1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
paul8300

1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

"Eisenbahnbatterie Hessen" : Spoorwegkanonnen
--------------------------------------------------------
Ik maak een studie over de "spoorwegkannonnen" van de duitse kustverdediging in WO1 (14-18)
welke door de duitsers werd aangelegd (regio Zwin-Knokke-Heist-Zeebrugge-Brugge-Maldegem).

Een onderdeel hiervan was de gelegerd tussen Brugge en Blankenberge.

(Betreft : deel van grondgebied Lissewege-Uitkerke), station Uikerke, Kasteel Uitkerke, aansluitende
Neerhofhoefhoeve (Donkehoeve of Donkelklokhoeve) met omliggende spoorwegbunkers en vliegvelden.
Thans is de voormalige gemeente Uitkerke ingedeeld bij Blankenberge en de voormalige gemeente
Lissewege bij Brugge. A deze bouwsels bestaan niet meer of er resten her en der nog ruines of terrein
indikaties (bermen, grachten...).

De spoorwegbatterij bestond uit wagons waarop kanonnen van beschadigde schepen werden geïnstalleerd
en vlug konden verplaatst worden indien een bres zou geslagen worden in de kunstverdediging
Knokke-Oostende bij een aanval uit Engeland. Ook Zeppelins bewaakten de kust.

Een dergelijke aanval vond plaats op 23 april 1918 op de Uboot-voorhaven van Zeebrugge
en Uboot-achterhaven van Brugge. Maar ook in Oostende...
Vanuit deze haven werden 25% van de getorpedeerde meer dan 2000 geallieerde schepen tot zinken gebracht.

De leiding berustte bij het Marinekorps Flandern (4de Armee, afkomstig uit Cuxhafen-Kiel) waarvan de
kustadmiraliteit zich in Brugge bevond (Admiral van Schröder) en het bevoorradingshoofdkwartier in Tielt
(zowel voor de kust als voor de slagveld aan de Ijzer en Somme).
Het hoofdkwartier voor de Hollandstellung (zie verder, NL was neutraal en een aanval vanuit NL door de
Engelsen was reeël) was in Gent.
Het vermoeden bestaat de elektrische stroom voor de Hoolandstellung via de spoorweginfrastructuur zou
kunnen geweets zijn...maar ook eigen eigen duitse generatoren in de bunkers komen hiervoor in aanmerking.

De lijnen L51 en L51A zijn hierin belangrijk.
--------------------------------------------------
L51A (Blankenberge-Zeebrugge-Heist) werd door de NMBS in 1908 opgeheven (nieuwe lijn L51B wegens havenuitbreiding Zeebrugge)
maar in de periode 1914-1918 door de duisters heraangelegd en verlengd van Heist naar Knokke (Willem2 kustbatterij).
Dit om de aansluiting met het hoofdkwartier in Uitkerke te realiseren.
In 1934 (reizigers) en 1939 (goederen) werd deze lijn opnieuw buiten gebruik gesteld; waarschijnlijk in het vooruitzicht van WO2.

Met dank vooraf aan iedereen die een schakel kan aanbrengen voor deze studie.
De studie is een onderdeel van de zoektocht naar de stroomvoorziening voor de elektrische dodendraad
van 1915 (2000 V, gedeelte Zwin-Maldegem) aan de BE-NL-grens nabij de Hollandstellung (draad- en bunkerlinie van 400 km
van de kust tot in Aachen).
Waarschijnlijk bevindt er zich in de archieven van Infrabel of verzamelaars van oude spoorlijenen
en treinstations hierover meer informatie...

Paul
Bijlagen
spoorwegkanon
spoorwegkanon
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door Paul »

Interessant studieonderwerp, en u geeft zelf al veel informatie.
Welke vragen hebt u precies? Kunt u die wat concreter formuleren?

Vriendelijke groet,

Paul K.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door dentheo »

Het kanon dat U toont kan volgens mij geen draaibeweging maken.
Die moesten dan steeds opgesteld op een boogvormig zijspoor neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door Retard »

Hier kun je wat vinden, maar dat heb je wellicht al gevonden: http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#51

Jan Hertoghs is er nog in geslaagd om in die archieven te duiken, misschien lukt het u ook.
paul8300

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

Atwoord aan Renard :

Beste,

Bedankt voor Uw reaktie.

Ik had voor U een uitvoerig antwoord gemaakt dat nog niet afgewerkt was en had dit opgeslagen (bewaard) in
Concepten. Als ik nadien in Concepten keek op het Forum was dit verdewenen.
Kunt U hierover raad geven ?
Deze vraag mag ook door andere lezers beantwoord worden.

