NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door mijack1985 » 26 jun 2013, 18:23

Belgische spoorwegen (NMBS) krijgt stiptheid trein niet op orde.
woensdag 26 juni 2013

De Belgische spoorwegen (NMBS) blijven maar worstelen met de stiptheid van de treinen. In mei 2013 had 13,2 procent van de treinen een vertraging van 6 minuten of meer. Ter vergelijking: bij de Nederlandse Spoorwegen was slechts 4,4 procent van de treinen te laat.

Bij NS is een trein al te laat is als deze een vertraging heeft van 5 minuten. De Belgen hebben nog een minuutje meer speling, maar desondanks is het percentage vertraagde treinen drie keer groter dan in Nederland.

Dalende stiptheid
De Belgen kampen al enkele jaren met een stiptheidsprobleem. Een groot aanvalsplan om de stiptheid te verbeteren van twee jaar geleden heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd. In vergelijking met mei 2012 is de stiptheid zelfs iets gedaald (vier tiende procentpunt lager). En die daling staat niet op zich. Ook in januari, februari, maart en april daalde de punctualiteit van NMBS in vergelijking met een jaar eerder. In Nederland is de beweging juist andersom. In mei 2012 was 94,7% van de NS-treinen op tijd. In mei 2013 kwam de stiptheid uit op 95,6%.

NMBS zelf de oorzaak
Een derde van de vertraging in België wordt door de NMBS zelf veroorzaakt (35,2%), nog iets vaker wordt de vertraging veroorzaakt door derden (37,6%). De Belgische spoorbeheerder Infrabel veroorzaakt maar 18,6% van de vertragingen. De vertragingen die NMBS zelf worden toegeweten, komen met name voort uit defecten bij het materieel.

Intercity
Reizigers die in België op tijd willen reizen, kunnen in de avondspits beter geen gebruik maken van de intercity's. 27% van de intercity's heeft in de avondspits een vertraging van 6 minuten of meer. De slechtst presterende intercity is lijn D (Lille / Tournai - Luik - Herstal). Daar had gemiddeld meer dan 30% van de treinen een vertraging van 6 minuten of meer.

Weekend
In het weekend gaat het de NMBS beter af. Stoptreinen (L-treinen), sneltreinen (IR) en piektreinen halen dan een punctualiteit van boven de 90%. Op dat moment is dus minder dan 10% van de treinen vertraagd. Intercity's kampen echter ook in het weekend bovengemiddeld vaak met vertragingen.

Meer uitgevallen treinen
In mei waren er in België niet alleen meer treinen te laat, maar er vielen ook fors meer treinen uit. Dat kwam echter vooral door de treinramp bij Wetteren. Daardoor reden sommige treinen wekenlang niet. Ook nu nog is het treinverkeer altijd nog niet volledig hervat, maar dat is wel zeer binnenkort voorzien (komend weekend).

Stiptheid NMBS: 1998 tot 2012.
Stiptheid NS:2000 tot 2012.

Edit. Bron vergeten, maar bij deze:Treinreiziger.nl
Laatst gewijzigd door mijack1985 op 26 jun 2013, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Shrek » 26 jun 2013, 18:27

Een kleine nuancering wel: het aandeel (in%) van vertragingen veroorzaakt de nmbs en vooral door infrabel daalt wel, de toename is quasi uitsluitend te wijten aan oost-Europese koperliefhebbers :twisted:

stefanic
Berichten: 836
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door stefanic » 27 jun 2013, 08:25

Shrek schreef:Een kleine nuancering wel: het aandeel (in%) van vertragingen veroorzaakt de nmbs en vooral door infrabel daalt wel, de toename is quasi uitsluitend te wijten aan oost-Europese koperliefhebbers :twisted:
't Is dan ook Infrabel die de vertraging toewijst aan een veroorzaker hé.
Bovendien:
-Her en der worden wissels uitgebroken, waardoor er amper nog uitwijkmogeklijkheden zijn als er eens iets gebeurd.
-overal wordt fluks, en met de grote schup, rittijd toegevoegd of snelheidsbeperkingen of enkelspoordienst ingevoerd, waardoor keertijden krapper worden, alsook aansluitingen, versnijdingen, ... byebye robuustheid...
-gevolg is een intensievere inzet van materiaal, met meer kans op defecten (zie punt 1) en minder tijd voor reparaties/onderhoud...

Ik voorspel -helaas- dat de stiptheid nog verder zal afnemen, en ik verwacht niet dat er de komende jaren iets aan die trend zal veranderen. Zelfs een nieuw vervoersplan zal daar niets aan kunnen verhelpen... Laat ik wel duidelijk zijn dat de WIL er bij ons weldegelijk is om het tij te keren...

Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Kristofke » 27 jun 2013, 09:16

Allez, dus ook al daalt het aandeel van de NMBS in de oorzaken van vertraging, toch nog moet u Infrabel beschuldigen van het verkeerd wettigen van de vertragingen. Als eerst en vooral alle diensten een keer naar zichzelf kijken voordat ze naar een ander wijzen.

Dat er steeds minder wissels zijn en uitwijkmogelijkheden is correct, maar is dat het probleem van Infrabel dat de NMBS geen deftig rijdend materieel kan inzetten? Of moeten we misschien langs elk spoor een pechspoorstrook aanleggen?

Zie je, plezant hé, vingerwijzen.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4178
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Steve » 27 jun 2013, 09:52

En vooral plezant die splitsing, als de twist NMBS Mobility - Infrabel nu zelfs op het forum al wordt uitgevochten. :|

kika
Berichten: 2719
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door kika » 27 jun 2013, 10:48

Hoeveel P-treinen zijn er in het weekend? Gelukkig moeten er op zater- en zondag nauwelijks treinen rijden, anders hadden ze vast de 90% nog niet gehaald :wink:

Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Retard » 27 jun 2013, 12:43

kika schreef:Hoeveel P-treinen zijn er in het weekend? Gelukkig moeten er op zater- en zondag nauwelijks treinen rijden, anders hadden ze vast de 90% nog niet gehaald :wink:
Op zaterdag en zondag rijden er toch wel treinen. Hier in de West-Vlaenders verschilt de weekenddienstregeling niet eens zoveel met die van de week (behoudens de P-treinen)

Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Retard » 27 jun 2013, 12:47

Kristofke schreef:Allez, dus ook al daalt het aandeel van de NMBS in de oorzaken van vertraging, toch nog moet u Infrabel beschuldigen van het verkeerd wettigen van de vertragingen. Als eerst en vooral alle diensten een keer naar zichzelf kijken voordat ze naar een ander wijzen.

Dat er steeds minder wissels zijn en uitwijkmogelijkheden is correct, maar is dat het probleem van Infrabel dat de NMBS geen deftig rijdend materieel kan inzetten? Of moeten we misschien langs elk spoor een pechspoorstrook aanleggen?

Zie je, plezant hé, vingerwijzen.
Maar het is infrabel die die toewijzingen doet. Zij zijn dus rechter en partij, dus zijn die cijfers met een korrel zout te nemen, zeker omdat de bonus van Dhr. Lallemand er van afhangt.
Mag dat trouwens van Europa, dat de infrastructuurbeheerder dat afneemt? Die zijn toch tegen van die situaties bij de spoorweg waarbij iemand rechter en partij is?
Trouwens, hadden al die vertragingen aan materieelpannes moeten liggen, dan had op elke lijn de vertragingen hetzelfde moeten zijn, wat niet het geval is. Dubbelsporige lijnen die weinig met Brussel te maken hebben, zoals L66, L117, L122, kennen weinig vertragingen.

stefanic
Berichten: 836
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door stefanic » 27 jun 2013, 13:59

Kristofke schreef:Allez, dus ook al daalt het aandeel van de NMBS in de oorzaken van vertraging, toch nog moet u Infrabel beschuldigen van het verkeerd wettigen van de vertragingen. Als eerst en vooral alle diensten een keer naar zichzelf kijken voordat ze naar een ander wijzen.

Dat er steeds minder wissels zijn en uitwijkmogelijkheden is correct, maar is dat het probleem van Infrabel dat de NMBS geen deftig rijdend materieel kan inzetten? Of moeten we misschien langs elk spoor een pechspoorstrook aanleggen?

Zie je, plezant hé, vingerwijzen.
rustig rustig...
Er wordt enkel vastgesteld dat bepaalde vertragingen nogal snel richting operator worden geschoven. Het is ook geen makkelijke job, dat toewijzen, als je er niet met je neus opstaat, (en dan nog!). Een vertraging kan het gevolg zijn van een aaneenschakeling van opeenvolgende problemen (ooit omschreven als 'een koe in Poperinge zorgt voor vertraging in Antwerpen'...)

Wat betreft je 2e paragraaf, over het materieel: als er steeds maar minuten rittijd bijkomen voor werken (die uiteindelijk pas een jaar later uitgevoerd worden), voor extra buffer (bovenop de extra buffer van de reserve), etc. worden keertijden te krap, en is extra materieel nodig voor een bijkomende omloop. Dat extra materieel moet van ergens komen... bv. uit de reserve om materieel met technische problemen te vervangen... dus JA, ook Infrabel heeft (naast andere partijen natuurlijk, dat ontken ik zeker niet) zijn rol in de toenemende materieeldefecten. Als Infrabel bundels uitbreekt, zodat materieel met terminus in Brussel-Zuid moet gaan uitwijken in Braine-L'Alleud ipv in Vorst...

En ik laat dan nog in het midden wat dit aan de operator allemaal extra KOST aan rijpaden, langere spoorbenuttigingen in stations. Mooi reëel voorbeeld is Poperinge: bundelsporen uitgebroken, zodat treinen nu verplicht moeten overnachten aan het perron (geen enkel probleem natuurlijk) ipv in de wijkbundel. Ah ja zegt Toegang-net, maar dat perronspoor is wel hoofdspoor, dat kost meer om daar een trein te laten staan... kassakassa!
Ander reëel voorbeeld: Infrabel doet werken op een spoorlijn: enkelspoordienst! De L-trein A->X->B op die spoorlijn dient te worden vervangen door 2 treinen A->X en X->B (met aansluiting, dus ok voor de reizigers), maar... zegt ToegangNet: In station X hebben jullie 2 nu wel treinen met terminus. Dat kost wel meer dan een trein die er enkel stopt en doorrijdt... kassakassa! Ik laat dan nog de kost van bijkomend materieel en treinpersoneel buiten beschouwing...

kika
Berichten: 2719
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door kika » 27 jun 2013, 15:09

Retard schreef:
kika schreef:Hoeveel P-treinen zijn er in het weekend? Gelukkig moeten er op zater- en zondag nauwelijks treinen rijden, anders hadden ze vast de 90% nog niet gehaald :wink:
Op zaterdag en zondag rijden er toch wel treinen. Hier in de West-Vlaenders verschilt de weekenddienstregeling niet eens zoveel met die van de week (behoudens de P-treinen)
Had het specifiek over de P-treinen. En eerlijk: een pak minder goederenvervoer, kleinere reizigersstromen, zat lijnen met nu slechts 2-uurs bediening, Antwerpen-Brussel slechts 1 IC en IR per uur en ongetwijfeld kan je zelf nog een pak andere voorbeelden aandragen. Dus ook algemeen genomen is er een stuk minder treinverkeer in het weekend.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4178
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door Steve » 27 jun 2013, 15:29

kika schreef:
Retard schreef:
kika schreef:Hoeveel P-treinen zijn er in het weekend? Gelukkig moeten er op zater- en zondag nauwelijks treinen rijden, anders hadden ze vast de 90% nog niet gehaald :wink:
Op zaterdag en zondag rijden er toch wel treinen. Hier in de West-Vlaenders verschilt de weekenddienstregeling niet eens zoveel met die van de week (behoudens de P-treinen)
Had het specifiek over de P-treinen. En eerlijk: een pak minder goederenvervoer, kleinere reizigersstromen, zat lijnen met nu slechts 2-uurs bediening, Antwerpen-Brussel slechts 1 IC en IR per uur en ongetwijfeld kan je zelf nog een pak andere voorbeelden aandragen. Dus ook algemeen genomen is er een stuk minder treinverkeer in het weekend.
En ook en vooral een stuk minder treinverkeer in de NZV. Hoe je het ook draait of keert, die fameuze NZV (inclusief toegangen ertoe met kruisingen e.d.) heeft door de totale onderdimensionering ten opzichte van de hedendaagse noden een enorme impact op vertragingen in het hele land. Zelfs bij het verhoudingsgewijs kleine aantal verbindingen dat niet onder de rechtstreekse invloed van de NZV valt, is er vaak toch een of andere link te vinden (wachten op aansluiting, trein van/naar NZV moeten laten voorgaan, koppeling van materieel en personeel, enz).

kika
Berichten: 2719
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door kika » 27 jun 2013, 17:05

Het leidt af van mijn eigenlijke vraag: Hoeveel P-treinen zijn er in het weekend?
Percentages berekend over 50 treinen is heel wat anders als over 500 natuurlijk, onafhankelijk van het verschil in omgevingsfactoren.

stefanic
Berichten: 836
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door stefanic » 27 jun 2013, 17:27

kika schreef:Het leidt af van mijn eigenlijke vraag: Hoeveel P-treinen zijn er in het weekend?
Percentages berekend over 50 treinen is heel wat anders als over 500 natuurlijk, onafhankelijk van het verschil in omgevingsfactoren.
In het weekend zijn er geen echte P-treinen (piekuur, georiënteerd op de grote Pendelaar-verplaatsingen). Er zijn er wel een aantal op zondagavond bv. Neerpelt-Lier-Leuven, Hasselt-Leuven en Antwerpen-Leuven (en ik dacht ook een Poperinge-Leuven) ed. om de kotstudenten naar Leuven te voeren, dus eigenlijk K(otstudenten)-treinen :wink: Die hebben natuurlijk wel een P-treinnummer omdat deze als aanvulling bovenop het normale kadansaanbod rijden, net zoals er vrijdagavond enkele van die 'K'-treinen rijden vanuit Leuven.

dekooiker
Berichten: 1443
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door dekooiker » 28 jun 2013, 11:39

Als ik mijn eigen gegevens bekijk lopen de treinen waarmee ik reis vooral vertraging op door toedoen van derden zoals ongevallen, persoonsaanrijding.
Vertraging ten gevolge storingen aan infrastructuur of (weliswaar slechte) dieseltreinen waren er nog niet bij dit jaar.

In de praktijk weet ik echter dat er heel wat ellende ontstaat met Desiros die niet ontkoppelen/koppelen of waarvan één of meer deuren kuren hebben.
Tel dat bij elkaar en er is heel wat vertraging.
Nu is het zo dat als een vertraging ontstaat waarvoor Infrabel geen verklaring vindt, de spoorwegonderneming een antwoord zal moeten formuleren.
Stellen dat het zomaar zwarte piet naar NMBS doorschuiven is, is fout.

Waar stefanic zeker een punt heeft is het verschralen van de exploitatiemogelijkheden.
Vroeger had je in Kontich aan elke kant een volledig trapezium.
Nu is er een doorsteek aan elke kant van het station.
Gisteren stond er eentje defect in Kontich en het duurde veel te lang voordat andere treinen wegkonden.
Met de oude situatie had er zich -op die ene trein na- nauwelijks vertraging voorgedaan!
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 718
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.

Bericht door e49memling » 28 jun 2013, 12:05

Stiptheid kost geld. Geld is er niet. Besparingen op personeel, te weinig volk. Minimum keertijden om het materieel en personeel maximaal te gebruiken. Onderverderdling van de spoorweg: verantwoordelijkheid wordt afgewimpeld op de 'andere'. Vroeger was dit niet: bij elk incident vloog iedereen er op (3x8, dispatching, seinhuizen, verdelers)om het op te lossen en het werd opgelost in zo kort mogelijke tijd. Nu is het: Het is voor Infrabel, het is voor 3x8, het is voor Traffic-controle, het is voor het station, het is voor de tractieverdeler, het is voor... en niks gaat meer.

Plaats reactie