Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
In het station Brussel-Zuid vindt een zwendel plaats in tickets voor de Thalys, die aan 40 euro per stuk worden verkocht. Dat schrijft Le Soir vandaag.
Volgens een 'bezorger' die in het station actief is, verloopt de handel tussen twee groepen: de 'leveranciers' en de 'dispatchers'. De bestellingen van de tickets gebeuren via de site van het bedrijf.
De leverancier koopt verschillende tickets wanneer er promoties zijn, drie maanden op voorhand, om ze nadien te verkopen. De dispatcher verkoopt vervolgens de tickets aan hetzij een klant die hem contacteert, hetzij aan mensen die rechtstreeks worden aangesproken in het station.
De biljetten worden grotendeels afgeprint in cybercafés in de buurt van het station.
In het station Brussel-Zuid vindt een zwendel plaats in tickets voor de Thalys, die aan 40 euro per stuk worden verkocht. Dat schrijft Le Soir vandaag.
Volgens een 'bezorger' die in het station actief is, verloopt de handel tussen twee groepen: de 'leveranciers' en de 'dispatchers'. De bestellingen van de tickets gebeuren via de site van het bedrijf.
De leverancier koopt verschillende tickets wanneer er promoties zijn, drie maanden op voorhand, om ze nadien te verkopen. De dispatcher verkoopt vervolgens de tickets aan hetzij een klant die hem contacteert, hetzij aan mensen die rechtstreeks worden aangesproken in het station.
De biljetten worden grotendeels afgeprint in cybercafés in de buurt van het station.
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Hoe kan dit? Bij biljetten die je zelf afprint staat er immers een naam op, die je vziw achteraf niet meer kan wijzigen. Dus doorverkopen kan volgens mij enkel met normale biljetten, die niet op naam staan.Retard schreef:Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
In het station Brussel-Zuid vindt een zwendel plaats in tickets voor de Thalys, die aan 40 euro per stuk worden verkocht. Dat schrijft Le Soir vandaag.
Volgens een 'bezorger' die in het station actief is, verloopt de handel tussen twee groepen: de 'leveranciers' en de 'dispatchers'. De bestellingen van de tickets gebeuren via de site van het bedrijf.
De leverancier koopt verschillende tickets wanneer er promoties zijn, drie maanden op voorhand, om ze nadien te verkopen. De dispatcher verkoopt vervolgens de tickets aan hetzij een klant die hem contacteert, hetzij aan mensen die rechtstreeks worden aangesproken in het station.
De biljetten worden grotendeels afgeprint in cybercafés in de buurt van het station.
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
En hoe vaak heeft de conducteur je gevraagd naar je naam ? Je zal een bestand krijgen, en aangezien die kaarten dus lokaal geprint worden, kan je in dat bestand zelf nog zonder al te veel problemen de naam aanpassen.
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
het is inderdaad een pdfje, dus er moet iets kunnen ???
En wanneer ik ze kocht was de reservatie erbij, dus ze moeten ze sliojten voor die ene trein...lijkt mij moeilijke business.
Iets anders is http://www.treinkaartkorting.nl/ die jongens kopen blijkbaar kaartjes op van de Blokkers, Kruidvaten enz en verkopen die verder.
En wanneer ik ze kocht was de reservatie erbij, dus ze moeten ze sliojten voor die ene trein...lijkt mij moeilijke business.
Iets anders is http://www.treinkaartkorting.nl/ die jongens kopen blijkbaar kaartjes op van de Blokkers, Kruidvaten enz en verkopen die verder.
Laatst gewijzigd door dentheo op 10 mei 2013, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Zijn niet alle gegevens versleuteld opgeslagen in de barcode?
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Behalve bij NMBS conducteurs heb ik tot nu toe altijd ook een identiteitsbewijs moeten laten zien. Bij de DB moet je zelfs op voorhand aangeven welk ID je gaat gebruiken.-Jeroen- schreef:En hoe vaak heeft de conducteur je gevraagd naar je naam ? Je zal een bestand krijgen, en aangezien die kaarten dus lokaal geprint worden, kan je in dat bestand zelf nog zonder al te veel problemen de naam aanpassen.
En die naam aanpassen gaat niet zomaar. De zit immers ook in de barcode.
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Op Thalys heb ik mijn ID niet moeten laten zien met een internet ticket, bij NMBS ook niet, op NS trein de allereerste keer dat ik het gebruikte (ik was er snel bij ?).
Het straffe was dat die mijn Belgische ID met grote ogen bekeek en zei : zoiets telt niet als ID.
Toen ik opmerkte dat dat wel "Het officiele document" was in Belgie glimlach Oh sorry...
