Airco in mat '64

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Airco in mat '64

Bericht door Retard »

Er werd hier gezegd dat de Nederlandse machinist airco eisen in de stuurpost in de zomer. Wat ik mij dan afvroeg: hebben in Nederland alle treinen, inclusief de oudste treinen, airco?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Airco in mat '64

Bericht door kika »

Mat ' 64: raam kan open, maar met 'seperate airco unit.'
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Airco in mat '64

Bericht door Bordensteker »

Ik hoop dat kika het niet erg vindt dat ik ook iets heb samengesteld over dit interessante onderwerp, waar directies soms niet snel warm voor lopen ...

In Nederland is bij NS Reizigers eind vorige eeuw inderdaad grootscheeps gewerkt aan airco in de stuurposten (in Nederland spreekt men van cabines).

Plan T en V (Mat ’64)
Een proef met cabine-airco in twee motorstellen leidde tot het inbouwen van deze voorziening in al het mat ’64 vanaf 1999. De kast voor het uitwendige gedeelte (de condensor en de compressor) bevindt zich achter de schortbeplating van de neus, dus iets voor de cabine, en niet in de neus, maar eronder. Een andere maatregel om het klimaat in de cabine te verbeteren, was het dichtmaken van de bolle buitenste zijruitjes in de cabines vanaf 1996. Het is in deze stellen dus ingebouwd zonder dat het van buiten opvalt: de installatie is denk ik vergelijkbaar met wat er bij de Belgische reeksen 11 / 12 / 21 / 27 is toegepast: een verdamper met ventilator en uitstroomopeningen is binnenin verticaal tegen een stuurpostwand gemonteerd,
http://www.beneluxspoor.org/bnls/Mat_64 ... ne_NRs.jpg (het gaat om de zwarte kast die zichtbaar is rechtsvoor in de cabine), hier zie je hem apart: http://www.nicospilt.com/anderen/JWS20060718_5108.JPG ,
en het uitwendige gedeelte (de condensor en de compressor) is hier zoals gezegd vrijwel onzichtbaar opgehangen achter de schortplaat rechtsonder de neus.
(Bij een Belgische lok van de genoemde reeksen kun je die uitwendige eenheid aan één zijde van opzij zien zitten vlakbij een van de draaistellen.)

Plan Y (de NS Sprinters)
Alle Sprinters werden in 1997 en 1998 voorzien van een cabine-airco. De uitwendige eenheid staat op het dak boven de stuurpost.

De Wadlopers hadden een vergelijkbare oplossing.

Bij de loks 1700 zit het uitwendige deel in een platte kast die linksvoor op de hoek van het dak staat (naast en achter het al eerder rond de claxons aangebrachte zgn. “konijnenhok”: de airco zit in een L-vormige behuizing, de grootste van de twee kasten op deze foto:
airco kast op NS 1701.jpg
Bij de VIRM dubbeldekkers was eerst stuurpost-airco een onderdeel van de algemene airco van het koprijtuig. Dat bleek niet goed te werken (de thermische belasting op de stuurpost is immers op zijn hoogst als de zon de reizigersvensters juist niet beschijnt – en andersom, en als de gemeenschappelijke installatie een minimumwaarde bereikt in de niet zo door de zon beschenen reizigersruimte valt ook de stuurpostkoeling uit) en toen is er voor een noodoplossing gekozen waarbij een betrekkelijk compacte verplaatsbare aparte unit (een monobloc airco) op een frame rechts naast de stuurtafel aangebracht is. Die witte kast is (mits binnenvallend zonlicht) van buitenaf opvallend zichtbaar achter de frontruit.
De aparte airco in een VIRM.jpg
De aparte airco in een VIRM.jpg (36.11 KiB) 8884 keer bekeken
En zo ziet dat er van binnen uit:
airco cabine VIRM foto1.jpg
airco cabine VIRM foto1.jpg (37.19 KiB) 8884 keer bekeken
De jongste VIRM leveringen hebben af fabriek al een beter apart regelbare eenheid voor de stuurpost die ergens netjes onzichtbaar weggewerkt is, en de oudere eenheden worden geretrofit met een dergelijke oplossing, zodat de aparte en waarschijnlijk lawaaiige kast, die recht voor de bijrijdersplaats zit en dus voor instructie geven enorm in de weg zit, geleidelijk weer verdwijnt.

Het ICM (Plan Z, de Koplopers, echter tegenwoordig zonder doorloopkop) heeft al eerder, maar wel pas na enige aarzeling, aparte cabine-airco gekregen. Terugkijkend vermoed ik, ook al vanwege de jaartallen, dat de ruim beglaasde en erg warme hoge 'cockpits'van deze stellen de druppel waren die de al eerder gevulde emmer deed overlopen.
Om het klimaat in de cabines van ICM te verbeteren, werden in 1990 proeven genomen met een airconditioninginstallatie in twee treinstellen. In de overige stellen werd een verbeterd verwarmings- en ventilatiesysteem gemonteerd, dat door een op het aanzuigrooster voor buitenlucht gemonteerde 'windhapper' voor meer lucht in de cabine zorgde. Ook werd extra ventilatie gemonteerd, die de naar de cabine toegevoerde luchthoeveelheid meer dan verdubbelde (van 300 m3 naar 700 m3). Om algehele opwarming van de cabine te verminderen kregen de schuine (als onbedoelde zonnecollectoren opgestelde) zijramen warmtewerend plakfolie. De maatregelen hadden niet het gewenste effect, want je kunt hete cabines desnoods in windtunnels veranderen, maar het wordt nooit wat om met warme buitenlucht te koelen, daarom rijden de directeuren ook niet in bedrijfswagens met wijdopen ramen!
Vanaf 1994 werd al het ICM-materieel alsnog van cabine-airco voorzien, en zoals aan de nieuwe ramen uit-een-stuk te zien is hebben de reizigersafdelingen bij de grote modernisering óók airco gekregen.

DDM-1 stuurrijtuigen hebben cabine-airco sinds 1998.

DD-AR stuurrijtuigen en mDDM motorrijtuigen zijn vanaf 1997 van cabine-airco voorzien gaan worden. En in de tot NID omgebouwde stammen hebben de reizigers nu ook airco.

EDIT: Intussen op Wikipedia ook iets gevonden over DM'90, de tweeledige dieselhydraulische motorwagens, in Nederland de drager van de bijnaam 'Buffel': om hoge temperaturen die in de zomer in de reizigersafdelingen ontstaan tegen te gaan, zijn de dichte ramen (aanvankelijk was er om en om een venster met bovenin een klapraampje en een venster zonder) vervangen door klapramen. Verder zijn de daken van alle DM'90-treinstellen van NS wit geschilderd. Omstreeks 1998 zijn de cabines voorzien van een airco-installatie.
Die zal dus ook op een onzichtbaar onder de vloer geplaatste buiten-unit werken, net zoals bij Mat'64.


Bij de goederenvervoerders valt op dat de dieselelektrische reeks 6400 / 6500 van Railion en nu DBSchenker geen airco meer heeft gekregen; men vond de kosten niet meer verantwoord voor de verwachte resterende levensduur.
Sommige veel oudere ex-DR locs van andere vervoerders hebben daarentegen wél achteraf airco gekregen, zoals hier waar de binnenunit links in de hoek gemonteerd is (goed kijken, het is een op deze foto amper zichtbaar kastje):
Br204 met toegevoegde airco links.resized.jpg
En waar men in het Nederlandse goederenvervoer meer en meer met elocs rijdt zijn deze (op de oude ex-NS 1600’en na) ook voorzien van airco.
Opvallende achterblijvers zijn nog steeds wel de meeste Class 66 locs. Om maar eens een open deur in te trappen!

_________________
Het mag wat betekenen dat er voorzover mij bekend over de airco van de V250 nog helemaal niet geschreven is. Uit een warm land mag je verwachten dat aan dat aspect wel zorg besteed is misschien?
Laatst gewijzigd door Bordensteker op 09 jun 2013, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Airco in mat '64

Bericht door Retard »

Maar zit je in een mat '64 dan niet met het probleem dat de kaartjesknipper de ganse tijd bij de machinist zit omdat er daar wel airco is?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Airco in mat '64

Bericht door Bordensteker »

Ik zou het niet weten. Hoe zit dat hier dan op de intussen eveneens van stuurpost-airco voorziene Breaks?
airco kast op Break.jpg
airco kast op Break.jpg (32.18 KiB) 8846 keer bekeken
_________________
Bedankt voor jullie toegewijde aandacht!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Airco in mat '64

Bericht door HLE 2302 »

Bordensteker schreef:Ik zou het niet weten. Hoe zit dat hier dan op de intussen eveneens van stuurpost-airco voorziene Breaks?
airco kast op Break.jpg
_________________
Bedankt voor jullie toegewijde aandacht!
Alle breaks zijn tegenwoordig uitgerust met airco in de stuurpost. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Airco in mat '64

Bericht door kika »

Ik heb een paar jaar gependeld met zeer veel mat'64 materieel. Slechts bij uitzondering gezien dat een conducteur duidelijk op zo'n manier gebruik maakte van de stuurpost. Al heb je bij het pendelen natuurlijk dat je meestal 's ochtends en 's avonds reist: de minder hete momenten. En af en toe als het te vol en warm was, liet ik er wel 1 schieten, nam ik wel een IC of zo'n dubbeldekding met stofzuiger boven.
Peter Eijkman

Re: Airco in mat '64

Bericht door Peter Eijkman »

In Nederland is de zaak nu dermate belangrijk gemaakt door NSR en NedTrain, dat bij een buitentemperatuur boven 20 graden een stel bij defecte cabineairco aan het einde van de rit direct na het melden van het defect uit de dienst genomen dient te worden... Ik heb bij bijsturing in warme zomers meegemaakt dat er soms wel 10 stellen per dienst te Amsterdam C uit moesten vallen; gevolg: in de ovenhete avondspits mochten reizigers in véél te korte treinen lekker nog wat verder opwarmen- maar de machinist zat lekker koel... :oops:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Airco in mat '64

Bericht door Bordensteker »

Een ijsventer moet ook niet half gesmolten ijs proberen te verkopen met het verweer dat het extreem warm weer is ...

Wie over airco's gaat, moet er tegen kunnen dat het weleens enorm warm kan zijn, en dat zijn installaties in elk geval juist daar zeker wél tegen moeten kunnen. Dat is de kern van zijn vak en de consequentie van het door de ontwerper weglaten van ramen die open kunnen.

Het is een wijdverbreid misverstand dat de echte vakman een technicus is die alles kan repareren.
De vakman moet zorgen dat het helemaal niet kan gebeuren dat juist op de eerste bloedhete dag een heleboel installaties door dezelfde oorzaken uitvallen!

Ik had ooit een auto van een Frans merk die bij vochtig weer regelmatig 's-morgens niet wilde starten. Ik ben dan maar bovenaan een nabije helling gaan parkeren, dan kon ik bij de koude start toch altijd wegkomen, want op een vlakke weg zelf aanduwen en er gauw inspringen ging bij dat model nogal moeizaam (bij een oud VW Kevertje gaat dat daarentegen vrij gemakkelijk).
Toen ik een nieuwe van hetzelfde merk en model kocht, kreeg die daar na enige tijd ook last van. Het mysterie werd voor mij uiteindelijk verklaard door een wegenwachter, die het mechanisme van de storing uitlegde: de verdeelkap zat bij die wagen, vanwege de dwarsgeplaatste motor (destijds nog niet erg gebruikelijk) laag bij de grond naast een van de voorwielen, maar ook in de rijwind achter de radiator van de waterkoeling. Tijdens een rit is die dus redelijk warm, maar als je met dat voorwiel door een plas water rijdt, kletst er koud water fijn tegen die warme verdeelkap aan, die plaatselijk krimpt en daardoor gaat scheuren. In die scheuren komt (na enige tijd) vettigheid en vuil. Na een tijdje krijg je bij de koude start dan lekstroompjes waardoor de bougies onvoldoende hoogspanning krijgen, dus geen vonk, en de motor slaat niet aan. Ga je de wagen aanduwen, dan heb je geen hoge startstroom die de accuspanning omlaag trekt, en dan is er meer spanning op de bobine waardoor die evengoed aanwezige lekstroompjes het ontstaan van vonken niet meer helemaal kunnen verhinderen: motor slaat wel meteen aan.
Slimme garages (maar niet die van mij) deden bij hun nieuw verkochte auto’s daarom meteen een aangepast verknipt leeg Remia slasaus emmertje over de hoogspanningbedrading bij de verdeelkap. Verdeelkappen van Bosch hadden het probleem niet, maar het gros van de nieuwe wagens was met een Franse Ducellier verdeelkap uitgerust, en die scheurden dus wel.
Probleem voorgoed opgelost! Niet bij de bron, maar bij de overdracht aan de klant.
Het ging wat mij betreft ook met een stevige plastic zak, met opengeknipte zijkant, die na aanbrengen met wat nietjes weer gedeeltelijk dichtgemaakt kon worden. Als er maar geen koud spatwater meer op de verdeelkap terecht kon komen. Nooit meer dat probleem teruggehad! Het merk bestaat niet meer ... de managers hebben kennelijk niet goed genoeg geluisterd, want de importeur zal dat toch weleens gemeld hebben.

Ik ben dus voorstander van problemen écht aanpakken zodat ze niet op ongelegen momenten ineens overal tegelijk terug de kop opsteken. Zoals bij niet-nabehandelde Simca 1100 wagens die bij vochtig weer overal tegelijk hetzelfde probleem hadden. Of airco’s in treinen die het doen behalve als het echt bloedheet wordt, denk even aan de grote problemen van uitvallende airco’s in de Duitse ICE.
Peter Eijkman

Re: Airco in mat '64

Bericht door Peter Eijkman »

[quote="Bordensteker"]Een ijsventer moet ook niet half gesmolten ijs proberen te verkopen met het verweer dat het extreem warm weer is ...

Laat onverlet dat de reizigers airco van die stellen het dus WEL deed( Virm, DDar, Icm, Sgm) en dus voor slechts 1 persoon geen koeling aanwezig is, en dan ook vaak nog in maar 1 richting.... Dat honderden reizigers daarvan de dupe worden zal het management een zorg zijn; zij rijden gekoeld en wel in hun leasebakken de file in... :twisted:
Steelwheels

Re: Airco in mat '64

Bericht door Steelwheels »

Bordensteker schreef: _________________
Het mag wat betekenen dat er voorzover mij bekend over de airco van de V250 nog helemaal niet geschreven is. Uit een warm land mag je verwachten dat aan dat aspect wel zorg besteed is misschien?
De airco installatie in de V250 is zowel voor de machinist als de reiziger separaat uitgevoerd en tot zover getest zeer goed bevallen.
Niks op aan te merken dus. Fabrikaat is niet van Ansaldo.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Airco in mat '64

Bericht door kika »

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buite ... ten_rokjes
In Stockholm in Zweden dragen een 15-tal machinisten van spoorwegmaatschappij Arriva momenteel een rok. Volgens het reglement mogen mannen ook in de zomer geen korte broek dragen. Daarom hebben ze besloten om voor het damesuniform te kiezen.
En waar fabrikant dan wel werkgever faalt, moet men een beetje chipoteren :mrgreen:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Airco in mat '64

Bericht door Bordensteker »

Afgelopen januari werd een nieuw kledingpakket ingevoerd, waar de korte broek uit verdwenen was ... dus het ligt hier eigenlijk niet eens aan het rollend materieel (dat ik al goedgemutst noemde).

Kortzichtige beslissing die lange broeken van lange gezichten vergezeld deed gaan!
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Airco in mat '64

Bericht door groentje »

Geen bezwaren tegen airco, maar wel met mate, graag. Ik stap niet graag in een frigo in hartje zomer. Ik heb geen zin om een trui aan te trekken als het buiten tegen de 30 graden is. Een beetje afkoeling mag wel, maar soms staat de koeling wel heel erg sterk te blazen...
Plaats reactie