1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
paul8300

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

Beste Paul,

Uw antwoord was zeer waardevol.
Totaal nieuw in uw bericht is voor mij het tracé waarover u spreekt welke door
de duitsers werd aangelegd en ongetwijfeld moest dienen om de batterij Hessen
in uitkerke te laten opereren naar de oostkust voor :

- materieeltransport naar de vele batterijen in zeebrugge en knokke-heist (brigade-1 , devision1)
- zeevliegtuigentrransport naar het "Seefugstation Flandern"
( SEEFLUGSTATION FLANDERN I
On the 24th of November 1914 the German Marine-Amt gave orders to commission the commanding officers to the unit. Commanding officer became Oblt.z.S. von Arnauld de la Perrière. He was the brother of the famous U-boat commander Lothar, the highest scoring U-boat commander of all time with 194 ships for about 450,000 tons sunk.Al ready on the 5th of December 1914 the unit was established at Zeebrugge on the harbour mole and on the 17th of the same month the unit was already amongst those that were operational.
Equipped with seaplanes of a memorable quality, it would in fact not be before early 1917 that the unit could be called really successful and completely operational.Especially for this unit a number of changes were made on the harbour mole at Zeebrugge.

- bressen dichten in mogelijke engelse aanvallen vanuit zee en dit vanop de spoorwegwagons

Ik vermoed dat ik dicht bij de oplossing en ben nu op zoek via afbraakaannemers (periode 1950-1970), de gemeente (stedenbouw) en andere erfgoedinstanties in welke(afgebroken) bunker in het Zwin (hazegras) eventueel een dieselgenerator van 2000V zou gestaan hebben (waarschijnlijk was de generator van Siemens und Schuckert en de diesel van Krupp).

Ook werden vermoedelijk generatoren en diesels herbruikt van beschadigde schepen die in de haven van Zeebrugge lagen en elders op een vaste plaats gemonteerd.

Facade-vaderlandslefde :
-----------------------------
Ik had ook een email gestuurd naar de marinebasis van zeebrugge en tot mijn ontgoocheling moet ik U zeggen
dat de betrokken correspondent wel de email heeft gelezen (er was een leesbevestiging aan verbonden) maar nooit heeft geantwoord. Mocht hij die mail doorgestuurd hebben naar een kollega, dan verwacht ik dat die kollega zou antwoorden en ook cc naar mij zou hebben gedaan. Dit doet echt pijn.
Maar als men aan het gedenkteken van de raid op zeebrugge (elk jaar op 23-04) met volle borst (vol van doorhangende medailles van "jaren dienst") staat te paraderen is men er natuurlijk wel altijd bij..en zeker voor de recepties !
Ik ben hierdoor verbitterd maar besef ook dat er vele anderen zijn die wel goed communiceren, ook bij de belgische marine, ik mag niet veralgemenen.
"Spontaan communiceren" is echt een ziekte in Belgie want de antwoorden uit het buitenland komen echt wel veel vlotter binnen).

Mvg,
Paul
Paul

Mvg,
Paul
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door dentheo »

Paul,
Misschien denk jij dat er voor die draad veel vermogen nodig was, dat denk ik niet.
Er zal standaard wel wat stroomverlies op gezeten hebben, maar groot vermogen moet dat niet zijn.
Met een eenvoudige generator kan je tientallen kilometers trekken.
Theo
Groeten vanop de Heide
paul8300

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

Beste dentheo,

Inderdaad, U hebt gelijk, ik ben ook "electricien" en denk dus hetzelfde.
Er bestonden in die tijd nog geen verliesstroomschakelaars, dus als het regende
en vochtig was moest de draad ook nog standhouden maar deed dat niet.
Men moest dus regelmatig om diverse technische reden de spanning onderbreken.
Vandaar dat er ook veel schakelhuisjes op regemlatige afstanden aanwezig waren.

Nog een bitter nasmaakje : de ervaring die men opdeed met het beheer van deze
draad werd later overal in de werld toegepast waar men mensen opsloot of belemmerde
toegang te hebben of te vluchten. Dus ook nog in recente oorlogsgebieden en uiteraard
ook het ijzeren gordijn tot 1990 (DDR, oostbloklanden) ,de concentratiekampen in WO2
(Europa, Azië) en de nieuwe werelden (bv. Latijns-Amerika...).
De schakelhuisjes zijn vervangen door wachttorens.

