CNL en kleine kinderen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

CNL en kleine kinderen

Bericht door kika »

De situatie is eenvoudig, de ervaring en kennis beperkt. We hebben hier over 2 weken de mogelijkheid om of weer een hele dag in de trein te zitten of een CNL te nemen. Zoonlief wilt graag een nachttrein nemen (spannend!). Het is iets duurder, maar, je bent niet een hele dag kwijt. Kind is bijna 5 en is lange treinreizen gewend (dit jaar al zo'n slordige 3700 met hem gereden). Ik dacht de '2 Personen im Ruhesessel Großraumwagen' te nemen (goedkoopste, geen stapelbed waar hij uit kan vallen), maar wilde graag nog even ervaringen horen van anderen. Met een Liegewagen, kan je geluk of pech met je medereizigers hebben, en een 2 persons in Economy Double cabin is 110 euro duurder.

Meningen, ervaringen, tips? Kan iemand me overtuigen met argumenten om bvb. die economy double cabin te nemen? Heb een bahcard25 (1e klasse).
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: CNL en kleine kinderen

Bericht door groentje »

Ik zou toch voor couchettes of slaaprijtuig gaan. Kinderen houden van stapelbedden, en ze zijn behoorlijk beschermd. Desnoods kan je nog altijd zoonlief onderaan parkeren, en jij de bovenste nemen... In zo'n slaapzetel kan je amper slapen...
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: CNL en kleine kinderen

Bericht door Terminus »

Ik sluit me volledig aan bij Groentje. Indien budget geen al te grote rol speelt, neem je best geen zitplaats. Ik heb ooit zelf de fout gemaakt voor een reis van "maar" 6 en een half uur. Geen oog dicht gedaan. (Het waren toen wel zitrijtuigen met zijgang, maar het gebeurt wel meer dat die - onverwacht - eens invallen voor een rijtuig met middengang.)

Ik zou ook 20 euro meer betalen en gaan voor een standaard ligplaats in een couchette voor 6 personen (of eventueel een voor 4 personen). De kans om wat (tot zelfs goed) te slapen is veel groter en het blijft volgens mij indrukwekkend voor een kind. Je kan plaatsen beneden vragen. Heb je die niet, beschikt het treinpersoneel volgens mij over "netjes" om de ligplaats wat veiliger te maken voor kinderen. Met je medereizigers moet je een beetje geluk hebben, maar het publiek in nachttreinen is meestal toch iets avontuurlijker, iets opener/flexibeler...

Alvast een goeie reis!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: CNL en kleine kinderen

Bericht door Joris »

http://www.ina.fr/video/PUB3372530002/s ... video.html
U bent gewaarschuwd :D
Zelf neem ik ook altijd een lig of slaapplaats, ik vrees dat je op een zitplaats echt niet kunt slapen. Daarenboven kan een couchette nog steeds op slot, zodat tijdens een lange stilstand midden in de nacht normaliter enkel jij en je compartimentgenoten aan je bagage kunnen...
Bij CNL heb je in slaapwagen een klein ontbijt (in de prijs inbegrepen), bij ÖBB heb je al vanaf ligwagen een ontbijt, en bij slaapwagen wordt dat een keuze lijst die je de avond ervoor krijgt.
Groeten en goede reis!
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: CNL en kleine kinderen

Bericht door kika »

Bedankt allemaal voor de wijze raad, ticketje ligt klaar. De kleine stelt honderdenéén vragen: 'Kunnen gewone treinen ook 's nachts rijden?' 'Kunnen nachttreinen ook overdag rijden?' … In het DB Magazine had hij ook CNL reclame gezien en er direct op gewezen: 'Dat is een nachttrein hé papa?' 't Is een ligwagen geworden. Eigenlijk zijn de verschillen tussen lig- en slaapwagen niet duidelijk genoeg vermeld op de website, vind ik. (Of is dat tegenwoordig zoals het verschil tussen 1e en 2e klasse bij een Desiro?).

En nu na de reis: ik beklaag de ligwagen me geen moment, dubbel bedankt! Ook al waren nacht en bed iets te kort, het was toch erg aangenaam en ook eindelijk nog eens een 'echte' trein. Netjes hadden ze trouwens niet in onze trein, wel een soort metalen bar die extra ervoor gezet kon worden, maar die past enkel op de onderste bedden. Bij de reservering konden we niet kiezen voor boven of onder, maar onze ouchettegenotes (een Poolse dame met dochter van een jaar of 7) waren alleraardigst: kinderen beneden en ouders boven :D
Plaats reactie