De laatste drie jaar nooit meer meegemaakt.
Het straffe was dat die mijn Belgische ID met grote ogen bekeek en zei : zoiets telt niet als ID.
Toen ik opmerkte dat dat wel "Het officiele document" was in Belgie glimlach Oh sorry...
De laatste drie jaar nooit meer meegemaakt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Een zelf afgedrukt ticket zou ik nooit durven kopen. Niemand die me kan garanderen dat het niet gewoon een kopie is, en er al iemand op die stoel zit...
Maar sommige promotarieven kan je toch ook aan het loket krijgen? Daar zou ik al over durven nadenken om het te kopen. Tenslotte staat daar geen naam op, en is het veel moeilijker om het te kopiëren...
Maar sommige promotarieven kan je toch ook aan het loket krijgen? Daar zou ik al over durven nadenken om het te kopen. Tenslotte staat daar geen naam op, en is het veel moeilijker om het te kopiëren...
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Thalys zelf schijnt van toeten noch van blazen te weten en stelt een onderzoek in: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... e_zwendel#
Klinkt spannend, hoop maar dat er niet teveel persoonlijk leed en drama insteekt.
Klinkt spannend, hoop maar dat er niet teveel persoonlijk leed en drama insteekt.
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Mijn indruk is dat de NMBS behoorlijk laks is in deze. Ik herinner mij hoe ik laatst nog probeerde om een upgrade naar 1ste klasse op de trein te kopen (2de klas was vol) en de conducteur was niet geïnteresseerd.dentheo schreef:Op Thalys heb ik mijn ID niet moeten laten zien met een internet ticket, bij NMBS ook niet...
In Zwitserland daarentegen is er tegenwoordig een "zero tolerance" beleid aan boord. Als je daar ook maar een detail niet in orde is krijg je een fikse boete...
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Men is er soms wel heel streng. Als zelfs een defecte automaat geen geldig excuus is om op te stappen zonder kaartje, dan weet ik het ook niet meer...
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Als alle ticketautomaten defect zijn, en als je de machinist voor het instappen verwittigt (in geval van Selbstkontrol treintjes) is het wél een geldig excuus.groentje schreef:Men is er soms wel heel streng. Als zelfs een defecte automaat geen geldig excuus is om op te stappen zonder kaartje, dan weet ik het ook niet meer...
En trouwens, ik denk dat de handel inderdaad bestaansrecht heeft (maar dan met echte tickets, die zo goed als niet na te maken zijn). Men koopt voegbroektarieven aan een loket (cash, halfanoniem) en verkoopt later door. Thalystreinen zitten zeer goed vol, en er reist veel zakenlui op die vol tarief betalen. Er is dus waarschijnlijk wel een markt voor.
Het enige probleem is waarschijnlijk dat men in België soortgelijke praktijken blijkbaar "(sociaal) oneerlijk" of ongewenst vindt. Terwijl wij ze in Nederland gewoon toejuichen
Gaten in de markt vul je aan. Als het de organisator niet goed uitkomt in verband met prijs/yield management zouden ze de tickets gewoon op naam laten zetten (zie luchtvaarttickets).
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Kan best maar ik zie niet zo direct een markt.... die "zakenmensen" hebben al een ticket, besteld door de secretaresse.
Toeristen nemen het risico niet, die kopen zelf op voorhand
Blijft "jongens" die in Nederland kruiden, paddenstoelen, soepgroenten willen scoren.
Ik "zie" de mogelijkheid niet om hier stevig geld mee te verdienen.
Toeristen nemen het risico niet, die kopen zelf op voorhand
Blijft "jongens" die in Nederland kruiden, paddenstoelen, soepgroenten willen scoren.
Ik "zie" de mogelijkheid niet om hier stevig geld mee te verdienen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Er zijn nog voldoende mensen die de dag van vertrek een kaartje nodig hebben, hoor. Maar ik zou ook het risico niet willen lopen door zo'n kopie van een pdf over te kopen.
Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid
Maar je kan de machinist niet op voorhand verwittigen...kuba.g schreef:Als alle ticketautomaten defect zijn, en als je de machinist voor het instappen verwittigt (in geval van Selbstkontrol treintjes) is het wél een geldig excuus.groentje schreef:Men is er soms wel heel streng. Als zelfs een defecte automaat geen geldig excuus is om op te stappen zonder kaartje, dan weet ik het ook niet meer...
Nee, als je in zo een geval een controle krijgt dan vraag je een uitstel van betaling, en regel je het achteraf met de klantenservice...
Maar aan de andere kant heb ik in de nu al 11 jaar dat ik in Zwitserland woon nog maar een keer een defecte automaat tegengekomen.