Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Treinenman »

Op railtime.be lees ik verschillende redenen van vertraging.

Vaak zie ik 'Probleem tijdens vorige rit van de trein'.
Welke problemen zijn dit meestal?

Verder lijkt het of treinen elk jaar meer en meer vertragingen hebben.
De trein is altijd een beetje reizen, en ook altijd een beetje vertraging!
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Steven »

Tijdens de vorige rit van de trein kan er
- een persoonsongeval geweest zijn die het treinverkeer verstoorde
- een storing aan een overweg geweest zijn
- een storing aan de signalisatie geweest zijn
- een technisch probleem aan de trein geweest zijn
- een agressie van een reiziger geweest zijn die de trein heeft opgehouden
- aanwezigheid van mensen langs het spoor gemeld zijn = traag rijdende treinen.
- ....
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Eimai »

"probleem tijdens vorige rit" betekent wat het zegt: de trein had tijdens zijn vorige rit zoveel vertraging gemaakt dat hij niet op tijd meer kon vertrekken voor de volgende rit. Er zijn treinen die minder dan 10 minuten na hun aankomst al opnieuw moeten vertrekken, als er dan iets gebeurt op de eerste rit, dan heb je dat zo meegenomen naar de volgende.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door rvdborgt »

Eimai schreef:"probleem tijdens vorige rit" betekent wat het zegt: de trein had tijdens zijn vorige rit zoveel vertraging gemaakt dat hij niet op tijd meer kon vertrekken voor de volgende rit. Er zijn treinen die minder dan 10 minuten na hun aankomst al opnieuw moeten vertrekken, als er dan iets gebeurt op de eerste rit, dan heb je dat zo meegenomen naar de volgende.
Precies. Een uitzondering wordt nog steeds gemaakt voor treinen die in het buitenland keren: dan is de oorzaak plotseling een "vertraging op een buitenlands net", ook al is die vertraging uit België geïmporteerd.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door e49memling »

Treinenman schreef: Vaak zie ik 'Probleem tijdens vorige rit van de trein'. Welke problemen zijn dit meestal?
Vroeger had je vaak een keertijd van 15-20 minuten en soms langer. Maar dat is niet rendabel. Nu is het zo uitgedokterd dat men meestal met het minimum weer vertrekt. Elke vertraging heeft daardoor gevolgen op de volgende trein. (maar materieel en personeel wordt wel optimaal gebruikt, maar de stiptheid...)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Retard »

Maar volgens een anonieme bron op de site van de spoorvreter moeten al die keertijden van minder dan tien minuten er allemaal uit:
http://opdetrein.blogspot.be/2013/06/aa ... tegem.html
Niet alleen de stuurstroomsleutel, ook andere procedureredenen vertragen in België het kopmaken. En aangezien er nog steeds mondeling/op papier moet worden afgelost in België (niet zoals in Duitsland, waar opmerkingen electronisch, via de boordcomputer, kunnen worden doorgegeven aan de andere stuurpost, moet de bestuurder altijd naar de andere kant, al was het maar om zijn collega te zeggen dat er geen problemen zijn...
Toegang tot het Net, de verantwoordelijke voor de toekenning van de rijpaden op het Infrabelnet, rekent een minimum van 10 minuten, op enkele historische overblijfselen na, die echter ook worden uitgefaseerd. Met een klassiekje kan je nog vrij snel opstarten, maar het modernere materieel, tsjokvol electronica, gaat vaak trager, omdat ze alle tests telkens moeten doorlopen.
Bartje
De recordkampioen in kleine keertijd blijft natuurlijk de L-trein met bestemming Brugge in Kortrijk in het weekend. Hier heeft het klassiek stel (soms zijn het er twee) maar vier minuten om kop te maken (komt toe aan :58, moet weg aan :02. Het markante daaraan is dat deze trein als hij in de week doorrijd naar Zottegem, op hetzelfde moment vertrekt in Lichtervelde (:34) als in het weekend, maar voorzien pas om :00 aankomt in Kortrijk, i.p.v. :58, en dat de trein in de andere richting dan al vertrekt als de andere aankomt (ook om :00).
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Treinenman »

Veel treinen hebben vertraging door Beheer van het verkeer. Hoe gaat dit in zijn werk?
De trein is altijd een beetje reizen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Retard »

Dat is dat men een andere trein heeft laten voorgaan, of dat men voor een omleiding koos wegens een teveel aan treinen.
Vooral treinen die door de ultradrukke Noord-Zuid verbinding moeten, hebben last van zo'n vertragingen.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Treinenman »

De ICT Neerpelt-Blankenberge (6712) heeft bijna elke dag vertraging, net als de ICT Blankenberge- Neerpelt (6762). Vaak minstens 10 minuten vertraging.
Op vlak van stiptheid is er nog heel veel werk bij het OV.
De trein is altijd een beetje reizen.
franksken

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door franksken »

Treinenman schreef:De ICT Neerpelt-Blankenberge (6712) heeft bijna elke dag vertraging, net als de ICT Blankenberge- Neerpelt (6762). Vaak minstens 10 minuten vertraging.
Op vlak van stiptheid is er nog heel veel werk bij het OV.
Het grootste probleem bij de ICT"s is het feit dat die treinen niets dan toeristen vervoeren ,
vaak beladen en met kinderen.Dan duurt het opstappen wat langer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Shrek »

Treinenman schreef:De ICT Neerpelt-Blankenberge (6712) heeft bijna elke dag vertraging, net als de ICT Blankenberge- Neerpelt (6762). Vaak minstens 10 minuten vertraging.
Op vlak van stiptheid is er nog heel veel werk bij het OV.
En is dat nu zo erg? Het is een rechtstreekse trein voor zo goed als iedereen die erop zit dus niemand zal daar veel last van hebben.
Daar komt nog eens bij dat het een traject van meer dan 2 uur is. Op zo'n traject is slechts 10 minuutjes vertraging stipt.
Er is nog werk aan stiptheid, maar niet op dit soort treinen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Steve »

Een blik in Railtime leert alvast dat het de afgelopen week goed meeviel met die vertraging. Vertragingen van een 5-tal minuten, een paar keer naar de 10 minuten toe, en dan nog bijna altijd opgelopen in de zone Brugge - Blankenberge, waar het natuurlijk een enorme drukte is rond dat tijdstip...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Daar komt nog eens bij dat het een traject van meer dan 2 uur is. Op zo'n traject is slechts 10 minuutjes vertraging stipt.
Er is nog werk aan stiptheid, maar niet op dit soort treinen...
Ik val soms echt achterover van wat ik hier lees :) Tien minuten vertraging is nu ook al 'stipt'? Het hangt namelijk van het traject of het 'soort' trein af?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Ik val soms echt achterover van wat ik hier lees :) Tien minuten vertraging is nu ook al 'stipt'? Het hangt namelijk van het traject of het 'soort' trein af?
In de officiële termen reed die trein natuurlijk niet stipt :wink:
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door benoit »

Jeroen schreef: Ik val soms echt achterover van wat ik hier lees :) Tien minuten vertraging is nu ook al 'stipt'? Het hangt namelijk van het traject of het 'soort' trein af?
Bij de sncf (Intercités en tgv) komt een trein pas in de vertragingsstatistieken als hij meer dan 10 min vertraging heeft. Ook dit zijn vaak trajecten die +- 2u duren. Bvb Intercités Parijs-Orléans-Tours: http://maligne-intercites.com/tours-orl ... n-2013.pdf

Trouwens, heel wat franse "grandes lignes" hebben een blog per lijn waar de verantwoordelijke (directeur vd lijn, communicatieverantwoordelijke,...) interactief bezig is met de reizigers. Dit dmv specifieke vertragingsstatistieken, een woordje uitleg bij incidenten, een chat met de lijnoverste... Iedereen kan steeds reageren en/of antwoorden. Vaak komt er een antwoord op. Een voorbeeld: http://maligne-intercites.com/tours-orleans-paris/
Plaats reactie