zijn. Bouw trams met vier motoren en plaats deze in serie onder 3000V. Of accepteer gewoon een lager vermogen in de stad. Of gebruik tractieomvormers met een grote tolerantie kwa ingangspanning.
Dat bedoel ik dus met een nieuw ontwerp maken voor 10 trams. Je moet inderdaad niet van 0 beginnen, maar tractiekringen zoals jij die nu beschrijft bestaan volgens mij nog niet.
Volgens de studie was het dan goedkoper 4 desiro's apart te houden voor deze verbinding. Het bijkomende voordeel was dan ook dat er makkelijk verder gereden kun worden tot bijvoorbeeld Tongeren of Landen.
Maar met Desiros kan je dan weer niet doorrijden in de Hasseltse binnenstad...
Nu, ik denk dat je tegenwoordig zoiets eerder gewoon doet door een tractieomvormer te installeren die een breed ingangsbereik heeft (denk maar aan de lader van je mobieltje...). Ik ga dat donderdag eens bij Bombardier vragen (ik bezoek Bombardier Oerlikon dan).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door kika »

Shrek: als een trein goedkoper is en sneller in dienst te nemen waarom is het dan aan de NMBS om te bepalen of het doorgaat/ze genoeg geld ervoor over hebben? Je hebt toch een kosten-baten analyse en als die positief is (of als je het politiek kan verantwoorden), dan *geef je opdracht* om het uit te voeren? Of is dit alweer een geval van verschillende bevoegdheden op verschillende niveaus?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door Shrek »

kika schreef:Shrek: als een trein goedkoper is en sneller in dienst te nemen waarom is het dan aan de NMBS om te bepalen of het doorgaat/ze genoeg geld ervoor over hebben? Je hebt toch een kosten-baten analyse en als die positief is (of als je het politiek kan verantwoorden), dan *geef je opdracht* om het uit te voeren? Of is dit alweer een geval van verschillende bevoegdheden op verschillende niveaus?
Ik vermoed dat het die kosten-baten analyse is waar nu naar gekeken gaat worden. De vergelijkingsstudie ging enkel uit van "als er iets komt dan is dit het beste" niet van "is het nuttig hier iets te bouwen".
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: NMBS beslist in juni over trein Hasselt-Neerpelt

Bericht door msts.be »

Shrek schreef:
K V B schreef:Er bestaan op de markt veschillende modellen sneltram die zo daar zouden kunnen rijden. Dat men dus iets nieuws zou moeten ontwikkelen is onzin.
3000v DC en 600v DC voeding? Ik denk niet dat die combinatie al ergens bestaat.
Parijs, anyone ? De tram-trein tussen Aulnay en Bondy die op 25kV rijdt, maar desgewenst ook op 750V tot in de binnenstad kan rijden ? Zelfde model ook in Mulhouse (wel op 750V). Op Nantes-Chateaubriant is er het product van de concurrentie: Alstom Citadis Dualis, ook op 750V en 25kV. In Lyon ook Citadis Dualis, maar dan op 750 en 1500V. Dus dan moet een model op 600V en 3000V zeker lukken..
Plaats reactie