TBG
TBG
Ik krijg vaak van mensen te horen, vooral dan van leeftijdsgenoten, dat het beroep TBG toch niet erg aantrekkelijk lijkt! Enkele argumenten hiervoor zijn dat er honderden malen per dag goeiendag moet gezegd worden bij het controleren van tickets, de hele tijd op een trein zitten, ...
Dus, beste TBG's, aan jullie om hier nu jullie beroep keihard te verdedigen!
Dus, beste TBG's, aan jullie om hier nu jullie beroep keihard te verdedigen!
Op de trein zitten is niet erg.
Die goeiendag, ja, dat verschilt van trein tot trein. Ik zeg het altijd en doe er ook nog altijd 'dank u' en 'alstublieft' of 'jawel' (treinkaarten) bij. Op spitsuurtreinen heeft dat eigenlijk weinig zin: nog geen 2% geeft een antwoord terug. 's avonds is het iets meer, ongeveer 8% antwoord dan met minstens 'goedenavond' terug. Dus voor het 'sociaal' zijn moet niet zijn op de werktreinen. Op toeristentreinen is het plezanter (als er genoeg zitplaatsen zijn), ook de 'na 9 uur treinen' oftewel '65+ treinen' kan je wel wat meer babbelen (soms te veel)
Nadelen zijn er zeker: problemen.
Niet alleen met vervoersbewijzen, veel vandalisme. Donderdag zat ik op de IC van charleroi (8 HV M6) en zat ik -niet in dienst/niet in uniform- alleen onder in 2e klasse. Tussen Berchem en Centraal kwam er iemand door gelopen, hij keek eens rond en zag mij niet direct zitten. Hij nam z'n sleutels en sloeg het glas voor de noodhamer weg. Toen keek ik op en ging hij door. Na het uitstappen van de reizigers (en ik dus ook) ging hij terug de trein in om de noodhamer te pikken. Tja wat kan je daar aan doen? Best niets. Er is een probleem geweest met een TBG die zo iemand had betrapt en wou tegenhouden, maar die werd bedreigd dat ze met dat hamertje z'n kop zouden inslaan. Dus fijn op de boerenbuiten, niet fijn in grootsteden. TBG zijn is niet altijd simpel.
Ook schooltreinen zijn niet altijd de fijnste treinen. Ze maken veel lawaai, gaan met hun schoenen op de zetel staan, maken rommel (chips op grond,...), treuzelen met hun abo, zijn onbeleefd (vorige keer werd ik met "YOW" aangesproken),... Maar ook hier ligt het van school tot school. Met de unif reizigers zijn er heel weinig problemen, met de TSO school reizigers en de EUROPA school in geel zijn dan weer veel problemen...
Die goeiendag, ja, dat verschilt van trein tot trein. Ik zeg het altijd en doe er ook nog altijd 'dank u' en 'alstublieft' of 'jawel' (treinkaarten) bij. Op spitsuurtreinen heeft dat eigenlijk weinig zin: nog geen 2% geeft een antwoord terug. 's avonds is het iets meer, ongeveer 8% antwoord dan met minstens 'goedenavond' terug. Dus voor het 'sociaal' zijn moet niet zijn op de werktreinen. Op toeristentreinen is het plezanter (als er genoeg zitplaatsen zijn), ook de 'na 9 uur treinen' oftewel '65+ treinen' kan je wel wat meer babbelen (soms te veel)
Nadelen zijn er zeker: problemen.
Niet alleen met vervoersbewijzen, veel vandalisme. Donderdag zat ik op de IC van charleroi (8 HV M6) en zat ik -niet in dienst/niet in uniform- alleen onder in 2e klasse. Tussen Berchem en Centraal kwam er iemand door gelopen, hij keek eens rond en zag mij niet direct zitten. Hij nam z'n sleutels en sloeg het glas voor de noodhamer weg. Toen keek ik op en ging hij door. Na het uitstappen van de reizigers (en ik dus ook) ging hij terug de trein in om de noodhamer te pikken. Tja wat kan je daar aan doen? Best niets. Er is een probleem geweest met een TBG die zo iemand had betrapt en wou tegenhouden, maar die werd bedreigd dat ze met dat hamertje z'n kop zouden inslaan. Dus fijn op de boerenbuiten, niet fijn in grootsteden. TBG zijn is niet altijd simpel.
Ook schooltreinen zijn niet altijd de fijnste treinen. Ze maken veel lawaai, gaan met hun schoenen op de zetel staan, maken rommel (chips op grond,...), treuzelen met hun abo, zijn onbeleefd (vorige keer werd ik met "YOW" aangesproken),... Maar ook hier ligt het van school tot school. Met de unif reizigers zijn er heel weinig problemen, met de TSO school reizigers en de EUROPA school in geel zijn dan weer veel problemen...
Davy heeft alles eigenlijk al gezegd. Het is plezant zolang reizigers niet onbeleefd of lastig doen. Dat ze klagen over de dienstverlening, geen goeiedag zeggen, je niet aankijken stoort me niet. Als ze niet in orde zijn en daar dan nog een scène bij beginnen maken, is vermoeiend. Zeker als het ordinaire zatlappen zijn... En dan zijn er die gasten nog die altijd een "papier jaune", "geel briefke" komen vragen. Die betalen toch ni, het kost de NMBS € 20 en jij verliest kostbare tijd waardoor andere mensen die WILLEN betalen, gratis rijden. Wat mij betreft verliest de NMBS hier 2 maal.
Dat is waar, maar bepaalde scholen hebben een reputatie en op de trein zijn daar meer problemen mee.Bert schreef:Niet allemaal over dezelfde kam scheren hé.Davy schreef: met de TSO school reizigers en zijn dan weer veel problemen...
Het ASO en TSO kan je zeker evenwaardig noemen wat betreft het (on)beleefd zijn.
Wel opletten met reputaties, hoor. Leerlingen van het Sint-Hendriks- en Zrs. Maricoleninstituut, mijn oude school, zijn op eindejaarsreis in Italië bijna eens buitengesmeten uit een museum, omdat ze daar blijkbaar ooit eens 1 keer problemen gehad hadden met een school uit Deinze 'met een lange naam'. Ik weet over welke school het gaat, en heb ooit gehoord wat het precieze incident inhield, maar het was niet het SHZMI...
Hmm er zijn nog 3 keuze's: VTI (mijn oude school), St. Vincentius en het Atheneum. Wie van de 3?groentje schreef:Wel opletten met reputaties, hoor. Leerlingen van het Sint-Hendriks- en Zrs. Maricoleninstituut, mijn oude school, zijn op eindejaarsreis in Italië bijna eens buitengesmeten uit een museum, omdat ze daar blijkbaar ooit eens 1 keer problemen gehad hadden met een school uit Deinze 'met een lange naam'. Ik weet over welke school het gaat, en heb ooit gehoord wat het precieze incident inhield, maar het was niet het SHZMI...