Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
COCOKEN007

Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door COCOKEN007 »

hallo iedereen,

ik blijf bij de vraag , waarom mag je niet bij de treinbestuurder zitten

Daarmee bedoel ik geen andere TB maar een kennis of een collega niet treinbestuurder.

Het staat in de HLT maar ik zie geen verband.

Er bestaat toch geen gevaar , ja de tradionele antwoorden zal ik hier wel terugvinden maar toch moet dit herbekeken worden .

Als je met de auto rijdt heb je soms tot 7 passagiers die kunnen meerijden dan ook nog je radio staat op en iedereen praat nogmaals met mekaar.

is dat niet gevaarlijker dan wanneer je vooraan bij een TB zit alleen.Praten mag toch tegen elkaar en sociaal contact is toch belangrijk.

Dan heb je nog een reisbus die tot 56 personen gaat (geen dubbeldekker) met supporters en nog wat gezang bij en veel lawaai.

Ik denk dat die buschauffeur meer afziet dan wanneer er iemand bij een TB gaat zitten;

Vroeger in Italie reden de TBs meestal met 2, stoomtreinen werden altijd met 2 bedient en grote tot 3 personen.

Waar die filosofie, piloten van een vliegtuig meestal met 2 , vroeger met 3 en als ze in de lucht zijn nog wat air hostesjes in de cockpit nietwaar.

Graag feedback erover want de theorie van dat niemand bij de TB mag zitten is zoals de priester die het celibaat moet uitoefenen daarmee vergelijk

ik dat

Dit is niet meer van deze tijd , misschien ben ik verkeerd maar ik zie geen gevaar sorry.

Zomergroeten

cocoken
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door e49memling »

Afleiding, denk ik. Als iemand van buiten de dienst in de stuurpost zit moe(s)t er in principe een TOS bij zitten.

Maar ik denk dat de meeste bestuurders wel verantwoordelijkheidszin genoeg hebben om zich op hun werk te concentreren als er iemand bij zit, voor zover die zich houdt aan wat de bestuurder hem zegt.(dat hij, bijvoorbeeld, niet aan de 'knoppekes' begint te prutsen, of zwijgt op momenten waar extra concentratie van de bestuurder nodig is.)
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door Stijn91 »

Ik heb overlaatst in Denderleeuw de TB en dan nog 2 mensen gezien in de stuurcabine, de TB was een vrouw, misschien in opleiding.


Moderatie: Gelieve geen persoonlijke info achter te laten, treinnummers zijn al te persoonlijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door Shrek »

COCOKEN007 schreef: Als je met de auto rijdt heb je soms tot 7 passagiers die kunnen meerijden dan ook nog je radio staat op en iedereen praat nogmaals met mekaar.

Dan heb je nog een reisbus die tot 56 personen gaat (geen dubbeldekker) met supporters en nog wat gezang bij en veel lawaai.
Je geeft het antwoord zelf.
Afleidende bestuurders zijn (na alcohol en vermoeidheid) één van de grootste oorzaken van auto ongevallen.
En hoeveel reisbussen rijden er niet van de weg een ravijn in of tuimelen van een viaduct?
Dat zijn gewoon veel te grote risico's. Zeker omdat een trein niet 7 of 56 maar honderden tot zelfs 2000 passagiers vervoerd is het gewoon totaal onverantwoord om zo'n risico's te nemen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door kika »

Hoewel ik het als individu leuk vind om op een TB zijn of haar vingers te kijken, ben ik heel blij dat het eigenlijk verboden is, vanwege die concentratie. Ken jij niemand die 'maar heel eventjes' 'die ene keer' 'ach ik ken de weg' een auto- of fietsongeluk heeft gehad met een borrel op of al telefonerend, of berichtjes schrijvend? Of aan het prutsen aan de radio? Nog nooit een bijna-ongeluk gehad of gezien terwijl de chauffeur probeerde koekjes uit het handschoenenkastje te pakken om de kinderen stil te houden achterin? Wat zijn vaak voorkomende redenen bij seinoverschrijdingen? Je kent het antwoord, denk ik?

