Welk sein is dit?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Bordensteker »

Paul schreef:
Bordensteker schreef:Tussen haakjes: wie van de lezers weet nu welk onreglementair seinbeeld - bij een storing wel te verstaan - überhaupt denkbaar is op een onafhankelijk verwittigingssein (dat dus sowieso al helemaal geen rood of wit seinlicht heeft)?
Een gedoofd sein, of slechts één geel licht ipv. twee.
Inderdaad, al is Eén Geel op een normaal sein of verwittigingssein wél min of meer reglementair, en dat moeten we behandelen alsof er twee gele lichten branden. Voor Eén Geel op een normaal stopsein of een gecombineerd stopsein (het wordt onvermijdelijk erg gecompliceerd!) hoeven we dus ook niet te stoppen.

Ik dacht nog aan (vergezocht): twee gele lampen mét een groene.

En nu ga ik er van dromen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Asterix »

Bordensteker schreef:al is Eén Geel op een normaal sein of verwittigingssein wél min of meer reglementair, en dat moeten we behandelen alsof er twee gele lichten branden. Voor Eén Geel op een normaal stopsein of een gecombineerd stopsein (het wordt onvermijdelijk erg gecompliceerd!) hoeven we dus ook niet te stoppen.
Maar dan weet je dus niet welke lamp stuk is: de andere gele of de groene (GGH-GGV)?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Welk sein is dit?

Bericht door nahoj »

Jeroen schreef:
Bordensteker schreef:al is Eén Geel op een normaal sein of verwittigingssein wél min of meer reglementair, en dat moeten we behandelen alsof er twee gele lichten branden. Voor Eén Geel op een normaal stopsein of een gecombineerd stopsein (het wordt onvermijdelijk erg gecompliceerd!) hoeven we dus ook niet te stoppen.
Maar dan weet je dus niet welke lamp stuk is: de andere gele of de groene (GGH-GGV)?
Neen, inderdaad, vandaar dat je het sein moet beschouwen alsof het het meest beperkende seinbeeld toont. En dat is dubbel geel. Bij GGH en GGV staat het volgende sein namelijk niet dicht, bij dubbel geel wel.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Bordensteker »

Bijna goed - of je moet bedoelen dat je moet handelen volgens het meest beperkende seinbeeld waar die ene gele in voor kan komen.
Maar een seinbeeld met één geel kan ook voorkomen op een gewoon Groot Stopsein of een gecombineerd Stopsein. En op die seinen is het meest beperkende seinbeeld rood, maar het seinbeeld "één geel" is wél nooit de bedoeling, maar áls het voorkomt, is het reglementair gesproken niet Twijfelachtig! Dus je mag dat "één geel" sein voorbijrijden en daarachter remmen en rekening houden met moeten stoppen voor het volgende Groot Stopsein. En de storing melden.

Nou snappen jullie meteen wel dat je tóch serieus moet blokken voor dit beroep ...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Welk sein is dit?

Bericht door nahoj »

Bordensteker schreef:Bijna goed - of je moet bedoelen dat je moet handelen volgens het meest beperkende seinbeeld waar die ene gele in voor kan komen.
Maar een seinbeeld met één geel kan ook voorkomen op een gewoon Groot Stopsein of een gecombineerd Stopsein. En op die seinen is het meest beperkende seinbeeld rood, maar het seinbeeld "één geel" is wél nooit de bedoeling, maar áls het voorkomt, is het reglementair gesproken niet Twijfelachtig! Dus je mag dat "één geel" sein voorbijrijden en daarachter remmen en rekening houden met moeten stoppen voor het volgende Groot Stopsein. En de storing melden.

Nou snappen jullie meteen wel dat je tóch serieus moet blokken voor dit beroep ...
Juist. Bedankt voor je aanvulling.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Eimai »

Ter volledigheid: één geel is wat we noemen een "abnormaal seinbeeld".

Wat mij eigenlijk altijd al een beetje heeft verbaasd is dat lampen normaal zo vaak stuk zouden moeten gaan, maar dat ik tot nu toe nog slechts één keer het seinbeeld één geel ben tegengekomen...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Welk sein is dit?

Bericht door dekooiker »

Er ontstaan misverstanden.
Bordensteker ging heel goed van start maar haalt twee verschillende zaken door elkaar.

Wanneer een blok 'buiten dienst' gaat (niet helemaal correct, maar toch), zal die zich in cyclusbediening schakelen.
Dat wil zeggen dat een andere blok controle over de wissels en seinen krijgt.
(Ze hoeven daarom de wissels niet te kunnen bedienen; de wissels zullen 'rechtdoor' stand liggen)
Als er dan een wisselstoring is, blijft het sein rood maar zal het overschrijdingslicht niet gaan branden.
De beherende post krijgt melding van de storing en zal geen overschrijdingsformaliteiten mogen afhandelen.
Als het een storing van een SK is kan het overschrijdingslicht in bepaalde gevallen wél branden.
Reisweg afbreken en een andere reisweg aanleggen is hier onmogelijk.
Daarvoor moet de cyclusbediening uitgeschakeld worden.

Het tweede geval is bij beheerde seinen waarbij een reisweg aangelegd is maar een seinvoorwaarde ontbreekt.
Dan kan in bepaalde gevallen - en wissels in afwijkende stand kunnen wel degelijk afwijkend bereden worden - het overschrijdingslicht ontstoken worden.
Een voorwaarde is dat er geen regimewijziging is.
De reisweg afbreken en een andere aanleggen om de storing te ontlopen kan hier wel.

Verschil is dus dat in het ene geval daarom geen zicht hoeft te zijn op de feitelijke toestand ten velde, in het tweede geval is dat altijd het zo.
Bij cyclusbediening staan de beheerde seinen als automatisch sein geschakeld en vandaar de verwarring.
Bij gewone bediening blijven ze als beheerd te beschouwen.

Doel van dit alles?
Het verkeer vlotter laten verlopen bij bepaalde types storing.
De trein.
Alleen voor durvers.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Bordensteker »

O, maar de verwarring kan nog wel wat verder gaan!

Veel van wat ik in dit topic te berde bracht is niet eens aangeleerd tijdens de opleiding, maar afgeleid van wat ik daarna op diverse plaatsen nog heb gelezen en heb leren begrijpen.

En met cyclusbediening en seinvoorwaarde hoor ik opnieuw tot dusverre onbekende termen! Steven hintte al even op het feit dat het gebruik van het overschrijdingslicht met storingen te maken kon hebben, maar ik ben dat tijdens onze ELAN opleiding in 2008 niet tegengekomen, en ook niet in de HLT.

Wat wij dan weer wél ingepeperd hebben gekregen, is dat een beheerd sein ALTIJD een beheerd sein genoemd dient te worden, en dat het door een andere schakeling (die uitsluitend bij een achter een trein automatisch dichtgevallen sein zichtbaar kan worden door een dán oplichtend overschrijdingslicht) tijdelijk kan zijn voorzien van een permissief karakter (kon je dat met mensen ook maar doen!). Maar dan heet het voor ons nog steeds een "beheerd sein – met een permissief karakter". De beheerder heeft het wel tijdelijk als een automatisch en dus "permissief sein" geschakeld, maar hij kan die schakeling te allen tijde weer opheffen, dus: beheerd sein. Wie een sein (tegenwoordig, vroeger was dat inderdaad anders) in een examenomgeving nog een permissief sein noemt krijgt strafpunten!
Er zijn beheerde seinen en niet-beheerde seinen, en sommige beheerde seinen kunnen tijdelijk een permissief karakter krijgen, maar zij houden hun status en benaming van beheerd sein.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Paul »

Maar mijn vraag blijft: als een beheerd sein tijdelijk een permissief karakter heeft (wat dekooiker dus "cyclusbediening" noemt), brandt de overschrijdingslamp dan permanent (dus ook wanneer dat sein open staat), of alleen als het rood is?
Ik zou het het meest logisch vinden, dat die lamp dan permanent brandt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Steven »

ze heeft geen enkel nut als het sein gewoon open staat, dus waarom zou ze dan moeten branden. Het lampje brandt net om duidelijk te maken dat er iets scheelt met het sein maar dat er voor de rest van de reisweg geen enkel probleem is.


