Treinreizigers met vertraging willen geen ‘sorry’, maar [..]

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
franksken

Re: Treinreizigers met vertraging willen geen ‘sorry’, maar

Bericht door franksken » 08 aug 2013, 21:43

Ik val echt in herhaling;de moment dat er iemand een RTP invoert is iedereen gelukkig.
Dat is echt maar een kleine moeite.
Of je nu speaker bent of onderstationschef of regelaar of op TC zit.
Als iedereen zijn of haar werk zou doen is er al veel opgelost.


Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinreizigers met vertraging willen geen ‘sorry’, maar

Bericht door Kristofke » 09 aug 2013, 10:42

Tsja Frank, we weten al langer dan vandaag dat een RTP of RT+ met reden invoeren blijkbaar vooral in Brussel gedaan wordt omdat we daar elke dag mee bezig zijn.

In andere area's en zones hebben speakers zelfs geen rechten in Artemis om een RTP in te voeren en kan enkel de onderstationschef dat doen, maar die heeft met problemen al genoeg aan zijn hoofd... of het interesseert die mens gewoon niet. Kijk maar naar Mechelen, daar horen ze het donderen in Keulen als je RTP invoeren zegt, daar mag de verkeersinfobediende dat naar het schijnt ook niet doen. Hoeveel keren moet een L trein naar Halle al wel niet in Haren of zelfs verder zijn en is hij nog niet in Mechelen vertrokken en weten we in Brussel van toeten of blazen omdat zowel Mechelen als Vilvoorde het vertikken om de beschikbare systemen van informatievoorziening te gebruiken.

speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Treinreizigers met vertraging willen geen ‘sorry’, maar

Bericht door speakervoice » 09 aug 2013, 15:57

Kristofke schreef:[..] omdat zowel Mechelen als Vilvoorde het vertikken om de beschikbare systemen van informatievoorziening te gebruiken.
Dat klinkt toch maar verwijtend naar de zones aldaar. Trouwens zit er 'RTP invoeren' in Artemis in geen enkele opleiding voor omroepers verweven, dus ruikt het eerder aan een lokale werkmethode die in jullie zone is onderzocht, goedgekeurd en toegepast.

In Leuven is er iemand die fulltime instaat voor de vertraging te rechtvaardigen in ArtWeb, wat dezelfde link van informatie oplevert behalve voor stilstaande treinen... De centralisatie van informatie bij TC/RDV zou het sneller versturen van IRT-berichten over stilstaande treinen ook mogelijk moeten maken omdat nu géén informatie meer op lijn wordt gezet zoals vroeger.

Als ze een werkmethode dat lokaal werkt willen centraliseren, maar de centralisatie niet werkt: is het niet de oplossing om lokaal een andere werkbare manier aan te nemen. Zo kun je blijven roeien met de riemen die je hebt door beslissing van bovenaf!

Ik heb ook geen idee van de snelheid waarmee ArtWeb de vertraging in Artemis oppikt om zo door te spelen aan EMMA. Maar nu zijn we aan het afdwalen over de 'hoeveelheid vertraging' en niet de 'reden van vertraging' waar het artikel over ging :)

Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinreizigers met vertraging willen geen ‘sorry’, maar

Bericht door Kristofke » 09 aug 2013, 17:01

Het probleem dat jij omschreef heeft als officiële oplossing het invoeren van vertraging en reden in artemis. Deze geeft dat in 1 sec door aan Artweb en EMMA pikt dit op bij de volgende refresh na 30 sec. Een vertraging wettigen in Artweb is niet hetzelfde als een RTP invoeren. Bij het eerste is de punting reeds gebeurd, bij de andere is dat niet nodig. RTP en RT+ (info3) zijn net gemaakt voor treinen die stilstaan tijdens de rit of niet vertrekken uit hun vertrekstation.

Waarom zou ik naar Vilvoorde moeten bellen als een trein naar Antwerpen probleem heeft in Brussel Noord bijvoorbeeld. Met al die manuele aanpassingen in Emma over de gehele reisweg worden er net fouten gemaakt daar de trein dan in manuele modus staat. Het correcte is er invoeren van een rtp in artemis en alle zones zijn op de hoogte via de automatische Artweb Emma verbinding.

Dus ja dat kan verwijtend overkomen naar andere zones waar managers schrik hebben personeel bepaalde bevoegdheden te geven, maar de functie is toch verkeersinfobediende en die taak hoort daar dus bij. Het is spijtig te horen dat Brussel het strengst gecontroleerd wordt op de informatievoorziening en dat oplossingen voor problemen die ervaren worden niet toegepast worden op andere zones. Dat is de NMBS zeker.

IRT berichten van tc zijn niet bedoelt om te gebruiken voor een kleine vertraging maar enkel voor storingen en afschaffingen. Ook hier weer waarom zou je de verkeersinfobediende of een ander op de blok eerder de bevoegdheid willen geven om een irt mail te sturen die eerst dan nog gelezen moet worden en dan manueel toegepast. Terwijl de automatische informaticamiddelen ter beschikking zijn, en er speciaal voor ontworpen zijn. Een irt mail voor elke vertraging is onbegonnen werk, ook voor al die herbenuttigingen in Antwerpen-Centraal

Off topic is het trouwens niet want een rtp geeft ook altijd een reden mee waarom de hoeveelheid vertraging die dan zichtbaar is in Artweb en in Artemis in de linker onderste cel met berichten over de samenstelling, reservaties etc.

Ik zou zeggen spreek uw vakopleiding er op aan waarom in uw zone de speakers geen rtp bevoegdheid hebben.

speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Treinreizigers met vertraging willen geen ‘sorry’, maar

Bericht door speakervoice » 10 aug 2013, 10:29

Kristofke schreef:[...] dat kan verwijtend overkomen naar andere zones waar managers schrik hebben personeel bepaalde bevoegdheden te geven, maar de functie is toch verkeersinfobediende en die taak hoort daar dus bij.

[...]

Ik zou zeggen spreek uw vakopleiding er op aan waarom in uw zone de speakers geen rtp bevoegdheid hebben.
Volledig mee akkoord, maar je geeft het antwoord op je stelling ook ineens. In tegenstelling tot een forum zoals dit, weet je ook dat een onderwerp als dit moeilijk ten gronde bespreekbaar is bij resolute managers. Toch blijft het hier ook een lokale werkonderrichting terwijl (zeker met EMMA) dit in de EMMA-opleiding zou moeten geïntegreergd zijn vanwege de link met EMMA.

Maar het is niet de eerste stok die ik gooi in het hondenhok en er zijn net wat precedenten gebeurd waarbij de RTP via Artemis de oplossing kan zijn. Het feit dat deze methode in de zone Brussel functioneert, kan misschien dat schepje meer zijn om het allemaal toch eens van nader te bekijken.

Plaats reactie