De geschiedkundige waarschuwingsboodschap die de studie van de draad kan uitdragen
is dus zeer groot en zou best mogen mede-gedragen worden door alle bestaande oorlogsmuseums.

Mvg en bedankt voor uw medewerking,

Paul
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door Paul »

Over de 'elektrische draad' in WO I zie http://www.wereldoorlog1418.nl/elektrischen-draad

In Teuven (Voeren), geboortedorp van mijn vader, staat een monument voor de slachtoffers:
Bijlagen
07-draadmonument-Teuven-Sippenaeken-groot.jpg
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
paul8300

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

Paul,

Bedankt voor de medwerking.
Ook deze informatie had ik reeds in mijn bezit en ik zal zeker in de regio nog een fietstocht doen
om de relicten tre bekijken.

Mijn specifieke zoektocht "elektriciteit Zwingebied" is nog het enige deel van de draad waar de
herkomst van de stroom niet gekend is. Elders weet men bij benadering van waaruit de secties gevoed werden.

Hier is ook de minste informatie en dit is paradoxaal aangezien het hier een wespennest was van een ganse divisie (weliswaar allemaal reservetroepen want de gevechtstroepen zaten aan de Ijzer en de Somme).
Elders in het binnenland was het gros van de bevolking nog ter plaatse (en dus ook meer "overleveringsverhalen) en waren er ook zeer weinig troepen in vergelijking met de kust en de rest van WVL. In het binnenland was er ook meer bewegingsqvrijheid.

Het gros van de bevolking was aktief in de visserij-ekonomie en was, samen met de boten, naar Engeland en Nederland gevlucht.
Toeristisch Knokke stond nog nergens (eerst sedert 1920 is er langzaam groei ontstaan) en het
ekonomisch leven speelde zich af bijna volledig af in Heist (op 12km van de grens) rond de
visserij-industrie en het Casino-Kursaal(Engelsen). Iets verderop van de grens was er de haven
van Zeebrugge en de brugse binnenhaven (fabrieken en U-boten).

Vandaar dat de grens-informatie ook zeer schaars is, er was nauwelijks bewoning nabij de grens (ook nu nog niet omdat het geklasseerde of beschermde gebieden zijn) en de bevolking had een "schein" en een "reden" nodig om zich te verplaatsen. Er vermits er meestal geen "reden" bestond....

Wat nog overbleef van bevolking in Knokke (de eigenlijke grensstreek) waren zeer jonge mensen, vrouwen en ouderen. Daarnaast was grenszone was het "sperrgebiet" waar de infanterie en luchtgeschut stond om de kanonbatterijen te ondersteunen in de duinen.
De bugers (middengroep) werden opgevorderd om in Duitsland of elders in de streek te gaan werken om bunkers en nutsvoorzieningen te bouwen voor het leger, samen met russische krijgsgevangenenen die uitgehongerd werden. Van de achtergebleven bevolking werd eten(dieren, drank) en materieel gevorderd.

Dus...wie zou ooit kunnen getuige geweest zijn van het gebeuren aan de grens ?
De zeppelins die er hingen waren getuige ven elke beweging.
Enkel het dramatisch verhaal van jonge spelende kinderen van een van de schaarse landbouwersgezinnen
is bekend via de overlevering. Voor de rest niets uit Belgische bronnen (ik bedoel wel degelijk en dit met nadruk
m.b.t. de zwinstreek). Elders in het land is er meer bekend bij belgische bronnen.

Mvg,
Paul
paul8300

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

Ondertussen zijn we weer iets verder in het onderzoek naar de herkomst van de stroom voor de dodendraad in het Zwingebied (1914 : Swyn, Zwyn) vanaf de
kust(Knokke-Knocke) tot Maldegem(Stroobrugge-Leopoldvaart).
Er werden vooral bunkersites bezocht maar veel van die sites staan bol van afkortingen en in veel gevallen vermeldtmen niet of het over WO1 of WO2 gaat.
Sommoige bunkers worden zowel voor WO1 en WO2 gebruikt.
Begrijpelijk , want de waarnemers en sitebeheerders weten het waarsqchijnlijk ook niet.
De stroomvoeding via de trein(Bruhhe-Uitkerke-Heyst)- of tramporen(Oostende-Heyst) of via verderop gelegen elektriciteitscentralesof via generatoren in de vele
lokale batterijen of via de MBZ-generator (haven Brugge) lijkt thans geen optie meer.

