Spoorbazen zitten elkaar in de haren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Spoorbazen zitten elkaar in de haren

Bericht door FLV-FGSP »

Uit De Standaard van 11 februari:
Spoorbazen zitten elkaar in de haren

De oude NMBS is nu al meer dan een jaar in drie vennootschappen gesplitst, maar de drie spoorbazen zitten elkaar nog altijd in de haren.

,,Dat het geen grote liefde is tussen de drie, is het minste wat kan gezegd worden'', zegt Jos Digneffe van de socialistische spoorbond ACOD-Spoor. ,,De discussies over wie welke bevoegdheden heeft binnen de NMBS-Groep lopen nog altijd hoog op'', zei Michel Bovy van de christelijke spoorbond vrijdag nog in deze krant.

Die drie zijn Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding, Marc Descheemaecker, de topman van de spoorwegmaatschappij NMBS en Luc Lallemand, die de infrastructuurbeheerder Infrabel leidt. Descheemaecker en Lallemand waren de twee poulains van de voormalige spoorbaas Karel Vinck en zetten samen met hem het vorige saneringsplan op poten. Haek werd begin vorig jaar rechtstreeks uit het kabinet van de toenmalige vice-premier Johan Vande Lanotte (SP.A) geplaatst aan het hoofd van de holding.

De spanningen tussen die drie waren al van de eerste dag aanwezig en lijken maar niet weg te ebben, integendeel. De drie ceo's hebben begin vorig jaar maanden ruzie gemaakt over wie waarover mag communiceren. Het resultaat is dat voor hetzelfde persbericht van de NMBS-Groep een journalist tot drie woordvoerders moet contacteren om iets meer toelichting te krijgen bij bepaalde stukken uit het persbericht.

Marc Descheemaecker drukte in zijn nieuwjaarsspeech nog in niet mis te verstane bewoordingen de wens uit dat de NMBS-Groep zich dit jaar iets minder zou bezighouden met de interne strubbelingen, maar de aandacht zou vestigen op de concurrentie die er aankomt in de geliberaliseerde spoormarkt. Maar die hoop lijkt ijdel. Het persagentschap Belga meldde vrijdag nog op basis van een anonieme bron ,,dat het voor mensen van niet-socialistische signatuur steeds moeilijker wordt om samen te werken met Haek''. ,,We reageren niet op anonieme bronnen'', reageerde Leen Uyterhoeven, de woordvoerster van de NMBS-Holding.

Het laatste bewijs van de strubbelingen is het ontwerp van geconsolideerde-ondernemingsplan waarin de NMBS-Groep voorstelt om dit en volgend jaar 2.500 personen aan te werven ( DS 10 februari 2006 ). ,,Dat had eigenlijk al eind vorig jaar goedgekeurd moeten zijn, maar de drie ceo's slagen er maar niet in om tot een consensus te komen'', zegt Digneffe. ,,Zij hebben hun tijd genomen, wij gaan hetzelfde doen.''

De NMBS zou het huidige ontwerp van geconsolideerde-ondernemingsplan afgekeurd hebben, zowel in het directiecomité als in de raad van bestuur. De spoorwegmaatschappij zou het er vooral moeilijk mee hebben dat de holding de kosten voor de overname van het pensioenfonds naar haar probeert door te schuiven. Infrabel zou 'nota' hebben genomen van het plan.

Bovy stelde in deze krant voor om de bevoegdheden van de holding in de perken tot een soort interimkantoor voor de twee dochterondernemingen en de financiën van de groep, als de situatie niet verbetert. Doordat de holding ook andere bevoegdheden heeft, zoals het beheer van de grote stations, komt ze al sneller in conflict met de twee andere maatschappijen. Bovy vreest dat de holding anders aan al die discussies zal ten onder gaan.

Maar die visie deelt Digneffe niet. ,,De holding is net opgericht om de eenheid van sociaal statuut en sociale dialoog te garanderen. We hebben dus baat bij een zo sterk mogelijke holding. Ik maak mij meer zorgen over de stijgende schuldenlast. Die schulden komen allemaal bij de holding terecht.''

Uyterhoeven, de woordvoerster van de NMBS-Holding, zwakte af dat de structuur niet werkt. ,,In een grote organisatie zijn er altijd zware discussies. Nu zijn er niet meer discussies dan vroeger, maar ze komen meer naar buiten omdat er nu drie ceo's zijn die elk afzonderlijk in het nieuws komen.''

Van onze redacteur Christof Vanschoubroek
Geen heilige drievuldigheid dus...
Jonah

Bericht door Jonah »

Ach. Het zullen niet de CEO's zijn die het gelag betalen.... Men zou er goed aan doen om elke werknemer aandeelhouder te maken. En de machinisten krijgen een 10voudig deel :P
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Het zal allemaal moeilijk worden;
Mr. Haeck heeft al zoveel haar! :lol: :lol:

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
janjozef

Bericht door janjozef »

dat is niks nieuws, Ik werk bij een fod en de bazen daar lusten mekaar ook rauw en zeker tegenwoordig met de massa's politiek benoemden in het kader van de nieuwe politieke Cultuur.

Jan
Plaats reactie