Mvg,
Paul
paul8300

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

Sorry, ik wet niet wat er gebeurt...

Ik heb geantwoord op berichten van DENTHEI, PAZUL en RENARD.
Helaas zie deze antwoorden niet op het forum.

Ook heb ik berichten in "accept" gezet maar die map is leeg.
De map "verzenden" is ook leeg.

Als dat zo verder gaat moet ik nodeloos dit forum verlaten, sorry voor mijn
correspondenten want sommige antwoorden wel wel redelijk uitvoerig en
goed gestoffeerd..

Bij wei dit bericht terechtkomt weet ik ook niet, hopelijk bij een van de vernoemde personen...


Mvg,
Paul
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door Shrek »

Gebruikerspaneel -> conceptenbeheer
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door groentje »

En het alternatief voor het gebruik van concepten, is natuurlijk een tekst in bijvoorbeeld Kladblok/Notepad of Word typen, en dan kopiëren in het reactievenster.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door Retard »

Ben je wel zeker dat je de juiste namen intikt of je PC de juiste namen geeft?
Het is Paul, dentheo en Retard en niet DENTHEI, PAZUL en RENARD.
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door tomdg »

paul8300 schreef: Het vermoeden bestaat de elektrische stroom voor de Hoolandstellung via de spoorweginfrastructuur zou
kunnen geweets zijn...maar ook eigen eigen duitse generatoren in de bunkers komen hiervoor in aanmerking.
Wat bedoel je precies met 'via de spoorweginfrastructuur'? Want een bovenleiding was er volgens mij toen nog niet?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door dentheo »

Retard schreef:Ben je wel zeker dat je de juiste namen intikt of je PC de juiste namen geeft?
Het is Paul, dentheo en Retard en niet DENTHEI, PAZUL en RENARD.

Ik heb mijn postbus nagekeken..noppes.
Theo
Groeten vanop de Heide
paul8300

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

BERICHT VOOR TOMDG : "spoorweginfrstructuur"

Met spoorweginfrastructuur bedoel ik alles wat komt kijken bij de uitbating van een spoorlijn maar in dit
geval alles wat electriciteit (sterkstroom en zwakstroom) te maken heeft..
In dit forum zoek ik naar een elektriciteitsbron (reden : meer uitleg in antwoorden aan andere
forumcorrespondenten).

In het konkrete geval van dit topic is gefocust op het terminusstation Knokke-Heist (Heist).
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meer specifiek gaat het over een "powerstation" dat energie (waarschijnlijk voor licht, waterpompen, liften,
communicatie...?) "zou" geleverd hebben aan :
- het stoom-treinstation (gare, station, place de la gare, stationsplein, statieplaats...)
- het elektrisch tramstation (zelfde plaats op enkele meter van elkaar)
- het casino-kursaal (zelfde plaats maar andere zijde grenzend aan de dijk)
- enkele lampen voor verlichting van de dijk in de omgeving van vele zeer grote hotels (allen afgebroken,
met honderden kamers per hotel) voor hoofdzakelijk engelse klanten en dus ook
het klassieke 'Hotel Central" bij het station.

De firma "Eclairage de Bruxelles" zou de elektrische generator geplaatst hebben.
Het is niet gekend welke energie voor de aandrijving zorgde (kolen, hout, gas, diesel...).

Andere opzoekingsprobleem :
Toen (1914-1918 en voorgaande jaren) waren er veel plaatsbenamingen gebruikelijk hetgeen
natuurlijk de correspondentie en opzoekingen op internet niet vergemakkelijkt.
Het terminussation bevond zich in de gemeente...die bekend stond als bv. :
-Heyst
-Heyst aan-Zee of Heyst a/Zee
-Heyst sur Mer of Heyst s/Mer
-Heyst-Duinbergen (toen één gemeente) of Heyst-Duynbergen

In de loop van 14-18 zijn er nog vele andere tram- en treinplaatsen in de regio aan een onderzoek
over 'spoorweginfrastruktuur" onderworpen met telkens dezelfde opzoekingsproblemen met de
spelling. Daarenboven kwamen er ook nog Duitse benamingen aan bod (bv. Zeebrugge/Seebrügge)
of worden er wijkstations vermeld (bv. tram Zoute i.p.v. Knocke).

We spreken wel over een oorlogssituatie waarbij er ongewone dingen kunnen gebeuren die normaal
gezien niet gebeuren in vredestijd (bv. Sterkstroomkabel langs een stoomtreinbedding)..het is maar een
veronderstelling....maar het mag niet uitgesloten worden.
Ik besef wel dat ik bezig ben met iets van 100 geleden maar dit maakt het ook zo boeiend.
...en misschien ook voor de generatie na mij (website gepland).

