Pagina 2 van 5

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 15:27
door Patrick
benoit schreef:Trouwens, heel wat franse "grandes lignes" hebben een blog per lijn waar de verantwoordelijke (directeur vd lijn, communicatieverantwoordelijke,...) interactief bezig is met de reizigers. Dit dmv specifieke vertragingsstatistieken, een woordje uitleg bij incidenten, een chat met de lijnoverste... Iedereen kan steeds reageren en/of antwoorden. Vaak komt er een antwoord op. Een voorbeeld: http://maligne-intercites.com/tours-orleans-paris/
Ronduit schitterend zo'n medium.
Kunnen wij nog veel van leren. NMBS Mobility (niét NMBS Europe) heeft nog steeds geen officiële Facebookpagina, geen Twitter-account, nada ... om met haar klanten te communiceren :wink:

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 15:58
door Glodenox
Een communicatieverantwoordelijke per lijn, dat zou nog eens iets zijn. Sowieso iets om van te leren.
Met het internet zou men zo de klachten en vragen veel directer kunnen stellen, maar dan gaat het wel een stuk moeilijker zijn om al die "bedrijfskritische" gegevens te beschermen (de NMBS is vrij snel om iets bedrijfskritisch te noemen naar mijn mening).

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 06 aug 2013, 16:03
door Shrek
Glodenox schreef:Een communicatieverantwoordelijke per lijn, dat zou nog eens iets zijn. Sowieso iets om van te leren.
Met het internet zou men zo de klachten en vragen veel directer kunnen stellen, maar dan gaat het wel een stuk moeilijker zijn om al die "bedrijfskritische" gegevens te beschermen (de NMBS is vrij snel om iets bedrijfskritisch te noemen naar mijn mening).
Een blog zou inderdaad zeer nuttig zijn. Alleen kan zoiets niet per lijn (dan zou je er een stuk of 100 moeten hebben). Per seinhuis lijkt mij al iets beter.
Ik zou er dan wel geen bidirectioneel medium van maken. Klachten en vragen moeten inderdaad beantwoord worden, maar daar moet een zeer grondige filtering gebeuren. Zo'n filtering lijkt mij moeilijk waar te maken op een blog van een stationschef.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 07 aug 2013, 10:40
door Glodenox
Shrek schreef:Een blog zou inderdaad zeer nuttig zijn. Alleen kan zoiets niet per lijn (dan zou je er een stuk of 100 moeten hebben). Per seinhuis lijkt mij al iets beter.
Ik zou er dan wel geen bidirectioneel medium van maken. Klachten en vragen moeten inderdaad beantwoord worden, maar daar moet een zeer grondige filtering gebeuren. Zo'n filtering lijkt mij moeilijk waar te maken op een blog van een stationschef.
Per spoorlijn lijkt me net wat een reiziger gaat verwachten. Als hij altijd de rit Antwerpen-Brussel doet, gaat hij niet verwachten om zijn informatie in Mechelen te halen (voorbeeld los van de realiteit). Dit zou wel iets zijn dat iemand bij de seinhuizen zou doen, maar de opdeling per lijn (misschien best niet per lijnnummer maar uitgedrukt in "van - naar") lijkt me toch wel het dichtst de ervaring van de reiziger te benaderen.

Over wat voor filtering hebben we het hier dan? Ik ga volledig akkoord met dat een opmerking eerst goedgekeurd moet worden vooraleer deze wordt weergegeven aan de andere bezoekers, maar ik vind niet dat iemand die op een constructieve (of zelfs minder constructieve) en vriendelijke manier klaagt verborgen moet worden. Als je mensen hun berichten te veel tegen houdt, gaat dit communicatiemedium zijn kracht snel verliezen. Waarom zou je er geen bidirectioneel medium van maken? De aanzet is dan wel altijd een blogpost over een bepaald onderwerp en men mag ervan uit gaan dat de reacties op die blogpost daar ook over gaan, maar zonder commentaar gaat het vrij snel de interesse van de mensen verliezen.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 08 aug 2013, 20:10
door Treinenman
Vandaag reed trein 6762 (Blankenberge-Neerpelt) niet verder dan Gent-st-Pieters.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 08 aug 2013, 20:59
door Shrek
Treinenman schreef:Vandaag reed trein 6762 (Blankenberge-Neerpelt) niet verder dan Gent-st-Pieters.

De trein is altijd een beetje reizen zeggen ze. Al moet men er de matige stiptheid, materieel dat veel storingen heeft, volle treinen waarin je geen zitplaats meer vindt... bij nemen. Aangenaam is anders.
Als deze problemen opgelost zouden zijn of minderen zou ik met veel plezier de trein nemen. Maar zoals het nu is liever niet.
En hoeveel vertraging gaf die beperking aan de reizigers in totaal? Hebben ze in Gent 2 uur staan wachten op een aansluiting?
Waren er eigenlijk wel reizigers op die trein tout-court?

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 08 aug 2013, 21:30
door Matthias
De keren dat ik die hier in de buurt van Lier heb zien voorbijrijden, zat die inderdaad niet bijster vol, maar misschien (of eerder hopelijk) dat die voller zit tussen Blankenberge en pakweg Mechelen?
Die trein is hier overigens als ledige rit een half uur geleden voorbijgereden.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 14 aug 2013, 20:32
door Treinenman
Shrek schreef:
Treinenman schreef:De ICT Neerpelt-Blankenberge (6712) heeft bijna elke dag vertraging, net als de ICT Blankenberge- Neerpelt (6762). Vaak minstens 10 minuten vertraging.
Op vlak van stiptheid is er nog heel veel werk bij het OV.
En is dat nu zo erg? Het is een rechtstreekse trein voor zo goed als iedereen die erop zit dus niemand zal daar veel last van hebben.
Daar komt nog eens bij dat het een traject van meer dan 2 uur is. Op zo'n traject is slechts 10 minuutjes vertraging stipt.
Er is nog werk aan stiptheid, maar niet op dit soort treinen...
Ben je stipt op je werk of school als je daar 10 minuten te laat komt?
En vandaag heeft ICT 6762 te Mechelen 20 minuten vertraging, vanaf dat station opgelopen. Vind het een beetje vervelend dat treinen zo vaak vertraging hebben of afgeschaft worden.
Als het probleem van de vertragingen zou minderen zou het leuker zijn om de trein te nemen.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 14 aug 2013, 21:40
door HLE 2302
Treinenman schreef:
Shrek schreef:
Treinenman schreef:De ICT Neerpelt-Blankenberge (6712) heeft bijna elke dag vertraging, net als de ICT Blankenberge- Neerpelt (6762). Vaak minstens 10 minuten vertraging.
Op vlak van stiptheid is er nog heel veel werk bij het OV.
En is dat nu zo erg? Het is een rechtstreekse trein voor zo goed als iedereen die erop zit dus niemand zal daar veel last van hebben.
Daar komt nog eens bij dat het een traject van meer dan 2 uur is. Op zo'n traject is slechts 10 minuutjes vertraging stipt.
Er is nog werk aan stiptheid, maar niet op dit soort treinen...
Ben je stipt op je werk of school als je daar 10 minuten te laat komt?
En vandaag heeft ICT 6762 te Mechelen 20 minuten vertraging, vanaf dat station opgelopen. Vind het een beetje vervelend dat treinen zo vaak vertraging hebben of afgeschaft worden.
Als het probleem van de vertragingen zou minderen zou het leuker zijn om de trein te nemen.
Gisteren kreeg ik van een reiziger onder mijn voeten omdat de trein op tijd vertrokken was, zo is er altijd iets. Als het u in belgië niet aanstaat moet u maar eens in het zuiden van Frankrijk / Italië de treinen nemen, dan zal je weten wat slecht comfort & stiptheid is. Overvolle treinen, altijd en constant vertragingen van ongeveer 40 minuten. Dat is nog wat anders dan hier in belgië. In belgië beperken grote vertragingen zich toch nog steeds tot de spits, en in de zomer (in de spits) is er gewoon absoluut géén plaats meer op L50A tussen Gent-St-Pieters & Brugge, De treinen rijden er letterlijk in 'file'.
Maar voor sommige mensen is het nooit goed, maar neem je wagen en ga 2 uur in de file gaan staan op drukke dagen naar de zee. Je zal er gegarandeerd langer over doen dan met de trein. :wink:

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 14 aug 2013, 22:45
door TrainzDr3ver
HLE 2302 schreef:en in de zomer (in de spits) is er gewoon absoluut géén plaats meer op L50A tussen Gent-St-Pieters & Brugge, De treinen rijden er letterlijk in 'file'.
Om dan nog maar te zwijgen tussen Brussel-Zuid en de aftakking naar Denderleeuw :lol:

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 14 aug 2013, 22:52
door Stijn91
TrainzDr3ver schreef:
HLE 2302 schreef:en in de zomer (in de spits) is er gewoon absoluut géén plaats meer op L50A tussen Gent-St-Pieters & Brugge, De treinen rijden er letterlijk in 'file'.
Om dan nog maar te zwijgen tussen Brussel-Zuid en de aftakking naar Denderleeuw :lol:
Inderdaad, het is dan ook de drukste stuk spoorlijn in de spits. Zelf drukker dan Gent-Brugge.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 15 aug 2013, 00:12
door Shrek
Treinenman schreef:Ben je stipt op je werk of school als je daar 10 minuten te laat komt?
Daarom net dat het voor deze trein niet uitmaakt: daar zitten geen scholieren of werkenden op.
Het zijn toeristen op dagtrip. Het is niet meer dan logisch dat men andere treinen voorrang geeft op zo'n trein.

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 15 aug 2013, 19:44
door Treinenman
Het gaat hier om stiptheid van treinen in het algemeen. Het kan nog altijd beter.
Rijden de treinen in onze buurlanden stipter of minder stipt dan in België?

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 16 aug 2013, 00:44
door Retard
In Nederland rijden de treinen nu een serieus stuk stipter dan hier, maar het is ooit anders geweest.
Je vergelijkt beter de unitaire NMBS met de nieuwe. De oude NMBS kon (zeker in haar laatste jaren) veel betere stiptheidscijfers voorleggen dan de huidige driekoppige draak.

Dit zijn de retardcijfers van de oude NMBS:
2002: 92,6 %
2003: 92,5 %
2004: 93,2 %

En dit van de nieuwe:
2011: 87,0 %
2010: 85,7 %
2009: 88,9 %
De cijfers van de nieuwe NMBS werden gehaald met veel grotere marges:
Tien jaar geleden deed de 'Knokke-Blankenberge' 50 minuten over Brussel-Zuid-Brugge, nu zijn het er 59. Tien jaar geleden deed de IC A 1u06 minuten tussen Brussel-Zuid en Oostende, nu zijn het er 6 meer, terwijl de snelheid tussen Oostende en Brugge nog eens is opgetrokken. Twintig jaar geleden deed de toemalige IC K 41 minuten over Brussel-Zuid-Antwerpen-Centraal, nu zijn het er 46. 15 jaar geleden deed een trein 1u10 minuten over Gent-De Panne, nu doen de treinen er 1u18 minuten over, slechts een minuut minder dan de dieselloc uit het jaar '62 en de rijtuigen uit het jaar '58, die er voor de electrificatie reden.

Ook had de oude NMBS Antoine Martens, die gekend is van de uitspraak: "de treinreiziger heeft altijd gelijk", en die zijn werkdag elke dag startte met te kijken welke treinen er die morgen in vertraging waren geweest, en hoe dat in het vervolg kon vermeden worden. Terwijl de huidige spoorbazen openlijk verklaren content zijn met een stiptheid percentage van negentig procent en de ruime marges, was Martens nog niet content met zesennegentig procent en de kleinere marges

Re: Vertragingen oorzaken/ steeds meer treinvertragingen

Geplaatst: 16 aug 2013, 09:15
door gysev
Treinenman schreef:Het gaat hier om stiptheid van treinen in het algemeen. Het kan nog altijd beter.
Rijden de treinen in onze buurlanden stipter of minder stipt dan in België?
Op papier rijden de treinen in NL stipter. Maar daar worden dan wel tientallen treinen "preventief" geschrapt bij zwaar winterweer, stormen en grote hitte. Niet moeilijk dat de overgebleven treinen dan stipter rijden. Dus zeg het maar, wat heb je liever als reiziger: een NS die reizigers letterlijk achterlaat op het perron of een NMBS die steeds probeert om het beloofde aanbod uit te voeren - zij het dan met vertraging?