Waarom zijn er niet vaker korte ritjes op bijvoorbeeld rangeerterreinen waar bezoekers ergens in een weekend een klein stukje kunnen meerijden lijkt me al een veel verantwoordere vraag.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door groentje »

Een doorzichtige stuurpost, waarbij je achter de bestuurder kan meekijken, zoals in de ICE, is ook wel leuk.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door profke »

groentje schreef:Een doorzichtige stuurpost, waarbij je achter de bestuurder kan meekijken, zoals in de ICE, is ook wel leuk.
je bedoelt zo eentje zoals de MW41; waar men daar maar een gordijntje heeft voorgehangen? wat lot denk je dat het doorzichtige venster van de ice in belgische handen zou zijn.?
COCOKEN007

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door COCOKEN007 »

hallo iedereen,

het antwoord die mij juist is dat van e49memling :

Maar ik denk dat de meeste bestuurders wel verantwoordelijkheidszin genoeg hebben om zich op hun werk te concentreren als er iemand bij zit, voor zover die zich houdt aan wat de bestuurder hem zegt.(dat hij, bijvoorbeeld, niet aan de 'knoppekes' begint te prutsen, of zwijgt op momenten waar extra concentratie van de bestuurder nodig is.)

Dit is ook de mentaliteit die ik heb als ik met een TB meerijdt en dan breng je niets of niemand in gevaar.

Dus ook voor de TOSmensen wees niet te streng voor de TBs daarover , het zijn ook maar mensen die soms een babbeltje nodig hebben

meer niet

bedankt en tot later

vg

cocoken
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door groentje »

profke schreef:
groentje schreef:Een doorzichtige stuurpost, waarbij je achter de bestuurder kan meekijken, zoals in de ICE, is ook wel leuk.
je bedoelt zo eentje zoals de MW41; waar men daar maar een gordijntje heeft voorgehangen? wat lot denk je dat het doorzichtige venster van de ice in belgische handen zou zijn.?
Ook in Duitsland wordt die wand af en toe melkglas, hoor, dat is geen unicum voor België. Maar zelfs als het maar af en toe zou lukken om zo mee naar buiten te kijken, het zou een aantal mensen zeer gelukkig maken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door Steven »

Het antwoord is heel simpel, elk incident waaruit blijkt dat de oorzaak mee te wijten was aan personen aanwezig in de stuurpost doet de controle er op alleen maar strenger worden. We hebben in een recent verleden nog de toestand gehad met W uit Oost Vlaanderen die zich dan begon uit te geven voor leerling bestuurder en met een trein ging rijden. De nmbs heeft een heilige schrik voor de herhalingswaarde van dergelijke zaken. De leerlingen krijgen nu allemaal een speciaal attest die ze ten alle tijden moeten kunnen laten tonen om duidelijk te maken dat ze echt leerling zijn (de vrijkaart volstaat dus al niet meer). Ook de controlediensten van het FOD mogen onverwacht langskomen en controle doen op de personen aanwezig in de stuurpost. De gevolgen van het niet in orde zijn, zijn vrij eenvoudig, het onmiddellijk stoppen van de bewuste trein, de bestuurder mag zijn rit niet verder zetten en zal indien mogelijk vervangen worden en anders schaft men de trein gewoon af.
Men controleert niet enkel op de aanwezigheid van toegelaten personen in de stuurpost. Men doet tevens ook controle op brevet/rijbewijs van de bestuurder en bijhorende bijlages (vermelding van lijnen en materieel). Men controleert ook of de bestuurder in het bezit is van alle verplichte documenten voorzien om zijn dienst uit te voeren.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door apestaart »

In een vliegtuig mag je ook niet in de cockpit zitten en een praatje gaan maken met de piloot, hetzelfde in bussen en trams, daar mag je in principe ook niet praten met de chauffeur of met de trambestuurder.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Waarom mag er niemand bij de treinbestuurder zitten?

Bericht door dentheo »

apestaart schreef:In een vliegtuig mag je ook niet in de cockpit zitten en een praatje gaan maken met de piloot,
Op eenvoudige vraag kan dat dikwijls wel. Bij starten en landen lukt het volgens mij niet zo makkelijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie