Rijpadkosten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Rijpadkosten

Bericht door kika »

Elders op dit forum wordt er vanalles opgeworpen m.b.t. de rijpadenkosten:
pietmol schreef:
groentje schreef:En daar zit een logica achter, maar hier blijkt die toch te rigide te zijn. In dit geval zou het wellicht interessanter zijn om te werken met een of ander tijdsslot per sectie, waar je iets meer betaalt voor een langer slot.
logica om meer te vragen voor een trein die trager rijdt en dus het spoor langer bezet is alleen verdedigbaar als er effectief een capaciteitsprobleem is.
Hoe zit het nu eigenlijk in elkaar? Tegen een andere snelheid is de slijtage anders, en het elektriciteitsverbruik. Als je langer een vak bezet houdt, is het duurder, meer assen gebruikt, langere en zwaardere? Halteringen en hun locatie is ook weer anders. Is er een formule, ezelsbruggetje of iets gelijkaardigs voor amateurs als ik?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rijpadkosten

Bericht door Shrek »

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rijpadkosten

Bericht door Shrek »

TR-L = P x Pt x totaal(L(i)) x C1(i) x C2(i) x Ce x C(i) x H(i) x T(i) euro

De factor T(i) bevat het gedeelte dat je extra moet betalen als je met een tragere trein rijdt dan voorzien op de lijn.

http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... et_9-9.pdf geeft dan de snelheid waarmee het verschil wordt berekend. Voor L4 is dat 280km/h, een trein die stopt in Noorderkempen en "slechts" 160km/h rijdt zit daar dus ver onder.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Rijpadkosten

Bericht door stefanic »

't is heel simpel... :wink: (en Shrek was me voor)
-Elke lijn heeft een refertesnelheid: hoe meer je er van afwijkt (te snel of te traag), hoe meer je betaalt, want dit resulteert in minder capaciteit op de lijn (en dus minder rijpaden te verkopen door ToegangNet). Geen belang of je de enige of de 20e trein op dat traject bent.
-een zware trein betaalt meer dan een lichte trein
-afhankelijk van het treintype (prioriteit) betaal je ook andere prijs (INT, IC, IR, P, L, goederen...)
-afhankelijk van het tijdstip (tijdens spits of erbuiten)... ander tarief

Alles is voor iedereen te bekijken op http://www.railaccess.be
-> rijden op ons netwerk
-> netverklaring (zie netverklaring 2014, pagina 72 voor DE berekeningsformule)
-> bijlagen
-> tarificatie (zie bv. F4, F5)
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Rijpadkosten

Bericht door Tim »

En dan betaal je voor een P100, kan je toch maar 40 km/u rijden omdat de stoptrein alweer voor je zit...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Rijpadkosten

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:'t is heel simpel... :wink: (en Shrek was me voor)
-Elke lijn heeft een refertesnelheid: hoe meer je er van afwijkt (te snel of te traag), hoe meer je betaalt, want dit resulteert in minder capaciteit op de lijn (en dus minder rijpaden te verkopen door ToegangNet). Geen belang of je de enige of de 20e trein op dat traject bent.
Juist dat is volgens mij aanvechtbaar, zoals ook pietmol al schreef. De prijs voor het gebruik van de infrastructuur moet gerelateerd zijn aan de kosten die dat gebruik veroorzaakt. En zo lang er geen capaciteitsprobleem is, zie ik niet echt een reden om op basis van de afwijking van de normsnelheid een toeslag in rekening te brengen.
Dat het bij T(i) niet puur om de capaciteit gaat, kun je overigens ook zien aan de aparte tabel voor goederentreinen. Daarvoor loopt T(i) veel minder snel op dan voor reizigerstreinen, terwijl daar volgens mij geen objectief argument voor te bedenken is.

Groetjes,
Rian
pietje

Re: Rijpadkosten

Bericht door pietje »

wat volgens mij nog erger is, is dat op deze manier vooral snelle verbindingen met weinig stops bevoordeeld worden, terwijl de tragere verbindingen daardoor (nog) minder rendabel zijn voor de vervoerders.
Vind ik persoonlijk een nogal pervers effect :?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rijpadkosten

Bericht door Shrek »

pietje schreef:wat volgens mij nog erger is, is dat op deze manier vooral snelle verbindingen met weinig stops bevoordeeld worden, terwijl de tragere verbindingen daardoor (nog) minder rendabel zijn voor de vervoerders.
Vind ik persoonlijk een nogal pervers effect :?
Logisch toch dat we graag hebben dat de vervoerders zoveel mogelijk P120/G100 rijden? De snelheid van de verbinding heeft trouwens vooral te maken met het type loc en vooral de soort wagons die ze gebruiken, niet met hoevaak ze stoppen (en dat is sowieso al niet vaak hoor).
Aan hun dan om de rekensom te maken of ze willen investeren in beter materiaal. En waar de lijnen geen hogere snelheden toelaten zie je dit toch ook duidelijk terugkomen. Dus ik zie geen probleem eigenlijk.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rijpadkosten

Bericht door groentje »

Vreemd genoeg betaal je meer voor een rijpad aan P100/G100 dan voor een G80. Omdat die eersten in principe een hogere prioriteit hebben, maar dat is eerder theoretisch. En er zitten nog een paar zaken in de vergelijking die niet helemaal logisch zijn, hoor.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Rijpadkosten

Bericht door kika »

Ik vind het uitermate interessant, bedankt voor alle antwoorden en bedenkingen!
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Rijpadkosten

Bericht door loic1811 »

Kan iemand mij P100/G100 en G80 uitleggen ? Is dit de maximum snelheid ?
P = passagiers ,100 = Km/h ?
Of zie ik het verkeerd ?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rijpadkosten

Bericht door groentje »

P en G zijn de remmingen, die in een bepaald regime staan. Hoe het precies zit, weet ik ook niet meer, maar het kwam er geloof ik op neer dat in G de remmen trager aanslaan om koppelingsbreuken te vermijden in een zware trein. De getallen erachter zijn inderdaad de maximumsnelheden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijpadkosten

Bericht door Steven »

P en G slaagt inderdaad op het feit dat er verschillende remregimes zijn. In regime P gaan de remmen veel sneller aansluiten dan in regime G, de wagens hebben hiervoor specifieke keuzehendels. Die keuze is in functie van gewicht en aard van de belading. Wanneer men voor wat kiest kan ik zo niet zeggen, bijkomend kan ik ook vermelden dat zelfs locomotieven dit systeem hebben om dezelfde reden.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Rijpadkosten

Bericht door loic1811 »

Danku wel voor de info :D
Plaats reactie