Mvg,
Paul
paul8300

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

BERICHT AAN RETARD :
Inderdaad, ik bekend schuldig want ik was slordig in het typen van
de aanhefnamen. Sorry hiervoor, ik zal er beter op letten.
Maar uiteraard is dit niet de reden van de ongemakken.

Ik heb ondertussen ook gelezen dat de webmaster bezig is van het forum
te herstructureren, samenvoegen...dus misschien loopt daar ook niet alles
naar wens. Dus, nog even geduld tot alles vlot verloopt en de mappen "verzonden"
en 'accept" terug in orde en beschikbaar zijn.
Ondertussen behelp ik mij met kladblok en bewaar zelf mijn verzonden berichten.

Ik dank hierbij ook de leden die werkingstips gaven.
De leden die nog geen antwoord kregen op hun reaktie wegens de problemen hierboven
vermeld zullen zeker later nog een antwoord krijgen...maar het vraagt nog even tijd om alles
te reconstrueren.

Mvg,
Paul
paul8300

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door paul8300 »

ANTWOORD AAN PAUL K. (2de poging na verlies bericht 1-ste poging)
Mogelijks staat dit antwoord nu 2x o het forum.
Laat mij aub weten als jij dit ervaart.


Inderdaad, U hebt gelijk.
Bij het herlezen van mijn tekst zie ik ook geen konkrete vraagstelling door mij.
De kernvraag zal ik verduidelijken na hzehvolgende paragraaf.

Paragraaf in vorige waarin de 'vraag" was vervat luidde :
---------------------------------------------------------------
..."De studie is een onderdeel van de zoektocht naar de stroomvoorziening voor de elektrische dodendraad.
van 1915 (2000 V, gedeelte Zwin-Maldegem) aan de BE-NL-grens nabij de Hollandstellung (draad- en bunkerlinie van 400 km
van de kust tot in Aachen). Waarschijnlijk bevindt er zich in de archieven van Infrabel of verzamelaars van oude spoorlijenen
en treinstations hierover meer informatie..."".


2 konkrete vragen :
----------------------
Eigenlijk is de hoofmoot van de tekst over de spoorwegen niet de kern van mijn studie maar een toevallig bijprodukt, een link...
Ik ben dus op zoek naar de elektrische aanvoerleiding (eigenlijk de stroomopwekkingsbron zoals een stoomgenerator,
dieselgenerator, gasgenerator...) welke de 2000V draaistroom leverde voor de sectie Kust(Zwin) - Maldegem.
Hiervoor kwamen een 10-tal bronnen in aanmerking in het omliggende gebied welke kan men omschrijven als de vierhoek
Knokke-Eeklo-Brugge-Oostende-Knokke.
Na maandenlang onderzoek lijken 2 bronnen het meest reël (ik gebruik de originele namen uit1914) :

1) Vraag-1 :
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Gaat over elektrische "stations"-stoomcentrale Heyst, gebouwd einde de jaren 1800 en waarvan ik een beperkt
aantal gegevens heb over de konstructeur.

Deze optie bracht met zich mee dat ik alle mogelijke stroomaanvoer voor trams en treinen naar
het Oostkustgebied moest bestuderen waardoor dus ook de treinlijn vanuit Uitkerke in beeld
kwam en waarover men al afzonderlijk een boek zou kunnen schrijven in funktie van treinstellen
voor kannonnen en zeezweefvliegtuigen. Beide werden vervoerd vanuit Uitkerke naar Zeebrugge
voor gevechtssituaties en testsituaties op zee. Naast Hessen-Eisenbahnbatalillon lagen er nog een 6-tal
andere batterijen met lange afstandskanons en ondersteuning van infanterie en luchtafweer-regimenten
aan de Oostkust. Allen behoorden tot het Marinekorps Flandern (Devision-1, Brigade 1+2) , zelf deel
uitmakende van de Gruppe Nord, 4e-Armee(HQ=Tielt, etappengebied).
Het vermelden van dit onderdeel op het forum was dus louter "toevalsinteresse" om personen te ontmoeten
die hierover iets aanvullend kunnen zeggen in de hoop ook bijkomende informatie over het elektrisch
systeem te Heyst of Uitkerke te vernemen.

Dus, elke informatie is welkom m.b.t. het eindpunt (kopstation, terminus) te Heyst/Uitkerke over
de elektrische centrale aldaar (van de NMBS in Heyst , van de duisters in Uitkerke) dewelke stroom voorzag
voor trein EN tram EN Casino-Kursaal te Heyst(afgebrand door duitsers in WO2).
Er kwam in Heyst en Knocke ook noch stroom toe van Oostende (centrale Empain) voor de tram die echter van
een andere natuur was.

Treinlijn met kodenaam L51A :
In 1914 trokken de duitsers een voorlopige verlengde treinlijn van Heyst naar Knocke welke door de NMBS in
1920 werd afgewerkt en herstelden ook de verbinding Uitkerke-Blankerberge-Heyst voor de aanvoer van
oorlogsmteriaal naar de schootsbatterijen in Zeebrugge, Heyst, Duinbergen, Knocke, Zwin.
Hier ligt dan ook de link naar het "Eisenbahnbatailion Hessen" dat zowel kannonnen als zeevliegtuigen vervoerde
zowel voor te schieten vanuit bunkerlokaties als om gaten te dichten bij mogelijken bressen.

Uitkerke voorzag waarschijnlijk ook in de verbinding Westkust (Oostende-Nieuwpoort...) met een andere lijn.
Hierover heb ik geen onderzoek gedaan.
Geïnteresserden die hierover meer willen weten voor eigen gebruik kunnen voor verdere studie kunnen van mij
informatie krijgen.

MISSCHIEN KWAM DE ELEKTRISCHE STROOM VOOR DE SCHRIKDRAAD DUS UIT HEYST OF UITKERKE ?
Maar er zijn twijfels aangezien het over stoomtreinen ging die enkel electriciteit in de stations en stationhotels
nodig hadden.



2) Vraag-2 :
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgens een oude inwoner (78 jr) die zich nog iets herinnerde van zijn overleden vader "zou" het kunnen
dat er in een bunker van de Hollandstellung (sectie 'Zwin", Hazegras nabij het vogelnatuurreservaat) een generator
gestaan hebben welke aangedeven werd met diesel, stoom of gas.
MISSCHIEN KWAM DE ELEKTRISCHE STROOM VOOR DE SCHRIKDRAAD UIT DEZE BUNKER ?
Dit is dan ook een oproep naar personen die meer weten over de bunkers in de zwin-regio.


De vragen 1 en 2 bevatten dus nog veel "zou", misschien".....enz.


3) Opmaakvraag-email :
Is er iemand die weet hoe men kleuren, schuinschrift, vetjes...op deze site maakt. Bij het aanklikken
van de buttons (knoppen) in het mailmenu komen er kode-lettertekens tussen haakjes in plaats van de
gewenste opmaak.

Paul
(Adres in Knokke-Heist beschikbaar indien gewenst).
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 1914-MarineKorps Flandern-trein L51(Brugge-Blankenberge)

Bericht door Paul »

Beste Paul8300,

Dank u voor de verduidelijking.
Op de meeste van uw vragen kan ik geen antwoord geven.
Wel kan ik u het volgende zeggen:
1) De spoorverbinding Blankenberge/Uitkerke - Zeebrugge die door de Duitsers tijdens WO I werd aangelegd, was niet een herstelling van de oorspronkelijke lijn dichtbij de kust, maar een nieuw, meer landinwaarts gelegen boogtracé, zoals u kunt zien op de scan van een oude Michelinkaart hieronder. (De kaart dateert van 1951 maar volgens mij geeft ze een oudere toestand weer want die spoorboog was toen eigenlijk al opgebroken.)
2) Vóór 1926 was er nog geen sprake van de NMBS. De spoorlijnen werden beheerd en geëxploiteerd door de Belgische Staatsspoorwegen (État Belge). Er waren nog geen elektrische of dieseltreinen, alleen stoomtreinen.
3) De buurtspoorweglijn (tramlijn) Oostende - Blankenberge - Heist - Knokke was vanaf 1909 (Oostende - Blankenberge) en 1912 (Blankenberge - Knokke) wel al geëlektrificeerd. Voor zover ik weet werd de elektriciteit geleverd door de elektrische centrale van de NMVB in Oostende. Maar of die elektrische dienst tijdens de oorlog functioneerde, lijkt mij zeer twijfelachtig.
4) Ik betwijfel ook of de Duitse bezetter gebruik heeft gemaakt van die bestaande elektriciteitscentrale om de 'elektrische draad' op de Belgisch-Nederlandse grens onder stroom te zetten. Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat de Duitsers daarvoor eigen generatoren hebben gebruikt. Maar om dat zeker te weten zou men inderdaad oude bronnen (Duitse oorlogsarchieven?) moeten kunnen raadplegen.

Veel succes bij uw verder onderzoek!

Paul K.
Bijlagen
Michelinkaart (800x502).jpg
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie