Athus en CFL

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Athus en CFL

Bericht door FireSea »

Tot en met vorig jaar kon je gemakkelijk zonder het torenhoge grenstarief het Groothertogdom Luxemburg per trein binnenkomen door met de trein Arlon - Virton - Libramont naar Rodange te reizen, met een biljet of pass-regel tot Aubange en door je reis voortijdig af te breken in Rodange. Nu deze trein niet meer in Rodange stopt, vroeg ik me af of het nu nog steeds zonder dat grenstarief kan. De CFL-trein komt namelijk nog wel zeer frequent tot in Athus. Nou staat me er iets van bij dat ik ooit ergens gelezen heb dat Athus vanuit Luxemburg als binnenlands station wordt beschouwd. Op dit moment kan ik dat echter nergens meer vinden, ik weet ook niet meer waar ik dat destijds vandaan heb. Wel zie ik bij het Luxemburgse 2-uurskaartje èn dagkaartje de vermelding staan dat deze niet geldig is naar een grenspunt. Maar hoe zit dat als er over de grens nog stations liggen die als binnenlands worden beschouwd? En is het waar dat Athus voor de CFL als een binnenlands station wordt gerekend?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Athus en CFL

Bericht door rvdborgt »

FireSea schreef:Tot en met vorig jaar kon je gemakkelijk zonder het torenhoge grenstarief het Groothertogdom Luxemburg per trein binnenkomen door met de trein Arlon - Virton - Libramont naar Rodange te reizen, met een biljet of pass-regel tot Aubange en door je reis voortijdig af te breken in Rodange. Nu deze trein niet meer in Rodange stopt, vroeg ik me af of het nu nog steeds zonder dat grenstarief kan. De CFL-trein komt namelijk nog wel zeer frequent tot in Athus. Nou staat me er iets van bij dat ik ooit ergens gelezen heb dat Athus vanuit Luxemburg als binnenlands station wordt beschouwd.
Dat klopt. Luxemburgse binnenlandse tickets zijn geldig tot Athus.

Groetjes,
Rian
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Athus en CFL

Bericht door FireSea »

Ok mooi! Voor de zekerheid toch maar even: gelden ze ook naar Arlon (via Sterpenich (fr)) als je met de CFL-stoptrein over Kleinbettingen reist? Of is dat weer een NMBS-trein?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Athus en CFL

Bericht door rvdborgt »

FireSea schreef:Ok mooi! Voor de zekerheid toch maar even: gelden ze ook naar Arlon (via Sterpenich (fr)) als je met de CFL-stoptrein over Kleinbettingen reist? Of is dat weer een NMBS-trein?
Daar gelden ze tot Kleinbettingen. Binnenlandse CFL-tickets gelden tussen twee stations waar de CFL rijdt. De CFL komt niet in Arlon (vervoerderswissel is daar op de grens). Je mag verder binnenlandse tickets combineren met een internationaal ticket en de trein hoeft niet te stoppen op het station waar je de tickets splitst.
Andere stations in het buitenland waar de CFL komt zijn Volmerange-les-Mines en Audun-le-Tiche.

Groetjes,
Rian
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Athus en CFL

Bericht door FireSea »

Bedankt voor de heldere uitleg! Voor een reis via Sterpenich (fr) heb ik dus alleen een internationaal ticket nodig voor het stuk Arlon - Kleinbettingen en voor de rest van de reis in Luxemburg een CFL-kaartje, ook als ik met de IC 21xx reis. Nog een vraagje: Luxemburg uit gaat dit dus vrij gemakkelijk, maar als ik naar Luxemburg toe reis vanuit Arlon met de IC 21xx en een ticket tot Kleinbettingen, kan je dan in de praktijk op de IC wel een Luxemburgs kaartje kopen tussen Arlon en Luxembourg, of moet je die dan op voorhand al hebben?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Athus en CFL

Bericht door Steven »

op de IC trein 21X zitten belgische TBG's die kunnen zover ik weet geen CFL tickets verkopen. Zelfs aan het loket van Arlon zal je altijd een NMBS ticket ontvangen al dan niet van het internationaal type.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Athus en CFL

Bericht door FireSea »

Oké, dus in die reisrichting kan het dus enkel in theorie, maar niet in de praktijk, tenzij je de L-trein neemt. Daar zullen ze wel op moeten zitten.

Ik was overigens al eens met de IR 1xx (via Gouvy (fr)) naar Luxemburg gereisd en toen kwam er in Troisvierges een CFL-TBG aan boord. Op vertoon van mijn ticket Gouvy - Troisvierges kon deze een CFL-kaartje voor me uitschrijven zonder maakloon, omdat ik niet van een station met een Luxemburgs loket was vertrokken. Was ik in Troisvierges ingestapt, dan had ik wel maakloon moeten betalen, want Troisvierges heeft een loket. Wel grappig, ik had er van tevoren rekening meegehouden dat ik sowieso maakloon verschuldigd zou zijn, omdat ik vervoerbewijs-technisch een nieuwe reis begon in Troisvierges. Maar blijkbaar werken CFL-TBG's (of in elk geval deze) graag mee aan dit trucje. :)
Plaats reactie