Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Glodenox »

Gisteren heb ik P8257 (Brussel-Zuid - Leuven) genomen om naar Weerde te rijden. Ik merkte echter al snel op dat de trein veel te snel aan het rijden was om in Weerde zijn gebruikelijke stop te houden en de bestuurder had dit duidelijk ook pas door eenmaal hij halverwege het perron was. Resultaat: remming waarbij we een honderdtal meter na het perron pas tot stilstand stonden. Dat de treinbegeleider dan omriep dat we aankwamen in Weerde werd op gelach onthaald. Dat het daarna als een technische storing omschreven werd was gewoon fout (de bestuurder excuseerde zich toen hij passeerde door de trein). In zijn haast had de bestuurder wel vergeten dat hij niet helemaal door de trein kan lopen, dus moest hij terug om zijn sleutel en fluovestje te halen (denk ik) en langs buiten om te stappen. Het duurde uiteindelijk zo'n 20 minuten eer we de andere richting uitreden naar het station toe. Ondertussen passeerden 3 treinen op het andere spoor, waarvan 2 in tegenspoor. Nog een geluk dat dit alles in 1 blok plaats had, anders was het quasi onmogelijk om de situatie zo op te vangen.

Ik vroeg me af: wat zijn hier de normale procedures voor? Aangezien het zo lang duurde eer we konden terugrijden, leek het mij makkelijker om door te rijden naar Mechelen en daar een trein terug te nemen.
Bestuurders krijgen een boete als ze hun halte voorbijrijden zonder te stoppen, maar voor de rest van het verkeer lijkt het me nuttiger om dan door te rijden in plaats van een half uur vertraging op te bouwen...

Trouwens, de omschrijving van de vertraging op Railtime is weer mooi: beheer van het verkeer, reizigersdrukte.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Steven »

terugrijden voor een gemiste halte, dat is een van weinige keren dat ik het zo weet gebeuren. Meestal is het inderdaad doorrijden, de door u voorgestelde oplossing verstoord het minste verkeer en is misschien nog steeds sneller om met andere trein terug te keren ipv heel de procedure nu uit te voeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Shrek »

Ik zat ook op die trein en het was inderdaad een hilarische situatie om die man bezig te zien.
Gelukkig was terugrijden daar niet heel moeilijk, we zaten immers nog in dezelfde seinsectie. Maar het had zeker geen enkel nut, in Mechelen had er immers een mooie aansluiting geweest op de stoptrein terug indien hij gewoon was verdergereden.
Wel jammer dat er werd omgeroepen dat het om een technisch probleem ging terwijl het overduidelijk een menselijke fout was.
En hoeveel mensen zijn er uiteindelijk uitgestapt in Weerde? Een tiental?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Glodenox »

Shrek schreef:En hoeveel mensen zijn er uiteindelijk uitgestapt in Weerde? Een tiental?
Toch een 30-tal mensen hoor. Maar zelfs al was het de halve trein, men had daar beter doorgereden vind ik. Het is een heel gedoe met invloed op een hele hoop andere treinen die totaal niet nodig is. Desnoods had de treinbegeleider Mechelen maar moeten contacteren om een aansluiting terug te garanderen (hoewel dat waarschijnlijk vanwege de verschillende tussenstappen te laat had geweest).
Jim

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Jim »

Het probleem was hier dat de bestuurder al van kant aan het wisselen was toen hij Mechelen op de hoogte bracht. Het was inderdaad beter geweest dat hij gewoon was doorgereden tot Mechelen, maar vermits alles al in gang was gezet werd er besloten om dan toch maar terug te rijden. De bestuurder had misschien meer schrik om zijn halte te missen, dan om (onbewust) grote vertraging voor hemzelf en voor andere treinen te veroorzaken? Bijkomend is er het feit dat er tegenwoordig voor zowel de achteruitrit als voor het terug vertrekken een toelating nodig is, dit neemt ook nog eens veel tijd in beslag. In de meeste gevallen is het dus inderdaad aangewezen om gewoon door te rijden en de reizigers te laten overstappen, maar dit is niet altijd de redenering van het treinpersoneel, die soms ten koste van veel meer hinder hun fout nog willen rechtzetten. Dit is echter totaal geen verwijt!
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Glodenox »

