Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door Retard »

Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

In het station Brussel-Zuid vindt een zwendel plaats in tickets voor de Thalys, die aan 40 euro per stuk worden verkocht. Dat schrijft Le Soir vandaag.

Volgens een 'bezorger' die in het station actief is, verloopt de handel tussen twee groepen: de 'leveranciers' en de 'dispatchers'. De bestellingen van de tickets gebeuren via de site van het bedrijf.

De leverancier koopt verschillende tickets wanneer er promoties zijn, drie maanden op voorhand, om ze nadien te verkopen. De dispatcher verkoopt vervolgens de tickets aan hetzij een klant die hem contacteert, hetzij aan mensen die rechtstreeks worden aangesproken in het station.

De biljetten worden grotendeels afgeprint in cybercafés in de buurt van het station.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door K V B »

Retard schreef:Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

In het station Brussel-Zuid vindt een zwendel plaats in tickets voor de Thalys, die aan 40 euro per stuk worden verkocht. Dat schrijft Le Soir vandaag.

Volgens een 'bezorger' die in het station actief is, verloopt de handel tussen twee groepen: de 'leveranciers' en de 'dispatchers'. De bestellingen van de tickets gebeuren via de site van het bedrijf.

De leverancier koopt verschillende tickets wanneer er promoties zijn, drie maanden op voorhand, om ze nadien te verkopen. De dispatcher verkoopt vervolgens de tickets aan hetzij een klant die hem contacteert, hetzij aan mensen die rechtstreeks worden aangesproken in het station.

De biljetten worden grotendeels afgeprint in cybercafés in de buurt van het station.
Hoe kan dit? Bij biljetten die je zelf afprint staat er immers een naam op, die je vziw achteraf niet meer kan wijzigen. Dus doorverkopen kan volgens mij enkel met normale biljetten, die niet op naam staan.
-Jeroen-

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door -Jeroen- »

En hoe vaak heeft de conducteur je gevraagd naar je naam ? Je zal een bestand krijgen, en aangezien die kaarten dus lokaal geprint worden, kan je in dat bestand zelf nog zonder al te veel problemen de naam aanpassen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door dentheo »

het is inderdaad een pdfje, dus er moet iets kunnen ???
En wanneer ik ze kocht was de reservatie erbij, dus ze moeten ze sliojten voor die ene trein...lijkt mij moeilijke business.


Iets anders is http://www.treinkaartkorting.nl/ die jongens kopen blijkbaar kaartjes op van de Blokkers, Kruidvaten enz en verkopen die verder.
Laatst gewijzigd door dentheo op 10 mei 2013, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door Fabian318 »

Zijn niet alle gegevens versleuteld opgeslagen in de barcode?
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door K V B »

-Jeroen- schreef:En hoe vaak heeft de conducteur je gevraagd naar je naam ? Je zal een bestand krijgen, en aangezien die kaarten dus lokaal geprint worden, kan je in dat bestand zelf nog zonder al te veel problemen de naam aanpassen.
Behalve bij NMBS conducteurs heb ik tot nu toe altijd ook een identiteitsbewijs moeten laten zien. Bij de DB moet je zelfs op voorhand aangeven welk ID je gaat gebruiken.

En die naam aanpassen gaat niet zomaar. De zit immers ook in de barcode.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door dentheo »

Op Thalys heb ik mijn ID niet moeten laten zien met een internet ticket, bij NMBS ook niet, op NS trein de allereerste keer dat ik het gebruikte (ik was er snel bij ?).
Het straffe was dat die mijn Belgische ID met grote ogen bekeek en zei : zoiets telt niet als ID.
Toen ik opmerkte dat dat wel "Het officiele document" was in Belgie glimlach Oh sorry...
De laatste drie jaar nooit meer meegemaakt.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door groentje »

