Treinbegeleider op Duitse trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door Retard »

Toen we vorige week veel van Potsdam Park sanssouci naar Berlijn alexanderplatz gingen, zijn we geen ene keer gecontroleerd geweest. Toen mij pa een vraag over ons biljet moest stellen, ging hij op zoek naar de treinbegeleider, die hij maar niet vond. Zelfs toen hij in een station ging kijken waar hij zat omdat deze toch de deuren moest sluiten, zag mij pa dat deze niet eens zijn kop buiten stak en gewoonweg de Triebfahrzeugführer het werk laat doen. Toen mij pa hem uiteindelijk in zijn kot in het stuurrijtuig gans vanachter aan de trein vond, zij deze dat mij pa beter Duits spreekt dan hij zelfs beweerde en om het probleem met het biljet op te lossen: "Ging hij wel eens komen als hij tijd heeft".
Ook de andere keren was een telkens een treinbegeleider mee, maar zagen we die nooit. De ene keer dat we wel één zagen, was toen dat de airco goed stond, en toen hij door de trein kwam gewandeld, vond hij het blijkbaar (warm gekleed met vest en plastrong) te heet, en zette de airco via de aircokast op het laagste wat er maar is, waardoor wij het allemaal zeer koud kregen.
Er is zelfs een automatisch omroepsysteem, dus omroepen kan ook niet de taak van zo'n treinbegeleider zijn. Wat is die daar dan wel?
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door Fabian318 »

Vele stoptreinen hebben de treinbegeleider inderdaad niet nodig om te vertrekken. Deuren sluiten automatisch. Op het Duits: http://de.wikipedia.org/wiki/Technikbas ... sverfahren

Vaak is er ook slechts een controleur net als in de tram.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door groentje »

Zeker dat het een treinbegeleider was? Op heel wat S-Bahntreinen zijn er geen vaste begeleiders, daarentegen zijn ook de bestuurders meestal geüniformeerd in Duitsland.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door kika »

Treinbegleiders zie je bijna alleen op IC en ICE (en aanverwante) waar ze dan weer officieel Zugbetreuer heten (mensen zeggen Schaffner, net zoals in België: conducteur). De meeste ticketcontroles gebeuren door vliegende brigades of in grote steden door bvb. alle uitgangen te blokkeren bij een station. Op sommige IRE-treinen is er ook catering, die meestal ook een uniform aan heeft. Als de trein onderbezet is qua passagiers, doet een tbg ook de bordbistro open. En wat betreft temperaturen: het is altijd wat. Moet je proberen om in couchettes van de IC(E) te gaan, kan je het zelf afstellen. Behalve kleuren en smaken, kan je beter ook niet over temperaturen twisten met je medereizigers. Het zou me niet verbazen dat een andere reiziger er om had gevraagd. Potsdam - Alexanderplatz: dan was je waarschijnlijk gewoon met de RE1? Trouwens niet schrikken als de ticketcontroleur in burger is. Als ik het me goed herinner mogen treinen tot een lengte van 100 meter zonder tbg rijden.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door msts.be »

Toen ik een aantal jaar terug op de RB Köln-Bonn Beuel (rechtsrheinisch, verkeerde trein genomen :lol: ) reed was daar wel een TBG, hoewel het materieel (de 423/425 toch, de 143+Dosto misschien niet ?) TAV aankan en dus desnoods zonder TBG kan rijden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door kika »

Het klopt wel dat er links en rechts tbg's zijn, maar het is eerder de uitzondering dan de regel. Ook de laatste MRB vanuit Köln heeft standaard treinbegleiders, maar overdag moet je ze met een loep zoeken (heb net geen 4 jaar daar gewoond) .
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door Retard »

kika schreef:Potsdam - Alexanderplatz: dan was je waarschijnlijk gewoon met de RE1? Trouwens niet schrikken als de ticketcontroleur in burger is.
Inderdaad.
Als ik het me goed herinner mogen treinen tot een lengte van 100 meter zonder tbg rijden.
Die van ons was vijf dubbeldekrijtuigen + loc. Maar vermits de TBG toch nooit keek, was de machinist blijkbaar ook voor de vertrekprocedure verantwoordelijk. Maar er zat wel meestal één op.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door Fabian318 »

Als ik het me goed herinner mogen treinen tot een lengte van 100 meter zonder tbg rijden.
Het is zaak van de opdrachtgever of en hoeveel treinbegeleiders er zijn. Als het spul geschikt is (en dat zijn alle moderne treinen en de meeste dubbeldekkers) hoeft er inderdaad geen tb aanwezig te zijn. Als die er is, heeft die niets met de vertrekprocedure te maken (op uitzonderingen na, Mülheim Hbf b. v.).

Volgens mij eisen de opdrachtgever regelmatig dat ongeveer 30 tot 100 % van de treinen een tb nodig hebben. Regionale treinen met dubbeldeksrijtuigen rijden heel vaak (in NRW volgens mij altijd) met tb's.

Verder heb je inderdaad "gewone" conducteurs met een volledige spoorweg-opleiding en controleurs in burger ("Prüfdienst"), die er alleen voor het controleren van de kaartjes zijn, net als in de tram. 's avonds en 's nachts vanaf 7 uur hebben alle S-Bahn-treinen in NRW veiligheidspersoneel op de trein, die ook kaartjes kunnen knippen.
was de machinist blijkbaar ook voor de vertrekprocedure verantwoordelijk
Klopt. De machinist moet alleen kijken of alle in- en uitgestapt zijn, de deuren gaan na enkele seconden automatisch dicht, hij zet de vrijgave van de deuren af en als alle deuren gesloten zijn (groene lamp) mag hij vertrekken.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door deadlock »

In Beieren rijden de RE-dosto's, t/m 6 bakken lang in ieder geval, ook zonder TBG. Scheelt heel wat centjes (y) Afschaffen dat soort personeel. Op IC's en EC's zitten er vaak minstens 3 Schaffners en op de nachttrein zit er op ieder rijtuig ook nog een rijtuigbegeleider. De CNL van/naar Kopenhagen heeft tot/van Padborg ook nog eens een TBG van de DSB aan boord.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door kika »

deadlock schreef:In Beieren rijden de RE-dosto's, t/m 6 bakken lang in ieder geval, ook zonder TBG. Scheelt heel wat centjes (y)
Er is wel vaker een persoon met kleine snackverkoop aanwezig. In uniform. Hangt wel van het traject ook af. Ik weet niet of hij nog meer functies heeft naast catering, en of het woord treinbegleider op z'n plek is.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door Retard »

deadlock schreef:In Beieren rijden de RE-dosto's, t/m 6 bakken lang in ieder geval, ook zonder TBG. Scheelt heel wat centjes (y) Afschaffen dat soort personeel.
Ja, maar er moet toch controle zijn? Het ging er voornamelijk over dat die treinbegeleider op die trein niets deed, zelfs niet de deuren sluiten.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door Fabian318 »

Controle vindt dan alleen steekproefsgewijs plaats, door een gewone conducteur (de quote van de treinen met begeleider bepaald de opdrachtgever) of een controleur net als in de tram.
Ik weet niet of hij nog meer functies heeft naast catering, en of het woord treinbegleider op z'n plek is.
Op de RB 42 (Münster - Essen) controleert de catering-medewerker ook de vervoerbewijzen, maar dat kwam ik alleen daar tegen. Gewoon is de catering-medewerker een student of zo zonder bevoegdheid qua vervoerbewijzen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door deadlock »

kika schreef:Er is wel vaker een persoon met kleine snackverkoop aanwezig. In uniform. Hangt wel van het traject ook af. Ik weet niet of hij nog meer functies heeft naast catering, en of het woord treinbegleider op z'n plek is.
Zo'n persoon doet niets anders dan cateren. En ze hebben soms bedrijfshulpverleningscertificeringen (mooi scrabblewoord).
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door deadlock »

Retard schreef:Ja, maar er moet toch controle zijn? Het ging er voornamelijk over dat die treinbegeleider op die trein niets deed, zelfs niet de deuren sluiten.
Er wordt in Westerse landen redelijk weinig zwartgereisd en als je goede steekproeven organiseert dan blijft het laag. Ook in Nederland is het op veel lijnen al jarenlang de gewoonte dat er geen conducteur meegaat en als deze er wel opzit dan sluit de machinist alsnog de deuren. Het is ook een nonargument want hele metrosystemen zouden niet meer kunnen functioneren als de bestuurder dit niet zou kunnen doen. Treinstellen die hiervoor geschikt zijn hebben in Nederland allemaal automatisch uitklappende spiegels waarmee de machinist kan zien of het veilig is, naast tegenwoordig natuurlijk ook camerasystemen. Bestaat dit in België helemaal nog niet dan?
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Treinbegeleider op Duitse trein

Bericht door hmmm »

In België mag je nooit zelf de deuren sluiten op een reizigerstrein als bestuurder. Op sprinters (MR86, eigenlijk meer metro dan trein ;)) is de mogelijkheid aanwezig om de deuren zelf te sluiten (vanuit stuurpost) en zijn er spiegels. In de desiro's kan je de deuren ook zelf sluiten vanuit de stuurpost, maar ontbreken de spiegels (volgens mij is ditzelfde ook van toepassing op de motorwagens).

Persoonlijk vind ik het altijd jammer om TBG's te zien die er een sport van maken zo weinig mogelijk te doen, je bent aanwezig op een trein, laat je dan ook zien aan de reizigers :). Gelukkig gaat het om een kleine minderheid.
Plaats reactie