Hitte en spoorstaven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Hitte en spoorstaven

Bericht door Patrick »

Delen van Groot-Brittannië kreunen onder de hitte. Zoöok de spoorstaven.
Op BBC Online een interessante bijdrage over dit "heet" onderwerp :wink:
Het interessantste wat ik onthoud qua preventie van "kronkelende" staven: (1) bedding in gewapend beton; (2) de staven wit schilderen :lol:
3. Rails expand
As anybody who has ever sat through GCSE or O-level physics knows, metal expands with heat.
On railways there are traditionally expansion joints, using small gaps in the rail. But once the rail has expanded to fill those gaps you are in trouble.

At London's Waterloo station on Monday one track buckled, causing chaos. Elsewhere, controllers have had to use speed restrictions to avoid damage occurring on hot rails. Last week, 200 ScotRail services were cancelled or held up because of the heat. In temperatures of 30C (86F) the rails themselves can easily reach 50C.

The UK network uses continuous welded rail as this is safer, stronger and allows trains to travel more quickly over it, Network Rail says. This means there are much longer, continuous sections of track but there are still expansion joints.
In addition, work can be done to "artificially stress" new pieces of track so they are more resistant to heat.

The way that railways are built is a key factor in the disruption, says Network Rail. In the UK and many other places rail is laid on sleepers set into ballast, typically crushed stone.
But some countries that have persistently hot weather have what is known as slab track, where the rails are laid on reinforced concrete. "A slab track system can contain much higher forces and so prevent track buckles," says Network Rail.
The catch is that it costs four times as much to lay and with the infrequency of hot weather in the UK no-one has yet pushed for a switch. It may one day get cheaper.

In the meantime, Network Rail has started painting some sections of rail white so that they absorb less heat.

And the nub of the problem is not just the heat but also an occasionally overcrowded rail system. Stations like Waterloo often operate at 100% capacity. Speed restrictions can quickly cause disproportionate disruption.
(Bron)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door Bordensteker »

Ik heb altijd moeite om me voor te stellen dat iets onder spanning überhaupt op zijn plaats kán blijven. Je bent zo gewend aan het idee dat ijzer sowieso uitzet en krimpt ...

Die rails moeten bij koude ook trekspanning verdragen; er is maar één temperatuur waarbij er geen trek- of drukspanninmg in langgelast spoor is.
Laatst las ik de vergelijking met een stuk elastiek. Als je een elastiek uitrekt en dan zo met twee nietjes op een plankje vastniet, dan heb je eigenlijk hetzelfde.
Voor drukspanning weet ik niet alleen zo’n aansprekend voorbeeld.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door e49memling »

Patrick schreef:de staven wit schilderen :lol:
Dan eerder fluo-geel. :evil:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door kika »

Bordensteker schreef:Voor drukspanning weet ik niet alleen zo’n aansprekend voorbeeld.
Een veertje van een balpen tussen 2 houten speelgoedblokjes?
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door e49memling »

Spoorstaven met airco?

Uiteraard is er een systeem die het uitzetten en inkrimpen van langgelaste spoorstaven opvangt. Op die plaats zijn ze maar half zo breed in en eindigen in een wigvorm, langs de ene kant zowel als de andere, zodat het uiteindelijk even breed is als een normaal loopvlak van een spoorstaaf, die vorm maakt het mogelijk dat ze ten opzichte van mekaar voldoende kunnen verschuiven bij uitzetting en inkrimping. Altijd beveiligd door een 'contrarail' (zoals bij wissels).

Kijk eens op deze link: http://www.techna.nl/Stofeigenschappen/ ... zetten.pdf
spoorfreak

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door spoorfreak »

in bijlage een foto van een uitzettoestel bij gelaste spoorstaven
Bijlagen
UITZETTOESTEL DIEST 20130625_2.jpg
UITZETTOESTEL DIEST 20130625_1.jpg
spoorfreak

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door spoorfreak »

Vroeger werd er gebruikt gemaakt van een stukje spoorstaaf dat voorzien was van een thermometer, om de warmte van de spoorstaven te meten. Het werd naast het spoor geplaatst. zie bijlage
Bijlagen
SPOORTEMPERATUURMETER FNZG.jpg
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door Bordensteker »

Omdat ik nergens iets las over hoe lang langgelast spoor kan worden voordat een compensatielas nodig is, en ik zelf altijd al met vragen zat aangaande dit onderwerp, ben ik nu maar eens flink op het internet gaan rondneuzen.

Bij het onderwerp “langgelaste spoorstaven” lijkt men al gauw en goedbedoeld te gaan uitweiden over het inderdaad opvallende constructiedetail “compensatielas”, maar het opzienbarende van langgelast spoor blijkt juist dat het over in principe onbeperkte lengte kan bestaan zónder compensatielassen!

Hallo! Bent u daar nog?

Het spoor staat bij koude onder enorme trekspanning en bij warmte onder drukspanning (drukkracht), maar het kan bij trekspanning zelf niet bewegen en de dwarsliggers niet meesleuren omdat het overal aan meer spoor en dwarsliggers vast zit.

Bij drukkrachten, dus bij warm weer, geldt eigenlijk hetzelfde, zolang de spoorbaan in rechte lijn ligt.
Daarom moet er voor dit soort spoor ‘extra’ ballast tegen de koppen van de dwarsliggers liggen: dat geeft als het goed is voldoende weerstand tegen uitknikken.
Voor velen, waaronder ik mijzelf reken, is dit moeilijk te vatten, maar zo zit het blijkbaar in elkaar!

Dus: het principe is dat de spoorstaaf zo vast (letterlijk: onwrikbaar) opgesloten ligt dat deze (met de vast eraan bevestigde dwarsliggers) helemaal niet langer kán worden. Hij wordt bij warm weer en vooral in de zon echter wel flink warmer en daardoor bouwt zich een drukspanning op die niet weg kan.Vrij naar wat ik las in http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... tingen.pdf

Dat er een grote drukspanning bestaat, dat kun je zien aan het resultaat wanneer het ergens mis gaat: bij een spoorspatting kan de drukspanning plaatselijk wél weg, en de trein er niet meer overheen.

Ik las op meer plaatsen teksten die een en ander bevestigen:
Bij voegloos spoor wordt voorkomen dat de spoorstaven in lengte veranderen door de temperatuurspanningen op te laten nemen door de gehele spoorconstructie (spoorstaaf, bevestiging, dwarsliggers en ballastbed).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voegloos_spoor

Bij sommige plaatselijk afwijkende spoorbaanconstructies zoals vaste punten (landhoofden van bruggen) en bij wisselverbindingen, waar de spoorbaan vastzit aan een nevenliggend of aftakkend spoor, of op plaatsen waaer het langgelast spoor gewoon alleen maar overgaat in een stuk niet-langgelast spoor, kan men niet ontkennen dat de gewenste homogene samenstelling van de spoorbaan anders is dan verderop in de gewone vrije baan. Daarom kun je daar bij het uiteinde van een langgelaste spoorstaaf de spanningen niet laten bestaan en moet je een compensatielas toepassen. Het laatste stuk vrije baan vóór een compensatielas doet dus in afnemende mate mee aan het weerstand bieden aan de bij warm of koud weer optredende langskrachten, en door middel van de compensatielas zelf worden de uiteinden van de langgelaste spoorstaven bewegingsvrijheid gegund zodat het aangrenzende vaste punt niet mee hoeft te doen aan het weerstaan van langskrachten.

Niet iedereen lijkt hem te kunnen volgen, maar op het wetenschapsforum weet auteur “klazon” echt hoe het zit. Lees zijn paar korte berichten maar in een vrij kort topic: http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... _p__375736

Nog enkele vindplaatsen:
Voegloos spoor: uitvoeringswijze van sporen waarbij stukken spoorstaaf tot zeer grote lengten in de spoorbaan aaneen worden gelast. Dit leidt tot een structurele vermindering van stoot- en trillingsverschijnselen, slijtage en onderhoud aan sporen en loopwerkenvan voertuigen en meer comfort voor de reiziger. Voegloos spoor vereist een stabiel liggende spoorconstructie ter vermijding van brosse railbreuk (bij lage railtemperatuur) en spoorspatting (bij hoge railtemperatuur).
http://www.infrawiki.nl/index.php?optio ... Itemid=165
Wat verstaat men onder een voegenspoor en wat onder een voegloosspoor?
Voegenspoor: zit om de 30 m een voeg om de lengteverandering die bij temperatuurverschil ontstaat op te kunnen vangen.
Voegloosspoor: spoor langer dan 48 m, dit kan tot tientallen km oplopen. De krachten worden opgevangen door de bovenbouw in zijn geheel.
http://members.home.nl/robert.ben.janse ... enbouw.pdf