Een zelf afgedrukt ticket zou ik nooit durven kopen. Niemand die me kan garanderen dat het niet gewoon een kopie is, en er al iemand op die stoel zit...
Maar sommige promotarieven kan je toch ook aan het loket krijgen? Daar zou ik al over durven nadenken om het te kopen. Tenslotte staat daar geen naam op, en is het veel moeilijker om het te kopiëren...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door kika »

Thalys zelf schijnt van toeten noch van blazen te weten en stelt een onderzoek in: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... e_zwendel#

Klinkt spannend, hoop maar dat er niet teveel persoonlijk leed en drama insteekt.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door K V B »

dentheo schreef:Op Thalys heb ik mijn ID niet moeten laten zien met een internet ticket, bij NMBS ook niet...
Mijn indruk is dat de NMBS behoorlijk laks is in deze. Ik herinner mij hoe ik laatst nog probeerde om een upgrade naar 1ste klasse op de trein te kopen (2de klas was vol) en de conducteur was niet geïnteresseerd.
In Zwitserland daarentegen is er tegenwoordig een "zero tolerance" beleid aan boord. Als je daar ook maar een detail niet in orde is krijg je een fikse boete...
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door groentje »

Men is er soms wel heel streng. Als zelfs een defecte automaat geen geldig excuus is om op te stappen zonder kaartje, dan weet ik het ook niet meer...
kuba.g

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door kuba.g »

groentje schreef:Men is er soms wel heel streng. Als zelfs een defecte automaat geen geldig excuus is om op te stappen zonder kaartje, dan weet ik het ook niet meer...
Als alle ticketautomaten defect zijn, en als je de machinist voor het instappen verwittigt (in geval van Selbstkontrol treintjes) is het wél een geldig excuus.


En trouwens, ik denk dat de handel inderdaad bestaansrecht heeft (maar dan met echte tickets, die zo goed als niet na te maken zijn). Men koopt voegbroektarieven aan een loket (cash, halfanoniem) en verkoopt later door. Thalystreinen zitten zeer goed vol, en er reist veel zakenlui op die vol tarief betalen. Er is dus waarschijnlijk wel een markt voor.

Het enige probleem is waarschijnlijk dat men in België soortgelijke praktijken blijkbaar "(sociaal) oneerlijk" of ongewenst vindt. Terwijl wij ze in Nederland gewoon toejuichen :)
Gaten in de markt vul je aan. Als het de organisator niet goed uitkomt in verband met prijs/yield management zouden ze de tickets gewoon op naam laten zetten (zie luchtvaarttickets).
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door dentheo »

Kan best maar ik zie niet zo direct een markt.... die "zakenmensen" hebben al een ticket, besteld door de secretaresse.
Toeristen nemen het risico niet, die kopen zelf op voorhand
Blijft "jongens" die in Nederland kruiden, paddenstoelen, soepgroenten willen scoren.
Ik "zie" de mogelijkheid niet om hier stevig geld mee te verdienen.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door groentje »

Er zijn nog voldoende mensen die de dag van vertrek een kaartje nodig hebben, hoor. Maar ik zou ook het risico niet willen lopen door zo'n kopie van een pdf over te kopen.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Zwarte handel in HST-tickets in Brussel-Zuid

Bericht door K V B »

kuba.g schreef:
groentje schreef:Men is er soms wel heel streng. Als zelfs een defecte automaat geen geldig excuus is om op te stappen zonder kaartje, dan weet ik het ook niet meer...
Als alle ticketautomaten defect zijn, en als je de machinist voor het instappen verwittigt (in geval van Selbstkontrol treintjes) is het wél een geldig excuus.
Maar je kan de machinist niet op voorhand verwittigen...

Nee, als je in zo een geval een controle krijgt dan vraag je een uitstel van betaling, en regel je het achteraf met de klantenservice...
Maar aan de andere kant heb ik in de nu al 11 jaar dat ik in Zwitserland woon nog maar een keer een defecte automaat tegengekomen.
Plaats reactie