Voorlopige resterende opties : :

1) Dieselgeneratorbunker in Ramskapelle (slagerijhoeve Burggraeve). In de weide werd een dikke kabel gevonden tijdens werkzaamheden.
In de nabijheid staan er ook KSS-bunkers (schaltbunkern) . Dit zijn bunkers met schakelaars voor elektriciteits- en telefoonverkeer uit WO2.
Vandaar dat kan verondersteld worden dat in de hoeve de bunker met schouw (KSB-bunker) ook van WO2 was maar dit is nog onzeker.
WO1 blijft een optie maar nergens kan ik bevestiging vinden. Bij het leggen van gasbuizen (Fluxys-Ramskapelle, diepte -4m) heeft men geen
kabels gevonden.

2) In de nabijheid van die hoeve bevindt zich het Leopoldkanaal dat loopt naar Maldegeme(Strobrugge). Vandaar dat het vermoeden blijft dat
de hoeve-Burggraeve mogelijks de dodendraad voedde via een kabel langsheen dit kanaal (gemakkeljk te leggen en te bewaken).
Lagns het kanaal (Brug Dudzele, Zelzatebrug genoemd) werd een betonnen platform (sockel, ankerplaat...) gevonden waarop mogelijks ook een
dieselgenerator zou kunnen gestaan hebben...dus nog zeer veel onzekerheden !

3) In het Zwin (Knokke-Knocke) is er een lokale heemkundige (Devroe) die in zijn notities vermeldt dat er generatoren (meervoud) stonden
opgesteld in leegstaande huizen (dus geen villa's of bunkers hetgeen toch raar is...!). Veel burgers waren naar NL gevucht, dus klopte het wel
dat er leegstaande huizen waren.

4) Belgische bronnen
Ik ben nu wel degelijk aan het einde van mijn latijn inzake 'belgische bronnen".
Ortskommandant Jancke (Knocke) hield een dagboek bij en hierover zou een film bestaan.
15/20 jr geleden verscheen er in depers een oproep voor figuranten.
Weet iemand hiervan iets ?

2) Duite/Engelse bronnen
Ik koncentreer mij nu op duitse en engelse bronnen en hoop wat informatie te vinden bij de herkomstplaatsen van de vele
artilleriebatterijen in Knokke-Heist (batt. Bremen, Köln, Braunsweig, WilhelmII, Augusta, Freya en Hessen-Eeisenbahnbatterie in
Blankenkenberge (Uitkerke).
Ook het in kaart brengen van de ondersteunende infanterie regimenten en luchtafweerbatterijen (Flak) hoort hierbij.
Hierover is op internet wel voldoende informatie te vinden (vooral forum Eerste Wereldoorlog mat hierbij dank en waardering voor het
vele opzoekingswerk van Dhr. Ryheum (Regulus-Jabbeke) en Dhr Lambrechts (Knokke-Heist).

Verder zoek ik links in alles wat te maken heeft met de boten in Zeebrugge-Seebrügge zoals U-boten, mijnenjagers, mijnleggers, mijneenvegers, torpedopoten,
watervliegtuigen van Seefugstation-I, Permanent rondhangende zeppelins en hun bemanningen...).

Via familienamen van militairen en burgers welke op diverse foria en internetpublikaties vermeld zijn alsook postkaarten (feldpost) probeer ik kontakt te zoeken met
hun kleinkinderen. Ook naman die vermeld staan op het militair kerkhof in Zeebrugge . Verder alles wat te maken heeft met de engelse raid op Zeebrugge (23-04-1918)
wordt bestudeerd.

100 jr is inderdaad zeer lang geleden...maar toch moeten er ergens elektrische schemas/plans hebben bestaand die het voedingscircuit hebben weergegeven.
Hopelijk lezen medewerkers en militairen van de belgische legermusea in Brussel en elders mee...ik zou dankbaar zijn voor hun medewerking.

Mensen di dit lezen en aanvullende zoektips kunnen bezorgen ben ik zeer dankbaar.

Paul
Plaats reactie