Al zoekende kom je Engelse vaktermen tegen, dus met "continuous welded rail" ook nog in het Engels gezocht:
Continuous welded rail (CWR): In this form of track, the rails are welded together by utilising flash butt welding to form one continuous rail that may be several kilometres long, or thermite welding to repair or splice together existing CWR segments.
http://en.wikipedia.org/wiki/Track_(rai ... elded_rail
Imagine a one kilometre length of CWR track that has some stress in it. The rail is restrained by being fixed to the sleepers/ties. Also imagine a one kilometre length of rail lying on the ground next to the track. In a hot summer, the unconstrained rail lying next to the track is going to expand, while the fixed rail will experience compression. The unconstrained rail will expand to become longer than one kilometre. Likewise, in extreme cold, the unfixed rail will shrink and become shorter than one kilometre, while the rail that is constrained to one kilometre in length will experience tension.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_stressing
If the rail is held so that it cannot expand at all, then there is no limit on the length of rail that can be handled. The expansive force in a one-foot length of rail at a certain temperature is the same as in a 100-mile length of rail. Early continuous welded rail was installed in limited lengths only because of technological limitations. However at the end of the cwr section where it abutted older, ordinary jointed track, that track would be unable to resist the expansive force and the jointed track might be forced to buckle. To prevent that, special expansion switches, sometimes called breathers, were installed. The expansion switches could accommodate a considerable expansive movement—typically four inches (100mm) or so—in the end section of the cwr without passing the movement on to the jointed track.
http://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_ ... elded_rail
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door Bordensteker »

Na al deze moeite ontdek ik dat op de befaamde site van Rixke's Rail Archives een artikel online staat uit Het Spoor van november 1966. Daar staat alles in wat ik zocht! Domme pech dat ik dit pas nu vind, maar wel een leuke bevestiging dat ik op het goede spoor zat!
Er zijn dus twee voorwaarden vereist om de spoorbanen met zeer lange rails uit te rusten :
1. het spoor goed en stevig vastankeren in de ballast opdat het niet zijdelings wegslaat of « spat » en aldus tracht te ontsnappen aan de sterke druk die het in de langsrichting bij warm weer ondergaat ;
2. het in staat stellen om nabij volledig vaste of zwakke punten te « ademen ».
[ ... ]
Theoretisch bestaan er geen grenzen meer voor de lengte der rails, enkel overwegingen van praktische aard worden in aanmerking genomen om hun materiële uiteinden te bepalen, o.m. de verbindingen met spoortoestellen* of de overgang op bruggen met stalen bovenbouw, de aanwezigheid van bogen (waarvan de al te sterke kromte niet altijd het aanwenden van rails uit één stuk mogelijk maakt) of van isolerende voegen.
* Een spoortoestel is de verzamelterm voor o.a. wissels en kruispunten.
http://rixke.tassignon.be/spip.php?arti ... sommaire_3

Merk op dat deze bron i.c. onze eigen NMBS eerst het principe van de langgelaste spoorstaaf uitlegt, en pas daarna begint over het uitzettingstoestel (waarbij Fig. 4 echter tot mijn ontzetting een uitzettingstoestel toont dat op een centimeter of wat na is dichtgelopen: de schuivende rails kunnen hier vrijwel niet meer verder doorschuiven.

