AWI lamp.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
lijn58

AWI lamp.

Bericht door lijn58 »

Vooral bij de gerestaureerde voertuigen HLE en HLD ziet men bvb boven de ingangsdeur een lamp. Blijkbaar zijn er weinigen, zelfs bij de spoorweg zelf, die echt weten hoe dat nu zat. In Mechelen wist men mij te vertellen dat deze lamp blauw was en dat ze verbonden was met de (automatische) waakinrichting. Verder dacht ik ergens gelezen te hebben dat het nut ervan was om de wachter in de toen talrijke seinhuizen te laten zien dat de machinist 'waakzaam' was. Weet er nog iemand de ware toedracht en de gebruiksperiode van deze 'externe waakzaamheidslamp'?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MEMOR lamp.

Bericht door Steven »

Het gaat inderdaad over de controle op de waakzaamheid van de bestuurder. Het is te zeggen dat als de lamp brandt de bestuurder aanwezig was. Zover ik vernomen heb is het systeem nooit echt volledig van de grond geraakt.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: MEMOR lamp.

Bericht door Bibke »

Steven, bij de 5183 hebben we de witte lamp naast de deur terug geplaatst.
Maar zoals lijn58 aanhaalt, was het een lamp die moest branden op een rijdende loc en gecontroleerd moest worden door de seinhuizen, (onder)stationschefs, ...
De lamp brandde wanneer de loc in tractie stond. Dat was een veiligheidsmaatregel want men kon de trein ook gewoon laten bollen met de versneller in de neutrale positie met als gevolg dat de AWI uitgeschakeld was.

Dit komt dus neer op jullie al aanhaalden. (p.s. de aanwezigheid van de TB alleen was dus niet van toepassing).

En inderdaad op een gegeven moment zijn die lampen weggehaald. Waarom?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MEMOR lamp.

Bericht door Steven »

Omdat het concept van de controle van op seinhuizen toch verwaterde denk ik. Ook vroeger verdwenen er al seinhuizen en ik denk dat het systeem er vooral op gericht was met vele seinhuizen in dienst.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: MEMOR lamp.

Bericht door Bordensteker »

Ter verduidelijking een afbeelding.
Klassiekje met waakinrichting-lamp.jpg
Klassiekje met waakinrichting-lamp.jpg (23.85 KiB) 11418 keer bekeken
Het gaat om de lamp zoals deze van een klassiekje, die vroeger aan de zijkant (in dit geval boven het zijraam van de stuurpost) zichtbaar was.

Voor een goed begrip: de titel MEMOR lamp is bovenaan dit onderwerp in feite totaal onjuist.
Memor is een boordsysteem dat reageert op impulsen van de zgn. krokodillen in het spoor, en dat de trein stil kan zetten indien de bestuurder niet uit zichzelf correct het waarnemen van een seinbeeld met geel erin (of bepaalde borden) bevestigt. Nadat de bestuurder de 'waakzaamheidsdrukknop' heeft losgelaten zal de Memorlamp op de stuurtafel binnen terug oplichten en hem zo een herinneringsondersteuning bieden.
De memorfunctie wordt tegenwoordig geïntegreerd in het TBL1+ paneeltje aangeboden.
Memor gaat over alert reageren op beperkende seinbeelden en borden.

De Automatische WaakInrichting (AWI) ziet toe op het wakker blijven in het algemeen.
De wekkende wraak van deze systemen is wel in beide gevallen een automatische noodremming.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: AWI lamp.

Bericht door Bibke »

Op onderstaande foto zie je de lamp rechts van de openstaande stuurpostdeur.
Afbeelding
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: AWI lamp.

Bericht door Retard »

Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: AWI lamp.

Bericht door Bibke »

Retard schreef:Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.
Ik denk dat jij de lamp bedoeld die gelijktijdig gaat branden als het AWI geluid af gaat, dus in principe om de 60 seconden.
Hier hebben we het over een witte lamp aan de buitenkant (zijkant) die constant begon te branden wanneer de versneller in een rijrichting stond.
Is dus ook niet gelijk aan de tractielampen op de koppen om in dubbeltractie te kunnen rijden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: AWI lamp.

Bericht door HLE 2302 »

Retard schreef:Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.
De groene lamp brand wanneer de ritkruk opstaat. Zo kan de treinbegeleider zien zonder in de stuurpost te komen dat hij de deuren kan sluiten.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: AWI lamp.

Bericht door loic1811 »

Retard schreef:Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.
Zover moet je zelfs niet zoeken in de gemoderniseerde stellekes is dit ook nog te zien . :)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: AWI lamp.

Bericht door Retard »

hle2127 schreef:
Retard schreef:Maar die lamp bestaat toch nog steeds? Binnen in een Rood Klassiekske is er nog altijd een groene lamp te zien.
Zover moet je zelfs niet zoeken in de gemoderniseerde stellekes is dit ook nog te zien . :)
In de Rode is de lamp groter 8)
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: AWI lamp.

Bericht door e49memling »

Retard schreef:In de Rode is de lamp groter 8)
Die dient ook voor iets anders
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: AWI lamp.

Bericht door Retard »

Voor alle duidelijkheid. Het is over deze lamp dat ik het heb (vorige week donderdag getrokken op den 191, die E692 verzekerde):
Afbeelding
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: AWI lamp.

Bericht door e49memling »

groene lam: keerkruk in de bezette stuurpost staat op.
rode lampen: de 2 eindseinen staan rood aan deze kant. Brandt er maar één lamp, wil zeggen dat er buiten ook maar één rood einsein (lamp) brandt..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: AWI lamp.

Bericht door Steven »

e49memling schreef:groene lam: keerkruk in de bezette stuurpost staat op.
rode lampen: de 2 eindseinen staan rood aan deze kant. Brandt er maar één lamp, wil zeggen dat er buiten ook maar één rood einsein (lamp) brandt..
Of de rode controlelamp is zelfs defect :twisted: :twisted: :twisted: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie