Treinbegeleider op Duitse trein
Treinbegeleider op Duitse trein
Toen we vorige week veel van Potsdam Park sanssouci naar Berlijn alexanderplatz gingen, zijn we geen ene keer gecontroleerd geweest. Toen mij pa een vraag over ons biljet moest stellen, ging hij op zoek naar de treinbegeleider, die hij maar niet vond. Zelfs toen hij in een station ging kijken waar hij zat omdat deze toch de deuren moest sluiten, zag mij pa dat deze niet eens zijn kop buiten stak en gewoonweg de Triebfahrzeugführer het werk laat doen. Toen mij pa hem uiteindelijk in zijn kot in het stuurrijtuig gans vanachter aan de trein vond, zij deze dat mij pa beter Duits spreekt dan hij zelfs beweerde en om het probleem met het biljet op te lossen: "Ging hij wel eens komen als hij tijd heeft".
Ook de andere keren was een telkens een treinbegeleider mee, maar zagen we die nooit. De ene keer dat we wel één zagen, was toen dat de airco goed stond, en toen hij door de trein kwam gewandeld, vond hij het blijkbaar (warm gekleed met vest en plastrong) te heet, en zette de airco via de aircokast op het laagste wat er maar is, waardoor wij het allemaal zeer koud kregen.
Er is zelfs een automatisch omroepsysteem, dus omroepen kan ook niet de taak van zo'n treinbegeleider zijn. Wat is die daar dan wel?
Ook de andere keren was een telkens een treinbegeleider mee, maar zagen we die nooit. De ene keer dat we wel één zagen, was toen dat de airco goed stond, en toen hij door de trein kwam gewandeld, vond hij het blijkbaar (warm gekleed met vest en plastrong) te heet, en zette de airco via de aircokast op het laagste wat er maar is, waardoor wij het allemaal zeer koud kregen.
Er is zelfs een automatisch omroepsysteem, dus omroepen kan ook niet de taak van zo'n treinbegeleider zijn. Wat is die daar dan wel?
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Vele stoptreinen hebben de treinbegeleider inderdaad niet nodig om te vertrekken. Deuren sluiten automatisch. Op het Duits: http://de.wikipedia.org/wiki/Technikbas ... sverfahren
Vaak is er ook slechts een controleur net als in de tram.
Vaak is er ook slechts een controleur net als in de tram.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Zeker dat het een treinbegeleider was? Op heel wat S-Bahntreinen zijn er geen vaste begeleiders, daarentegen zijn ook de bestuurders meestal geüniformeerd in Duitsland.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Treinbegleiders zie je bijna alleen op IC en ICE (en aanverwante) waar ze dan weer officieel Zugbetreuer heten (mensen zeggen Schaffner, net zoals in België: conducteur). De meeste ticketcontroles gebeuren door vliegende brigades of in grote steden door bvb. alle uitgangen te blokkeren bij een station. Op sommige IRE-treinen is er ook catering, die meestal ook een uniform aan heeft. Als de trein onderbezet is qua passagiers, doet een tbg ook de bordbistro open. En wat betreft temperaturen: het is altijd wat. Moet je proberen om in couchettes van de IC(E) te gaan, kan je het zelf afstellen. Behalve kleuren en smaken, kan je beter ook niet over temperaturen twisten met je medereizigers. Het zou me niet verbazen dat een andere reiziger er om had gevraagd. Potsdam - Alexanderplatz: dan was je waarschijnlijk gewoon met de RE1? Trouwens niet schrikken als de ticketcontroleur in burger is. Als ik het me goed herinner mogen treinen tot een lengte van 100 meter zonder tbg rijden.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Toen ik een aantal jaar terug op de RB Köln-Bonn Beuel (rechtsrheinisch, verkeerde trein genomen ) reed was daar wel een TBG, hoewel het materieel (de 423/425 toch, de 143+Dosto misschien niet ?) TAV aankan en dus desnoods zonder TBG kan rijden.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Het klopt wel dat er links en rechts tbg's zijn, maar het is eerder de uitzondering dan de regel. Ook de laatste MRB vanuit Köln heeft standaard treinbegleiders, maar overdag moet je ze met een loep zoeken (heb net geen 4 jaar daar gewoond) .
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Inderdaad.kika schreef:Potsdam - Alexanderplatz: dan was je waarschijnlijk gewoon met de RE1? Trouwens niet schrikken als de ticketcontroleur in burger is.
Die van ons was vijf dubbeldekrijtuigen + loc. Maar vermits de TBG toch nooit keek, was de machinist blijkbaar ook voor de vertrekprocedure verantwoordelijk. Maar er zat wel meestal één op.Als ik het me goed herinner mogen treinen tot een lengte van 100 meter zonder tbg rijden.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Het is zaak van de opdrachtgever of en hoeveel treinbegeleiders er zijn. Als het spul geschikt is (en dat zijn alle moderne treinen en de meeste dubbeldekkers) hoeft er inderdaad geen tb aanwezig te zijn. Als die er is, heeft die niets met de vertrekprocedure te maken (op uitzonderingen na, Mülheim Hbf b. v.).Als ik het me goed herinner mogen treinen tot een lengte van 100 meter zonder tbg rijden.
Volgens mij eisen de opdrachtgever regelmatig dat ongeveer 30 tot 100 % van de treinen een tb nodig hebben. Regionale treinen met dubbeldeksrijtuigen rijden heel vaak (in NRW volgens mij altijd) met tb's.
Verder heb je inderdaad "gewone" conducteurs met een volledige spoorweg-opleiding en controleurs in burger ("Prüfdienst"), die er alleen voor het controleren van de kaartjes zijn, net als in de tram. 's avonds en 's nachts vanaf 7 uur hebben alle S-Bahn-treinen in NRW veiligheidspersoneel op de trein, die ook kaartjes kunnen knippen.
Klopt. De machinist moet alleen kijken of alle in- en uitgestapt zijn, de deuren gaan na enkele seconden automatisch dicht, hij zet de vrijgave van de deuren af en als alle deuren gesloten zijn (groene lamp) mag hij vertrekken.was de machinist blijkbaar ook voor de vertrekprocedure verantwoordelijk
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
In Beieren rijden de RE-dosto's, t/m 6 bakken lang in ieder geval, ook zonder TBG. Scheelt heel wat centjes (y) Afschaffen dat soort personeel. Op IC's en EC's zitten er vaak minstens 3 Schaffners en op de nachttrein zit er op ieder rijtuig ook nog een rijtuigbegeleider. De CNL van/naar Kopenhagen heeft tot/van Padborg ook nog eens een TBG van de DSB aan boord.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Er is wel vaker een persoon met kleine snackverkoop aanwezig. In uniform. Hangt wel van het traject ook af. Ik weet niet of hij nog meer functies heeft naast catering, en of het woord treinbegleider op z'n plek is.deadlock schreef:In Beieren rijden de RE-dosto's, t/m 6 bakken lang in ieder geval, ook zonder TBG. Scheelt heel wat centjes (y)
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Ja, maar er moet toch controle zijn? Het ging er voornamelijk over dat die treinbegeleider op die trein niets deed, zelfs niet de deuren sluiten.deadlock schreef:In Beieren rijden de RE-dosto's, t/m 6 bakken lang in ieder geval, ook zonder TBG. Scheelt heel wat centjes (y) Afschaffen dat soort personeel.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Controle vindt dan alleen steekproefsgewijs plaats, door een gewone conducteur (de quote van de treinen met begeleider bepaald de opdrachtgever) of een controleur net als in de tram.
Op de RB 42 (Münster - Essen) controleert de catering-medewerker ook de vervoerbewijzen, maar dat kwam ik alleen daar tegen. Gewoon is de catering-medewerker een student of zo zonder bevoegdheid qua vervoerbewijzen.Ik weet niet of hij nog meer functies heeft naast catering, en of het woord treinbegleider op z'n plek is.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Zo'n persoon doet niets anders dan cateren. En ze hebben soms bedrijfshulpverleningscertificeringen (mooi scrabblewoord).kika schreef:Er is wel vaker een persoon met kleine snackverkoop aanwezig. In uniform. Hangt wel van het traject ook af. Ik weet niet of hij nog meer functies heeft naast catering, en of het woord treinbegleider op z'n plek is.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
Er wordt in Westerse landen redelijk weinig zwartgereisd en als je goede steekproeven organiseert dan blijft het laag. Ook in Nederland is het op veel lijnen al jarenlang de gewoonte dat er geen conducteur meegaat en als deze er wel opzit dan sluit de machinist alsnog de deuren. Het is ook een nonargument want hele metrosystemen zouden niet meer kunnen functioneren als de bestuurder dit niet zou kunnen doen. Treinstellen die hiervoor geschikt zijn hebben in Nederland allemaal automatisch uitklappende spiegels waarmee de machinist kan zien of het veilig is, naast tegenwoordig natuurlijk ook camerasystemen. Bestaat dit in België helemaal nog niet dan?Retard schreef:Ja, maar er moet toch controle zijn? Het ging er voornamelijk over dat die treinbegeleider op die trein niets deed, zelfs niet de deuren sluiten.
Re: Treinbegeleider op Duitse trein
In België mag je nooit zelf de deuren sluiten op een reizigerstrein als bestuurder. Op sprinters (MR86, eigenlijk meer metro dan trein ) is de mogelijkheid aanwezig om de deuren zelf te sluiten (vanuit stuurpost) en zijn er spiegels. In de desiro's kan je de deuren ook zelf sluiten vanuit de stuurpost, maar ontbreken de spiegels (volgens mij is ditzelfde ook van toepassing op de motorwagens).
Persoonlijk vind ik het altijd jammer om TBG's te zien die er een sport van maken zo weinig mogelijk te doen, je bent aanwezig op een trein, laat je dan ook zien aan de reizigers . Gelukkig gaat het om een kleine minderheid.
Persoonlijk vind ik het altijd jammer om TBG's te zien die er een sport van maken zo weinig mogelijk te doen, je bent aanwezig op een trein, laat je dan ook zien aan de reizigers . Gelukkig gaat het om een kleine minderheid.