Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleiding

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door 2012 »

Retard schreef:is deze reactie op http://www.hln.be waar?

Forenske
Als er ijs aan de bovenleiding hangt dan werkt dit isolerend. Waar het oude materieel daar geen problemen mee had (wel stroom/geen stroom) schakelt het nieuwe moderne materieel direct uit. Vandaar de stremming deze morgen door een goederentrein die niet meer verder kon. De NMBS blijft volhouden dat alles zal beter worden met nieuw materieel, wij, mensen van de praktijk weten dat het zo niet is. En, Pietje5354, een bovenleidng kan je niet ontdooien.

Het oude materieel had inderdaad geen last (of toch veel minder) van dat fenomeen, maar dat had niks te maken met de leeftijd van de loc, maar over het aantal pantos op 3kV ...
Bij ijzel is het zo dat je de 2de panto ook tegen den draad moet zetten, as de ene efkes contact verliest met het koper door het ijs, dan heeft de andere meestal wel contact, uiteraard zal de eerste een pelleke ijs van den draad schrapen zodat de 2de zowiezo beter contact heeft met het koper. Een 13 en een 18 heeft maar één panto die kan gebruikt worden op 3kV.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door deadlock »

Is het niet zo dat de voorste panto dan opgaat maar dat er geen stroom vanaf wordt gebruikt zodat deze alleen als schraper gebruikt wordt en de achterste dan van een 'schone' draad wel stroom krijgt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door Steven »

Ze krijgen beide stroom hoor. Het is niet dat wij een afzonderlijk mes verplaatsen (of wat dan ook) om die elektrisch uit te schakelen. Het is gewoon een zaak dat je bij gelijkstroommachines met meerdere stroomafnemers de stroom kan verdelen. Daarbij zal de eerste het meeste ijs wegschrapen voor de tweede stroomafnemer waardoor deze laatste altijd het beste contact zal hebben met de bovenleiding.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door Retard »

En dan gaat de bovenleiding niet wiegen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door Steven »

bij gebruik van beide stroomafnemers zijn er natuurlijk ook nog andere regels.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door Shrek »

Paul schreef:
Shrek schreef:Voor de Athus-Meuse geëlektrificeerd was reden daar alleen dieseltjes voor lichte goederentreintjes. De zware treinen werden met E-loks langs lijn 162 gestuurd :wink:
Is dat zo? Ik heb toch vaak zware ertstreinen zien rijden over de Athus-Meuse, gesleept door HLD reeks 52 of 53 in dubbele tractie...
Dan is de vraag natuurlijk hoe je zwaar definieert, voor een paar dieseltjes is het rap een zware trein.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door Dieselfreak »

Retard schreef:Als er ijs aan de bovenleiding hangt dan werkt dit isolerend. Waar het oude materieel daar geen problemen mee had (wel stroom/geen stroom) schakelt het nieuwe moderne materieel direct uit. Vandaar de stremming deze morgen door een goederentrein die niet meer verder kon. De NMBS blijft volhouden dat alles zal beter worden met nieuw materieel, wij, mensen van de praktijk weten dat het zo niet is. En, Pietje5354, een bovenleidng kan je niet ontdooien.
Ik herinner me een treinrit op een heel koude ochtend in januari, er zat aan alles ijs, en tijdens het rijden was er een constante vonkenregen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door Fabian318 »

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door Dieselfreak »

Inderdaad. Dat moet toch erg schadelijk zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door groentje »

Dat is niet gezond, nee. Daarom ook dat er al eens een bovenleidingsbreuk durft voorvallen, bij dergelijke negatieve temperaturen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door deadlock »

Als ik in de winter uit Denemarken kom met de nachttrein levert dat ook zo'n mooie lichtshow op.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door LHOON »

Steven schreef:bij gebruik van beide stroomafnemers zijn er natuurlijk ook nog andere regels.
geeft dit geen problemen bij het overschrijden van een sectie in de bovenleiding?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi

Bericht door Steven »

Neen dat geeft geen problemen. De afstand tussen beide is heel kort als je vergelijkt hoe groot men een sectiescheiding uitwerk (om en bij de 100m lang). de grootste problemen bestaan vooral uit het opdrukken van de draad zelf, daaraan zijn dus regels gekoppeld en bijhorende snelheden.
zo zijn er regels voor onder 3000V en 25000V niet 100% identiek. Je hebt namelijk niet enkel de gevallen waarbij de twee stroomafnemers op dezelfde loc omhoog staan (wat uitzonderlijk is trouwens) maar meer voorkomend is het geval waar twee locs in treinschakeling staan en waarbij dus ook twee stroomafnemers op korte afstand van elkaar de bovenleiding opduwen.
Plaats reactie