Vergeet niet nadien eventueel ook het gedeelte erboven te bekijken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door kika »

De volgende vraag is wat er gebeurd als er plotse afkoeling gebeurd, door bvb. een sproeitrein :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door overweg13 »

Voor mij is die term spatting nieuw. Ik hoor mijn pa vroeger altijd van slingeringen spreken. Maar beide woorden creëren hetzelfde ongemakkelijke gevoel...
Met vriendelijke groet

overweg13
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door SteC »

Ik heb hier even een berekeningetje gemaakt om te zien waarover het hebben.
Stel dat we uit gaan van 1km spoor dat opwarmt van -5 graden tot 40 graden (dus 45 graden verschil), dan betekent dit een uitzetting van ongeveer 585 mm (dus iets meer dan een half procent). Als we ervan uitgaan dat het spoor gelegd is er midden tussenin, dus aan 17,5 graden celcius, dan komt er een trek of drukbelasting van ongeveer 45 ton (ervan uit gaande dat je rail echt continu gelast is).
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door Bordensteker »

kika schreef:De volgende vraag is wat er gebeurd als er plotse afkoeling gebeurd, door bvb. een sproeitrein :wink:
Of: de sproeitrein van moeder natuur: een onweersbui!
Dan krijg je plaatselijk een mindere drukkracht, en als het een winterzonnetje was, zou je een wat grotere trekkracht kunnen krijgen. Maar het principe blijft: de (oneindig) langgelaste rail zit met dwarsliggers zo vast in het ballastbed, dat hij wel kracht zet, maar geen beweging veroorzaakt, dus er wordt geen arbeid verricht. Er is geen uitweg voor de kracht, of het nou duwen of trekken betreft.

Iemand schreef me dat het moeilijk te begrijpen is dat de ademruimte van het langgelaste spoor bij het uiteinde van een spoorstaaf van een aaneengelast bundelspoor van 600 meter blijkbaar even groot is als bij een stuk van 10 kilometer op de vrije baan.

Met dat niet toenemen van de benodigde ademruimte als er sprake is van een veel langer stuk aaneengelast spoor had ik zelf ook moeite, en als je iets zelf niet helemaal snapt is het lastig om het aan een ander duidelijk te maken! Net als wanneer je zelf iets heel goed aanvoelt trouwens.

Ik heb nog een hoopgevende tekst op een andere vindplaats gelezen, en vind daarin ook weer nét niet wat ik nodig heb. Er staat letterlijk zelfs dat de spoorstaven willen uitzetten in de zomer, en dat ook doen. Ja, zó komen we er niet!
http://www.technopolis.be/nl/?n=4&e=360 ... SSID=3a4cb

De clou is dat ze wel willen uitzetten, maar we hen dat niet gaan toelaten, omdat alles aan elkaar vastgelast is, en klemvast met dwarsliggers aan het ballastbed vastzit. Als gevolg daarvan bouwt zich bij het warmer worden van de railstaaf een kracht op waar geen uitweg voor is!

Bijgevolge ben ik maar weer zelfstandig na gaan denken hoe dit aansprekend uit te leggen is. (En dan zal ik morgen met een beetje pech weer wel een tekst vinden waar het wél bevattelijk wordt uitgelegd ... )
Ik bedoel; het is gewoon mechanica en natuurkunde, en zó mysterieus hoeft dat toch niet te worden?

We nemen (in gedachten) een tien meter lange witgeverfde houten balk zoals van een dakconstructie van een bedrijfshal of schuur.
Daarop bevestigen we een dikke stalen strip met om de vijf centimeter een gat erin. Ongeveer zo dik als een lineaal of iets dikker. We leggen die strip op de balk en boren onder elk gaatje een gat in het hout en schroeven dan met een houtschroef in elk gaatje de strip stevig op de balk vast. Om het makkelijk uit te leggen moet er eerst wél virtueel heel wat werk verzet worden hè!

Nu leggen we die balk ergens waar de zon krachtig op de metalen strip kan schijnen, zodat die lekker heet wordt, net als een spoorstaaf dat zou doen. De strip was eerst 25 graden warm, en wordt met 55 graden echt zowat te heet om aan te pakken.

De uitzettingscoëfficient van staal zou over tien meter dan toch wel een verlenging in de ordegrootte van een 3,6 mm kunnen veroorzaken, dat wil zeggen, als er geen schroeven in zaten. Nu zit de strip overal aan de houten balk vast, en die zet voorlopig nog niet mee uit omdat die wit geverfd is. Bovendien is de luchttemperatuur zélf geen 55 graden, maar alleen de blanke stalen strip wordt in de zon zo warm.

