Perrondeuren op metrostations

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Perrondeuren op metrostations

Bericht door Dieselfreak »

Waarom zijn er bij een automatische metro perrondeuren en bij een bemande metro niet? Onder een bemande metro kunnen toch ook mensen terechtkomen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Perrondeuren op metrostations

Bericht door groentje »

Wellicht iets psychologisch? Ik gis maar, hoor, maar ik kan aannemen dat de veiligheidseisen voor een geautomatiseerde metro gewoon een pak strenger zijn. Bovendien, een automaat slaagt er beter in tot op de meter juist te stoppen, ter hoogte van de deuren.
Peter Eijkman

Re: Perrondeuren op metrostations

Bericht door Peter Eijkman »

Zelfde geldt voor een trein of tram: mensen werk + veiligheid + psychologie van de angst: mensen zijn bang dat een automaat een fatale fout maakt zonder menselijk toezicht; het maken van fouten door mensen wordt (onterecht) beschouwd als minder gevaarlijk. En "springers" zouden eerder voor een onbemande metro/trein /tram springen, want dan is er geen schrik bij de bestuurder...
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Perrondeuren op metrostations

Bericht door Fabian318 »

Waarom zijn er bij een automatische metro
Die zijn er niet per se, de U-Bahn-lijnen 2/21 en 3 in Neurenberg rijden automatisch en de stations zijn niet voorzien van perrondeuren.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Perrondeuren op metrostations

Bericht door groentje »

En ook de automatische metro van Kopenhagen is niet volledig uitgerust met perrondeuren. Maar het is wel iets dat nogal frequent is bij automatische metrolijnen, en wat ik nog niet ben tegengekomen op klassieke metrolijnen.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Perrondeuren op metrostations

Bericht door Fabian318 »

In Londen beschikken enkele stations over perrondeuren.

De redenen zijn volgens mij:
Met perrondeuren moet een trein altijd heel precies stoppen, dat gaat gemakkelijker met automatische treinen.
En perrondeuren kunnen makkelijk voorkomen dat personen op het spoor terecht komen, in Neurenberg zijn er (zonder perrondeuren en met automatische metro's) ingewikkelde sensoren nodig om personen te herkennen en hopelijk tijdig te kunnen stoppen.
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Perrondeuren op metrostations

Bericht door t-town »

1 van de redenen is uiteraard een verhoogde veiligheid. Anderzijds is het waarschijnlijk ook gewoon goedkoper op lange termijn. Een automatisch systeem dat moet kunnen detecteren dat het iemand heeft aangereden heeft waarschijnlijk vele duizenden lijnen code meer nodig, die uiteraard allemaal onderhouden moeten worden. En dan spreken we nog niet over sensoren en detectoren in de trein en op de perrons.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Perrondeuren op metrostations

Bericht door TommyG »

In Hong Kong is er geen automatische metro maar wel perrondeuren...
Plaats reactie