Bijkomende uitleg, die lampje komt ook voor op niet beheerde seinen die overwegen controleren. Als dit lampje brand op dit seinen kan de bestuurder eenvoudig het sein overschrijden zonder rekening te moeten houden met de overwegen. Indien het lampje daar niet brand wil dat zeggen dat de overwegen wel verstoord zijn en moet hij alsnog een andere procedure toepassen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Paul »

Steven schreef:ze heeft geen enkel nut als het sein gewoon open staat, dus waarom zou ze dan moeten branden. Het lampje brandt net om duidelijk te maken dat er iets scheelt met het sein maar dat er voor de rest van de reisweg geen enkel probleem is..
Ik bedoel in het geval dat het sein tijdelijk als 'automatisch sein' werkt (cyclusbediening). Dan scheelt er niets met het sein, het werkt gewoon automatisch. Bij gewone automatische seinen staat dat witte plaatje met zwarte cirkel er ook altijd onder, ook als het sein openstaat. In dit geval heeft het brandende overschrijdingslicht precies dezelfde functie als dat plaatje. Vandaar mijn vraag.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Steven »

Maar een brandend lichtje dat bestendig zou branden mag je niet gelijkstellen met het overschrijdingskroontje van een niet beheerd sein.
Dat bordje zegt gewoon wat type sein dat is en hoe het moet overschreden worden. Het lichtje op dat beheerd sein zegt enkel iets over de toe te passen procedure, niets over den aard van het sein dat blijft gewoon een beheerd sein hoor.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Tim »

Paul schreef:Maar mijn vraag blijft: als een beheerd sein tijdelijk een permissief karakter heeft (wat dekooiker dus "cyclusbediening" noemt), brandt de overschrijdingslamp dan permanent (dus ook wanneer dat sein open staat), of alleen als het rood is?
Ik zou het het meest logisch vinden, dat die lamp dan permanent brandt.
De lamp dooft wanneer het sein open staat. Op lijn 24 heb ik dat al meerdere keren gezien in Sint-Martens-Voeren.
Is de sectie nog bezet is het sein dus rood met brandend overschrijdingslichtje. Wanneer het sein op 2 geel springt dooft het overschrijdingslichtje.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Glodenox »

Zeer interessante discussie dat dit heeft opgeleverd :) Ik heb weer een hoop zaken bijgeleerd hierdoor. Ik denk niet dat ik zo'n sein als reiziger ooit in werking ga zien, maar toch leuk om eindelijk te weten wat die (voor mij) vreemde lamp voor nut heeft.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Welk sein is dit?

Bericht door dentheo »

Steven schreef: Bijkomende uitleg, die lampje komt ook voor op niet beheerde seinen die overwegen controleren. Als dit lampje brand op dit seinen kan de bestuurder eenvoudig het sein overschrijden zonder rekening te moeten houden met de overwegen. Indien het lampje daar niet brand wil dat zeggen dat de overwegen wel verstoord zijn en moet hij alsnog een andere procedure toepassen.
Een niet-beheerd sein is normaal permissief ? Maar dit is dan een permissief sein, tijdelijk niet-permissief ?
Bijna het omgekeerde van beheerd, tijdelijk permissief.
Dan kan het hier ook alleen branden bij rood of ook bij groen en geel.
Maar indien gedoofd moet het seinbeeld rood zijn neem ik aan. Ook ongeveer het omgekeerde
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie