TBG

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trainspotterke

TBG

Bericht door Trainspotterke »

Ik krijg vaak van mensen te horen, vooral dan van leeftijdsgenoten, dat het beroep TBG toch niet erg aantrekkelijk lijkt! Enkele argumenten hiervoor zijn dat er honderden malen per dag goeiendag moet gezegd worden bij het controleren van tickets, de hele tijd op een trein zitten, ...

Dus, beste TBG's, aan jullie om hier nu jullie beroep keihard te verdedigen! :wink: 8)
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Volledig gelijk, die vrienden van jou. En van al dat groeten krijg je dan een droge keel. Geen wonder dat die mannen uit Geraardsbergen meer aan de toog staan dan op de trein :wink:

Ik ben (nog) geen TBG, ik laat de verdedigingsrede dus over aan mijn eventuele toekomstige collega's. :D
tunnelmotor2000

Bericht door tunnelmotor2000 »

Amaai wat lastig zeg :roll: :roll: goeiendag mevrouw, goeiendag mijnheer.
Laat die slampampers eens een dagje kabelsleuven delven terwijl er motregen valt.
Jezus christus wat voor een lamstralen zijn we aan het kweken zeg. :roll:
Davy

Bericht door Davy »

Op de trein zitten is niet erg.

Die goeiendag, ja, dat verschilt van trein tot trein. Ik zeg het altijd en doe er ook nog altijd 'dank u' en 'alstublieft' of 'jawel' (treinkaarten) bij. Op spitsuurtreinen heeft dat eigenlijk weinig zin: nog geen 2% geeft een antwoord terug. 's avonds is het iets meer, ongeveer 8% antwoord dan met minstens 'goedenavond' terug. Dus voor het 'sociaal' zijn moet niet zijn op de werktreinen. Op toeristentreinen is het plezanter (als er genoeg zitplaatsen zijn), ook de 'na 9 uur treinen' oftewel '65+ treinen' kan je wel wat meer babbelen (soms te veel)

Nadelen zijn er zeker: problemen.
Niet alleen met vervoersbewijzen, veel vandalisme. Donderdag zat ik op de IC van charleroi (8 HV M6) en zat ik -niet in dienst/niet in uniform- alleen onder in 2e klasse. Tussen Berchem en Centraal kwam er iemand door gelopen, hij keek eens rond en zag mij niet direct zitten. Hij nam z'n sleutels en sloeg het glas voor de noodhamer weg. Toen keek ik op en ging hij door. Na het uitstappen van de reizigers (en ik dus ook) ging hij terug de trein in om de noodhamer te pikken. Tja wat kan je daar aan doen? Best niets. Er is een probleem geweest met een TBG die zo iemand had betrapt en wou tegenhouden, maar die werd bedreigd dat ze met dat hamertje z'n kop zouden inslaan. Dus fijn op de boerenbuiten, niet fijn in grootsteden. TBG zijn is niet altijd simpel.

Ook schooltreinen zijn niet altijd de fijnste treinen. Ze maken veel lawaai, gaan met hun schoenen op de zetel staan, maken rommel (chips op grond,...), treuzelen met hun abo, zijn onbeleefd (vorige keer werd ik met "YOW" aangesproken),... Maar ook hier ligt het van school tot school. Met de unif reizigers zijn er heel weinig problemen, met de TSO school reizigers en de EUROPA school in geel zijn dan weer veel problemen...
Kulderzipken

Bericht door Kulderzipken »

Davy heeft alles eigenlijk al gezegd. Het is plezant zolang reizigers niet onbeleefd of lastig doen. Dat ze klagen over de dienstverlening, geen goeiedag zeggen, je niet aankijken stoort me niet. Als ze niet in orde zijn en daar dan nog een scène bij beginnen maken, is vermoeiend. Zeker als het ordinaire zatlappen zijn... En dan zijn er die gasten nog die altijd een "papier jaune", "geel briefke" komen vragen. Die betalen toch ni, het kost de NMBS € 20 en jij verliest kostbare tijd waardoor andere mensen die WILLEN betalen, gratis rijden. Wat mij betreft verliest de NMBS hier 2 maal.
Bert

Bericht door Bert »

Davy schreef: met de TSO school reizigers en zijn dan weer veel problemen...
Niet allemaal over dezelfde kam scheren hé. :evil:
Het ASO en TSO kan je zeker evenwaardig noemen wat betreft het (on)beleefd zijn.
Jonah

Bericht door Jonah »

Tijd voor wat opvoeding! Laten we de ouders opsluiten in een M6 mét (de geviseerde bende) passagiers. Bij mij zou het simpel zijn: ietwat onbeleefd? Boete!
Davy

Bericht door Davy »

Bert schreef:
Davy schreef: met de TSO school reizigers en zijn dan weer veel problemen...
Niet allemaal over dezelfde kam scheren hé. :evil:
Het ASO en TSO kan je zeker evenwaardig noemen wat betreft het (on)beleefd zijn.
Dat is waar, maar bepaalde scholen hebben een reputatie en op de trein zijn daar meer problemen mee.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd onderling verschil tussen scholen bestaat :-) ik zie een opmerkelijk verschul tussen de technische school hier in merchtem en die een beetje verderop in londerzeel
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Wel opletten met reputaties, hoor. Leerlingen van het Sint-Hendriks- en Zrs. Maricoleninstituut, mijn oude school, zijn op eindejaarsreis in Italië bijna eens buitengesmeten uit een museum, omdat ze daar blijkbaar ooit eens 1 keer problemen gehad hadden met een school uit Deinze 'met een lange naam'. Ik weet over welke school het gaat, en heb ooit gehoord wat het precieze incident inhield, maar het was niet het SHZMI...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ma back to topic :-)
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Best wel. Maar spijtig blijven de meeste tbg's hier zo stil...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje schreef:Best wel. Maar spijtig blijven de meeste tbg's hier zo stil...
we zullen ze is moeten wakker schudden he :-)
1607

Bericht door 1607 »

wacht maar af TBG's tot morgen ochtend. :mrgreen:
schudden gaan ze doen
Slos

Bericht door Slos »

groentje schreef:Wel opletten met reputaties, hoor. Leerlingen van het Sint-Hendriks- en Zrs. Maricoleninstituut, mijn oude school, zijn op eindejaarsreis in Italië bijna eens buitengesmeten uit een museum, omdat ze daar blijkbaar ooit eens 1 keer problemen gehad hadden met een school uit Deinze 'met een lange naam'. Ik weet over welke school het gaat, en heb ooit gehoord wat het precieze incident inhield, maar het was niet het SHZMI...
Hmm er zijn nog 3 keuze's: VTI (mijn oude school), St. Vincentius en het Atheneum. Wie van de 3? :lol:
Plaats reactie