Pagina 1 van 1

AWI lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 11:34
door lijn58
Vooral bij de gerestaureerde voertuigen HLE en HLD ziet men bvb boven de ingangsdeur een lamp. Blijkbaar zijn er weinigen, zelfs bij de spoorweg zelf, die echt weten hoe dat nu zat. In Mechelen wist men mij te vertellen dat deze lamp blauw was en dat ze verbonden was met de (automatische) waakinrichting. Verder dacht ik ergens gelezen te hebben dat het nut ervan was om de wachter in de toen talrijke seinhuizen te laten zien dat de machinist 'waakzaam' was. Weet er nog iemand de ware toedracht en de gebruiksperiode van deze 'externe waakzaamheidslamp'?

Re: MEMOR lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 11:36
door Steven
Het gaat inderdaad over de controle op de waakzaamheid van de bestuurder. Het is te zeggen dat als de lamp brandt de bestuurder aanwezig was. Zover ik vernomen heb is het systeem nooit echt volledig van de grond geraakt.

Re: MEMOR lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 14:02
door Bibke
Steven, bij de 5183 hebben we de witte lamp naast de deur terug geplaatst.
Maar zoals lijn58 aanhaalt, was het een lamp die moest branden op een rijdende loc en gecontroleerd moest worden door de seinhuizen, (onder)stationschefs, ...
De lamp brandde wanneer de loc in tractie stond. Dat was een veiligheidsmaatregel want men kon de trein ook gewoon laten bollen met de versneller in de neutrale positie met als gevolg dat de AWI uitgeschakeld was.

Dit komt dus neer op jullie al aanhaalden. (p.s. de aanwezigheid van de TB alleen was dus niet van toepassing).

En inderdaad op een gegeven moment zijn die lampen weggehaald. Waarom?

Re: MEMOR lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 14:46
door Steven
Omdat het concept van de controle van op seinhuizen toch verwaterde denk ik. Ook vroeger verdwenen er al seinhuizen en ik denk dat het systeem er vooral op gericht was met vele seinhuizen in dienst.

Re: MEMOR lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 14:54
door Bordensteker
Ter verduidelijking een afbeelding.
Klassiekje met waakinrichting-lamp.jpg
Klassiekje met waakinrichting-lamp.jpg (23.85 KiB) 11437 keer bekeken
Het gaat om de lamp zoals deze van een klassiekje, die vroeger aan de zijkant (in dit geval boven het zijraam van de stuurpost) zichtbaar was.

Voor een goed begrip: de titel MEMOR lamp is bovenaan dit onderwerp in feite totaal onjuist.
Memor is een boordsysteem dat reageert op impulsen van de zgn. krokodillen in het spoor, en dat de trein stil kan zetten indien de bestuurder niet uit zichzelf correct het waarnemen van een seinbeeld met geel erin (of bepaalde borden) bevestigt. Nadat de bestuurder de 'waakzaamheidsdrukknop' heeft losgelaten zal de Memorlamp op de stuurtafel binnen terug oplichten en hem zo een herinneringsondersteuning bieden.
De memorfunctie wordt tegenwoordig geïntegreerd in het TBL1+ paneeltje aangeboden.
Memor gaat over alert reageren op beperkende seinbeelden en borden.

De Automatische WaakInrichting (AWI) ziet toe op het wakker blijven in het algemeen.
De wekkende wraak van deze systemen is wel in beide gevallen een automatische noodremming.

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 17:47
door Bibke
Op onderstaande foto zie je de lamp rechts van de openstaande stuurpostdeur.
Afbeelding

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 18:32
door Retard
Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 21:16
door Bibke
Retard schreef:Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.
Ik denk dat jij de lamp bedoeld die gelijktijdig gaat branden als het AWI geluid af gaat, dus in principe om de 60 seconden.
Hier hebben we het over een witte lamp aan de buitenkant (zijkant) die constant begon te branden wanneer de versneller in een rijrichting stond.
Is dus ook niet gelijk aan de tractielampen op de koppen om in dubbeltractie te kunnen rijden.

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 21:32
door HLE 2302
Retard schreef:Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.
De groene lamp brand wanneer de ritkruk opstaat. Zo kan de treinbegeleider zien zonder in de stuurpost te komen dat hij de deuren kan sluiten.

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 03 jul 2013, 23:11
door loic1811
Retard schreef:Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.
Zover moet je zelfs niet zoeken in de gemoderniseerde stellekes is dit ook nog te zien . :)

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 04 jul 2013, 00:41
door Retard
hle2127 schreef:
Retard schreef:Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.
Zover moet je zelfs niet zoeken in de gemoderniseerde stellekes is dit ook nog te zien . :)
In de Rode is de lamp groter 8)

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 04 jul 2013, 10:55
door e49memling
Retard schreef:In de Rode is de lamp groter 8)
Die dient ook voor iets anders

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 13 jul 2013, 12:40
door Retard
Voor alle duidelijkheid. Het is over deze lamp dat ik het heb (vorige week donderdag getrokken op den 191, die E692 verzekerde):
Afbeelding

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 14 jul 2013, 17:39
door e49memling
groene lam: keerkruk in de bezette stuurpost staat op.
rode lampen: de 2 eindseinen staan rood aan deze kant. Brandt er maar één lamp, wil zeggen dat er buiten ook maar één rood einsein (lamp) brandt..

Re: AWI lamp.

Geplaatst: 14 jul 2013, 17:46
door Steven
e49memling schreef:groene lam: keerkruk in de bezette stuurpost staat op.
rode lampen: de 2 eindseinen staan rood aan deze kant. Brandt er maar één lamp, wil zeggen dat er buiten ook maar één rood einsein (lamp) brandt..
Of de rode controlelamp is zelfs defect :twisted: :twisted: :twisted: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: