Onbekend SNCV/ NMVB spoor...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Peter Eijkman

Onbekend SNCV/ NMVB spoor...

Bericht door Peter Eijkman »

Voor mijn sub- forum "toen en nu" kijk ik vaak op Google earth. Met een beetje spielerei in La Louviere stuitte ik op een mij onbekend stuk meterspoor.
Het ligt in de Rue Edouard Anseele, vlak bij het Point de l'eau, waar ooit de terminus van lijn 90 lag, maar kan NIET van lijn 90 of enig andere reguliere tramlijn zijn geweest. Ik heb op allerlei kaarten gezocht , maar kom er niet uit... Wat is hier geweest- misschien een goederen spoor?? Het komt (aan de verkleuring van het asfalt te zien) van rechts uit een op deze foto NET niet zichtbaar hek, steekt de straat over en loopt ongeveer 20 meter door. Ik doe er een foto en een luchtfoto met markering bij. Wie kan mij helpen????
wat is dit.jpg
onbekend spoor La Louviere.jpg
Peter Eijkman

Re: Onbekend SNCV/ NMVB spoor...

Bericht door Peter Eijkman »

Sorry, verkeerd sub forum!!!
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMVB Raadsel in La Louviere.

Bericht door dentheo »

Geen idee , maar het kan nog mooier.... volg je het weggetje dan komt er een bos wanneer je dan op de satellietfoto kijkt zie je een "storing" in het gebladerte.Die leidt recht naar een viaduct waar net een trein over rijdt. Onder de volgende spoorweg (buiten dienst ..) is dan weer geen doorgang.

Aan de andere zijde van de straat lijkt het dat het spoor achter de huizen draaide , de bocht is zichtbaar in de vorm van de achterzijde van de tuinen.
Net voor het HS. onderstation komt het dan naast de weg Edouard Anseele.

Iets verder lparalllel aan "Edouard" ligt de Rue du Gazomètre... daar heeft dus ooit zo'n grote drijvende tank gestaan, nu weet ik niet of La Louviere vroeger zelf stadsgas gemaakt heeft, maar daarvoor had men machines en ook steenkool nodig...

Zo maar , prettige speurtocht.
Theo
Groeten vanop de Heide
Peter Eijkman

Re: NMVB Raadsel in La Louviere.

Bericht door Peter Eijkman »

dentheo schreef:Geen idee , maar het kan nog mooier.... volg je het weggetje dan komt er een bos wanneer je dan op de satellietfoto kijkt zie je een "storing" in het gebladerte.Die leidt recht naar een viaduct waar net een trein over rijdt. Onder de volgende spoorweg (buiten dienst ..) is dan weer geen doorgang.

Aan de andere zijde van de straat lijkt het dat het spoor achter de huizen draaide , de bocht is zichtbaar in de vorm van de achterzijde van de tuinen.
Net voor het HS. onderstation komt het dan naast de weg Edouard Anseele.

Iets verder lparalllel aan "Edouard" ligt de Rue du Gazomètre... daar heeft dus ooit zo'n grote drijvende tank gestaan, nu weet ik niet of La Louviere vroeger zelf stadsgas gemaakt heeft, maar daarvoor had men machines en ook steenkool nodig...

Zo maar , prettige speurtocht.
Tja, ik heb dus nog "een weinig te gaan" .....
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMVB Raadsel in La Louviere.

Bericht door Paul »

Ben je zeker dat het meterspoor is? Kan het geen industrieaansluiting in normaalspoor geweest zijn?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Onbekend SNCV/ NMVB spoor...

Bericht door Shrek »

Neeneen, het juiste subforum! :wink:
Dat is helemaal geen meterspoor maar normaalspoor. Je kan richting het westen nog een tunneltje onder de spoorlijn La Louvière-La Louvière Sud zien met daarna de plek waar dit spoor aantakte op de spoorlijn naar Mons.
carlos

Re: Onbekend SNCV/ NMVB spoor...

Bericht door carlos »

dit is een fabrieksspoor dat aftakte op de lijn 107/114 (107: Charleroi - Houdeng_Goenies-Ecausinnes) / (114: Charleroi, Houdeng_Goenies, Soignies)

spoor is er nog (min of meer) tussen Charleroi en N535 (Houdeng-G)
Peter Eijkman

Re: Onbekend SNCV/ NMVB spoor...

Bericht door Peter Eijkman »

Dank allen! Scheelt mij weer een hele hoop "research"! :D
Plaats reactie