TBL

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: TBL

Bericht door nahoj » 13 jul 2013, 19:32

Steven schreef:Trouwens een hle13 heeft wel etcs aan boord maar geen TBL1+, de lampen kleine en grote beweging zijn nog steeds aanwezig en de controle op 300m van een stopsein zal niet gebeuren.
HLE 13 zal wel degelijk binnenkort met TBL1+ rijden, zònder ETCS.


nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: TBL

Bericht door nahoj » 13 jul 2013, 19:39

Steven schreef:Inderdaad, tbl1+ heeft weinig gemeen met zijn naamgenoten. Het gebruikt al andere bakens. Andere verkeersregels dan tbl1. Met tbl2 heeft het nog minder te maken. Tbl2 is veiliger (vollediger) dan tbl1+. Tbl2 is stuurpostsignalisatie en dus een veiligheidssysteem. Tbl1+ is echter een hulpuitrusting want het doet geen permanente snelheidscontrole.
Het belangrijke verschil kan je als volgt omschrijven: de 'hulpuitrustingen', zoals Memor, TBL1, TBL1+,... grijpen in wanneer een trein een bepaald punt voorbij rijdt waar hij niet voorbij mag (tegen een bepaalde snelheid), dus a.h.w. 'nà de feiten'. De 'veiligheidssystemen' zoals de stuurpostsignalisatiesystemen TBL2, ETCS,... werken met het principe van een movement authority: ze geven een trein 'op voorhand' al dan niet een toelating om een baanvak binnen te rijden tegen een bepaalde snelheid, en grijpen dus steeds op tijd ('voor de feiten') in.

Plaats reactie