De middenste schroef hoeft eigenlijk geen kracht op te vangen, want het midden van de strip wil nergens naar toe: het zijn inderdaad juist de uiteinden die weg willen kruipen.

Voor de acht gedeelten van een meter aan weerszijden van het midden zou je je kunnen voorstellen dat deze gedeelten zeker wel langer willen worden en dus met hun uiteinden een beetje zouden willen opschuiven, maar dat ze geen kant op kunnen, want het gedeelte ijzer er naast belet zijn buurman om op te schuiven.
Voor de twee gedeelten van een meter aan de uiteinden geldt dat verhaal in afnemende mate, en bij de laatste schroeven is de hier niet in toom gehouden duwkracht maximaal en zal de schroef zich echt wel een beetje opzij in het hout gaan dringen, theoretisch aan elk uiteinde dus ééntiende van die 3,6 mm = 0,36 mm.

Voor de vergelijking met een langgelast spoor moet je je nu voorstellen dat een oneindig lange spoorstaaf ook bij sterke verwarming plat op aarde blijft liggen, niet door schroeven in een balk maar door het gewicht van de betonnen dwarsliggers, terwijl de neiging tot verplaatsing in lengterichting tegengehouden wordt door alle dwarsliggers in het ballastbed. Tevens zorgen met extra ballast verzwaarde schouders van het ballastbed ervoor dat de dwarsliggers nergens opzij weg kunnen schuiven.
Overal ontstaat bij verwarming dus een drukkracht en bij afkoeling een trekspanning waar géén uitweg voor wordt geboden.

Maar omdat aan alles een eind komt, houdt deze uitleg geen stand bij het echte uiteinde van de spoorstaaf, bijvoorbeeld waar er een beweegbare brug is. Daar kan de opgewarmde spoorstaaf zich niet afzetten tegen een aangrenzend gedeelte. Het komt erop neer dat we pakweg de laatste tientallen tot enkele honderden meters (zoiets las ik ergens) wél enige bewegingsvrijheid moeten gunnen, en daarom maken aan het einde van dat zich wél onbedwingbaar strekkende gedeelte dus maar we een compensatielas en een kort stukje gewoon spoor tot aan het landhoofd van de beweegbare brug.

Je kunt ook denken aan een rij dikke mannen op terrasstoeltjes. Die gaan allemaal stijf tegen elkaar aan zitten (met hun bovenarmen; de stoeltjes raken elkaar niet) en dan een copieuze maaltijd verorberen, waardoor ze allemaal iets dikker worden. Dan zullen het de buitenste paar mannen zijn die met stoel en al scheefgedrukt worden en omvallen, terwijl de andere mannen meer naar het midden toe alleen maar meer klem komen te zitten.
Bij een rij van twintig mannen zal dat even goed zo zijn als bij een rij van 2000 mannen; het zijn in beide omstandigheden de paar buitenste mannen die in het uiterste geval om kunnen kieperen, maar zolang ze gedeeltelijk scheefhangend in beperkte mate terugduwen tegen de mannen in het midden, zullen die laatsten zich wel meer klemgezet voelen dan voor het eten, maar nog geen kant op kunnen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door Bordensteker »

overweg13 schreef:Voor mij is die term spatting nieuw. Ik hoor mijn pa vroeger altijd van slingeringen spreken. Maar beide woorden creëren hetzelfde ongemakkelijke gevoel...
Misschien is het een specifiek in Nederland gebruikte term.
Een ongemakkelijk gevoel is gerechtvaardigd (bijzonder woord hier!): zoek maar eens op de combinatie van de woorden "spoorspatting" en "Zwammerdam".
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Hitte en spoorstaven

Bericht door kika »

En ook in Veurne was het prijs.
De brandweer van Veurne moest gisterenavond uitrukken om oververhitte treinsporen nat te spuiten. Door de warmte waren de sporen op een stalen ophaalbrug over het kanaal Veurne-Nieuwpoort wat vervormd.
Voor de plaatjes en de rest van de tekst moet u bij de VRT zijn.
Plaats reactie