Treinbegeleider op Duitse trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door deadlock »

hmmm schreef:In België mag je nooit zelf de deuren sluiten op een reizigerstrein als bestuurder. Op sprinters (MR86, eigenlijk meer metro dan trein ;)) is de mogelijkheid aanwezig om de deuren zelf te sluiten (vanuit stuurpost) en zijn er spiegels. In de desiro's kan je de deuren ook zelf sluiten vanuit de stuurpost, maar ontbreken de spiegels (volgens mij is ditzelfde ook van toepassing op de motorwagens).

Persoonlijk vind ik het altijd jammer om TBG's te zien die er een sport van maken zo weinig mogelijk te doen, je bent aanwezig op een trein, laat je dan ook zien aan de reizigers :). Gelukkig gaat het om een kleine minderheid.
Ik zie weinig conducteurs en reis dagelijks minstens twee keer met de trein maar ik vind het helemaal niet erg, geef mij mijn krantje maar in stilte zonder gestoord te worden. Je betaalt voor een vervoersbewijs en niet om gecontroleerd te worden.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door Terminus »

deadlock schreef:In Beieren rijden de RE-dosto's, t/m 6 bakken lang in ieder geval, ook zonder TBG. Scheelt heel wat centjes (y) Afschaffen dat soort personeel. Op IC's en EC's zitten er vaak minstens 3 Schaffners en op de nachttrein zit er op ieder rijtuig ook nog een rijtuigbegeleider. De CNL van/naar Kopenhagen heeft tot/van Padborg ook nog eens een TBG van de DSB aan boord.
In de CNL's zitten volgens mij enkel nog echte rijtuigbegeleiders in de slaaprijtuigen. De ligrijtuigen worden "begeleid" door een treinbegeleider. Vorige keer toen we van Munchen kwamen waren dat 2 treinchefs voor 3 ligrijtuigen (+ 1 zitrijtuig).

In de EN Keulen-Wenen zag ik wel nog een "couchettist" voor de ligrijtuigen (maar dan slechts 1 treinbegeleider).
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door deadlock »

De CNL en de EN hebben minstens 2 maar soms ook 3 TBG's aan boord die niet aan rijtuigbegeleiding doen.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door Terminus »

Ik kan ook alleen maar vertellen wat ik al jaren op de CNL Amsterdam-Munchen vaststel. (+ Nederlandse treinchef op het Nederlandse treintraject). Misschien is het op de CNL naar Denemarken anders?
En om helemaal compleet te zijn; deze zomer op de EN Keulen-Wenen hielp de treinbegeleider zowel in de heen- als in de terugrit mee met het verdelen van de ontbijten.

Misschien zijn alle regels niet zo straks uitgeschreven en hangt er veel af van persoon tot persoon in hoever je als treinchef gaat om reizigersservice te bieden?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door deadlock »

Je kan het vrij makkelijk zien, ze hebben een iets ander uniform. En ik heb ze vier keer achter elkaar gezien op Amsterdam-München. Heb recentelijk van die CNL gebruik gemaakt en meerdere keren uit Utrecht zien vertrekken. Geen Nederlander gezien echter.
Plaats reactie