Jim schreef:Dit is echter totaal geen verwijt!
Mijn bericht hier en mijn opinie dat hij beter verder had gereden is ook zeker geen verwijt naar de bestuurder. Hij wou ons zo weinig mogelijk hinder geven en deed dit natuurlijk om goed te doen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:Gelukkig was terugrijden daar niet heel moeilijk, we zaten immers nog in dezelfde seinsectie.
Dat maakt tegenwoordig geen verschil meer hoor, die procedure om zoals daar in volle baan de andere kant uit te rijden moet doorlopen worden, en vervolgens nog een keer om terug in de juiste richting te rijden. Duurt makkelijk minstens een kwartier als alles meezit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:Dat maakt tegenwoordig geen verschil meer hoor, die procedure om zoals daar in volle baan de andere kant uit te rijden moet doorlopen worden, en vervolgens nog een keer om terug in de juiste richting te rijden. Duurt makkelijk minstens een kwartier als alles meezit.
Euh, jij bent duidelijk niet bekend met de procedure om de sperring van een bezet spoorvak te keren. Dat vraagt veel meer tijd op het seinhuis dan gewoon in dezelfde sectie achteruit rijden hoor :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Steven »

voor ons treinbestuurders is elke terugrit of het nu over 1m is of 1000m juist dezelfde. Dat maakt totaal geen verschil meer. Vroeger kon je over beperkte afstand zonder bijkomende procedure achteruit rijden als dit in dezelfde sectie was. NU moet alles een toelating hebben. Op het seinhuis moeten ze de rijrichting niet veranderen, enkel de procedure voor toelating mee uitvoeren. Je moet een onderscheid maken tussen achteruitrit en terugrit, van een terugrit was er totaal geen sprake.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:Euh, jij bent duidelijk niet bekend met de procedure om de sperring van een bezet spoorvak te keren. Dat vraagt veel meer tijd op het seinhuis dan gewoon in dezelfde sectie achteruit rijden hoor :wink:
Euh, ik ben treinbestuurder hoor, ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb... De "beperkte achteruitrit" waar je zonder toelating achteruit mocht bestaat niet meer. Nu móét je eerst toelating krijgen van de blokpost.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:
Shrek schreef:Euh, jij bent duidelijk niet bekend met de procedure om de sperring van een bezet spoorvak te keren. Dat vraagt veel meer tijd op het seinhuis dan gewoon in dezelfde sectie achteruit rijden hoor :wink:
Euh, ik ben treinbestuurder hoor, ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb... De "beperkte achteruitrit" waar je zonder toelating achteruit mocht bestaat niet meer. Nu móét je eerst toelating krijgen van de blokpost.
Volledig akkoord daarmee. Maar de tijd die ze daar nodig hebben om die toestemming te geven zal veel langer zijn als je al in de volgende sectie zit, dat bedoelde ik in de vorige post :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Steven »

de toelating blijft dezelfde hoor, er is geen enkel verschil in de te gebruiken documenten. Doch als je al een sein voorbij bent is de kans zoveel kleiner dat ze u nog toestemming gaan geven. Het herbezetten van een sectie is niet zonder gevaar.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door groentje »

@Schrek: op klassieke lijnen is het ten stelligste verboden om de rijrichting te draaien van een bezet spoor in volle baan. In het geval er wordt teruggereden, wordt dus het achteropliggende verkeer eerst stilgelegd, zelfs wanneer de achteropliggende sectie niet wordt herbezet, en rijdt de bestuurder desondanks aan rit op zicht.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Retard »

Is dat terugkeren niet gevaarlijk voor de overwegen (in het geval dat die er zouden zijn)?
Jim

Re: Procedure niet uitvoeren geplande stop in station?

Bericht door Jim »

De achteruitrit is tegen maximum 20 km/u en met SF05 voor de overwegen.
Plaats reactie