Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door gysev »

pietje schreef:Het zijn bijna alleen treinen in de Randstad die preventief geschrapt worden.
15' frequentie wordt dan 30 bv.
Toch beter in NL dus.
Niet akkoord. Als mijn vaste trein geschrapt wordt, heb ik dus ook 15' vertraging en reis ik veel oncomfortabeler in een overvolle trein. Als ik een aansluiting moet halen met een minder frequent rijdende lijn (of bus) heb ik ook al snel een half uur of meer vertraging.

Bovendien: op dit forum is al diverse keren geklaagd - dikwijls terecht - dat een maatschappij de diensten moet verzekeren die in de dienstregeling worden beloofd. Geldt dat dan niet voor de NS? Ik ben er zeker van dat diegenen die hier nu beweren dat de NS gelijk heeft de eersten zullen zijn om op dit forum moord en brand te schreeuwen wanneer "hun" treinen systematisch worden afgeschaft.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Treinenman »

A
Laatst gewijzigd door Treinenman op 31 aug 2013, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door kika »

gysev schreef:
pietje schreef:Het zijn bijna alleen treinen in de Randstad die preventief geschrapt worden.
15' frequentie wordt dan 30 bv.
Toch beter in NL dus.
Niet akkoord. Als mijn vaste trein geschrapt wordt, heb ik dus ook 15' vertraging en reis ik veel oncomfortabeler in een overvolle trein. Als ik een aansluiting moet halen met een minder frequent rijdende lijn (of bus) heb ik ook al snel een half uur of meer vertraging.
Dus omdat jou vaste P-trein bij schrapping je slechts 15' minuten vertraging oplevert (plus eventuele aansluitingen) zou men over het algemeen niet beter af zijn met een kwartiersfrequentie op de belangrijkste assen tussen de grote steden die in geval van extreme(re) omstandigheden verminderd wordt tot halfuursfequentie? Oftewel begrijp ik u niet goed, oftewel gaat u teveel uit van toevallig uw prima verbinding oftewel zijn we het niet met elkaar eens :D
Bovendien: op dit forum is al diverse keren geklaagd - dikwijls terecht - dat een maatschappij de diensten moet verzekeren die in de dienstregeling worden beloofd. Geldt dat dan niet voor de NS? Ik ben er zeker van dat diegenen die hier nu beweren dat de NS gelijk heeft de eersten zullen zijn om op dit forum moord en brand te schreeuwen wanneer "hun" treinen systematisch worden afgeschaft.
Uiteraard zou ik graag hebben dat de NS rijdt wat ze zou moeten rijden. Tijdens alle seizoenen. Ik wil ook dat ze rijdt wat ze niet rijdt: een Benelux én een grensoverschrijdende Fyra, terug een IC tussen Rotterdam, via Den Haag en Schiphol naar Amsterdam (wensenlijstje is langer) . Ik herinner me niet dat iemand de loftrompet over de NS opstak over hoe ze afgelopen winter in de praktijk heeft gehandeld; integendeel een deel van wat goed is gelopen hadden we te danken aan individuele treindienstleiders (onder andere) die dankzij eigen initiatieven méér hebben mogelijk gemaakt en beter hebben ingeschat als dat wat hun management had gepland. Als we ons beperken tot de theorie: langere treinen maar minder en enkel bij voorspelde extreme weersomstandigheden: prima. De praktijkbalans van complete chaos (vroeger vaker meegemaakt) of het te voorzichtig zijn (dat zien we nu), is een moeilijke. Je hebt overschot van gelijk dat onafhankelijk van de gekozen strategie er heel veel mensen zijn die er kritiek op hebben. Maar an sich vind ik het zeker de moeite waard van het te proberen: minder treinen, minder chaos, meer wisselonderhoud en verstoringsploegen te velde etc. Disclaimer: ik trein nog maar zo'n 2000km per jaar in Nederland, en pendel er niet meer; grotendeels kan ik met het weer rekening houden.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door gysev »

kika schreef:Dus omdat jou vaste P-trein bij schrapping je slechts 15' minuten vertraging oplevert (plus eventuele aansluitingen) zou men over het algemeen niet beter af zijn met een kwartiersfrequentie op de belangrijkste assen tussen de grote steden die in geval van extreme(re) omstandigheden verminderd wordt tot halfuursfequentie? Oftewel begrijp ik u niet goed, oftewel gaat u teveel uit van toevallig uw prima verbinding oftewel zijn we het niet met elkaar eens :D
Je moet mijn antwoord niet verdraaien. Als je beweert dat de oplossing van NS beter is (= preventief afschaffen van een groot deel van de treinen) dan die van de NMBS (omdat de reizigers vertraging oplopen wegens een overvol netwerk) ben ik niet akkoord want iemand wiens trein werd afgeschaft is ook in vertraging. Ook als die afschaffing "gepland" is uit schrik voor slecht weer. En dan zwijgen we nog over overvolle treinen en gemiste aansluitingen. Dus zijn we het inderdaad oneens: ik heb liever alle voorziene treinen met 20' vertraging dan (minstens) evenveel vertraging én slechtere reisomstandigheden. Ter info: ik werk in ploegen en neem dus nooit een P-trein - ik heb er dus ook geen belang bij dat die rijden :wink:

Bovendien maak je de fout dat je het Belgische net vergelijkt met dat van de NS. In België zit alles veel meer geconcentreerd op één stad én zijn er op de meeste hoofdlijnen heel wat meer rijpaden vrij te houden voor goederentreinen. Dan spreek ik nog niet over het veel grotere aantal lijnen met 4 sporen in NL. Cru gezegd: NS in de randstad is een metronet, de NMBS een spoorwegnet.
pietje

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door pietje »

gysev schreef:
kika schreef:Dus omdat jou vaste P-trein bij schrapping je slechts 15' minuten vertraging oplevert (plus eventuele aansluitingen) zou men over het algemeen niet beter af zijn met een kwartiersfrequentie op de belangrijkste assen tussen de grote steden die in geval van extreme(re) omstandigheden verminderd wordt tot halfuursfequentie? Oftewel begrijp ik u niet goed, oftewel gaat u teveel uit van toevallig uw prima verbinding oftewel zijn we het niet met elkaar eens :D
Je moet mijn antwoord niet verdraaien. Als je beweert dat de oplossing van NS beter is (= preventief afschaffen van een groot deel van de treinen) dan die van de NMBS (omdat de reizigers vertraging oplopen wegens een overvol netwerk) ben ik niet akkoord want iemand wiens trein werd afgeschaft is ook in vertraging. Ook als die afschaffing "gepland" is uit schrik voor slecht weer. En dan zwijgen we nog over overvolle treinen en gemiste aansluitingen. Dus zijn we het inderdaad oneens: ik heb liever alle voorziene treinen met 20' vertraging dan (minstens) evenveel vertraging én slechtere reisomstandigheden. Ter info: ik werk in ploegen en neem dus nooit een P-trein - ik heb er dus ook geen belang bij dat die rijden :wink:
Wel en dan verschillen we toch van mening, ik treed kika volledig bij dat ik liever heb dat de NMBS grosso modo overal zijn frequenties verdubbelt als daar tegenover staat dat er in bepaalde omstandigheden een deel van die extra treinen preventief geschrapt wordt.

In theorie is uw redenering juist: als er een trein afgeschaft wordt hebben alle reizigers die die trein willen nemen direct een vertraging van een kwartier bij een kwartierfrequentie, maar je moet uitgaan van de praktische reiziger die nogal eens moet overstappen (in verschillende vervoersmodi) en die in het geval bij de NMBS bij een gemiste aansluiting regelmatig een grotere vertraging zal oplopen dan op een gelijkaardige verbinding in NL.
Dat daar tegenover staat dat er hooguit enkele keren per jaar een vertraging van een kwartier is omdat de kwartierfrequentie naar een half uur gewijzigd is. Over een heel jaar zal de reiziger in NL dus minder tijd verliezen dan hier.

het is trouwens niet een groot deel dat preventief afgeschaft wordt, het gaat slechts om een klein percentage van de treinen.

Bovendien maak je de fout dat je het Belgische net vergelijkt met dat van de NS. In België zit alles veel meer geconcentreerd op één stad én zijn er op de meeste hoofdlijnen heel wat meer rijpaden vrij te houden voor goederentreinen. Dan spreek ik nog niet over het veel grotere aantal lijnen met 4 sporen in NL. Cru gezegd: NS in de randstad is een metronet, de NMBS een spoorwegnet.
De NMBS zou in een deel van België ook een metronet moeten uitbaten, maar daar zitten we nog ver van af. Verder zouden meer doelgerichte investeringen in infra het probleem van de rijpaden al sterk kunnen verbeteren, maar dat is dan weer een andere discussie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Shrek »

pietje schreef: Verder zouden meer doelgerichte investeringen in infra het probleem van de rijpaden al sterk kunnen verbeteren, maar dat is dan weer een andere discussie.
Die doelgerichte investeringen zijn allemaal al uitgetekend. Alleen wil de regeringen geen centjes op tafel leggen...
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Treinenman »

Het lijkt of stiptheid van de treinen niet (meer) belangrijk is en het belangrijker is om je eindbestemming te halen. Op tijd zijn (op je werk of school) is dus onbelangrijk voor NMBS.
Met de trein is men dus niet sneller dan de auto.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Shrek »

Treinenman schreef:Het lijkt of stiptheid van de treinen niet (meer) belangrijk is en het belangrijker is om je eindbestemming te halen. Op tijd zijn (op je werk of school) is dus onbelangrijk voor NMBS.
Met de trein is men dus niet sneller dan de auto.
Nu haal je wel heel veel zaken door elkaar hoor :roll:
Stiptheid is inderdaad niet de topprioriteit. Sinds Buizingen is dat veiligheid geworden. En geef de spoorwegen maar een ongelijk dat ze daarop werken...
Daarnaast is jarenlang de capaciteit de absolute prioriteit geweest: Ik weet niet of je oud genoeg bent om de vele chronische overbezettingen van begin jaren 2000 nog meegemaakt te hebben. Dat is opgelost, maar ten koste van stiptheid. Nu kan iedereen mee op de trein, al heeft die misschien enkele minuten vertraging.
De snelheid van de treinen is de laatste jaren slechts lichtjes gedaald, maar ligt nog steeds zeer hoog in vergelijking met de buurlanden. De trein is nog steeds sneller dan de auto op heel veel trajecten. Zelfs mèt vertragingen.
En de stiptheidsproblemen zijn gekend, er is alleen geen geld om ze op te lossen. Zeg dus eerder: Op tijd zijn is onbelangrijk voor de regering.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Retard »

Maar in de post van Treinenman staat ook niet dat veiligheid geen topprioriteit mag zijn. 2009, het jaar voor Buizingen was het slechtste voor de stiptheid in jaren.
De snelheid van de treinen is de laatste jaren slechts lichtjes gedaald, maar ligt nog steeds zeer hoog in vergelijking met de buurlanden.
Ja, maar niet in vergelijking met vroeger.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
Treinenman schreef:Het lijkt of stiptheid van de treinen niet (meer) belangrijk is en het belangrijker is om je eindbestemming te halen. Op tijd zijn (op je werk of school) is dus onbelangrijk voor NMBS.
Met de trein is men dus niet sneller dan de auto.
Nu haal je wel heel veel zaken door elkaar hoor :roll:
Stiptheid is inderdaad niet de topprioriteit. Sinds Buizingen is dat veiligheid geworden.
Vòòr Buizingen was veiligheid ook al de topprioriteit!
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door Terminus »

Ik zou eerder zeggen dat voor Buizingen stiptheid en veiligheid de 2 topprioriteiten waren, op hetzelfde niveau. Sinds Buizingen staat veiligheid duidelijk op 1.
pietje

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door pietje »

nahoj schreef: Vòòr Buizingen was veiligheid ook al de topprioriteit!
Tussen zeggen en doen is een groot verschil.

Voor buizingen was België één van de weinige landen waar er geen beveiliging was om "door rood rijden" te voorkomen.
In vele andere landen waas zo'n systeem al decennia aanwezig op de resp. "hoofdnetten"

Vanaf buizingen is er plots een systeem uitgerold dat zonder dat ongeval er waarschijnlijk nooit gekomen zou zijn (TBL1+)

Veiligheid was dus zeker geen topprioriteit, het was gewoon belangrijk, maar andere dingen waren belangrijker.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door nahoj »

pietje schreef:
nahoj schreef: Vòòr Buizingen was veiligheid ook al de topprioriteit!
Tussen zeggen en doen is een groot verschil.

Voor buizingen was België één van de weinige landen waar er geen beveiliging was om "door rood rijden" te voorkomen.
In vele andere landen waas zo'n systeem al decennia aanwezig op de resp. "hoofdnetten"

Vanaf buizingen is er plots een systeem uitgerold dat zonder dat ongeval er waarschijnlijk nooit gekomen zou zijn (TBL1+)

Veiligheid was dus zeker geen topprioriteit, het was gewoon belangrijk, maar andere dingen waren belangrijker.
Ik kan je zeker volgen in je redenering. Het is zonder meer een schande dat door rood rijden in België nog zo gemakkelijk kon (en nog steeds kan!) voorvallen.

Dat het dus aan de juiste investeringen en beleidskeuzes ontbrak: correct. Maar veiligheid is bij bijvoorbeeld opleidingen op het terrein nooit van de eerste plaats verdwenen.

En tussen haakjes, de veralgemeende homologatie en installatie van TBL1+ was reeds begonnen voor Buizingen. Het zou er dus zowiezo wel gekomen zijn. Het ongeval heeft echter voor de nodige prioritaire behandeling en opvolging gezorgd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door overweg13 »

pietje schreef:
Veiligheid was dus zeker geen topprioriteit, het was gewoon belangrijk, maar andere dingen waren belangrijker.
Ik heb deze bijdrage gekozen om erop te reageren, maar het had er ook een andere kunnen zijn. Ik lees hier nl. met veel verbazing dat veiligheid voor de NMBS pas sinds Buizingen belangrijk geworden zou zijn. Ik volg nochtans het hele gebeuren rond de NMBS sinds de jaren 1970 en heb dus al heel wat depots en seinhuizen bezocht, gesprekken gehad op alle niveaus met spoorwegmensen, en als daar één constante in zat, dan was het wel dat veiligheid primeerde op alles, zeker ook op stiptheid. Dat kon soms zelfs leiden tot situaties die door de brave treinreiziger niet altijd begrepen werden - moet men daar nu een trein voor laten stoppen? Neem het dus van mij aan: de NMBS had echt geen nood aan Pécrot of Buizingen of welke andere treinramp ook om van veiligheid de topprioriteit te maken.
Dat sommigen toch denken dat dit vrij recent gebeurde, ligt misschien aan de aandacht die deze ongevallen lange tijd nadien kregen in pers, verkeerscommissies e.d. Nog niet zo lang geleden was het trouwens sowieso moeilijk om inzicht te krijgen in deze materie omdat er weinig of niet over gecommuniceerd werd, en misschien veroorzaakte dat de perceptie dat veiligheid ook belangrijk was, maar niet het allerbelangrijkste.
Ik denk dat sommige NMBS-medewerkers uit de 20ste eeuw zich in hun graf omdraaien als ze lezen dat veiligheid maar een van de vele prioriteiten was.
Met vriendelijke groet

overweg13
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Bericht door wbrm »

Waarom was en is het dan nog mogelijk dat er aan 160km/u door rood kan worden gereden? En dat terwijl in omringende landen er al sinds tientallen jaren en stopsysteem is! Sorry hoor, maar dan kan ik dat moeilijk geloven.
Plaats reactie